Status
Inte öppen för fler kommentarer.
nia79 skrev:
Hej Nils!

"Alla vet väl att branschen är full av skojare, men jag skulle inte tro att det är den delen som vi har här. Det finns ju faktiskt bra hantverkare också och en del är väldigt bra på sitt jobb, förstående och hjälpsamma. Det gäller att hitta dem bara."


Du får läsa hela stycket.
Tittade du på byggfuskarna (tror det hette så på TV4), det öppnade ögonen för alla svenskar vilka sortens hantverkare som finns där ute varför det endast är ett konstaterande. Det är så det ser ut och tyvärr måste vi som kunder försöka hålla oss borta från dom värsta. Det är ett problem för jag tror säkert, ifall du nu är hantverkare, att du är en bra sådan med tanke på din reaktion.
Hoppsan, nu gick det bra att läsa hela stycket, underligt det där
 
nia79 skrev:
MAAAAAAAAAGNUUUUUUUUUS!!!!!! Du sa ju att Smiley med snedöga förklarade att man skämtar!!!! Det fungerar inte!!!!
Japp, det gjorde jag, men när delen i meningen om att det var din dotters rum behövde en ;) så behövde troll delen en :) det skapar förvirring...och samtidigt betyder det att det blir ett litet bekymmer att föra en vettig diskussion med dig. Du står fortfarande och irrar på trollstigen tyvärr...
 
harry73 skrev:
även om jag också tycker att en bra hantverkare ska ta det initiativet i diskussionen med kunder, inser jag också att du driver ett stort konsumentforum inom byggbranschen. Och det skull inte förvåna mig om alla era hantverkare är väldigt medveten om det.
Kommer en Michelin inspektör till en restaurang får de världens bästa behandling ifall han blir igenkänd.
Samma gäller för er med hantverkare.
Men lite fördelar måste det finnas med jobbet :)
Du skulle bara veta hur ordentligt mina arbetskolleger arbetade och var noga med alla moment den dagen jag hade mina fina T-shirt på mig med Bygga hus loggan! Så vissa fördelar kan man få bara genom att ta på sig T-shirten nästa gång hantverkaren kliver in genom dörren, bara för att ge denne en "hint" om att sköta sig, om inte, var dennes arbete kommer att hamna någonstans vid dåligt utförande! Utpressning/hot, nej ett smart sätt att tackla dagens problem med hantverkare som inte har i branschen att göra eller ett litet "wake up " moment i vardagen, det är ju inte okej i dagens samhälle att ruska om folk fysiskt hur som helst!
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Varför ser jag Barbie och Ken framför mig när jag läser inläggen från nia79 och AndersMalmgren?
 
gravedigger skrev:
Varför ser jag Barbie och Ken framför mig när jag läser inläggen från nia79 och AndersMalmgren?
Det är alltid roligt med vuxna som har leksaker bredvid bildskärmen?
Kanske var rätt svar!:screwy:
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. Så är det. Sådan är kapitalismen. Det handlar om att göra kunden nöjd, inte nödvändigtvis om att ge kunden det vederbörande säger att vederbörande vill ha. Henry Ford sade det bäst - "Om jag hade frågat vad folk ville ha, så hade de sagt snabbare hästar".

(Nu skall det ju sägas att det inte bara var det skälet till att jag inte anlitade dem igen. Det var ju inte bara det att ventilernas placering inte blev optimal. Dels så tog det lång tid innan jag behövde en snickare igen, och dels så gick chefen för de tidigare snickarna i väggen något halvår senare, så jag vet inte hur det blev med hans fortsatta yrkesverksamhet.)

Men samtidigt så gav det ju mig en parameter till att tänka på inför nästa gång. Nämligen att få någon med sådan erfarenhet och kynne att vederbörande verkligen säger till när det inte blir optimalt. Att kunna känna det förtroendet blev den viktigaste parametern, och jag har idag uteslutande hantverkare som jag antingen jobbat med förut, eller är välkända av släkt och vänner. Jag orkar inte ta risken med någon som kanske inte vågar säga ifrån, eller vars motiv jag inte fullt ut kan lita på. Och det gör samtidigt att jag har ett oändligt tålamod med sura gamla gubbar. ;) Bara dom kan så får de vara hur vresiga och omöjliga att ha att göra med som helst.

