60 098 läst · 358 svar
60k läst
358 svar
Usel tapetsering!!!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Tack, det är siljan, jo jag kunde inte ens i min vildaste fantasi tro att skulle börja blaska ner mina omsorgtfullt oljade trösklar. :/
Nu var det bara en tröskel som tur va. En av mina bättre vänner köpte ny lägenhet, en gammal fin en. Dom skickade in en firma för att slipa och svärta golven vad man än tycker om detta.AndersMalmgren skrev:
När dom hade lämnat var golvsocklarna svärtade också, dom fick ta in ytterligare en målare som fick återställa dom. Jag förstår din frustration...
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Men om hantverkaren tänkte att om man monterar tröskeln på ett obehandlat golv så måste det betyda att den ska behandlas...AndersMalmgren skrev:Tycker du denna tröskel ser obehandlad ut och behöver en omgång av golvbehandlingen? Detta är inte tröskeln i fråga har ingen bild på den hur den såg ut innan de var där och kladdade. Men den såg precis ut som denna tröskel. Denna strökel byggde vi efter golvet var klart. Sorry för OT, men tråden har ju gått över till att handla om krav så itne helt OT
[bild]
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Såhär såg den ut efteråt, så det var ju inte ens ett bra jobb
Visa bilaga 145534
edit: ser du silvertepjen? Den hade jag satt som skydd för att de inte skulle kladda på tröskeln, denna hade han lyft på
Visa bilaga 145534
edit: ser du silvertepjen? Den hade jag satt som skydd för att de inte skulle kladda på tröskeln, denna hade han lyft på
Hahah! Allvarligt, hantverkaren hade dragit bort silvertejpen och därefter lackat tröskeln trots att det var golven som skulle behandlas.AndersMalmgren skrev:
Eftersom det är farligt att vara sarkastisk i detta forum så skall jag vara saklig.
Jag anser i detta fall att hantverkaren borde ha ha ringt till dig och ställt frågan. Jag ser att du har täckt över trösklarna med silvertejp för att skydda dom. Vill du att jag drar bort denna och lackar även dom?
Fast i detta fall valde målaren att hantera saken i egna händer utan kommunikation...
Magnus Larsson, kan man få din åsikt här kanske?
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Jag har som sagt va inte sagt att hantverkaren gjorde rätt, men Anders hade ganska många tillfällen där han kunde sagt något också kanske? Sen kan man ju se det som att han räddade den stackars behandlade tröskeln som någon inte helt genomtänkt satt silvertejp på.nia79 skrev:Hahah! Allvarligt, hantverkaren hade dragit bort silvertejpen och därefter lackat tröskeln trots att det var golven som skulle behandlas.
Eftersom det är farligt att vara sarkastisk i detta forum så skall jag vara saklig.
Jag anser i detta fall att hantverkaren borde ha ha ringt till dig och ställt frågan. Jag ser att du har täckt över trösklarna med silvertejp för att skydda dom. Vill du att jag drar bort denna och lackar även dom?
Fast i detta fall valde målaren att hantera saken i egna händer utan kommunikation...
Magnus Larsson, kan man få din åsikt här kanske?
När ska ni krypa ur era skal och få förmågan att se problemen från mer än ett håll?
Så tröskeln är lackad?
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Jag som druckit för mycket måndagsrödvin, det var ju mölkpapp, syns på bilden för övrigtmagnuslarsson79 skrev:Jag har som sagt va inte sagt att hantverkaren gjorde rätt, men Anders hade ganska många tillfällen där han kunde sagt något också kanske? Sen kan man ju se det som att han räddade den stackars behandlade tröskeln som någon inte helt genomtänkt satt silvertejp på.
När ska ni krypa ur era skal och få förmågan att se problemen från mer än ett håll?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 933 inlägg
Japp. Så är det. Sådan är kapitalismen. Det handlar om att göra kunden nöjd, inte nödvändigtvis om att ge kunden det vederbörande säger att vederbörande vill ha. Henry Ford sade det bäst - "Om jag hade frågat vad folk ville ha, så hade de sagt snabbare hästar".magnuslarsson79 skrev:Och det där blir ju ett jättedilemma för hantverkarna som satte dina ventiler, dom gjorde som du sa, men gjorde ändå fel och blir inte anlitade igen. Hade du inte sagt något alls utan bara litat på ditt eget omdömme att välja rätt företag att utför jobbet så hade det blivit kanon och firman hade fått göra taket också.
