R robert jansson2 skrev:
Tur att man för det mesta slipper gnälliga privatkunder. Normalt tar en elfirma 600/tim + moms och uppåt. Alltså 750 inkl moms, - rot=600kr. 400/tim svart är helt ok. Att någon med firma jobbar för 400/tim inkl moms är helt orimligt då det skulle bli omöjligt att få ut en avtalsenlig lön. Och tid debiteras givetvis för resa till och från kund, hur skulle man annars få ihop 8 tim/dag, även pengar för bil tar man givetvis betalt för. Att det har blivit missförstånd mellan dig och snickaren är en annan sak. Otydligt från snickaren att inte tala om att han kommer skicka en gubbe som inte har firma i drift och att du får ett bra pris av honom svart. Men det är också ditt ansvar att fråga om hur man löser el och tex vvs i en renovering.
Min elektriker med egen firma tar 450:-/timme + moms.
 
Ungefär sådär ser det ut när jag anlitar min pensionerade elektriker, men han nöjer sig med 220kr tim 😊
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
D Deww skrev:
Gnäller du om 9k?!
Förmodligen mer över att det är ett svartjobb av någon som troligen saknar behörighet och att kommunikationen av den som ska vara proffset i sammanhanget varit bristfällig.

G Greedy1978 skrev:
Hur kan du ens lägga tid på detta? En elektriker i Stockholm hinner inte sätta sig i bilen och åka till grossen innan han är uppe i
9000:-.
Då har man nog anlitat fel elektriker. Kanske en greedy sådan.
 
  • Gilla
Offroad och 3 till
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Hur kan du ens lägga tid på detta? En elektriker i Stockholm hinner inte sätta sig i bilen och åka till grossen innan han är uppe i
9000:-. Betala och var glad. Du har ju fått värsta dealen för el-tjänster till en köksrenovering.

Och nästa gång du behöver en el-kille till typ badrummet använd samma snubbe igen men skaka tass på tim-priserna innan bara. 🤩👏😉
Nu anlitades inte någon elektriker från Stockholm kanske av just den anledningen....
 
  • Gilla
Offroad och 1 till
  • Laddar…
N nyckelpigan-38 skrev:
Tack för svar! Har varit i kontakt med Skatteverket som bara kan delge vad som gäller. De hänvisar till civilrättsjurist. Ditt svar makes sense och jag ska presentera det till snickaren (har hans mejl), elektrikern känner jag bara till förnamnet)
Får lägga band på mig för mest upprörd är jag över att han släpade hit någon utan försäkring.
Pratar med ditt försäkring gsbolag vad de säger.
Jag hade inte betalt förrän korrekt faktura med firma namn och moms reg nummer.
 
B Bruno Baguetti skrev:
TS kan helt lagligt betala den pensionerade elektrikern enligt den handskrivna redovisningen. Huruvida betalningen sker kontant eller genom banköverföring är irrelevant men genom banköverföring ges ju per automatik ett kvitto påfart betalnnngen faktiskt har skett. Via tjänsten Mr koll eller hos Skatteverket kan TS få uppgift om den pensionerade elektrikerns personnummer. Ett annat sätt är att be pensionären att legitimera sig. Därefter gäller att TS fyller i en kontrolluppgift på SKVs hemsida och anger lönebeloppet (<10.000 kr). Med detta har allt gått rätt och riktigt till. Beträffande den avsaknade garantin så är det tyvärr så att någon garanti från ”anställda” inte går att utkräva - å andra sidan finns ju heller inget avtal som anger varken att elarbeten ska utföras eller att garanti på dessa ska finnas. Diskussionen som berör hur försäkringsbolag skulle börja gräva vid en ev skada är överflödig. Arbetet är ju fackmässigt utfört - resten handlar om elekrikerkårens löjliga skråskydd som bygger på att skrämmas.. nedan utdrag från Skatteverkets regler i en dylik situation.

——————————
Betalar du ut mer än 1 000 kronor men mindre än 10 000 kronor till en privatperson är grundregeln att den du anlitar själv ska betala sin skatt och sina avgifter (egenavgifter). Du ska inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter.

Däremot ska du lämna en kontrolluppgift på beloppet. När du lämnar en kontrolluppgift måste du ha mottagarens personnummer eller samordningsnummer. Kontrolluppgiften kan du lämna elektroniskt.

  • Lämna kontrolluppgifter
Om du inte har möjlighet att lämna kontrolluppgiften elektroniskt kan du göra det genom att skicka blanketten med posten. Då ska du också fylla i och skicka med ett Sammandrag - kontrolluppgifter
Kan den pensionerade elektrikern inneha en behörighet eller certifiering eller vad detta nu heter för elektriker?
 
