424 918 läst · 2 390 svar
425k läst
2,4k svar
Vackra gamla hus till salu
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 137 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 137 inlägg
I Sverige slog inte funktionalismen igenom förrän efter Stockholmsutställningen 1930 men klassicistisk "20-talstil" dröjde kvar under 30-talet och föredrogs av den breda massan när dom byggde hus. Funktionalismen smälte sedan ihop på 40-talet med modernismen i samband med folkhemsbyggandet.AndersMalmgren skrev:
Nyfunkis är "snedtaksakvarium" från slutet av 1990-talet och framåt.
Så länge jag med rätta blir kallad gubbe och är född flera årtionden efter funkisen kom till, oavsett hur man definierar den, så är funkis gammalt.
Sedan är allt relativt och det var länge sedan jag bodde i något så nytt som från 1900-talet, men i en tråd om två så lösa och oprecisa begrepp som "vackert" och "gammalt" känns det rätt småaktigt att kräva att alla ska gå efter just min smak och mina referensramar.
Sedan är allt relativt och det var länge sedan jag bodde i något så nytt som från 1900-talet, men i en tråd om två så lösa och oprecisa begrepp som "vackert" och "gammalt" känns det rätt småaktigt att kräva att alla ska gå efter just min smak och mina referensramar.
Jag har sett nyfunkis hänvisa till modernismen som vi i Sverige fick under 50-talet, men oftast nuförtiden avser nyfunkis moderna byggnader inspirerade av 30- och ibland 40-talsfunkis. "Snedtaksakvarium" som Gammelnörden nämner, gärna med ett litet runt fönster någonstans.AndersMalmgren skrev:
Har däremot aldrig hört eller sett det användas som epitet för 40-talets lite mjukare funkis, tills nu. Senfunkis har jag sett användas däremot.
Nej, 30-40-tal är guldåldern för funkis, men brukar sägas finnas kvar bortåt 1970-talet.AndersMalmgren skrev:
Iaf den svenska funkisen, det brukar sägas att det startade med Stockholmsutställningen 1930.
I Europa fanns det något tidigare, typ 5 år, men hade även ett annat uttryck.
Nyfunkis är ett sent 1990-talsfenomen, och även i följande decennium.
Japp, där fångade vi essensen i nyfunkis, typisk hus byggt i början av 2000-talet.F FunkishJonny skrev:
Dessa har som regel om inga alls likheter med riktiga funkishus, men branschen ville använda epitetet.
Fortsätt gärna att posta fina, riktiga funkishus, de som är väldigt stiltypiska går åtminstone jag igång på ordentligt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 605 inlägg
Nej 30 talet så hade det gått för långt, alla snickarglädje var borta osv. 20 talsfunkis har iallafall lite av detta.Mikael_L skrev:Nej, 30-40-tal är guldåldern för funkis, men brukar sägas finnas kvar bortåt 1970-talet.
Iaf den svenska funkisen, det brukar sägas att det startade med Stockholmsutställningen 1930.
I Europa fanns det något tidigare, typ 5 år, men hade även ett annat uttryck.
Nyfunkis är ett sent 1990-talsfenomen, och även i följande decennium.
Renoverare
· Stockholm
· 18 605 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 605 inlägg
Jodå, det tycker i alla fall jag. Men som vanligt finns det många hus som inte är speciellt tydligt stiltypiska, från alla tider och alla arkitekturstilar, som man kanske kan hoppa över att lägga upp här. Men en väl utförd funkisarkitektur från slutet av 30-talet får vi inte missa...
Men annars har du rätt, ...lätt att blanda ihop. Ty de arkitekturer/stilar vi har diskuterat nu är en massa olika strömningar som dessutom fanns nästan samtidigt och under en rätt komprimerad tidsperiod och stilarna korsbefruktades även.
Under 1880-1940, typ, så hade vi jugend, nationalromantik, (svensk) nyklassicism, funktionalism, modernism (som kanske egentligen är ett samlingsnamn på stilar där funkis ingår?), lite art nouveau, och sen byggdes det säkert ett och annat hus i nyrenässans eller gustaviansk stil fortfarande, men kanske delvis influerat av någon av de nya stilarna, osv.
Och jag måste säga att rätt ofta kan jag inte riktigt pricka in om jag ska tycka att ett hus är jugend eller nationalromantiskt, eller om ett hus är nyklassicistiskt eller funkis.
Ofta beror det nog på att det blandat stilarna lite (de har en del gemensamt också) och är inte renodlat stiltypiskt utförda.
Ytterligare ett problem med just funkis är den stora avsaknaden av dekorativa element, som alltså var inbyggt i tanken med arkitekturen.
Då finns det typ aldrig några detaljer som skriker "funkis" rakt i ansiktet på betraktaren, utan det är först när man ser till helheten, där planlösningen är en stor pusselbit, som man inser att man har med ett fint funkishus att göra.
Fina funkishus är också väldigt lätt att renovera sönder, att någon generation inte riktigt upptäckt de fina sakerna, utan kastat ut barnet med badvattnet.
Men annars har du rätt, ...lätt att blanda ihop. Ty de arkitekturer/stilar vi har diskuterat nu är en massa olika strömningar som dessutom fanns nästan samtidigt och under en rätt komprimerad tidsperiod och stilarna korsbefruktades även.
