Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kan inte moderatorn låsa denna tråden nu?
Den handlar ju mer om personerna i tråden än om ursprungsfrågan, låt de vuxna diskutera så kan barnen ta sina tvister i PM.

Just my five cents...
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
gaidin skrev:
Kan inte moderatorn låsa denna tråden nu?
Den handlar ju mer om personerna i tråden än om ursprungsfrågan, låt de vuxna diskutera så kan barnen ta sina tvister i PM.

Just my five cents...
Så du ser det inte som ett ganska stort problem att precis allt ansvar ligger hos hantverkarna och kunden har inget ansvar alls?
 
gaidin skrev:
Kan inte moderatorn låsa denna tråden nu?
Den handlar ju mer om personerna i tråden än om ursprungsfrågan, låt de vuxna diskutera så kan barnen ta sina tvister i PM.

Just my five cents...
Så som du uttrycker dig så får jag uppfattningen att du är barnet...
edit: Svarade innan jag läst det nya som tillkommit i tråden
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, hur man än gör så blir det inte fel. Men man tar alltid risken att det blir fel. Naturligtvis. Det är så det fungerar på en marknad. Både säljare och köpare tar risk, och gör vad de kan för att hantera den. Ett alldeles utmärkt sätt för en hantverkare att hantera risken med att stå med en missnöjd kund är att kommunicera kring förväntningar, utförande med mera.

Sedan så förstår jag inte alls var du får ditt underifrånperspektiv ifrån. Jag säger ju tvärtom att jag när jag hyr hantverkare förväntar mig att vederbörande står över mig i kompetens i frågan. Jag har i stort sett aldrig hyrt en hantverkare för att det behövs ett extra par händer. Det är alltid kompetensen jag efterfrågar. Kompetens jag inte har själv.

Så hur du kan få det till ett underifrån perspektiv det begriper jag inte! Det är ju precis tvärtom. Det enda jag och andra säger är att när ni nu står för kompetensen, alltså står över era kunder, så måste ni också uppföra er därefter.
Och hur gick det med Henrys citat nu då?
 
Missade förra sidan, ta det lite lugnt nu grabbar, håll det sakligt
 
AndersMalmgren skrev:
Missade förra sidan, ta det lite lugnt nu grabbar, håll det sakligt
Nu får du nog allt vända dig till bara nia79 att hålla det sakligt...
 
magnuslarsson79 skrev:
Så du ser det inte som ett ganska stort problem att precis allt ansvar ligger hos hantverkarna och kunden har inget ansvar alls?
Det är ju inte det ni diskuterar, ni diskuterar varandras IQ, arbetstimmar, utbildningsnivåer och möjlighet att kommunicera.
 
magnuslarsson79 skrev:
Det kanske kan vara så att man väljer att bli hantverkare för att få skapa något? Vad vet jag? Berätta för mig? För du sitter ju inne med alla svaren. När ska du förstå att du och ditt jobb inte är normen för hur resten av världen fungerar? Det självklara svaret för alla andra blir ju att du aldrig någonsin kommer förstå det...och det tragiska är nog att det stämmer, för i övrigt verkar du vara rätt skärpt.
Jag började som utvecklare för att jag också ville skapa, men jag vill gärna skapa något som uppfyller de förväntningar en kund har, inte vad de har sagt att de vill ha. För dessa korrelerar sällan... Du får tro vad du vill men du och jag har väldigt lika jobb...
 
gaidin skrev:
Det är ju inte det ni diskuterar, ni diskuterar varandras IQ, arbetstimmar, utbildningsnivåer och möjlighet att kommunicera.
Det där är ju precis vad ansvar handlar om så det är EXAKT vad som bör diskuteras, men det är bara lars, heldin, paxman, nia79 och några till som förstått det. det är tom många beställare i tråden som försvarar dålig kommunikation, jag förstår det inte!
 
AndersMalmgren skrev:
Jag började som utvecklare för att jag också ville skapa, men jag vill gärna skapa något som uppfyller de förväntningar en kund har, inte vad de har sagt att de vill ha. För dessa korrelerar sällan... Du får tro vad du vill men du och jag har väldigt lika jobb...
Det är ju där du tänker fel...du har inte jobbat som hantverkare...så den uppfattningen du har om hur kundrelationer fungerar stämmer inte med hantverksyrket, hur mycket du än vill att det ska vara så. Hade du betalat över 1000kr timmen för en hantverkare?
 
nia79 skrev:
Tänker?? Det är målarens jobb att fråga kunden hur han vill ha det! I detta fall skulle målaren ha identifierat problemet och frågat kunden, hur vill du att jag sätter tapeten eftersom den inte får plats på den här väggen? Hur fan kan man sätta en sådan tapet utan att fråga? Det är upplagt för konflikt! Men det är väl så, ROT avdragen har öppnat upp för alla dikesgrävare att bli hantverkare istället. Man får försöka undvika dom värsta och hålla fast vid dom bra.
Jag hade krävt att han inte bara gör om arbetet utan även ersätter tapeten.

Fasen, jag ser ju nu också att dörren står öppen. Dvs det finns möjlighet att sätta tapeten 80 cm ytterligare till höger!!? Väggen är inte ens för liten??


Detta ovan var mitt första inlägg. Visst, inte så objektivt men det jag vill trycka på här är kommunikation mellan hantverkare och kund. Om kunden inte kommunicerar så måste hantverkaren göra detta.

Jag har fått mycket skit för mina tankar i den här tråden. Jag kan ta mer, bring it!
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Det där är ju precis vad ansvar handlar om så det är EXAKT vad som bör diskuteras, men det är bara lars, heldin, paxman, nia79 och några till som förstått det. det är tom många beställare i tråden som försvarar dålig kommunikation, jag förstår det inte!
Men det handlar inte om dålig kommunikation...det handlar ju om att för att kalla det kommunikation då finns det två parter...brister kommunikationen så kan inte hela ansvaret läggas på den ena parten hela tiden.
 
Redigerat:
nia79 skrev:
Detta ovan var mitt första inlägg. Visst, inte så objektivt men det jag vill trycka på här är kommunikation mellan hantverkare och kund. Om kunden inte kommunicerar så måste hantverkaren göra detta.

Jag har fått mycket skit för mina tankar i den här tråden. Jag kan ta mer, bring it!
Sen har du skirivit att du är företagare i byggbranschen samtidigt som du skriver hur hantverkare hanterar "oss kunder". Sen har du nämnt att du hatar hantverkare inte hantverk. Sen skrev du till någon att denne inte hade på ett forum att göra om han inte visste hur smileys fungerar, när du i nästa stund skriver att du är ny på forumet och inte vet hur smileys fungerar. Det är inga som helst problem att din röda tråd är ett garnnystan
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jag har ju bett er att ta personligt tjafs via pm. Synd att ni inte lyssnar, nu stänger jag tråden.
 
  • Gilla
Enolf och 11 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.