60 099 läst · 358 svar
60k läst
358 svar
Usel tapetsering!!!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Administrator
· Skåne
· 7 851 inlägg
Svar JA. Vi måste utgå ifrån att det är en person som har tummen precis mitt i handen, har 0 erfarenhet och verkligen behöver den där hjälpen som man vänt sig till hantverkaren för att få. Är du 25-30 år, har köpt ditt första hus eller lägenhet och jobbar med något helt annat än bygg, så är det ganska naturligt att man inte kan något alls om det. Det är många som vill bo i hus utan att för den sakens skulle kunna bygga själva. Vad skulle vi med hantverkare till om vi kunde själva?oceanis skrev:Jag vet att jag inte borde kommentera........... men ska vi verkligen alltid utgå ifrån att TS är så obildad att TS inte själv borde begripa att om man har en bild som är avsedd för en rektangulär yta och ska sätta den på en yta som har en stor del (en hörna) avskuren så kommer det att få konsekvenser.
Ska vi alltid utgå ifrån att beställarna är korkade och inte begriper något själv. I detta fallet är det ofattbart om inte TS begrep att något måste kapas eftersom det finns ett snedtak som kommer att beskära bilden på ett eller annat sätt och att TS då själv borde funderat på hur TS ville ha det.
Det börjar nästan bli smått löjligt här på BH att det inte finns någon form av självkritik, vett och sans utan att man hela tiden ska skylla på någon annan när det blir fel. Börja tänk lite själv............det är ju så uppenbart att en hörna måste bort och då kunde väl TS öppnat munnen och tagit upp diskussionen med målaren om TS nu hade åsikter om hur det borde vara. Kommunikation innebär dialog inte monolog som vissa tycker att allt ska vara, där det enbart är hantverkaren som ska sköta alla samtal. Vem som börjar dialogen är ju ganska ointressant och antagligen är det av störst intresse för TS att den kommer igång för att det är ju TS som är beställaren och ska leva med slutresultatet.
Sedan tycker jag att det är synd att hela hantverkarskrået tar det som personlig kritik för att en kund här är missnöjd med hur tapeten hamnade. Det är ingen som har sagt att alla hantverkare som diskuterar i Byggahus forum är usla bara för det, tvärt om. Diskuterar man här och visar intresse för att hjälpa konsumenter med problem borde tyda på att man tillhör de bättre. Alla vet väl att branschen är full av skojare, men jag skulle inte tro att det är den delen som vi har här. Det finns ju faktiskt bra hantverkare också och en del är väldigt bra på sitt jobb, förstående och hjälpsamma. Det gäller att hitta dem bara.
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Marlen Eskilsson skrev:Svar JA. Vi måste utgå ifrån att det är en person som har tummen precis mitt i handen, har 0 erfarenhet och verkligen behöver den där hjälpen som man vänt sig till hantverkaren för att få. Är du 25-30 år, har köpt ditt första hus eller lägenhet och jobbar med något helt annat än bygg, så är det ganska naturligt att man inte kan något alls om det. Det är många som vill bo i hus utan att för den sakens skulle kunna bygga själva. Vad skulle vi med hantverkare till om vi kunde själva?
Sedan tycker jag att det är synd att hela hantverkarskrået tar det som personlig kritik för att en kund här är missnöjd med hur tapeten hamnade. Det är ingen som har sagt att alla hantverkare som diskuterar i Byggahus forum är usla bara för det, tvärt om. Diskuterar man här och visar intresse för att hjälpa konsumenter med problem borde tyda på att man tillhör de bättre. Alla vet väl att branschen är full av skojare, men jag skulle inte tro att det är den delen som vi har här. Det finns ju faktiskt bra hantverkare också och en del är väldigt bra på sitt jobb, förstående och hjälpsamma. Det gäller att hitta dem bara.