Att vara sann mot professionen/ämnet är enligt min mening vitalt för och en stor del i rollen som yrkesman. Att ha yrkesstolthet och stå för den är A och O. Man måste alltid i relationen till en kund vara beredd på att säga allt från "Har du tänkt på ...", via "Det kommer inte att bli bra" till "Nej, så gör jag inte." Och det är inte unikt för hantverkare, jag har själv gjort precis samma sak på ett av våra stora telekomföretag. Dvs av hänsyn till ämnet och yrket högt och ljudligt och på alla (rimliga) sätt försökt att påverka s.a. man skulle inse vilken dålig väg man slagit in på. Att inte gjort det hade kanske varit kortsiktigt bättre för mig personligen, men inte bäst för företaget, och inte sant mot professionen.

Som jag tolkar ditt inlägg blir då att målaren i det här fallet skulle ha ringt till kunden och frågat hur kunden ville ha tapeten och då hade kunden sagt sätt den till höger eller neråt istället och då skulle målaren övertalat kunden att sätta tapeten som han nu har gjort? Det låter som att det blir väldigt många turer fram och tillbaka för ingenting det där...håller du inte med?

Oj, missade Henrys ordspråk där...jag tolkar ordspråket som att Henry helt enkelt struntade i att fråga kunderna. Då håller du ju med om att målaren gjorde rätt ju.
 
Redigerat:
Pagno skrev:
Det är alltid roligt med vuxna som har leksaker bredvid bildskärmen?
Kanske var rätt svar!:screwy:
Jag samlar faktiskt på actionfigurer så du har helt rätt!
Visa bilaga 107712
 
magnuslarsson79 skrev:
Som jag tolkar ditt inlägg blir då att målaren i det här fallet skulle ha ringt till kunden och frågat hur kunden ville ha tapeten och då hade kunden sagt sätt den till höger eller neråt istället och då skulle målaren övertalat kunden att sätta tapeten som han nu har gjort? Det låter som att det blir väldigt många turer fram och tillbaka för ingenting det där...håller du inte med?
Nu börjar vi komma någon vart, Det är detta som många menar, men inte verkar kunna få fram i sina inlägg, det räcker oftast att ta kontakt med kunden och delge sin syn på det hela och sedan om kunden då har ett specifikt önskemål som denne vill att hantverkaren skall utföra på ett visst sätt så får man som hantverkare acceptera att kunden då har bestämt lite tokigt, det viktiga är att hantverkaren observerat problemet med kundens placering av i detta fall tapeten och uppmärksammat kunden om problemet, det har inget med att kunden är dum, det har med att hantverkaren bör föra en dialog om vad hantverkaren anser är bäst sätt att utföra ett visst moment på, dialog, information baserat på kunskap som kunden troligtvis inte har, därför att denne har anlitat en hantverkare och inte gjort arbetet själv.
Föra en dialog är nyckelordet som de flesta är ute efter, det finns ingen ointelligent kund i detta fall, det finns ingen värdelös hantverkare, det finns dessvärre ingen dialog mellan dessa parter heller, det är det som efterlyses, inget annat! Dialogen skall påbörjas av hantverkaren vid oklarheter, inget elakt eller konstigt i det!
Mvh P-A
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Pagno skrev:
Nu börjar vi komma någon vart, Det är detta som många menar, men inte verkar kunna få fram i sina inlägg
Eller så väljer vissa att inte lyssna...
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Jag samlar faktiskt på actionfigurer så du har helt rätt!
[bild]
Jösses! Du dricker vin och samlar på actionfigurer, har du mera intressanta saker att delge mig, jag lovar att inte berätta för någon!:D
 
nia79 skrev:
Du skriver att

"När ska ni krypa ur era skal och få förmågan att se problemen från mer än ett håll?"

