är strängnäs up and coming stad ser ju väldigt mysigt ut och bara 4 hus tillsalu
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Gud, vad vackert!
Fantastiskt hus i grunden! Synd bara att ägarna har drabbats av ljust-och-fräscht-sjukan.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Gud, vad vackert!
Som byggnader är nationalromantiska hus utvändigt svårslagna. Sjukt fint utanpå!

Insidan var lite väl moderniserad för mig, med den där superöppna planlösningen som inte riktigt rimmar med husets historia. Men visst, det fanns fortfarande fina detaljer inne med.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är strängnäs up and coming stad ser ju väldigt mysigt ut och bara 4 hus tillsalu
Strängnäs är mysigt. Har landställe utanför. Dock lite för lite utbud. Finns egentligen bara en bra restaurang https://whiteguide.com/se/sv/restaurants/6514-
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Strängnäs är mysigt. Har landställe utanför. Dock lite för lite utbud. Finns egentligen bara en bra restaurang [länk]
efter några år utomlands så säger jag samma sak om hela stockholm
 
  • Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
efter några år utomlands så säger jag samma sak om hela stockholm
Intressant då Stockholm är en av världens bästa matstäder.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Intressant då Stockholm är en av världens bästa matstäder.
utbud och pris faktsikt för fans många bra framför allt lunch krogar som faktiskt hade bra priser nu får man känslan att alla försöker vara fin krogar

här nere betalar jag 15 euro för trerätters lunch med vin och cafe efterrätt då kommer allt från några mils avstånd från krogen
 
M maria01 skrev:
utbud och pris faktsikt för fans många bra framför allt lunch krogar som faktiskt hade bra priser nu får man känslan att alla försöker vara fin krogar

här nere betalar jag 15 euro för trerätters lunch med vin och cafe efterrätt då kommer allt från några mils avstånd från krogen
På sosta kan du få en 2 rätters lunch av högsta kvalitet för 170 kronor och 99 kronor för vinpaket till. Svårt driva bolag i Sverige pga det politiska klimatet sedan 1920, så prismässigt är det svårt hävda sig men upplevelsen är top notch.
 
richardtenggren
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Strängnäs är mysigt. Har landställe utanför. Dock lite för lite utbud. Finns egentligen bara en bra restaurang [länk]
Kan du inte åka till Mariefred då?
Har för mig Gripsholms Värdshus ansågs vara bra när jag gjorde exjobbet och spenderade en del tid i trakten. Min delfinansiär bjöd mig på lunch där sista dagen hos dem :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kan du inte åka till Mariefred då?
Har för mig Gripsholms Värdshus ansågs vara bra när jag gjorde exjobbet och spenderade en del tid i trakten. Min delfinansiär bjöd mig på lunch där sista dagen hos dem :)
Japp. Dit drar vi alltid iaf en gång på semestern. Var faktiskt lite sämre iår.

Kollage av bilder från en eftermiddag i Mariefred med ångtåg, lekande barn, gatuvy, kyrka och fikabord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit: Taxingeslott är också standardställe vi åker till. Farfar var sista stinsen i Åkers så man har lite koppling till området. Han är med i museumet i åkers :p
 
  • Gilla
FunkishJonny och 2 till
  • Laddar…
Lovar att det inte bara blir funkis idag, men lite senfunkis får ni stå ut med igen. Dessutom blir det bara lägenheter och den enda tråden är att köken är av särskilt intresse.

Sparar det bästa till sist och börjar med den här lite enklare 40-talslägenheten, där det som får mig att posta egentligen är att jag fascineras av just barköket. Jag trodde inte barkök var en grej ännu 1948? Ännu mindre i flerbostadshus för arbetarfamiljer.

34576384.jpg

34576382.jpg

34576390.jpg
Skickar med en bild på det enkla men fina vardagsrummet också, ifall någon annan funkisdiggare skulle vara på jakt efter en trea i Solna. Annonsen finns här: https://www.fastighetsbyran.com/sv/...9153&utm_source=hemnet.se&utm_medium=referral

Nog om det, nu till lägenheten jag tror kommer gå hem bäst: En väldigt vacker jugendlägenheten på Rörstrandsgatan i Stockholm.

15815323.jpg

15815295.jpg

15815247.jpg
Lägenheten har på tidstypiskt manér tre ordentligt tilltagna sällskapsrum i fil.

15815215.jpg
Särskilt det här rummet med burspråk gör en lite extra glad.

15815237.jpg
Det tredje rummet skulle även kunna agera sovrum.

15815277.jpg
Sovrum enligt planritningen. Väldigt charmig linoleummatta i fiskbensmönster!

15815301.jpg
Och så till sist ett fantastiskt kök i original, med lite tillägg från cirka 40-talet, vad det verkar. Väldigt älskvärt.

15815303.jpg

15815285.jpg
Och såklart en serveringsgång till det. Någon som vet vad skåpet på väggen är för något, förresten?

Annonsen finns här: https://karlssonuddare.se/till-salu/1555559/
 
  • Älska
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Fint kök! ”Lådan” är kommunikationssystem för de boende att ringa på hembiträdet.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Fallklafftablå är vad ”skåpet”/”lådan” heter egentligen och funktionen är mycket riktigt det @Fadai säger

edit: sorry, inser nu att du menar detta skåp:

Tvådelad bild av gammaldags fallklafftablå och ett okänt vit skåp, möjligen ett värme- eller kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vet jag inte vad det är, tycker det ser ut som endera värme- eller kylskåp
 
  • Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Står ju ”Helios” på då så värme- eller kylskåp låter väl rimligt? :)
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.