Problemet blir ju när hantverkaren får skit för att det enda felet han har gjort är att sätta tapeten där han blir tillsagd.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 933 inlägg
Nej, även det förväntar vi oss att ni proffs kan. Även det är en stor del i att vi anlitar er. Det är där erfarenhet av kundrelationer kommer in. Som hantverkare som arbetar mot privatkunder så är man inte bara yrkesman, utan även konsult.magnuslarsson79 skrev:
Problemet är att det i Anders Malmgrens (och andras) branscher finns två typer av konsulter. Dels resurskonsulter och dels expertkonsulter. (Terminologin är inte allmän). Resurskonsulter är till för de fallen man inte har tillräckligt många händer för att slutföra uppgiften. Expertkonsulter är till för när man inte har tillräcklig kunskap för att genomföra uppgiften. I verkligheten så är naturligtvis detta en lite glidande skala, men det är ändå illustrativt att dela upp i dessa två större grupper.
Hur man arbetar både med och som konsulter i dessa två grupper skiljer sig naturligtvis åt. I det förra fallet så är konsulterna billigare, men kräver också en mer detaljerad kravspec och en mycket mer kompetent köpare. Köparen förväntas faktiskt agera arbetsledning rent handgripligen och prispressen är större. I det andra fallet så är det tvärtom så att företaget köper in kompetensen (ofta inom ett delområde) kring kravanalys, ledning osv. Det är själva kompetensen kring frågeställningen man är ute efter, inte hjälp med utförandet. Detta ger också en annan prislapp.
Det låter på dig magnuslarsson att du vill vara resurskonsult, och du förespråkar och förväntar dig att alla andra hantverkare också är det och skall vara det, samt att kunderna är och borde vara helt på det klara med och förberedda på det.
Vi är nog inte många privatkunder som skriver under på det, iaf inte i närheten av 100%. När man som privatperson beställer hantverkartjänster så förväntar man sig ett stor inslag av expertkonsulten. Dvs, man förväntar sig att få hjälp med kompetens kring de frågeställningar som kan uppstå. När man arbetar som underentreprenör i byggbranschen så råder däremot det motsatta förhållandet, då är man typiskt inhyrd som ren resurskonsult, men helt andra ramar vad gäller kostnad, tid osv. att förhålla sig till, men det är en helt annan situation än att arbeta mot privatpersoner utan specialkunskaper.
Så även om det finns undantag (den städning jag hyr är exv. på ren resursbasis ) så är det ändå inte det man kan förvänta sig. Jag brukar berätta om när jag fick mitt hus omdränerat, och valde firma efter att de skulle ha renomé och kompetens. Jag besitter den nämligen inte! (Den enda åsikten jag hade själv, blev naturligtvis fel, men det är som tur är ingen stor grejj).
Samtidigt på samma gata så hade min granne civilingenjören och byggprojektledaren (inom anläggning) och omdränering på gång. I det fallet så gick det till på rakt motsatt vis. Han stog med teodoliten i högsta hugg, och var ofta nere i gropen och pekade precis hur grävmaskinisten skulle gräva. Där gavs inte en millimeter i utrymme för egna initiativ, erfarenhet, eller kunskap hos utföraren. De var en ren resurs, och inget annat! Och det var säkert glada för det. Det är ju ett enklare jobb med mindre ansvar, och mindre risk.
Historien har ju sin poäng (den lilla som finns) just i hur ovanligt detta förhållande är. Det är nog inte ett hus på 1000 som dräneras om på de premisserna. Det hör till ovanligheterna. Det är nästan alltid bättre att ringa en gång för mycket. (Naturligtvis debiterat till samma taxa som arbetet i övrigt).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 933 inlägg
Nej, det gjorde han antagligen inte. Det är ett så vanligt ord i just Anders Malmgrens yrkesliv att det med största sannolikhet användes utan någon som helst tanke på att det inte skulle vara välkänt hos läsekretsen.magnuslarsson79 skrev:
Lite dålig lyhördhet i kommunikationen där Anders...