Under 1880-1940, typ, så hade vi jugend, nationalromantik, (svensk) nyklassicism, funktionalism, modernism (som kanske egentligen är ett samlingsnamn på stilar där funkis ingår?), lite art nouveau, och sen byggdes det säkert ett och annat hus i nyrenässans eller gustaviansk stil fortfarande, men kanske delvis influerat av någon av de nya stilarna, osv.
Och jag måste säga att rätt ofta kan jag inte riktigt pricka in om jag ska tycka att ett hus är jugend eller nationalromantiskt, eller om ett hus är nyklassicistiskt eller funkis.
Ofta beror det nog på att det blandat stilarna lite (de har en del gemensamt också) och är inte renodlat stiltypiskt utförda.
Ytterligare ett problem med just funkis är den stora avsaknaden av dekorativa element, som alltså var inbyggt i tanken med arkitekturen.
Då finns det typ aldrig några detaljer som skriker "funkis" rakt i ansiktet på betraktaren, utan det är först när man ser till helheten, där planlösningen är en stor pusselbit, som man inser att man har med ett fint funkishus att göra.
Fina funkishus är också väldigt lätt att renovera sönder, att någon generation inte riktigt upptäckt de fina sakerna, utan kastat ut barnet med badvattnet.
Redigerat:
Nä det är verkligen inte alltid glasklart och ofta blandades det, särskilt under övergångsperioder. I den ursprungliga stenstaden i Råsunda, Solna blandade man exempelvis hejvilt mellan jugend och nationalromantik, där vissa hus helt klart drar mer åt det ena eller andra hållet, men få är stilistiskt renodlade. Och husen är inte direkt mindre fina för det.
Och 1930-1931 tycker jag det verkar ha byggts många flerbostadshus som utifrån ser 30-talsfunkis ut, men på insidan mer andas stram nordisk klassicism, bara utan spröjs på fönstren. Jag la själv upp bilder på en lägenhet på Kungsholmen här i tråden, där många kommenterade att huset såg lite tråkigt funkisaktigt ut utifrån (fast jag tyckte såklart det var snyggt), men där själva lägenhetens interiör förvånade genom att vara i lyxig klassicism med kolonner, stuck och takrosetter, bara utan fönsterspröjs. Tror tyvärr inte bilderna är kvar, dock.
Jag vet också ett mindre flerbostadshus och en villa i min närhet som på väldigt lyckade sätt blandar lite mjukare funkis (troligen sent 30- eller tidigt 40-tal) med flera 20-talsklassicistiska ornament och typiska halvmåneformade små takkupor.
I alla fall, vad skulle jag säga? Jo: Jag håller med, gränsdragningar och klassificeringar är inte alltid enkla.
Och 1930-1931 tycker jag det verkar ha byggts många flerbostadshus som utifrån ser 30-talsfunkis ut, men på insidan mer andas stram nordisk klassicism, bara utan spröjs på fönstren. Jag la själv upp bilder på en lägenhet på Kungsholmen här i tråden, där många kommenterade att huset såg lite tråkigt funkisaktigt ut utifrån (fast jag tyckte såklart det var snyggt), men där själva lägenhetens interiör förvånade genom att vara i lyxig klassicism med kolonner, stuck och takrosetter, bara utan fönsterspröjs. Tror tyvärr inte bilderna är kvar, dock.
Jag vet också ett mindre flerbostadshus och en villa i min närhet som på väldigt lyckade sätt blandar lite mjukare funkis (troligen sent 30- eller tidigt 40-tal) med flera 20-talsklassicistiska ornament och typiska halvmåneformade små takkupor.
I alla fall, vad skulle jag säga? Jo: Jag håller med, gränsdragningar och klassificeringar är inte alltid enkla.
Glöm inte alla hus utanför städerna heller, där brukar det ha tagit längre tid att sprida nya ideal och stilar.
Tex är mitt hus från 1934 men inte sjutton är det något funkis över det alls, ordet hade nog inte ens uttalas i Dalsland vid det laget.
Tex är mitt hus från 1934 men inte sjutton är det något funkis över det alls, ordet hade nog inte ens uttalas i Dalsland vid det laget.
Stil är ju alltid en övergående rörelse som oftast klassificeras i efterhand eller en bit in. Det roliga är att det är värderingar som uttrycks och man kan se hur samhället anammar dessa i stilutvecklingen. Arkitektur är också så kostsamt att samhället inte kan "ljuga" om sina värderingar utan att det syns. Prioriteringar och kapacitet avslöjas alltid. Därför är jag övertygad om att vår tid kommer att dömas brutalt.
Många 20-tals klassicister blev funkisarkitekter. Sen kom kriget och optimismen och ekonomin frös inne med den lite fattiga, allvarliga 40-talsarkitekturen som delvis hittade tillbaka till materialverkan och dekoration. Vilket 50-talet tog vidare med fokus på platsbildningar och empirisk modernism. 60-talen blir ju lite sportigare med inslag av 20-tals estetik samtidigt som industiellt byggande tar fart, som idé i alla fall.
Många 20-tals klassicister blev funkisarkitekter. Sen kom kriget och optimismen och ekonomin frös inne med den lite fattiga, allvarliga 40-talsarkitekturen som delvis hittade tillbaka till materialverkan och dekoration. Vilket 50-talet tog vidare med fokus på platsbildningar och empirisk modernism. 60-talen blir ju lite sportigare med inslag av 20-tals estetik samtidigt som industiellt byggande tar fart, som idé i alla fall.