Det är helt klart så att du med detta uttalande håller hantverkaren om ryggen, eller vad menar du annars med det? Förklara det för mig tack.
Se nu till att läsa allt...

Jag tycker synd om Anders tröskel...onödigt att den fick sig en dekorvax behandling när den redan var hårdvaxoljad...shit happens...men det hade kunnat avhjälpas om Anders sagt till...skrev du målaren?...knepigt...jag trode det var golvläggaren eller golvsliparen som behandlade golv...iaf...om han sagt " tänk på att tröskeln är hårdvaxoljad" så hade inte problemet funnits. Kommunikation funkar åt båda hållen, man kan inte skylla på alla andra utan att se vad man själv kunde gjort för att slippa problemet.
 
Han sket även i att slipa hela vägen ut till kanten för att fixa träresning, tycker du jag borde nämnt det med i kraven/avtalet?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Pagno skrev:
Nu börjar vi komma någon vart, Det är detta som många menar, men inte verkar kunna få fram i sina inlägg, det räcker oftast att ta kontakt med kunden och delge sin syn på det hela och sedan om kunden då har ett specifikt önskemål som denne vill att hantverkaren skall utföra på ett visst sätt så får man som hantverkare acceptera att kunden då har bestämt lite tokigt, det viktiga är att hantverkaren observerat problemet med kundens placering av i detta fall tapeten och uppmärksammat kunden om problemet, det har inget med att kunden är dum, det har med att hantverkaren bör föra en dialog om vad hantverkaren anser är bäst sätt att utföra ett visst moment på, dialog, information baserat på kunskap som kunden troligtvis inte har, därför att denne har anlitat en hantverkare och inte gjort arbetet själv.
Föra en dialog är nyckelordet som de flesta är ute efter, det finns ingen ointelligent kund i detta fall, det finns ingen värdelös hantverkare, det finns dessvärre ingen dialog mellan dessa parter heller, det är det som efterlyses, inget annat! Dialogen skall påbörjas av hantverkaren vid oklarheter, inget elakt eller konstigt i det!
Mvh P-A
Men om man som kund behöver prata om allt så känns det väldigt dumt att anlita en hantverkare...då finns det samtalsterapeuter som pratar hela dagarna. Nu får du ha i åtanke...och även AndersMalmgren...att hantverkare är inga akademiker...man kan inte jämföra hur en hantverkare jobbar med någon som gått en högskoleutbildning i 7 år och måste diskutera fram minsta lilla detalj...man gör som man lärt sig också gör man sitt bästa för att det ska bli bra. Ibland skiter det sig, och då gör man om det. Det är ett hantverk, inte en CAD ritning som skickas till en CNC maskin, därav ordet hantverkare...ganska enkelt. Men det kanske är något att satsa på...starta en firma med hantverkare som även läst till ingenjörer och ta ut en 1200-1300kr timmen...eller vad låter rimligt? Då finns det ju verkligen utrymme för återkoppling och med anställda som har högskoleutbildning med sig så borde dom ju gilla att diskutera lösningar med kunder...
 
AndersMalmgren skrev:
Han sket även i att slipa hela vägen ut till kanten för att fixa träresning, tycker du jag borde nämnt det med i kraven/avtalet?
Slipa hela vägen ut till kanten för att fixa träresning får du nog förklara närmare...gott vin ;)
 
magnuslarsson79 skrev:
Slipa hela vägen ut till kanten för att fixa träresning får du nog förklara närmare...gott vin ;)
Fibrerna kan resa sig efter första lagret olja, så blir det alldeles skrovlig om du drar fingret över det. Detta löser man man en sista slipning, det var bara det att han som slipade inte brydde sig om att slipa de sista 35-40mm mot väggen så nu är det helt annan struktur där vilket kan leda till smuts fastnar etc

Edit: ser för övrigt ingen korrelation mellan krav på högskoleutbildning och duktigt på kommunikation, godnatt nu ska jag sova
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.