Administrator
· Skåne
· 7 851 inlägg
magnuslarsson79 och AndersMalmgren, nu får ni sluta tjafsa. Ta det via pm istället.
Att TS har tummen mitt i handen är mycket möjligt och inget att skämmas för. Han får även göra fel, det gör vi alla. Frågan är bara hur mycket ska hantverkaren hjälpa honom och när börjar TS eget ansvar?Marlen Eskilsson skrev:Svar JA. Vi måste utgå ifrån att det är en person som har tummen precis mitt i handen, har 0 erfarenhet och verkligen behöver den där hjälpen som man vänt sig till hantverkaren för att få. Är du 25-30 år, har köpt ditt första hus eller lägenhet och jobbar med något helt annat än bygg, så är det ganska naturligt att man inte kan något alls om det. Det är många som vill bo i hus utan att för den sakens skulle kunna bygga själva. Vad skulle vi med hantverkare till om vi kunde själva?
Själv tycker jag att största felet är tapetval. TS barn kommer antagligen tycka att tapeten är pinsamt om några få år. Nästa fel har också med tapetval att göra. Tapeten representerar en världsbild där flickor uppmanas att drömma om att bli prinsessor, vara vacker och gifta sig med en rik prins. Är det det vi vill lära våra barn?
Tredje felet är färgen. Att stimulera flickor att älska rosa och pojkar att älska blå tvingar dom in i den otroligt könsuppdelade leksaks- och klädbranschen och det gör att deras leksaks- och klädval blir onödigt begränsat.
På fjärde plats och först då kommer placering av motiv på min problemlista.
Jag antar att alla är överens om att man som hantverkare inte ska ta upp alla fel/problem som man hittar, men att man också ska respektera kunden får bestämma som han vill. Och vill kunden ha en barnslig ojämställd tapet på en vägg som egentligen passar, då får han. Det kan ligga mångåriga förhandlingar bakom dessa tapeter.
Det är fortfarande möjligt att hantverkaren var för passiv i sin arbetsgenomgång med TS, men det kan också vara så att han uppfattade TS som så bestämt att det var onödigt att ta upp några av de problem som jag nämnde.
Vad jag minns fanns det hantverkare på båda sidor av diskussionen men också konsumenter.Marlen Eskilsson skrev:
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Det intressanta här blir ju att man blandar ihop två helt olika yrkeskategorier som inte är i närheten av varandra. Men nu får du väl rätta mig om jag har fel, men borde inte det här fallet hamna under kategorin Expertkonsult som beställarna förväntar sig? Målaren har ju tagit det bästa belutet utefter förutsättningarna som han har fått. Och jag vill enligt din beskrivning defenitivt inte jobba som resurskonsult, vilket jag inte tror att någon hantverkare vill, hantverkaren har ju ändå kunskapen och erfarenheten för att ta rätt beslut på problemen som dyker upp.lars_stefan_axelsson skrev:Nej, även det förväntar vi oss att ni proffs kan. Även det är en stor del i att vi anlitar er. Det är där erfarenhet av kundrelationer kommer in. Som hantverkare som arbetar mot privatkunder så är man inte bara yrkesman, utan även konsult.
Problemet är att det i Anders Malmgrens (och andras) branscher finns två typer av konsulter. Dels resurskonsulter och dels expertkonsulter. (Terminologin är inte allmän). Resurskonsulter är till för de fallen man inte har tillräckligt många händer för att slutföra uppgiften. Expertkonsulter är till för när man inte har tillräcklig kunskap för att genomföra uppgiften. I verkligheten så är naturligtvis detta en lite glidande skala, men det är ändå illustrativt att dela upp i dessa två större grupper.
