23 148 läst · 191 svar
23k läst
191 svar
Utöka GA för väg
Nej, man kan inte lägga väg där det är planlagt natur före eller efter genomförandetiden gått ut. Är det dp borde det väl stå en del om genomförandet i planbeskrivningen som kan vara användbart.Claes Sörmland skrev:Låter rimligt. Man kan ju hoppas att REV som för Vägföreningen är med i har någon typ av kontakter. Det värsta är att alla konsulter kostar mycket pengar så min gissning är att detta kommer att köras på lösa boliner.
Nu är jag i alla fall som medlem i GA:2 kallad till ett möte av Lantmäteriet. Informationsmöte tydligen. Med handlingarna kom nästa fråga:
Marken omfattas av en detaljplan som har åtta år kvar på genomförandetiden. Det är enskilt huvudmannaskap för planen i sin helhet. Exploatören har nu initialt yrkat att inte dra den nya vägen längs med detaljplanens L-GATA som är den avsedda platsen ute längs en sträcka vid sidan av i område NATUR.
Är det bara att köra på för Lantmäteriet och flytta en väg/gata jämfört med detaljplan vid enskilt huvudmannaskap eller stoppar t ex 9 § AL det?
AL:
[bild]
Ser att FBL har motsvarande skrivning 3 kap 2 §.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
Det står i detaljplanen att exploatören utför och bekostar samtliga exploateringsarbeten samt att exploatören ansöker om och bekostar fastighetsbildning samt införande av vägområdena i vägsamfälligheten. Inga fler detaljer.M Manfreds skrev:
Men det är ju enskilt huvudmannaskap så detaljplanen är som ett smörgåsbord för exploatören. Han bygger det som han vill bygga och kan strunta i resten.
En bra kommun har villkorade lov för iordningställande av allmän plats. I övrigt har kommunerna få påtryckningsmedel när det kommer till att genomföra allmän plats vid enskilt huvudmannaskap. En bra kommun sysslar iofs generellt inte med enskilt huvudmannaskap.Claes Sörmland skrev:Det står i detaljplanen att exploatören utför och bekostar samtliga exploateringsarbeten samt att exploatören ansöker om och bekostar fastighetsbildning samt införande av vägområdena i vägsamfälligheten. Inga fler detaljer.
Men det är ju enskilt huvudmannaskap så detaljplanen är som ett smörgåsbord för exploatören. Han bygger det som han vill bygga och kan strunta i resten.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
Dagens läsning av Lantmäteriets handbok ger att om ett anläggningsbeslut ansluter vägen till GA2 och exploatören inte följer anläggningsbeslutet gällande dess utförande så blir Vägföreningen i alla fall sittande med vägen om den är tillräckligt bra. Låter som en fälla som vi ska akta oss för.
Handboken:
Handboken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Berätta lite mer om vägen:Claes Sörmland skrev:
- Vilken jordart har ni? (kolla på https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jordarter-25-100.html )
- Ska det vara grus eller asfalt?
- Vilken trafikbelastning får vägen? Är det bara vanliga hushåll, dvs personbilar med enstaka sopbil, flyttbil, slambil, mm eller finns det en verksamhet som orsakar mer trafik
- Ska vägen färdigställas innan husen byggs? Behövs stora markarbeten? Är det vanliga villor eller blir det lägenheter?
- Hur ser er befintliga vägnät ut? (asfalttjocklek + tjocklek på gruset under vägen)
- Hur många hushåll betjänar befintlig anslutande väg i nuläget?
- Finns det mycket tung trafik på befintlig väg?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
- Den nya vägen ska ligga på vattenbemängd lera samt på berg/morän till en tredjedel.harry73 skrev:Berätta lite mer om vägen:
- Vilken jordart har ni? (kolla på [länk] )
- Ska det vara grus eller asfalt?
- Vilken trafikbelastning får vägen? Är det bara vanliga hushåll, dvs personbilar med enstaka sopbil, flyttbil, slambil, mm eller finns det en verksamhet som orsakar mer trafik
- Ska vägen färdigställas innan husen byggs? Behövs stora markarbeten? Är det vanliga villor eller blir det lägenheter?
