23 249 läst · 191 svar
23k läst
191 svar
Utöka GA för väg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Ja, det är ju inget avtal utan ett myndighetsbeslut. Jag tänker också att det är olämpligt att knyta vägens förvaltning till en part som i princip när som helst kan ändra spelreglerna.T TypRätt skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Jag tycker att det är ett väldigt elegant sätt att beskriva att vägen ska fungera för den trafik som finns på vägen, och det säkerhetstänk man har.
Den här typen av förrättningen är något som man gör för framtiden och man ska inte behöva ändra den efter något år när samhället ser annorlunda ut.
Tittar man på vilka krav man ställde på en väg för hundra år sedan och vilka krav som gäller nu, då är risken stor att man nu har en obrukbar väg om man bara hade tagit hänsyn till trafiken man hade för hundra år sedan.
Den här typen av förrättningen är något som man gör för framtiden och man ska inte behöva ändra den efter något år när samhället ser annorlunda ut.
Tittar man på vilka krav man ställde på en väg för hundra år sedan och vilka krav som gäller nu, då är risken stor att man nu har en obrukbar väg om man bara hade tagit hänsyn till trafiken man hade för hundra år sedan.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
I det här fallet är anläggningen redan utförd. Inget ska alltså ändras i den fysiska världen i och med anläggningsbeslutet. Det är en ren fråga om att ändra ägarförhållandena.harry73 skrev:Jag tycker att det är ett väldigt elegant sätt att beskriva att vägen ska fungera för den trafik som finns på vägen, och det säkerhetstänk man har.
Ändamål får anges i 24 § AL men ett ändamål kan ju inte vara att reglera hur vägen ska skötas i detalj framgent. Det är upp till samfälligheten att besluta om sådana detaljer. T ex om potthål ska lagas eller inte, när det ska dikas, kantskäras o s v.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Någon som vet var man kan läsa den nuvarande definitionen av:
"underhållas till lägst den standard som erfordras för erhållande av statsbidrag till kostnaderna för vägunderhållet."
Jag hittar inte denna standard när jag söker. Har Trafikverket någon handbok eller liknande?
Föreskrifterna innehåller heller inget om någon viss standard:
https://bransch.trafikverket.se/con...verkets_foreskrift_statsbidrag_enskildvag.pdf
"underhållas till lägst den standard som erfordras för erhållande av statsbidrag till kostnaderna för vägunderhållet."
Jag hittar inte denna standard när jag söker. Har Trafikverket någon handbok eller liknande?
https://bransch.trafikverket.se/con...verkets_foreskrift_statsbidrag_enskildvag.pdf
Vi gjorde en lantmäteriförrättning ganska nyligen för att bla utöka GA med ett vägavsnitt. Lantmäteriet föreslog nedan skrivning i avsnittet Beskrivning.Claes Sörmland skrev:Nu händer det saker och snart är nog denna förrättning i hamn.
Lantmätaren har tagit fram ett utkast till beslut som ska diskuteras på förrättningsmöte. Denna text finns i utkastet:
"Vägen ska hållas farbar för trafik med motorfordon året om (barmarksunderhåll och vinterväghållning) och underhållas till lägst den standard som erfordras för erhållande av statsbidrag till kostnaderna för vägunderhållet."
Detta är inte en beskrivning av anläggningen som sådan utan hur den ska förvaltas. Finns det lagstöd i anläggningslagen för att Lantmäteriet kan ta beslut om detaljer som dessa av den senare förvaltningen av gemensamhetsanläggningen? Är detta t o m någon sorts standardfras numera i anläggningsbeslut. Frågar utan att ha läst på.
"Vägen ska hållas farbar för trafik med motorfordon året om (bar-
marksunderhåll och vinterväghållning*) och underhållas till lägst den
standard som erfordras för erhållande av statsbidrag till kostnaderna
för vägunderhållet.
*Alternativt: Vägen ska hållas farbar för trafik med motorfordon under bar-
marksperioden. Dessutom ska vinterväghållning ske i den omfattning som
delägarna i anläggningssamfälligheten beslutar om."
Det ser likalydande ut med den skrivning du visade på i ditt inlägg. I slutändan blev skrivningen enligt följande.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Kanske är en standardskrivning då. Undrar om det verkligen finns lagstöd för detta. Jag tror inte det men misstänker att inget orkat överklaga det och då kan ju LM rocka loss utan lagstöd. "Ändamål" från lagen kan ju läsas brett om man vill.ClasseClas skrev:Vi gjorde en lantmäteriförrättning ganska nyligen för att bla utöka GA med ett vägavsnitt. Lantmäteriet föreslog nedan skrivning i avsnittet Beskrivning.
"Vägen ska hållas farbar för trafik med motorfordon året om (bar-
marksunderhåll och vinterväghållning*) och underhållas till lägst den
standard som erfordras för erhållande av statsbidrag till kostnaderna
för vägunderhållet.
*Alternativt: Vägen ska hållas farbar för trafik med motorfordon under bar-
marksperioden. Dessutom ska vinterväghållning ske i den omfattning som
delägarna i anläggningssamfälligheten beslutar om."
Det ser likalydande ut med den skrivning du visade på i ditt inlägg. I slutändan blev skrivningen enligt följande.
