Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Vad händer om standardkravet för statsbidrag ändras? Normala avtal brukar man ju få chans att säga upp om förutsättningarna drastiskt ändras, om någon framtida regering kräver 4m bredd och asfalt för stöd kan det ju bli trist tänker jag =)
Ja, det är ju inget avtal utan ett myndighetsbeslut. Jag tänker också att det är olämpligt att knyta vägens förvaltning till en part som i princip när som helst kan ändra spelreglerna.
 
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle säga att det är en funktionsbeskrivning av anläggningen. Och oavsett om det är ok enligt anläggningslagen, känns det som ett vettigt sätt att beskriva en väg.
Spontant är det detta jag hittar i AL:

Text från en lagbok som listar punkter om vad ett anläggningsbeslut ska innehålla, som ändamål och storlek av gemensamhetsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Står inget om att förvaltningen kan regleras. (Letar nu i 46 § och framåt, de där specialparagraferna för vägar.)
 
harry73
Jag tycker att det är ett väldigt elegant sätt att beskriva att vägen ska fungera för den trafik som finns på vägen, och det säkerhetstänk man har.

Den här typen av förrättningen är något som man gör för framtiden och man ska inte behöva ändra den efter något år när samhället ser annorlunda ut.

Tittar man på vilka krav man ställde på en väg för hundra år sedan och vilka krav som gäller nu, då är risken stor att man nu har en obrukbar väg om man bara hade tagit hänsyn till trafiken man hade för hundra år sedan.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att det är ett väldigt elegant sätt att beskriva att vägen ska fungera för den trafik som finns på vägen, och det säkerhetstänk man har.

Den här typen av förrättningen är något som man gör för framtiden och man ska inte behöva ändra den efter något år när samhället ser annorlunda ut.

Tittar man på vilka krav man ställde på en väg för hundra år sedan och vilka krav som gäller nu, då är risken stor att man nu har en obrukbar väg om man bara hade tagit hänsyn till trafiken man hade för hundra år sedan.
I det här fallet är anläggningen redan utförd. Inget ska alltså ändras i den fysiska världen i och med anläggningsbeslutet. Det är en ren fråga om att ändra ägarförhållandena.

Ändamål får anges i 24 § AL men ett ändamål kan ju inte vara att reglera hur vägen ska skötas i detalj framgent. Det är upp till samfälligheten att besluta om sådana detaljer. T ex om potthål ska lagas eller inte, när det ska dikas, kantskäras o s v.
 
Claes Sörmland
Någon som vet var man kan läsa den nuvarande definitionen av:

"underhållas till lägst den standard som erfordras för erhållande av statsbidrag till kostnaderna för vägunderhållet."

Jag hittar inte denna standard när jag söker. Har Trafikverket någon handbok eller liknande?

Föreskrifterna innehåller heller inget om någon viss standard:

https://bransch.trafikverket.se/con...verkets_foreskrift_statsbidrag_enskildvag.pdf
 
ClasseClas
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu händer det saker och snart är nog denna förrättning i hamn.

Lantmätaren har tagit fram ett utkast till beslut som ska diskuteras på förrättningsmöte. Denna text finns i utkastet:

"Vägen ska hållas farbar för trafik med motorfordon året om (barmarksunderhåll och vinterväghållning) och underhållas till lägst den standard som erfordras för erhållande av statsbidrag till kostnaderna för vägunderhållet."


Detta är inte en beskrivning av anläggningen som sådan utan hur den ska förvaltas. Finns det lagstöd i anläggningslagen för att Lantmäteriet kan ta beslut om detaljer som dessa av den senare förvaltningen av gemensamhetsanläggningen? Är detta t o m någon sorts standardfras numera i anläggningsbeslut. Frågar utan att ha läst på.
Vi gjorde en lantmäteriförrättning ganska nyligen för att bla utöka GA med ett vägavsnitt. Lantmäteriet föreslog nedan skrivning i avsnittet Beskrivning.

"Vägen ska hållas farbar för trafik med motorfordon året om (bar-
marksunderhåll och vinterväghållning*) och underhållas till lägst den
standard som erfordras för erhållande av statsbidrag till kostnaderna
för vägunderhållet.

*Alternativt: Vägen ska hållas farbar för trafik med motorfordon under bar-
marksperioden. Dessutom ska vinterväghållning ske i den omfattning som
delägarna i anläggningssamfälligheten beslutar om."


Det ser likalydande ut med den skrivning du visade på i ditt inlägg. I slutändan blev skrivningen enligt följande.
Fotografi av ett dokument som beskriver underhållskrav för en väg i en lantmäteriförrättning, med fokus på bar- och vintervägshållning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vi gjorde en lantmäteriförrättning ganska nyligen för att bla utöka GA med ett vägavsnitt. Lantmäteriet föreslog nedan skrivning i avsnittet Beskrivning.

"Vägen ska hållas farbar för trafik med motorfordon året om (bar-
marksunderhåll och vinterväghållning*) och underhållas till lägst den
standard som erfordras för erhållande av statsbidrag till kostnaderna
för vägunderhållet.

*Alternativt: Vägen ska hållas farbar för trafik med motorfordon under bar-
marksperioden. Dessutom ska vinterväghållning ske i den omfattning som
delägarna i anläggningssamfälligheten beslutar om."


Det ser likalydande ut med den skrivning du visade på i ditt inlägg. I slutändan blev skrivningen enligt följande.
[bild]
Kanske är en standardskrivning då. Undrar om det verkligen finns lagstöd för detta. Jag tror inte det men misstänker att inget orkat överklaga det och då kan ju LM rocka loss utan lagstöd. "Ändamål" från lagen kan ju läsas brett om man vill.
 
harry73
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Någon som vet var man kan läsa den nuvarande definitionen av:

"underhållas till lägst den standard som erfordras för erhållande av statsbidrag till kostnaderna för vägunderhållet."