- Hur ser er befintliga vägnät ut? (asfalttjocklek + tjocklek på gruset under vägen)
- Hur många hushåll betjänar befintlig anslutande väg i nuläget?
- Finns det mycket tung trafik på befintlig väg?
- Grusad väg är planerad.
- Vägen kommer att belastas av sju nya småhushåll och deras husbyggnation.
- Oklart hur exploatören tänkt att göra med vägbygge i förhållande till tomtförsäljning.
- Befintligt vägnät i GA:2 är allt från helt nyasfalterad väg till dåligt underhållna grussmåvägar som anlades före bilismens tid. Vägnätet generellt är från 1910-talet men har i vissa delar uppdaterats på 60-talet.
- Den mest trafikutsatta infarten betjänar idag 40-talet hushåll. Fler kan tillkomma kring tio hushåll om tomter bebyggs de närmsta åren. Det verkar som om det händer nu.
- Ja, vi har emellanåt tung trafik på infarten p g a att Trafikverket underhåller järnvägen den vägen. Men de har faktiskt betalat för sig efter många års tjatande och nu asfalterat denna väg som de helt mosade genom transport av slipers och järnvägsräls.
Vill man bygga en enskild väg, kan man använda följande trafikverksdokument
https://trafikverket.ineko.se/se/handbok-projektering-och-byggande-av-enskilda-vägar
Tittar vi då i dimensioneringstabellen, befinner sörmland sig i klimatzon 2 och trafikmängden är mindre än 50 standardaxlar (10tons ekvivalenter) och terrassmaterial är lera, dvs mat typ 4B.
Totala tjockleken inkl. Slitlager blir 700mm
Nu tar man bort minst överste 30 cm jord eller så mycket att vagytan hamnar på önskad nivå, därefter lägger man ut geotextil (markduk) och fyller på med förstärkningslager (0-90) i underkant lägger man antingen dräneringsrör som anslutar till lämpliga dräneringsbrunnar, eller har man ett dike några dm djupare än markduken.
Ovanpå förstärkningslagret 100 mm 0-32 eller 0-45 och sedan 50 mm väggrus. (0-18)
Vägen ska luta lätt mot diket eller vara bomberad.
https://trafikverket.ineko.se/se/handbok-projektering-och-byggande-av-enskilda-vägar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar vi då i dimensioneringstabellen, befinner sörmland sig i klimatzon 2 och trafikmängden är mindre än 50 standardaxlar (10tons ekvivalenter) och terrassmaterial är lera, dvs mat typ 4B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Totala tjockleken inkl. Slitlager blir 700mm
Nu tar man bort minst överste 30 cm jord eller så mycket att vagytan hamnar på önskad nivå, därefter lägger man ut geotextil (markduk) och fyller på med förstärkningslager (0-90) i underkant lägger man antingen dräneringsrör som anslutar till lämpliga dräneringsbrunnar, eller har man ett dike några dm djupare än markduken.
Ovanpå förstärkningslagret 100 mm 0-32 eller 0-45 och sedan 50 mm väggrus. (0-18)
Vägen ska luta lätt mot diket eller vara bomberad.