(Nu skall det ju sägas att det inte bara var det skälet till att jag inte anlitade dem igen. Det var ju inte bara det att ventilernas placering inte blev optimal. Dels så tog det lång tid innan jag behövde en snickare igen, och dels så gick chefen för de tidigare snickarna i väggen något halvår senare, så jag vet inte hur det blev med hans fortsatta yrkesverksamhet.)
Men samtidigt så gav det ju mig en parameter till att tänka på inför nästa gång. Nämligen att få någon med sådan erfarenhet och kynne att vederbörande verkligen säger till när det inte blir optimalt. Att kunna känna det förtroendet blev den viktigaste parametern, och jag har idag uteslutande hantverkare som jag antingen jobbat med förut, eller är välkända av släkt och vänner. Jag orkar inte ta risken med någon som kanske inte vågar säga ifrån, eller vars motiv jag inte fullt ut kan lita på. Och det gör samtidigt att jag har ett oändligt tålamod med sura gamla gubbar. Bara dom kan så får de vara hur vresiga och omöjliga att ha att göra med som helst.
Att vara sann mot professionen/ämnet är enligt min mening vitalt för och en stor del i rollen som yrkesman. Att ha yrkesstolthet och stå för den är A och O. Man måste alltid i relationen till en kund vara beredd på att säga allt från "Har du tänkt på ...", via "Det kommer inte att bli bra" till "Nej, så gör jag inte." Och det är inte unikt för hantverkare, jag har själv gjort precis samma sak på ett av våra stora telekomföretag. Dvs av hänsyn till ämnet och yrket högt och ljudligt och på alla (rimliga) sätt försökt att påverka s.a. man skulle inse vilken dålig väg man slagit in på. Att inte gjort det hade kanske varit kortsiktigt bättre för mig personligen, men inte bäst för företaget, och inte sant mot professionen.
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Allvarligt, jag får försöka hålla mig på banan men det är svårt när du skriver som du gör, jag är ledsen, men det är såna hantverkare som tänker som du som gör att förakt för hantverkare faktiskt existerar.magnuslarsson79 skrev:Jag har som sagt va inte sagt att hantverkaren gjorde rätt, men Anders hade ganska många tillfällen där han kunde sagt något också kanske? Sen kan man ju se det som att han räddade den stackars behandlade tröskeln som någon inte helt genomtänkt satt silvertejp på.
Så tröskeln är lackad?
Menar du på allvar att ifall du får ett jobb att lacka ett golv, och du ser att en tröskel är maskerad. Då skall vi som kunder förvänta oss att du drar bort maskering och lackar även den??? I våra hem, där vi skall bo? Och detta utan att ens lyfta luren och fråga oss?
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
nia79 skrev:Allvarligt, jag får försöka hålla mig på banan men det är svårt när du skriver som du gör, jag är ledsen, men det är såna hantverkare som tänker som du som gör att förakt för hantverkare faktiskt existerar.
Menar du på allvar att ifall du får ett jobb att lacka ett golv, och du ser att en tröskel är maskerad. Då skall vi som kunder förvänta oss att du drar bort maskering och lackar även den??? I våra hem, där vi skall bo? Och detta utan att ens lyfta luren och fråga oss?
Du läser det du vill läsa du, mycket konstiga tolkningar..."jag har inte sagt att hantverkaren gjorde rätt"...skriv det en gång till mig så att du visar att du verkligen läst det
" alla vet väl att branschen är full av skojare"Marlen Eskilsson skrev:Svar JA. Vi måste utgå ifrån att det är en person som har tummen precis mitt i handen, har 0 erfarenhet och verkligen behöver den där hjälpen som man vänt sig till hantverkaren för att få. Är du 25-30 år, har köpt ditt första hus eller lägenhet och jobbar med något helt annat än bygg, så är det ganska naturligt att man inte kan något alls om det. Det är många som vill bo i hus utan att för den sakens skulle kunna bygga själva. Vad skulle vi med hantverkare till om vi kunde själva?
Sedan tycker jag att det är synd att hela hantverkarskrået tar det som personlig kritik för att en kund här är missnöjd med hur tapeten hamnade. Det är ingen som har sagt att alla hantverkare som diskuterar i Byggahus forum är usla bara för det, tvärt om. Diskuterar man här och visar intresse för att hjälpa konsumenter med problem borde tyda på att man tillhör de bättre. Alla vet väl att branschen är full av skojare, men jag skulle inte tro att det är den delen som vi har här. Det finns ju faktiskt bra hantverkare också och en del är väldigt bra på sitt jobb, förstående och hjälpsamma. Det gäller att hitta dem bara.
Seriöst inlägg av en moderator/administratör på ett webforum.