Hur man arbetar både med och som konsulter i dessa två grupper skiljer sig naturligtvis åt. I det förra fallet så är konsulterna billigare, men kräver också en mer detaljerad kravspec och en mycket mer kompetent köpare. Köparen förväntas faktiskt agera arbetsledning rent handgripligen och prispressen är större. I det andra fallet så är det tvärtom så att företaget köper in kompetensen (ofta inom ett delområde) kring kravanalys, ledning osv. Det är själva kompetensen kring frågeställningen man är ute efter, inte hjälp med utförandet. Detta ger också en annan prislapp.
Det låter på dig magnuslarsson att du vill vara resurskonsult, och du förespråkar och förväntar dig att alla andra hantverkare också är det och skall vara det, samt att kunderna är och borde vara helt på det klara med och förberedda på det.
Vi är nog inte många privatkunder som skriver under på det, iaf inte i närheten av 100%. När man som privatperson beställer hantverkartjänster så förväntar man sig ett stor inslag av expertkonsulten. Dvs, man förväntar sig att få hjälp med kompetens kring de frågeställningar som kan uppstå. När man arbetar som underentreprenör i byggbranschen så råder däremot det motsatta förhållandet, då är man typiskt inhyrd som ren resurskonsult, men helt andra ramar vad gäller kostnad, tid osv. att förhålla sig till, men det är en helt annan situation än att arbeta mot privatpersoner utan specialkunskaper.
Så även om det finns undantag (den städning jag hyr är exv. på ren resursbasis ) så är det ändå inte det man kan förvänta sig. Jag brukar berätta om när jag fick mitt hus omdränerat, och valde firma efter att de skulle ha renomé och kompetens. Jag besitter den nämligen inte! (Den enda åsikten jag hade själv, blev naturligtvis fel, men det är som tur är ingen stor grejj).
Samtidigt på samma gata så hade min granne civilingenjören och byggprojektledaren (inom anläggning) och omdränering på gång. I det fallet så gick det till på rakt motsatt vis. Han stog med teodoliten i högsta hugg, och var ofta nere i gropen och pekade precis hur grävmaskinisten skulle gräva. Där gavs inte en millimeter i utrymme för egna initiativ, erfarenhet, eller kunskap hos utföraren. De var en ren resurs, och inget annat! Och det var säkert glada för det. Det är ju ett enklare jobb med mindre ansvar, och mindre risk.
Historien har ju sin poäng (den lilla som finns) just i hur ovanligt detta förhållande är. Det är nog inte ett hus på 1000 som dräneras om på de premisserna. Det hör till ovanligheterna. Det är nästan alltid bättre att ringa en gång för mycket. (Naturligtvis debiterat till samma taxa som arbetet i övrigt).
Administrator
· Skåne
· 7 851 inlägg
Tapet- och färgval har ju vi inte med att göra, det är off topic.
Jag tyckte att det var självklart att målaren skulle ha förutsett konsekvensen av alternativa beskärningar av motivet, för exakt sådana frågor har vår målare ställt vid tapetsering. Snickaren frågar också väldigt noggrant ut oss om hur vi vill ha saker och berättar om olika sätt att göra olika saker på. Rörmokare, plåtslagare, ja alla jag kan komma på där liknande alternativa val finns. Saker som de kommer i kontakt med dagligen och vi kanske för första gången någonsin.
Naturligtvis är det allra bäst att kommunicera innan och det har nog många lärt sig av den här tråden vid det här laget.
Jag tyckte att det var självklart att målaren skulle ha förutsett konsekvensen av alternativa beskärningar av motivet, för exakt sådana frågor har vår målare ställt vid tapetsering. Snickaren frågar också väldigt noggrant ut oss om hur vi vill ha saker och berättar om olika sätt att göra olika saker på. Rörmokare, plåtslagare, ja alla jag kan komma på där liknande alternativa val finns. Saker som de kommer i kontakt med dagligen och vi kanske för första gången någonsin.
Naturligtvis är det allra bäst att kommunicera innan och det har nog många lärt sig av den här tråden vid det här laget.