Orkade inte läsa klart men generellt är det den som drar fördel av förättningsbeslutet som står för fiolerna, i detta fallet är det naturligtvis exploatören. Det är naturligtvis också denna som bekostar vägen. Ni som samfällighet tar över en befintlig anläggning och ni tar naturligtvis över den efter att husen är byggda så att den inte körs sönder vägen. Styckas det av tomter så borde ni ha möjlighet att ta ut en anslutningsavgift för nya fastigheter. Hos oss kostar det 15-20000 att ansluta en ny fastighet till samfälligheten och det är en ren kostnad för den nyanslutna fastigheten, dom får inget byggt eller fixat för dom pengarna.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
Så är det också i det här fallet. Men det som står i den senare delen av tråden är att risken finns att Lantmäteriet via sitt anläggningsbeslut ansluter en illa utförd väg till GAn. Vägföreningen har tyvärr ingen vetorätt efter ett anläggningsbeslut.F fsn skrev:
Så blir det nog inte i det här fallet. Exploatören bygger inga hus utan säljer bara av tomter. I så fall ska vi försöka driva vid förrättningen att vägen inte ansluts till GA och att fastighetsägarna får ansöka om en ny förrättning när de sju husen är byggda om ett antal år. Jag har svårt att tro att Lantmätaren vill detta, lösning via GA ska ju ha företräde över servitut om jag förstår lagens intention rätt.F fsn skrev:
Ja det kommer att vara en del av anslutningen. Numera följer ju Lantmäteriet lagen i detta avseende. Tills för några år sedan struntade de i denna del av anläggningslagen.F fsn skrev:
Min uppfattning är att Lantmäteriet lyssnar på Samfälligeterna, gör ni ett bra jobb med specificering och kravställning på exploatören så har ni bättre förutsättningar vid övertagandet av vägen.Claes Sörmland skrev:Så är det också i det här fallet. Men det som står i den senare delen av tråden är att risken finns att Lantmäteriet via sitt anläggningsbeslut ansluter en illa utförd väg till GAn. Vägföreningen har tyvärr ingen vetorätt efter ett anläggningsbeslut.
Så blir det nog inte i det här fallet. Exploatören bygger inga hus utan säljer bara av tomter. I så fall ska vi försöka driva vid förrättningen att vägen inte ansluts till GA och att fastighetsägarna får ansöka om en ny förrättning när de sju husen är byggda om ett antal år. Jag har svårt att tro att Lantmätaren vill detta, lösning via GA ska ju ha företräde över servitut om jag förstår lagens intention rätt.
Ja det kommer att vara en del av anslutningen. Numera följer ju Lantmäteriet lagen i detta avseende. Tills för några år sedan struntade de i denna del av anläggningslagen.
antalet förrättningar skall man hålla så få som möjligt. Det utförs av statstjänstemän på timtaxa och det går varken fort eller är billigt. En rent administrativ enkel förrättning helt utförd från den egna kontorsstolen kostar från ca 50000kr. Skall dom ut på möten och träffa folk och titta på verklighet så blir det dyrt. Då är det bättre att Samfälligheten har besiktning och återställningskrav på fastighetsägare i varje fall där dom bygger.
Vad menar du med numera följer Lantmäteriet lagen, vi har haft det med alltid...?Anslutningsvgift är nåt man har i samfällighetens stadgar och vad jag vet fastställs det vid förättning. Ni har ju alla möjligheter att framföra er sak och argumentera för en anslutningsavgift i samband med förrättningen som nu skall göras.
jag antar att ni är medlemmar i Revs? Ring och prata med dom.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
Det låter betryggande. När du har varit igenom detta, vem har kommit med kompetensen gällande specificering och kravställning? Vi har mycket låg kompetens i föreningen gällande vägbyggnation och vår motpart exploatören är ju inte lämplig som kravställare. Erbjuder Lantmätaren denna service vid förrättningen?F fsn skrev:
Kostnaden är ju exploatörens/de nya husbyggarnas huvudvärk, inte befintlig samfällighetsförenings. Problemet är att besiktningskrav inte spelar någon större roll efter att anläggningsbeslutet har vunnit laga kraft. Om vägen fungerar hjälpligt men inte är anlagd ordentligt enligt vad som står i anläggningsbeslutet så blir vi ändå sittande med den. Vi kan inte neka. Allt enligt Lantmäteriets handbok om gällande rätt.F fsn skrev:antalet förrättningar skall man hålla så få som möjligt. Det utförs av statstjänstemän på timtaxa och det går varken fort eller är billigt. En rent administrativ enkel förrättning helt utförd från den egna kontorsstolen kostar från ca 50000kr. Skall dom ut på möten och träffa folk och titta på verklighet så blir det dyrt. Då är det bättre att Samfälligheten har besiktning och återställningskrav på fastighetsägare i varje fall där dom bygger.
