K Kåben skrev:
Våra luckor levererades idag efter att dhl varit lite långsamma. Mycket väl förpackat och de luckor jag tagit upp ser jättefina ut.
Ska kolla av i morgon att allt verkligen är levererat.
Jag har också fått min leverans idag. Ser bra ut och färgen (egen färgkod) ser fin ut. Problemet jag har upplevt är obefintlig kundservice och en massa skumma bortförklaringar om varför leveransen har försenats. Tror de ändrat ca 6-8 ggr. Jag har stått med ett nedplockat tomt kök och försökt synka med målare och snickare. Då är det inte helt lätt med denna usla leveransinfo.
Har blivit lovad rabatt på min faktura (har inte förbetalt) pga förseningen.Hoppas de håller det löftet.
Skulle jag anlita UF igen? Tveksamt!

Fick mina i lördags kväll efter många(!) mail. De lovade torsdag/fredag efter närmare 3 månaders försening men kom i lördags. Slarvigt förpackade, luckorna hade inte härdat färdigt vilket innebar en del lacksläpp på dem och fula märken. Det saknas kanske totalt 6-7 luckor varav en dörr till kyl/frys (hur man nu kan "glömma" det?). Inget de informerade om och som tidigare nämnt tar det en evighet att få kontakt med dem. Kommer aldrig handla där, kommer aldrig rekommendera dem och hade jag haft pengarna att driva ett rättsligt fall mot dem hade jag gjort det in i graven. Är du sugen på att köpa av dem för att de har bra priser och det ser bra ut så gör det inte. Det är inte värt det. Urban front kan få vilken normal person att bli totalt sinnesjuk i jakten på svar/leverans och det som är utlovat.

/Råstressad husrenoverare

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
I höstas funderade vi på att beställa luckor från UF men slutade bort det efter att ha läst den här tråden. Har sedan dess roat mig med att gå in på trustpilot med jämna mellanrum och läsa deras recensioner. En del väldigt negativa omdömen har försvunnit från sidan, och varje gång det händer dyker det upp ett eller ett par mycket positiva omdömen. Känns ju ganska uppenbart att det är företaget som ligger bakom dessa.. Läste även att någon som försökt få kontakt med dom i flera veckor till slut lyckades när hen låtsades vara en ny kund. Känns ju hyfsat oseriöst.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Jag slutbetalade min beställning av köksluckor den 13 sep -23 och har inte fått några luckor ännu…. Fått många långa svävande Mail om att de är snart klara bla bla bla… Frågan är om jag kommer få några luckor någonsin eller om det är tid att börja spara ihop till nya från något annat företag.

John Vestberg John Vestberg skrev:
Nu har det gått fyra månader sedan mitt senaste inlägg i tråden, så jag tänkte passa på att göra en uppdatering och lite av ett "bokslut" i ärendet, åtminstone från min sida. Spännande att se att det varit en sådan hög aktivitetsnivå i tråden - uppenbarligen ett ämne som engagerar!

Jag har medvetet valt att inte kommentera mer tidigare, för att ge Urbanfront en skälig möjlighet att komma ikapp med sina leveranser, övriga åtaganden och deras (troligen) stora inkorg med arga mail. Därigenom ville jag kunna ge ett slutligt och så rättvist omdöme som möjligt av min erfarenhet från vårt luckinköp.

Efter den extremt långa förseningen, och efter många samtal och e-mail fick vi till sist leverans av våra fronter i slutet av oktober 2023. Vi gjorde vår beställning och betalning i början av maj, så den totala leveranstiden landade på nästan sex månader, med andra ord 3-4 månaders försening jämfört med de utlovade 8-10 veckorna.

Jag vill ge Urbanfront ett bra betyg för emballeringen av fronterna. Alla fronter var till att börja med väl inplastade i väl tilltagen bubbelplast, och sedan förpackade i en kraftig trälåda på pall.

Vi är väldigt nöjda med utseendet på fronterna (Double Yam) och den färg vi valde ("Moln" S 1500-N). Precis som någon tidigare har kommenterat märkte vi att metallen från våra knoppar och handtag (i vårt fall mässing) gav en viss missfärgning på fronterna vid montering. Detta var dock lätt att ta bort med suddgummi och sedan vatten. Vi har inte märkt att fronterna skulle vara särskilt ömtåliga, men det har såklart gått lite för kort tid för att ge ett utlåtande om detta.