Sen antar jag att om man i IT branschen upptäcker efter återkoppling med kunden att man är inne på fel spår, då fortsätter klockan och timdebiteringen ticka. Jag uppfattade det att TS ville att målaren skulle göra om utan att ta betalt. Men jag kanske hade fel och hantverkaren var en dum jävel som vägrade att göra det efter TS önskemål eftersom han tyckte det blev bättre så
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 933 inlägg
Njae, jag var otydlig. Som expertkonsult så förväntas man typiskt att råda kunden. Inte utföra åt denne efter eget huvud. Tänk affärskonsult, advokat, eller liknande. Som konsult så fattar man inte beslut åt kunden, man hjälper vederbörande att själv fatta rätt beslut. Om man fattar beslut åt kunden, då är man, lite per definition, inte "konsult" längre. Konsulten konsulteras. Det är där ordet kommer ifrån.magnuslarsson79 skrev:Det intressanta här blir ju att man blandar ihop två helt olika yrkeskategorier som inte är i närheten av varandra. Men nu får du väl rätta mig om jag har fel, men borde inte det här fallet hamna under kategorin Expertkonsult som beställarna förväntar sig? Målaren har ju tagit det bästa belutet utefter förutsättningarna som han har fått. Och jag vill enligt din beskrivning defenitivt inte jobba som resurskonsult, vilket jag inte tror att någon hantverkare vill, hantverkaren har ju ändå kunskapen och erfarenheten för att ta rätt beslut på problemen som dyker upp.
Så, ja. Som kund så förväntar man sig en hel del expertkonsulterande. Dvs av en som hjälper en att fatta rätt beslut.
Mitt eget exempel är när jag fick panelen omgjord på del av huset och hade egna åsikter på var tilluftsventilerna skulle sitta. Snickarna satt dem snällt där jag sade, och jag hade fel. Idealt hade varit att de delat med sig av sina erfarenheter och sagt att "Du det finns ett skäl till att det brukar sitta över fönstren". Men det gjorde de inte.
Nu står jag naturligtvis mitt kast. Det var jag som sade var de skulle vara. Men jag hyr också inte in de snickarna längre, utan andra (äldre). Som när jag vid takomläggningen sade att jag minsann ville ha kvar min taklucka tydligt svarade: "Nej, det får du inte." De hade helt rätt, jag hade fel, och det är just den sortens erfarenhet som jag betalar för. Jag skall bara lägga om ett tak i mitt liv (om jag får som jag vill), de har gjort 100... Jag är villig att betala för den kunskapen och erfarenheten.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 933 inlägg
Ja, sådana finns ju tyvärr också. Men de kan vi lämna därhän. Och jag tycker väl mera att vi är inne på att det mera var kommunikationen som brast. Den kvart det hade tagit på telefon att reda ut precis var och hur tapeten skulle sitta, den tiden hade ingen haft något emot att den debiterats. Dvs att klockan tickat på då. Att sämre beställarkompetens tar lite längre tid, det tror jag alla är med på.harry73 skrev:Sen antar jag att om man i IT branschen upptäcker efter återkoppling med kunden att man är inne på fel spår, då fortsätter klockan och timdebiteringen ticka. Jag uppfattade det att TS ville att målaren skulle göra om utan att ta betalt. Men jag kanske hade fel och hantverkaren var en dum jävel som vägrade att göra det efter TS önskemål eftersom han tyckte det blev bättre så
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Om en junior gör fel och det måste göras om så visst då går det på löpande räkning, om jag gör fel för många ggr så kommer nog kunden ifrågasätta mitt arvode rätt fort... Han betalar för att sådant här bara ska fungera, på samma sett som jag betalar en hantverkare att saker bara ska fungera.harry73 skrev:Sen antar jag att om man i IT branschen upptäcker efter återkoppling med kunden att man är inne på fel spår, då fortsätter klockan och timdebiteringen ticka. Jag uppfattade det att TS ville att målaren skulle göra om utan att ta betalt. Men jag kanske hade fel och hantverkaren var en dum jävel som vägrade att göra det efter TS önskemål eftersom han tyckte det blev bättre så