Nej det är en del av anläggningslagen, inte stadgarna:F fsn skrev:Vad menar du med numera följer Lantmäteriet lagen, vi har haft det med alltid...?Anslutningsvgift är nåt man har i samfällighetens stadgar och vad jag vet fastställs det vid förättning. Ni har ju alla möjligheter att framföra er sak och argumentera för en anslutningsavgift i samband med förrättningen som nu skall göras.
Tills för några år sedan så var det vanligt att Lantmäteriet inte brydde sig om denna paragraf. Det har t ex hänt oss vid flera tillfällen. Men nu har alla koll, inklusive berörd Lantmätare.
Nej, Det är ingenting lantmätaren erbjuder eller ska erbjuda med tanke på Lantmätarens kompetens och timpeng. Men egentligen är kravställningen inte så svår. Ni skriver att den nya vägen ska projekteras och byggas enligt:Claes Sörmland skrev:Det låter betryggande. När du har varit igenom detta, vem har kommit med kompetensen gällande specificering och kravställning? Vi har mycket låg kompetens i föreningen gällande vägbyggnation och vår motpart exploatören är ju inte lämplig som kravställare. Erbjuder Lantmätaren denna service vid förrättningen?
Handbok, Projektering och byggande av enskilda vägar
Trafikverket, Publikation 2020:089
Då finns alla krav ni behöver skriven i handboken. Fördelen med det är att ni inte behöver förstå alla krav, men om det skulle bli problem, finns det ett regelverk ni kan hänvisa till.
Det brukliga är att det exekveras i stadgarna med en fast avgift för anslutning av ny fastighet och vad jag vet så fastställs det vid förrättning. Men jag kan ha fel där.Claes Sörmland skrev:Det låter betryggande. När du har varit igenom detta, vem har kommit med kompetensen gällande specificering och kravställning? Vi har mycket låg kompetens i föreningen gällande vägbyggnation och vår motpart exploatören är ju inte lämplig som kravställare. Erbjuder Lantmätaren denna service vid förrättningen?
Kostnaden är ju exploatörens/de nya husbyggarnas huvudvärk, inte befintlig samfällighetsförenings. Problemet är att besiktningskrav inte spelar någon större roll efter att anläggningsbeslutet har vunnit laga kraft. Om vägen fungerar hjälpligt men inte är anlagd ordentligt enligt vad som står i anläggningsbeslutet så blir vi ändå sittande med den. Vi kan inte neka. Allt enligt Lantmäteriets handbok om gällande rätt.
Nej det är en del av anläggningslagen, inte stadgarna:
[bild]
Tills för några år sedan så var det vanligt att Lantmäteriet inte brydde sig om denna paragraf. Det har t ex hänt oss vid flera tillfällen. Men nu har alla koll, inklusive berörd Lantmätare.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
I vårt fall har vi det inte i stadgarna med Lantmätaren har redan informerat att vi måste komma med en värdering av väganläggningen samt uppgifter om föreningens tillgångar för att kunna beräkna vad anslutande fastigheter ska betala vid inträde. Allt enligt anläggningslagen. Föreningen kan ju inte sätta sig över anläggningslagen eller lagen om förvaltning av samfälligheter oavsett vad vi skriver i stadgarna.F fsn skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
Jag var också inne på dessa tankegångar igår kväll när jag insåg just hur detaljerad denna handbok är. Stort tack för den infon!harry73 skrev:Nej, Det är ingenting lantmätaren erbjuder eller ska erbjuda med tanke på Lantmätarens kompetens och timpeng. Men egentligen är kravställningen inte så svår. Ni skriver att den nya vägen ska projekteras och byggas enligt:
Handbok, Projektering och byggande av enskilda vägar
Trafikverket, Publikation 2020:089
Då finns alla krav ni behöver skriven i handboken. Fördelen med det är att ni inte behöver förstå alla krav, men om det skulle bli problem, finns det ett regelverk ni kan hänvisa till.