Vi blev utlovade en kompensation av Urbanfront för den långa förseningen. Kompensationen skulle ske i form av en återbetalning av en viss del av ordervärdet. Det löftet fick jag redan i slutet av augusti, med önskemål om kontonummer för att kunna göra återbetalningen "omgående". Samma löfte upprepades i slutet av september. Jag har kontaktat Urbanfront tre gånger sedan leveransen och påminnt om den utlovade kompensationen, men inte fått något svar överhuvudtaget, och givetvis ingen återbetalning heller.

Om jag ska försöka ge mig på att någon form av "slutbetyg" på vårt inköp från Urbanfront, så får det bli något i stil med detta:

1. Produktutbud, presentation och prissättning: Webbsajten är genuint bra och presenterar luckor och fronter på ett bra sätt. Utbudet av modeller är rätt stort, och möjligheten att måttbeställa egna varianter är ett stort plus. Priserna är något högre än IKEA:s standardfronter, men inte markant mycket dyrare. Den "eviga" 20%-rabatten är marknadsföringsmässigt tveksam.
Betyg: 4 av 5.

2. Orderläggning- / hantering: Beställningen av fronterna var helt okomplicerad, med snabb orderbekräftelse. Vi gjorde även en förändring av vår order i efterhand (innan betalning), vilket hanterades i princip med vändande mail samma dag.
Betyg: 5 av 5.

3. Betalningsvillkor: Förskottsbetalning är givetvis en stor nackdel, särskilt givet den extrema förseningen, vilket gör att man har få eller inga påtryckningsmetoder när det strular.
Betyg: 3 av 5.

4. Leveranstid: Naturligtvis den riktigt stora nedsidan i vårt (och som det verkar många andras) köp. Det är omöjligt att bedöma om den extrema leveransförseningen beror på tillfälliga produktionsproblem som man sen lyckats lösa, eller om det är ett återkommande problem med bolaget.
Betyg: 1 av 5.

5. Leverans: Själva leveransen (när den till sist skedde) var oproblematisk, och väl förpackad.

6. Utseende och kvalitet: Mycket nöjda med det utseende och den färg vi valde. Stämmer väl överens med vår förväntansbild. Kvaliteten verkar vara bra, men som sagt lite väl tidigt att avgöra hur hållbara fronterna är i längden.

7. Kommunikation och kundvård: Vid sidan av leveransförseningen är kundvården Urbanfronts riktigt stora utmaning. Telefontiderna är högst begränsade, och den personal man når på telefon har inte haft några konkreta besked att ge utan alltid bett om att få återkomma. Svarstiderna på mail är väldigt långa, och i mitt fall har många mail lämnats helt obesvarade. I flera fall skickar man information som sedan inte stämmer ("din leverans är uppbokad nu så den kommer att gå inom någon dag"). För min egen del hade det varit enklare att ha överseende med leveransförseningarna om Urbanfront hade varit ärliga i sin kommunikation. Den utlovade kompensationen uteblev helt.
Betyg: 0 av 5.

Med tanke på att det är sådana "highs" and "lows" i mina betyg känns det meningslöst att räkna fram ett snittbetyg. Den som funderar på att köpa från Urbanfront får ta mina erfarenheter och betyg ovan, tillsammans med alla övrigas kommentarer givetvis, och själv fatta beslut om det är en leverantör man vill använda eller inte.

Skulle jag själv beställa igen från Urbanfront? Om kommunikationen hade fungerat, och man hållit sitt löfte om kompensation, så hade jag kunnat tänka mig beställa igen. Men då under förutsättning att betalning sker efter fullgjord leverans för att inte ta risk. Som det är nu, med näst intill obefintlig kommunikation samt "svikna löften" så kommer jag inte beställa igen från Urbanfront utan försöka hitta en annan leverantör. Som "tryggt val" skulle jag köpa från IKEA om jag inte hittar någon leverantör som känns pålitlig.

Och därmed gör jag "bokslut" kring detta (åtminstone för den här gången! :) ).
Inga bilder på luckorna åt oss? :)

John Vestberg John Vestberg skrev:
Är det någon annan som har erfarenheter, goda eller dåliga, av bolaget Urbanfront som säljer köksluckor och fronter?

Själva har vi enbart dåliga erfarenheter och är nu i läget att inleda rättsliga åtgärder mot bolaget och mot dess huvudmän.

Vår följetong började i våras när vi demonterade vårt kök för att kunna genomföra ett golvbyte, för att sedan bygga upp köket igen. Våra tidigare köksluckor var slitna, så vi bestämde oss för att passa på att investera i nya luckor och fronter.