Lars Oestreicher Lars Oestreicher skrev:
Så varför behö

Men varför behöver man då överhuvudtaget anlita en elektriker om man kan
Finns ju värre saker som kan hända än att ens hus brinner ner, för att nån som tittat på youtube nu kan allt om El.
Lars Oestreicher Lars Oestreicher skrev:
Så varför behö

Men varför behöver man då överhuvudtaget anlita en elektriker om man kan göra det själv?
Finns ju värre saker som kan hända än att ens hus brinner ner, för att nån som tittat på youtube nu kan allt om El.
 
Som många påpekat redan: Det där är ingen faktura.

Du kan inte med befriande verkan använda den för att bli kvitt. Han skulle kunna skicka en riktig faktura veckan efter som du då måste betala.

Formkraven för faktura:
  1. » Fakturanummer
  2. » Fakturadatum
  3. » Kundadress
  4. » Leveransdatum
  5. » Betalningsvillkor/förfallodatum
  6. » Dröjsmålsränta
  7. » Specifikation
  8. » Pris
  9. » Momssats
  10. » Totalbelopp
  11. » Kontaktuppgifter
  12. » VAT-nummer
  13. » Bankgiro-nummer
  14. » Godkänd för F-skatt
https://verksamt.se/avtal-fakturering/skicka-fakturor/fakturans-innehall

Finns det något avtal där du beställt eljobbet? Är det specat vilket elarbete som ska utföras? Eller är allt muntligt?
 
Otroligt vilken fokus på skattemoral det blev helt plötslig!
Nästan lite ironiskt att den aspekten adresseras i vart och vartannat inlägg.

(Många andra trådar handlar om hur man skriver sig på föräldrars adresser för att få ROT osv... och då ges istället tips om hur man går tillväga.)
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Billig timpenning, skit i ROT detta är ju billigare ...
 
  • Gilla
j:son
  • Laddar…
Jag hade tagit bort adressen om jag vore du. Nu syns det lite väl tydligt. Och billigt blev det faktiskt även om det inte gick rätt till.
 
M maxmsm skrev:
Kan den pensionerade elektrikern inneha en behörighet eller certifiering eller vad detta nu heter för elektriker?
Han kan ju ha AL behörighet. Vilket då gör själva jobbet godkänt om han såklart gör alla kontroller.
Men tar han betalt i pengar eller gåva, räknas det som svart ersättning.

Det är är alltså hel ok att göra elinstallationer på egen eller annans anläggning sålänge man går under elföretagets egenkontrollprogram, eller innehar egen behörighet för det man ska installera. Sen får det heller inte ske yrkesmässigt vilket innebär att man gör elinstallationer i syfte att tjäna pengar, då ska man ha företag eller omfattas av ett egenkontrollprogram.
Källa: Mailkonversation med Reino Lindberg på Elsäkerhets verket.
 
  • Gilla
meca och 3 till
  • Laddar…
N nyckelpigan-38 skrev:
Tack för svar! Har varit i kontakt med Skatteverket som bara kan delge vad som gäller. De hänvisar till civilrättsjurist. Ditt svar makes sense och jag ska presentera det till snickaren (har hans mejl), elektrikern känner jag bara till förnamnet)
Får lägga band på mig för mest upprörd är jag över att han släpade hit någon utan försäkring.
Jag hade försökt med att reklamerat hela elentreprenaden och ej godkänt den. Med följande motivering , du har ej gjort någon beställning på elinstallation eller fått någon offert som du godkänt samt kräver få ROT på utfört arbete. Sedan kan du gå in o titta på pris för produkter som använts o jämföra priser (elbutiken.se), sedan tycker jag det är dyr timpris för svartarbete (jmf med vitt arb ca600+moms-rot). Stå på dig o lycka till!
 
F fribygg skrev:
Det behövs inte, när man betalar en privatperson( A-skattare) under 10000kr är det upp till den man anlitat att betala skatten.
Ja, det är korrekt. Så om TS gör det väldigt enkelt för sig betalar TS 400 SEK/h och lämnar kontrolluppgift på det beloppet till Skatteverket. TS behöver ta reda på personnumret på elektrikern. Men då kommer elektrikern få betala all skatt för arbetet i deklarationen, inkl. egenavgifter, men det upptäcker han väl först då.
 
Se pris på hörnbox enl bifogande bild, dock får du räkna med omkostnader utöver detta pris om det är elfirma som ÄR f-skattare. Som det är i ditt fall är det svartarbete vilket jag tycker verkligen inte det är befogat att ta ut dubbelt pris vad du själv kan köpa den för.
 
  • Webbsida för Elbutik som visar pris och bild på en Exxact vit hörnbox med tre uttag, kostar 312,00 kr exkl. moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.