85 389 läst · 278 svar
85k läst
278 svar
Vad är din tanke om detta? Elektrikern var pensionerad
Ditt förslag till lösning visar prov på en bedrövlig moral anser jag. Vilket fel har pensionären gjort? Han har måhända varit otydlig med att han var just pensionär men det utgör väl inte skäl för att både material och den tid som lagts ned ska vara gratis. Vi har fått en märklig uppdelning i Sverige mellan å ena sidan fullblodskriminella och å andra sidan de som är så rättstrogna att de t ex höjer elsäkerhetsverkets krav på gällande auktorisation långt över allmän affärsmoral innebärande att man betalar för beställda varor och tjänster - med sunt förnuft kommer man ganska långt och med någon slags beställarkompetens ännu längre. Jag skulle i alla fall inte vilja hyvla ost till min frukostmacka i ljuset av en obetald bänkarmatur.R Räknenisse skrev:Jag hade i vart fall vägrat betala tills jag fått en riktig faktura av ett skattande och ok företag.
Sen får snickaren och elektrikern göra upp själva vem som ska skicka den och hur de ska lösa det, utifrån hur de dealat när han anlitades. Du ska inte behöva stå för att betala svart eller göra extra skatteinbetalningar bara för att ingen av dem ger dig en ok faktura.
Så länge det inte finns en faktura kan ju ingen heller gå vidare till inkasso eller kronofogde med kravet .Så det ligger i deras intresse att fixa det, medan du kan sitta lugnt och vänta så länge du har kommunicerat en vilja att betala bara du ges förutsättningarna att göra det.
Vad är det med el/ström som väcker så starka känslor. Varenda tråd detta ämne slutar med hundratals inlägg, det ena otrevligare än det andra. "ALLA" är mer självutnämnd expert än den andra. Idiotin ser inga gränser, i vad som skrivs ibland. Inte ens de som hävdar sig arbeta som elektriker kan sansa sig, och förhålla sig sakligt.
@Lilak Men för jössenamn så är väl den gamle mannens handskrivna räkning inte per automatik att betrakta som en”svartfaktura” Skatteverket har ju glasklara regler för småjobb av detta slag - bara att fylla i en kontrolluppgift på nätet (tar 2 min)L Lilak skrev:
Har till Skatteverket, men inte lagen ...Alfredo skrev:
https://www.skatteverket.se/privat/...privatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html
Enklast vore om det var under 10000 så man själv kan skicka in kontrolluppgift. Då har man gjort rätt...
Det är under 10 000 SEK, så det räcker för TS att skicka in en kontrolluppgift till Skatteverket. Därmed är det inte skattebrott eller svartarbete att betala elektrikern, utan hela arbetet blir skattat.S sjoelund skrev:
@Farstatjej90 Du är inte informerad; anlitar man en privatperson (vilket man har all rätt att göra) så är rutinen att fylla i en kontrolluppgift (på nätet eller fysiskt) Detta tar max 2 min. Underlåter man däremot att lämna kontrolluppgift begås ett skattebrott.Farstatjej90 skrev:
Jag skulle inte begära någon faktura. Det är den professionella utförarens huvudvärk att prestera ett underlag och presentera fordran.R Rkarlsson skrev:Det handlar om att ts har blivit blåst på arbetet. Han har i sin historia trott att han anställt skattebetalare men blivit pådriven en svartarbetare.
Och är inte elektrikern behörig såklart är det ju tragiskt.
Det andra är att det finns absolut noll garantier på det arbetet.
Jag hade som sagt inte betalt en krona och begärt en korrekt faktura med garantier. Om elektrikern vill ta det i rätten kan det bli kul.
TS har hittills inte fått någon faktura så det finns inget att bestrida. Så inget behöver göras vad gäller betalning.
Det var inte frågan. Påståendet var att försäkringen inte gäller om obehörig gjort jobbet, och det är fel.J Jocu skrev:
Däremot gäller inte försäkringen om arbetet kan påvisas vara felaktigt utfört.