[bild]
Nej, tyvärr inte, men jag vet att föreskrifterna bland annat handlar om träd nära vägen, siktkurvor, trafikskyltar men även skicket på asfalten.Claes Sörmland skrev:Någon som vet var man kan läsa den nuvarande definitionen av:
[länk]
Trafikverket genomför kontroller, där man kontrollerar om vägen uppfyller alla krav för bidrag, och därefter får man möjlighet att åtgärda alla besiktningspunkter innan man drar in bidraget.
Du får ett baklängessvar som kommer från ett bidragsmail från Trafikverket. Hinner ej rota mer nu,Claes Sörmland skrev:Någon som vet var man kan läsa den nuvarande definitionen av:
[länk]
"Stödet för att upphäva beslutet i sådana fall finns i § 16 och 27 förordningen (1989:891) om statsbidrag till
enskild väghållning."
Det verkar så med standardskrivning. Beroende på kompetensen i samfälligheten kan det ju vara en fördel att få tips från LM med skrivningar. Du har säkert rätt i att det saknas lagstöd.Claes Sörmland skrev:
I "mitt" fall gick det ändå bra att justera skrivningen rörande den här specifika delen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
16 § i förordningen:ClasseClas skrev:
"Driftbidrag lämnas endast om vägen är i tillfredsställande skick för sitt ändamål".
Haha, blir lustigt det här.
Verkligen, det låter knas. Det enda jag hittar för stunden är "tips" hur man sköter sin enskilda väg.Claes Sörmland skrev:
https://bransch.trafikverket.se/om-...-med/Enskilda-vagar/Underhall-av-enskild-vag/
Där finns det menyval för barmarksunderhåll, dammbindning av grusväg mm
Om Trafikverket skulle dra in bidraget för en samfällighetsförening pga att vägen inte är i tillräckligt bra skick borde det finnas en bedömningsmall, dvs en beskrivning av vad "tillfredsställande skick" innebär.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Lantmätaren tror tydligen det med tanke på skrivningen. Eller så är det bara lite allmänt tyckande av en medarbetare som gäller. Det fungerar ju så den här branschen ibland.ClasseClas skrev:
Problemet med denna GA är att den inte någonsin har fått bidrag av Trafikverket p g a att den istället får bidrag från kommunen. Så man kan då aldrig veta om skrivningen uppnås.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Vi kan ju titta på om lagstiftaren tänkte sig att Lantmäteriet ska besluta om detaljer gällande driften av anläggningen:
Prop. 1973:160, s 236. om 24 §, anläggningsbeslutet:
"Andra stycket innehåller en uppräkning i sex punkter av vad som skall tas in i beslutet. Enligt punkt 1 skall till en början anläggningens ändamål, läge, storlek och huvudsakliga beskaffenhet i övrigt anges. Liksom enligt LGA lämnar förslaget inte några närmare riktlinjer för hur utförligt beslutet bör vara i detta hänseende. Ett visst utrymme synes böra lämnas delägarna att påverka utformningen av anläggningen. I sådana hänseenden där varken allmänna eller enskilda intressen av någon betydelse berörs bör det därför vara tillräckligt med ungefärliga angivelser."
Så kort och gott verkar det inte ha slagit lagstiftaren att Lantmäteriet skulle börja lägga sig driften av anläggningen, deras uppgift är att beskriva hur den ska utföras i anläggningsbeslutet, alltså uppföras/byggas. Inte hur den sen ska förvaltas som ju regleras i en annan lag, SFL.
Prop. 1973:160, s 236. om 24 §, anläggningsbeslutet:
"Andra stycket innehåller en uppräkning i sex punkter av vad som skall tas in i beslutet. Enligt punkt 1 skall till en början anläggningens ändamål, läge, storlek och huvudsakliga beskaffenhet i övrigt anges. Liksom enligt LGA lämnar förslaget inte några närmare riktlinjer för hur utförligt beslutet bör vara i detta hänseende. Ett visst utrymme synes böra lämnas delägarna att påverka utformningen av anläggningen. I sådana hänseenden där varken allmänna eller enskilda intressen av någon betydelse berörs bör det därför vara tillräckligt med ungefärliga angivelser."
Så kort och gott verkar det inte ha slagit lagstiftaren att Lantmäteriet skulle börja lägga sig driften av anläggningen, deras uppgift är att beskriva hur den ska utföras i anläggningsbeslutet, alltså uppföras/byggas. Inte hur den sen ska förvaltas som ju regleras i en annan lag, SFL.
Nja, stämmer det?
Vi har inte någon skrivning om vilken standard vägen ska ha.
Om jag har förstått de rätt, handlar din väg om en gata i detaljplanerat område. Då finns det absolut ett allmänt intresse, och ni har troligtvis även fler deltagande fastigheter, som gör de enskilda intressen större. Så därför kan man hävda att det i ditt fall inte är tillräckligt med ungefärliga angivelser.
Vi har en del i en gemensamhetsanläggning, där det bara finns trafik till 6 hushåll. Så på vår väg finns det inte några allmänna intressen av betydelse (enskilda finns det såklart i form av intressen av de ingående fastigheter)Claes Sörmland skrev:
Vi har inte någon skrivning om vilken standard vägen ska ha.
Om jag har förstått de rätt, handlar din väg om en gata i detaljplanerat område. Då finns det absolut ett allmänt intresse, och ni har troligtvis även fler deltagande fastigheter, som gör de enskilda intressen större. Så därför kan man hävda att det i ditt fall inte är tillräckligt med ungefärliga angivelser.