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Men då har hantverkare inget med konsulter att göra? När jag själv tar in en hantverkare så gör jag det för att jag inte har kunskapen inom det området, och då tar jag in hjälp för att det ska bli bra. Nu är jag en nitisk jävel som älskar symmetri, har jag några synpunkter på hur saker och ting ska vara så säger jag det till hantverkaren och sen förväntar jag mig att jobbet blir gjort på bästa sättet efter dom förutsättningarna jag gett hantverkaren. Sen kan jag ju inte i efterhand komma och säga att t.ex. plattsättaren satt fogarna fel när han gjort som jag sagt till honom.lars_stefan_axelsson skrev:Njae, jag var otydlig. Som expertkonsult så förväntas man typiskt att råda kunden. Inte utföra åt denne efter eget huvud. Tänk affärskonsult, advokat, eller liknande. Som konsult så fattar man inte beslut åt kunden, man hjälper vederbörande att själv fatta rätt beslut. Om man fattar beslut åt kunden, då är man, lite per definition, inte "konsult" längre. Konsulten konsulteras. Det är där ordet kommer ifrån.
Så, ja. Som kund så förväntar man sig en hel del expertkonsulterande. Dvs av en som hjälper en att fatta rätt beslut.
Mitt eget exempel är när jag fick panelen omgjord på del av huset och hade egna åsikter på var tilluftsventilerna skulle sitta. Snickarna satt dem snällt där jag sade, och jag hade fel. Idealt hade varit att de delat med sig av sina erfarenheter och sagt att "Du det finns ett skäl till att det brukar sitta över fönstren". Men det gjorde de inte.
Nu står jag naturligtvis mitt kast. Det var jag som sade var de skulle vara. Men jag hyr också inte in de snickarna längre, utan andra (äldre). Som när jag vid takomläggningen sade att jag minsann ville ha kvar min taklucka tydligt svarade: "Nej, det får du inte." De hade helt rätt, jag hade fel, och det är just den sortens erfarenhet som jag betalar för. Jag skall bara lägga om ett tak i mitt liv (om jag får som jag vill), de har gjort 100... Jag är villig att betala för den kunskapen och erfarenheten.
Och det där blir ju ett jättedilemma för hantverkarna som satte dina ventiler, dom gjorde som du sa, men gjorde ändå fel och blir inte anlitade igen. Hade du inte sagt något alls utan bara litat på ditt eget omdömme att välja rätt företag att utför jobbet så hade det blivit kanon och firman hade fått göra taket också.
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Fast de flesta har inte den synem på en hantverkare, de vill ju självklart själva bestämma hur saker ska se ut, men med backup av hantverkarens kunskapmagnuslarsson79 skrev:Men då har hantverkare inget med konsulter att göra? När jag själv tar in en hantverkare så gör jag det för att jag inte har kunskapen inom det området, och då tar jag in hjälp för att det ska bli bra. Nu är jag en nitisk jävel som älskar symmetri, har jag några synpunkter på hur saker och ting ska vara så säger jag det till hantverkaren och sen förväntar jag mig att jobbet blir gjort på bästa sättet efter dom förutsättningarna jag gett hantverkaren. Sen kan jag ju inte i efterhand komma och säga att t.ex. plattsättaren satt fogarna fel när han gjort som jag sagt till honom.
Och det där blir ju ett jättedilemma för hantverkarna som satte dina ventiler, dom gjorde som du sa, men gjorde ändå fel och blir inte anlitade igen. Hade du inte sagt något alls utan bara litat på ditt eget omdömme att välja rätt företag att utför jobbet så hade det blivit kanon och firman hade fått göra taket också.