Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren skrev:
Fibrerna kan resa sig efter första lagret olja, så blir det alldeles skrovlig om du drar fingret över det. Detta löser man man en sista slipning, det var bara det att han som slipade inte brydde sig om att slipa de sista 35-40mm mot väggen så nu är det helt annan struktur där vilket kan leda till smuts fastnar etc

Edit: ser för övrigt ingen korrelation mellan krav på högskoleutbildning och duktigt på kommunikation, godnatt nu ska jag sova
Du menar så ja, det kan man lätt vara utan. Men är det hårdvaxolja så är det ju inga större problem att fixa, och är det vanlig olja är det ännu enklare att lösa. Inte kollat med företaget om dom kan lösa det lite lätt? Tröskeln måste dom väl ha fixat utan något större ingrepp?

Sov så gott du, du kanske ska ta en funderare på det där sambandet mellan din inställning till hantvekares kommunikation och utbildning iaf tror jag. Nu har jag inte träffat alla hantverkare som finns men jag tror att det är betydligt fler som valt att bli hantverkare för att slippa prata med kunderna än det är för att dom tycker det är intressant att diskutera lösningar med kunder. Där måste man skilja på yrke och yrke, kan tänka mig att som du jobbar så kan det vara riktigt trevligt att komma fram till lösningar tillsammans med kunden, men för en hantverkare så blir det mer tröttsamt att höra en kund förklara hur man ska göra sitt jobb, speciellt om man nu enlig vissa här bara ska köra över det kunden säger ändå.
 
Dialog är viktigt, men att kräva att målaren skall upplysa husägaren om att huset är konstruerat med snedtak är inte rimligt. En hantverkare som ger en sådan upplysning idiotförklarar både sig själv och kunden. Sakkunskap skall förmedlas, tex. detta underlaget går inte att tapetsera på eller hörnet är ur lod osv. Kunden har mätt från vänster och konstaterat att avståndet till den öppna dörren är ca 156 cm, tapeten är 158 cm. Dörren skymmer bara lite av kanten. Kunden visar målaren och målaren kontrollmäter och ser att det stämmer. Målaren drar då slutsatsen att kunden vet hur hen vill ha det och ifrågasätter inget. Det är ju brukligt att man börjar tapetsera i ett hörn. Att hörnet övergår i ett snedtak kan inte komma som en överraskning för den som bor i huset. Att i efterhand säga att man kunde flyttat tapeten ut från hörnet är bara fånigt.
 
gls skrev:
Dialog är viktigt, men att kräva att målaren skall upplysa husägaren om att huset är konstruerat med snedtak är inte rimligt. En hantverkare som ger en sådan upplysning idiotförklarar både sig själv och kunden. Sakkunskap skall förmedlas, tex. detta underlaget går inte att tapetsera på eller hörnet är ur lod osv. Kunden har mätt från vänster och konstaterat att avståndet till den öppna dörren är ca 156 cm, tapeten är 158 cm. Dörren skymmer bara lite av kanten. Kunden visar målaren och målaren kontrollmäter och ser att det stämmer. Målaren drar då slutsatsen att kunden vet hur hen vill ha det och ifrågasätter inget. Det är ju brukligt att man börjar tapetsera i ett hörn. Att hörnet övergår i ett snedtak kan inte komma som en överraskning för den som bor i huset. Att i efterhand säga att man kunde flyttat tapeten ut från hörnet är bara fånigt.
Tapeten sitter inte i hörnet från vänster - det är en rosa tapet mellan hörn och prinsesstapeten.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
magnuslarsson79 skrev:
Du menar så ja, det kan man lätt vara utan. Men är det hårdvaxolja så är det ju inga större problem att fixa, och är det vanlig olja är det ännu enklare att lösa. Inte kollat med företaget om dom kan lösa det lite lätt? Tröskeln måste dom väl ha fixat utan något större ingrepp?

Sov så gott du, du kanske ska ta en funderare på det där sambandet mellan din inställning till hantvekares kommunikation och utbildning iaf tror jag. Nu har jag inte träffat alla hantverkare som finns men jag tror att det är betydligt fler som valt att bli hantverkare för att slippa prata med kunderna än det är för att dom tycker det är intressant att diskutera lösningar med kunder. Där måste man skilja på yrke och yrke, kan tänka mig att som du jobbar så kan det vara riktigt trevligt att komma fram till lösningar tillsammans med kunden, men för en hantverkare så blir det mer tröttsamt att höra en kund förklara hur man ska göra sitt jobb, speciellt om man nu enlig vissa här bara ska köra över det kunden säger ändå.
Vad lustigt det låter, de har valt att jobba i folks hem för att slippa prata med folk och bry sig om folks idéer på lösningar? Det låter mest som en tankevurpa. :)
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Många av mina äldre golvslipande kollegor slipar och lackar/behandlar alltid trösklarna, det "ingår" så att säga i jobbet.
Själv slipar jag aldrig en tröskel om jag inte får en direkt order, frågar aldrig om jag ska göra det heller (men det ska man kanske börja med)