Efter en del research på nätet fastnade vi till sist för Urbanfront som i vårt tycke hade en professionell framtoning och framförallt hade en luckmodell som vi hade letat efter

I maj lade vi beställning på ett ganska stort antal luckor, fronter, täckskivor och socklar, och betalade in den nätta summan på 65 000 kr i förskott (i efterhand dumt, men inte helt ovanligt när det gäller specialtillverkade varor).

Leveranstiden uppgavs till 8-10 veckor, så vi såg fram emot att kunna få tillbaka ett fungerande kök igen mot slutet av sommaren, efter stöket med att ha använt ett pentry i källaren.

När leveranstiden hade gått kom den första besvikelsen efter att vi efterfrågat uppdatering på leveransen: Urbanfront hade problem med sin lackeringsmaskin, bad om ursäkt och meddelade att man behövde 3-4 veckor ytterligare.

När dessa veckor passerats, utan leveransbesked, tog vi återigen kontakt med bolaget. Denna gång var ursäkten att man hade kö i produktionen pga driftstoppet tidigare, men i vilket fall låg nu leveransen en vecka bort. Som kompensation för förseningen utlovades 10% i återbetalning.

Efter ytterligare två veckor utan varken leverans eller information tog vi igen kontakt med Urbanfront. Personen i kundtjänst hade ingen information att delge, utan lovade att produktionen skulle återkomma med information. Detta är snart tre veckor sedan, men informationen lyser med sin frånvaro. Det är nu över fyra månader sedan vi beställde...

Vi har nu gett Urbanfront fram till kommande fredag på sig att leverera vår beställning. Har vi inte fått leverans då kommer vi att häva köpet, kräva pengarna tillbaka och vidta alla rättsliga åtgärder som går. Förutom anmälan till ARN kommer vi polisanmäla bolaget och styrelsen för bedrägeri, och vi kommer eventuellt försöka begära handräckning hos Kronofogden för att försöka få tillbaka våra pengar.

När vi insåg att vi antagligen inte kommer att få vår beställning började vi göra ytterligare research på Urbanfront:

Den senaste månaden har det kommit många väldigt negativa omdömen om bolaget på Trustpilot, alla med liknande erfarenheter som vår. Intressant är att Urbanfront själva har flaggat de två senaste negativa omdömena, varpå Trustpilot har tagit bort dem för granskning. Bara en dag senare dyker det upp två nya omdömen om Urbanfront, båda med högsta betyg. Och båda lämnade av användare som aldrig förr lämnat en enda recension... Sammanträffande?

Att vi har blivit lurade på våra pengar står helt klart för oss nu, men förhoppningsvis kan detta inlägg göra att andra undviker att gå i samma fälla.

Är det fler som råkat ut för detta hos Urbanfront?

Det jag har svårt att avgöra är om det är ett medvetet bedrägeri som är satt i system sedan länge, eller om man faktiskt haft en fungerande affärsverksamhet en gång men numera inte klarar av att hantera den?
Inledde ni någon gång rättsliga åtgärder mot företaget och dess huvudmän?

A Anna m b skrev:
Jag slutbetalade min beställning av köksluckor den 13 sep -23 och har inte fått några luckor ännu…. Fått många långa svävande Mail om att de är snart klara bla bla bla… Frågan är om jag kommer få några luckor någonsin eller om det är tid att börja spara ihop till nya från något annat företag.
Har du fått någon leverans ännu? Vi har exakt samma problem och beställde runt samma tidpunkt som du. Ingen luckor i sikte, får den ena bortförklaringen efter den andra när man väl lyckas få tag på dem. Har fått en spårningslänk från DHL med status "Förhandsinformation mottagen - inväntar sändning. Vid frågor kontakta avsändaren" och som har har sett likadan ut i snart 3 veckor = DHL väntar på att få besked från Urban front när paketet kan hämtas upp. Vi överväger ARN-anmälan och att häva köpet.

R RickNess skrev:
I höstas funderade vi på att beställa luckor från UF men slutade bort det efter att ha läst den här tråden. Har sedan dess roat mig med att gå in på trustpilot med jämna mellanrum och läsa deras recensioner. En del väldigt negativa omdömen har försvunnit från sidan, och varje gång det händer dyker det upp ett eller ett par mycket positiva omdömen. Känns ju ganska uppenbart att det är företaget som ligger bakom dessa.. Läste även att någon som försökt få kontakt med dom i flera veckor till slut lyckades när hen låtsades vara en ny kund. Känns ju hyfsat oseriöst.
Alltså, just Trust Pilot har fått väldigt mycket kritik historiskt och det finns många rapporter om att företag kan betala för att bli av med dåliga omdömen. Sen ska man ju vara källkritisk även till kritik så ......