Jag hittar inte denna standard när jag söker. Har Trafikverket någon handbok eller liknande?

Föreskrifterna innehåller heller inget om någon viss standard:

[länk]
Nej, tyvärr inte, men jag vet att föreskrifterna bland annat handlar om träd nära vägen, siktkurvor, trafikskyltar men även skicket på asfalten.
Trafikverket genomför kontroller, där man kontrollerar om vägen uppfyller alla krav för bidrag, och därefter får man möjlighet att åtgärda alla besiktningspunkter innan man drar in bidraget.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
ClasseClas
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Någon som vet var man kan läsa den nuvarande definitionen av:

"underhållas till lägst den standard som erfordras för erhållande av statsbidrag till kostnaderna för vägunderhållet."

Jag hittar inte denna standard när jag söker. Har Trafikverket någon handbok eller liknande?

Föreskrifterna innehåller heller inget om någon viss standard:

[länk]
Du får ett baklängessvar som kommer från ett bidragsmail från Trafikverket. Hinner ej rota mer nu,
"Stödet för att upphäva beslutet i sådana fall finns i § 16 och 27 förordningen (1989:891) om statsbidrag till
enskild väghållning."
 
  • Gilla
RobertLJ och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske är en standardskrivning då. Undrar om det verkligen finns lagstöd för detta. Jag tror inte det men misstänker att inget orkat överklaga det och då kan ju LM rocka loss utan lagstöd. "Ändamål" från lagen kan ju läsas brett om man vill.
Det verkar så med standardskrivning. Beroende på kompetensen i samfälligheten kan det ju vara en fördel att få tips från LM med skrivningar. Du har säkert rätt i att det saknas lagstöd.

I "mitt" fall gick det ändå bra att justera skrivningen rörande den här specifika delen.
 
  • Gilla
mikael.bjorn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du får ett baklängessvar som kommer från ett bidragsmail från Trafikverket. Hinner ej rota mer nu,
"Stödet för att upphäva beslutet i sådana fall finns i § 16 och 27 förordningen (1989:891) om statsbidrag till
enskild väghållning."
16 § i förordningen:

"Driftbidrag lämnas endast om vägen är i tillfredsställande skick för sitt ändamål".

Haha, blir lustigt det här.
 
  • Haha
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
16 § i förordningen:

"Driftbidrag lämnas endast om vägen är i tillfredsställande skick för sitt ändamål".

Haha, blir lustigt det här.
Verkligen, det låter knas. Det enda jag hittar för stunden är "tips" hur man sköter sin enskilda väg.
https://bransch.trafikverket.se/om-...-med/Enskilda-vagar/Underhall-av-enskild-vag/
Där finns det menyval för barmarksunderhåll, dammbindning av grusväg mm

Om Trafikverket skulle dra in bidraget för en samfällighetsförening pga att vägen inte är i tillräckligt bra skick borde det finnas en bedömningsmall, dvs en beskrivning av vad "tillfredsställande skick" innebär.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om Trafikverket skulle dra in bidraget för en samfällighetsförening pga att vägen inte är i tillräckligt bra skick borde det finnas en bedömningsmall, dvs en beskrivning av vad "tillfredsställande skick" innebär.
Lantmätaren tror tydligen det med tanke på skrivningen. Eller så är det bara lite allmänt tyckande av en medarbetare som gäller. Det fungerar ju så den här branschen ibland.

Problemet med denna GA är att den inte någonsin har fått bidrag av Trafikverket p g a att den istället får bidrag från kommunen. Så man kan då aldrig veta om skrivningen uppnås.
 
Claes Sörmland
Vi kan ju titta på om lagstiftaren tänkte sig att Lantmäteriet ska besluta om detaljer gällande driften av anläggningen:

Prop. 1973:160, s 236. om 24 §, anläggningsbeslutet:

"Andra stycket innehåller en uppräkning i sex punkter av vad som skall tas in i beslutet. Enligt punkt 1 skall till en början anläggningens ändamål, läge, storlek och huvudsakliga beskaffenhet i övrigt anges. Liksom enligt LGA lämnar förslaget inte några närmare riktlinjer för hur utförligt beslutet bör vara i detta hänseende. Ett visst utrymme synes böra lämnas delägarna att påverka utformningen av anläggningen. I sådana hänseenden där varken allmänna eller enskilda intressen av någon betydelse berörs bör det därför vara tillräckligt med ungefärliga angivelser."

Så kort och gott verkar det inte ha slagit lagstiftaren att Lantmäteriet skulle börja lägga sig driften av anläggningen, deras uppgift är att beskriva hur den ska utföras i anläggningsbeslutet, alltså uppföras/byggas. Inte hur den sen ska förvaltas som ju regleras i en annan lag, SFL.
 
harry73
Nja, stämmer det?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I sådana hänseenden där varken allmänna eller enskilda intressen av någon betydelse berörs bör det därför vara tillräckligt med ungefärliga angivelser."
Vi har en del i en gemensamhetsanläggning, där det bara finns trafik till 6 hushåll. Så på vår väg finns det inte några allmänna intressen av betydelse (enskilda finns det såklart i form av intressen av de ingående fastigheter)
Vi har inte någon skrivning om vilken standard vägen ska ha.

Om jag har förstått de rätt, handlar din väg om en gata i detaljplanerat område. Då finns det absolut ett allmänt intresse, och ni har troligtvis även fler deltagande fastigheter, som gör de enskilda intressen större. Så därför kan man hävda att det i ditt fall inte är tillräckligt med ungefärliga angivelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.