När det gäller tapeten så tycker jag personligen inte att det är någon katastrof, tycker det skulle se konstigt ut om tapeten suttit mitt på väggen och dolts av dörren när den är öppen, sen som någon skrev så kommer den troligtvis att målas över inom 2-3 år, men det är iof inget man ska ta hänsyn till när man sätter upp tapeten
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
klonk skrev:
Vad lustigt det låter, de har valt att jobba i folks hem för att slippa prata med folk och bry sig om folks idéer på lösningar? Det låter mest som en tankevurpa. :)
Den största tankevurpan blir väl ändå att dina personliga åsikter skulle vara en mall för hur verkligheten ser ut?
 
klonk skrev:
Tapeten sitter inte i hörnet från vänster - det är en rosa tapet mellan hörn och prinsesstapeten.
Och där är du bara dryg...även om gls har missat den biten så borde du nog klara av att bortse från det och bara se poängen i inlägget att målaren ska ringa till kunden och informera att huset är konstruerat med snedtak och detta efter man fått en ganska detaljerad anvisning av kunden vart tapeten ska sitta. Nu är ju jag bara en simpel hantverkare som likt alla andra hantverkare har problem med kommunikationen, så du kanske får rätta mig där.
 
magnuslarsson79 skrev:
Som jag tolkar ditt inlägg blir då att målaren i det här fallet skulle ha ringt till kunden och frågat hur kunden ville ha tapeten och då hade kunden sagt sätt den till höger eller neråt istället och då skulle målaren övertalat kunden att sätta tapeten som han nu har gjort? Det låter som att det blir väldigt många turer fram och tillbaka för ingenting det där...håller du inte med?
Ja det borde han (eller hon). Och så värst många turer blir det inte. Tar max några minuter på telefon. Minuter som målaren dessutom debiterar. Och dessutom så blir det en nöjd kund istället för en komplett missnöjd dito.

Men du menar alltså på fullt allvar, att är helt OK att riskera arbete för flera tusenlappar (värdet av det som måste göras om), bara för att undvika ett eller två telefonsamtal på sammanlagt 10 minuter? Inte undra på att ni klagar på att vi hänger över axeln på er hela tiden. Men den inställningen så måste man ju hänga över axeln. (Är t ex glad själv att jag gjorde det på den rörmokare som var hemma under en badrumsrenovering som annars hade kopplat värmen baklänges.)

magnuslarsson79 skrev:
Oj, missade Henrys ordspråk där...jag tolkar ordspråket som att Henry helt enkelt struntade i att fråga kunderna. Då håller du ju med om att målaren gjorde rätt ju.
Nej, han frågade allt kunderna, men gav dem vad de ville ha, istället för vad de sade att de ville ha. Det är helt OK, så länge man har rätt. Om man har fel då får man ta att det bara blir bråk och att man inte får fler jobb. Detta drabbade också Henry Ford senare under karriären. När andra tillverkare kom ikapp och exv. kunde leverera bilar i andra färger än svart, så fick Ford se sin försäljning vika kraftigt. (Samma sak hände fö när Ericsson förlorade sin mobiltelefonverksamhet. Det var strunt samma att externa antenner var så mycket bättre ur radiosynpunkt än patchantenner. Det nya kundsegmentet ville inte ha telefoner med krångliga externa antenner.)

Så, den hantverkare som inte gör sina kunden nöjda, får räkna med att hela tiden hitta nya kunder. Detta oavsett om vederbörande gjort "rätt". Du hävdar väl att den här målaren gjort helt "rätt", och ändå så kommer ju vederbörande inte att få ett enda till jobb här, eller hur? Så, den här hantverkaren må ha vunnit slaget, men kriget det är vederbörande på god väg att förlora. Så länge som det hela tiden finns nya kunder att tillgå, så kan det gå ett tag till, men när dessa tar slut, så faller hela affären ihop som ett korthus. (Vilket dylika pyramidspel alltid gör).
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
magnuslarsson79 skrev:
nu har jag inte träffat alla hantverkare som finns men jag tror att det är betydligt fler som valt att bli hantverkare för att slippa prata med kunderna än det är för att dom tycker det är intressant att diskutera lösningar med kunder.
Så du vill gå genom livet och vara en medelmåtta, göra precis som det krävs (och gärna lite mindre)? Kul inställning.. Om du är snitthantverkaren så förstår jag varför det finns problem
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
nino skrev:
Många av mina äldre golvslipande kollegor slipar och lackar/behandlar alltid trösklarna, det "ingår" så att säga i jobbet.
Själv slipar jag aldrig en tröskel om jag inte får en direkt order, frågar aldrig om jag ska göra det heller (men det ska man kanske börja med)