Men att ett företag som själva har erkänt att dom har och har haft jättestora problem med leveranser och som samtliga i denna tråden menar är snudd på omöjliga att få tag på skulle ha så 81% 4 eller 5-stjärniga omdömen dom senaste 12 månaderna 🙄 Där dessutom många omdömen lovordar kundtjänsten 😂

Undra just om en del av förklaringen till alla lysande omdömen trots svårigheterna kan bero på:

Skärmdump av en recension, negativ kundupplevelse, problem med företag, besvikelse, fördröjd kompensation, uppdaterad i december 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi är i samma sits som många andra som man läser om här och på Trustpilot. Alltså en rad ursäkter, försenad leverans och svarar inte på våra mejl.

Någon som vet vilka rimliga/rättsliga åtgärder som är möjliga? Lägger hellre pengar på nya luckor från en annan leverantör än att driva en rättsprocess men allra helst skulle man vilja häva köpet och kräva pengarna tillbaka.

BirgitS
G Gabbe08 skrev:
Någon som vet vilka rimliga/rättsliga åtgärder som är möjliga?
Det bästa är nog att kontakta kommunens konsumentvägledare i första hand och Hallå konsument i andra hand för då kommer man i kontakt med människor som verkligen kan konsumentjuridik väldigt bra.

Vi har mottagit våra köksluckor nu men märker att färgen sitter otroligt dåligt och luckorna går ej att hantera normalt vid montering utan att färgen skavs av på hörn. Är detta något andra upplevt?

Tipsar om Smålandsluckan.se Ingen förskottsbetalning. Fakturerar först efter utförd leverans.

S
Ni borde samla ihop lurade kunder och göra en grupptalan för att få tillbaka pengarna.

Betala inte i förskott till okända företag.

Nu har mina luckor kommit!
De kom i en rejäl trälåda fint packade med skumplast mellan alla bitar. Ytan är jättefin, slät och lyxig, färgen mörkare än jag tänkt, jag beställde Froströk men denna färg är identisk med Sans. Tyvärr har jag några småskador/klumpar med lack på 4 ställen. (Jag skall säga till om detta). Jag har inte haft problem med att metall repar trots mkt mätande för knopparna med en stålskala etc. Monterat ca 50% nu och det fungerar perfekt, behövde bara borra upp hålen till 8mm för att få plats med gångjärn 150graders som skulle vara till mitt karusellskåp.
Jag har mailat dem i samband med att jag fick info om att de skulle komma till mig och jag har fått lovat om att jag kommer få kompensation för min väntetid vilket känns bra.

• Arbetsklädd person hanterar stor kartong med palltruck, omgiven av bostadsbyggnader på solig dag.
    Skapa konto
  • Gråa rektangulära paneler med en glittrande linje mellan dem, möjligtvis en dörr eller vägg detalj.
    Skapa konto
  • Köksinteriör med vitvaror, skåp, rörigt bord, chips påskris, öppen låda och diskbänk.
    Skapa konto
  • Kök med öppen låda, oorganiserade redskap, förvaringsburkar, skåp och text "2 på plats!!!".
    Skapa konto
A Anna m b skrev:
Nu har mina luckor kommit!
De kom i en rejäl trälåda fint packade med skumplast mellan alla bitar. Ytan är jättefin, slät och lyxig, färgen mörkare än jag tänkt, jag beställde Froströk men denna färg är identisk med Sans. Tyvärr har jag några småskador/klumpar med lack på 4 ställen. (Jag skall säga till om detta). Jag har inte haft problem med att metall repar trots mkt mätande för knopparna med en stålskala etc. Monterat ca 50% nu och det fungerar perfekt, behövde bara borra upp hålen till 8mm för att få plats med gångjärn 150graders som skulle vara till mitt karusellskåp.
Jag har mailat dem i samband med att jag fick info om att de skulle komma till mig och jag har fått lovat om att jag kommer få kompensation för min väntetid vilket känns bra.
Kul att du fått leverans.
Du ska dessutom be om kompensation för att de lackat i fel färg än du beställt. Att få rätt nyans i en reklamation är att be om ytterligare problem med detta pajasföretag. Det är ju obegripligt hur de lyckats vara så urusla i sin uppdragsutövning när jag läser om alla missnöjda kunder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.