Jag tycker också att 1880-1920 är snyggare än de hus som kom på 1920 och framåt. MEN 20-talet hade ändå genomarbetade detaljer och jag jag tycker personligen att det här är hus som är mycket värda att bevara - vare sig de har den klassiska 20-talsstilen eller senare funkis / art-deco-stil. Visst kan man önska att något tidigare hus inte skulle blivit rivit, men det fråntar inte funkishuset dess kvalitéer. Ofta är ju dessa "senare" hus bättre sett till "modern" planlösning. Jag tycker det är viktigt att skilja på vilken stil man själv gillar och vilka stilar som är god kvalitet och väl värda att bevara. Det finns exempel på 60-talsarkitektur som är fantastiskt bra, även på 70-talet (när jag personligen tycker det mesta som byggdes är hemskt) finns det exempel på påkostad, genomtänkt och fint byggda hus. Men även på hus som är hemska, med blekta plåtplaneler och skitig betong. Så. Dessa "funkishus" tycker jag har ett stort bevarandevärde. Det finns gott om andra hus man skulle kunna riva och bygga nåt snyggare.
 
  • Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tycker också att 1880-1920 är snyggare än de hus som kom på 1920 och framåt. MEN 20-talet hade ändå genomarbetade detaljer och jag jag tycker personligen att det här är hus som är mycket värda att bevara - vare sig de har den klassiska 20-talsstilen eller senare funkis / art-deco-stil. Visst kan man önska att något tidigare hus inte skulle blivit rivit, men det fråntar inte funkishuset dess kvalitéer. Ofta är ju dessa "senare" hus bättre sett till "modern" planlösning. Jag tycker det är viktigt att skilja på vilken stil man själv gillar och vilka stilar som är god kvalitet och väl värda att bevara. Det finns exempel på 60-talsarkitektur som är fantastiskt bra, även på 70-talet (när jag personligen tycker det mesta som byggdes är hemskt) finns det exempel på påkostad, genomtänkt och fint byggda hus. Men även på hus som är hemska, med blekta plåtplaneler och skitig betong. Så. Dessa "funkishus" tycker jag har ett stort bevarandevärde. Det finns gott om andra hus man skulle kunna riva och bygga nåt snyggare.
Kan bara instämma. Samtidigt är det såklart värt att vara tydlig med att även om jag gillar funkis så tycker jag också det är synd på vackrare hus som rivits för att ersättas av den. Precis på samma sätt som jag idag inte vill se ett riktigt funkishus rivas för att ersättas av ett hus i nyfunkis, som slentrianmässigt efterapar det äldre husets still men missar känslan för detaljer och vikten av vackra byggnadsmaterial.

Egentligen skulle jag kanske helst bo i en mer påkostad funkisvåning med kvardröjande 20-talsklassicism och kanske något stänk art deco, men omgiven av ännu äldre arkitektur när jag tittar ut genom fönstren.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Hoppar väl bak ett snäpp och postar lite 20-tal idag istället, känns lugnast så. :)

Den här gången en representativ villa i Haga i Örebro, en stad som har flera stadsdelar utanför stadskärnan för den som gillar just 20-tal, fast just Haga har jag inte så bra koll på.

Det verkar ha drivits företag eller något här idag, och byggnadsvårdnaden är tyvärr inte på topp i alla rum, men det finns många vackra detaljer, och husets utsida går inte av för hackor. Så jag kör ändå.

34198552.jpg
Här snackar vi nyklassicism.

34198529.jpg

34198551.jpg

34198539.jpg
Inredningen och de vita väggarna får verkligen vardagsrummet att se ut som ett lunchrum på ett kontor, när det skulle kunna vara magnifikt.

34198542.jpg
Den här trappan tror jag däremot inte behöver kommenteras.

34198543.jpg

34198540.jpg
Ännu en vacker sällskapsyta med inredning som inte gör rummet någon förtjänst (missförstå mig rätt, jag har faktiskt samma bord och stol från Bruno Mathsson hemma, men de gör sig mycket bättre i min 40-talslägga). Också lite synd på det tråkiga golvet. Men allt detta går att lösa.

34198549.jpg

34198544.jpg

Det var tyvärr inte fler bilder än så som var värda att posta. Många rum syns inte i annonsen, och de övriga som gör det (exempelvis köket och mötesrummet på vinden) var inte värda att lyfta här. Hoppas att den "matsal" och det "allrum" som syns på planritningen inte förvanskade.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
JohanLun och 8 till
  • Laddar…
Fadai
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad är det egentligen för fint med det?
Allt?
 
  • Älska
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Allt?
Sjöutsikten kan vi nog alla komma överens om.
 
M maria01 skrev:
[länk]
Fyfan vad billigt. Ibland undrar man varför man måste bo i Stockholm.
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyfan vad billigt. Ibland undrar man varför man måste bo i Stockholm.
jag tyckte det kändes dyrt men jag vett inget om hus i örebro

det synd med sverige när det kommer till pampiga hus som denna att nästan alltid är i stan och inte ute på landet
 
M maria01 skrev:
jag tyckte det kändes dyrt men jag vett inget om hus i örebro

det synd med sverige när det kommer till pampiga hus som denna att nästan alltid är i stan och inte ute på landet
306 kvadrats villa i tex Ålsten, Bromma hade gått på kanske 25-30 miljoner.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
306 kvadrats villa i tex Ålsten, Bromma hade gått på kanske 25-30 miljoner.
och då är det inte ens sjöutsikt
 
M maria01 skrev:
och då är det inte ens sjöutsikt
Nej då får du betala 50 miljoner
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyfan vad billigt. Ibland undrar man varför man måste bo i Stockholm.
Vadå måste? Vad jag vet är du inte landshövding i Stockholms län, och det är väl en av de få personer som verkligen måste bo där :cool:.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vadå måste? Vad jag vet är du inte landshövding i Stockholms län, och det är väl en av de få personer som verkligen måste bo där :cool:.
Finns ingen annan stad för mig (I Sverige). Sedan är ju marknaden bättre här för min bransch med :)
 
Brukar känna likadant och förstår precis. Det är samma sak som när man klagar på det svenska vädret - visst kan man önska att man bodde på Rivieran ibland, men det ska ganska mycket till för att man ska flytta ifrån familj, vänner och kanske ens karriär. Och då väljer man kanske ändå att stå ut med slask och solnedgång strax efter lunch - men det betyder inte att man behöver gilla det.

Är man dessutom intresserad av mat och gillar att gå ut på stan och äta och/eller dricka gott ibland så är redan Stockholms utbud ganska skralt internationellt sett. Då kanske Nyköping ändå inte är så lockande, trots att man hittat en gullig villa med sjötomt för 4,3 miljoner, och att staden i sig verkar ha sina fina sidor.

Men när man ser den annonsen kan man ändå önska att man var uppvuxen i Nyköping - då hade man inte haft sina bortskämda 08-referensramar, och hade glatt kunnat köpa sig ett hus till rimlig peng och känt sig nöjd.

Sen ska det tilläggas att man ju inte alltid är själv att bestämma heller. När sambon inte vill flytta till Farsta Strand för att det känns för "långt ifrån allt" för att det ligger på andra sidan stan - då vet man att man kommer kämpa i motvind om man vill föreslå en flytt till Nyköping. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.