När det gäller tapeten så tycker jag personligen inte att det är någon katastrof, tycker det skulle se konstigt ut om tapeten suttit mitt på väggen och dolts av dörren när den är öppen, sen som någon skrev så kommer den troligtvis att målas över inom 2-3 år, men det är iof inget man ska ta hänsyn till när man sätter upp tapeten
Du får en like för det fetstilta :D

Angående ""ingår" så att säga i jobbet." så här har vi ett till grundproblem, hantverkarna tar för givet att vi kunder vet vad som är standard, så är det inte. Kanske när man väl renoverat ett helt hus eller lägenhet att man har koll men då är det lite sent :D
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Jag antar att de flesta blir glada när golven är slipade och den slitna bruna tröskeln också är slipad och behandlad.
I ditt fall då förstår jag inte hur man tänkte när man färgade in, möjligen att man glömt att täcka den innan man började färga in golvet, så det stänkte och det inte gick att få ren den, enklare då att även färga i den?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det borde han (eller hon). Och så värst många turer blir det inte. Tar max några minuter på telefon. Minuter som målaren dessutom debiterar. Och dessutom så blir det en nöjd kund istället för en komplett missnöjd dito.

Men du menar alltså på fullt allvar, att är helt OK att riskera arbete för flera tusenlappar (värdet av det som måste göras om), bara för att undvika ett eller två telefonsamtal på sammanlagt 10 minuter? Inte undra på att ni klagar på att vi hänger över axeln på er hela tiden. Men den inställningen så måste man ju hänga över axeln. (Är t ex glad själv att jag gjorde det på den rörmokare som var hemma under en badrumsrenovering som annars hade kopplat värmen baklänges.)



Nej, han frågade allt kunderna, men gav dem vad de ville ha, istället för vad de sade att de ville ha. Det är helt OK, så länge man har rätt. Om man har fel då får man ta att det bara blir bråk och att man inte får fler jobb. Detta drabbade också Henry Ford senare under karriären. När andra tillverkare kom ikapp och exv. kunde leverera bilar i andra färger än svart, så fick Ford se sin försäljning vika kraftigt. (Samma sak hände fö när Ericsson förlorade sin mobiltelefonverksamhet. Det var strunt samma att externa antenner var så mycket bättre ur radiosynpunkt än patchantenner. Det nya kundsegmentet ville inte ha telefoner med krångliga externa antenner.)

Så, den hantverkare som inte gör sina kunden nöjda, får räkna med att hela tiden hitta nya kunder. Detta oavsett om vederbörande gjort "rätt". Du hävdar väl att den här målaren gjort helt "rätt", och ändå så kommer ju vederbörande inte att få ett enda till jobb här, eller hur? Så, den här hantverkaren må ha vunnit slaget, men kriget det är vederbörande på god väg att förlora. Så länge som det hela tiden finns nya kunder att tillgå, så kan det gå ett tag till, men när dessa tar slut, så faller hela affären ihop som ett korthus. (Vilket dylika pyramidspel alltid gör).
Det blir väldigt underligt när du skriver att Henry Ford sa det bäst med citatet "Om jag hade frågat vad folk ville ha, så hade de sagt snabbare hästar" och sedan rättar mig i hur jag tolkar citatet som du har sagt samanfattar det bäst...iaf jag ser klart och tydligt att om Henry säger "OM JAG FRÅGAT" så menar han inte "att" han frågat utan just "om" han frågat. Jag förstår att du tycker att jag bara är en simpel hantverkare som bara borde krypa tillbaka under min sten och göra som jag blir tillsagd...eller ja just det jag ska ju inte göra som jag blir tillsagd...jag ska ju göra som jag av min erfarenhet anser är bäst...men först ska jag lyssna på herrn och hoppas att han inte blir arg när jag säger emot honom. Förstår du dillemmat en hantverkare har? Hur man än gör så är det fel, nu lärde du dig av dina första hantverkare att en hantverkares åsikt är kanske inte så dum ändå och att din egen tanke inte var så lysande, det tog du med dig till nästa projekt och lyssnade på dom gamla rävarna som faktiskt kan. Men dom första hantverkarna hade nog bara kliat sig i huvudet av att höra ditt resonemang...för i det samtalet hade inte du erfarenheten att man ska nog lita på vad hantverkaren tycker ändå...så dom hade ju även gjort fel om dom sagt emot herrn.

Jag fattar att jag bara är en simpel hantverkare som står lägre än en akademiker...AndersMalmgren är väldigt tydlig med vad han fakturerar och det är ingen som gnäller över den timdebiteringen och det är helt okej för mig...men man kan inte förvänta sig att en hantverkare fakturerar det han gör och samtidigt ska ha sin lärlingstid...sen ska man skaffa sig erfarenhet så man kan precis alla delar inom sitt område...och inte nog med det så ska man samtidigt skaffa sig en utbildning i kommunikation för att klara av att prata med alla olika typer av kunder...och det är inte bara en typ av kund som vissa verkar tro...alla jag fört en diskussion med här tycker olika och säger olika...sen måste man skaffa sig en utbildning i psykologi för att från första stund kunna analysera vilken typ av kund man har att göra med...sen ska man skaffa sig en CAD utbildning...för det förstår ju alla att det hade varit enkelt avhjälp det här problemet i tråden om bara målaren ritat upp exemplet till kunden...det tog ju bara AndersMalmgren 15 minuter att göra...och han är ju nybörjare på CAD...sen gäller det fan att man har en ekonomiutbildning också så att fakturan blir rätt om man skulle få för sig att starta eget. Och efter allt detta så ska man fråga kunden hur kunden vill ha det för att sedan övetala kunden att kunden har fel och efter man har övertalat kunden om att den har fel så ska man fråga om man får fakturera pratstunden eller inte...för det är inte alla kunder överens om...för att vara tydlig så baserar jag det på dom få jag diskuterat med här. Och till råga på allt så är chansen att ryggen pajar och att man står där 36 år gammal och måste börja om med hela arbetslivet tydligen ganska hög...

Detta ska en simpel hantverkare åstadkomma på en och samma gång...samtidigt har kunderna inga som helst skyldigheter...finns bara rättigheter...man behöver inte stå till svars för någonting...för det är ju någon annan som utfört arbetet. Anledning till alla skojare i branschen är ju inte alla vettiga hantverkare...det är kunderna som inte lyckas välja rätt när dom väljer hantverkare...man går på priset istället för att se vad hantverkaren gjort tidigare. Men lik förbannat så får alla hantverkare ta skiten för det...för kunderna kan ju inte se sitt ansvar i det hela...hur skulle det se ut om man tog på sig lite ansvar själv?

Gör nu inga egna tolkningar på det här...ta det bara till er...det finns kanske 1 typ av hantverkare på 500 typer av kunder...och då ska hantverkaren anpassa sig efter alla typer av kunder...inte tvärt om...jag är inte akademiker men för min del så är inte det en vettig ekvation. Likställ det med att en ICA butik ska ha mjölken på 500 olika ställen i butiken för att alla tycker att den ska vara för att ICA ska hålla alla kunder nöjda och inte med att 1 AndersMalmgren gör 500 kundanpassade lösningar.

Det enda jag vill är att få upp folks ögon om att det är en jävligt skev bild på hantverkarna i det stora hela på forumet och tyvärr sprider det sig som en verklighet till vissa...och ja jag vet att det här är ett konsumentforum...men det tar ju inte bort det faktum att det finns två parter hela tiden...ingen hantverkare åker hem till en kund och börjar jobba om inte kunden har bett om det. Men nejdå...det är hela tiden bara hantverkarens fel och man klarar inte av att se vad man själv kunde ha gjort för att få det som man vill ha det...man är ju bara en enkel kund som inte vet någonting

Se bara problemet och sluta poängtera massa småskit hela tiden
 
  • Gilla
evojenza
  • Laddar…
nino skrev:
Jag antar att de flesta blir glada när golven är slipade och den slitna bruna tröskeln också är slipad och behandlad.
I ditt fall då förstår jag inte hur man tänkte när man färgade in, möjligen att man glömt att täcka den innan man började färga in golvet, så det stänkte och det inte gick att få ren den, enklare då att även färga i den?
Fast inte utan att fråga kund ;)
 
AndersMalmgren skrev:
Så du vill gå genom livet och vara en medelmåtta, göra precis som det krävs (och gärna lite mindre)? Kul inställning.. Om du är snitthantverkaren så förstår jag varför det finns problem
Det kanske kan vara så att man väljer att bli hantverkare för att få skapa något? Vad vet jag? Berätta för mig? För du sitter ju inne med alla svaren. När ska du förstå att du och ditt jobb inte är normen för hur resten av världen fungerar? Det självklara svaret för alla andra blir ju att du aldrig någonsin kommer förstå det...och det tragiska är nog att det stämmer, för i övrigt verkar du vara rätt skärpt.
 
  • Gilla
nia79
  • Laddar…
Och där spelade Magnus Larsson ut offerkortet!
Det blir en spännande upplösning på andra halvlek. :)
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.