John Vestberg John Vestberg skrev:
Är det någon annan som har erfarenheter, goda eller dåliga, av bolaget Urbanfront som säljer köksluckor och fronter?

Själva har vi enbart dåliga erfarenheter och är nu i läget att inleda rättsliga åtgärder mot bolaget och mot dess huvudmän.

Vår följetong började i våras när vi demonterade vårt kök för att kunna genomföra ett golvbyte, för att sedan bygga upp köket igen. Våra tidigare köksluckor var slitna, så vi bestämde oss för att passa på att investera i nya luckor och fronter.

Efter en del research på nätet fastnade vi till sist för Urbanfront som i vårt tycke hade en professionell framtoning och framförallt hade en luckmodell som vi hade letat efter

I maj lade vi beställning på ett ganska stort antal luckor, fronter, täckskivor och socklar, och betalade in den nätta summan på 65 000 kr i förskott (i efterhand dumt, men inte helt ovanligt när det gäller specialtillverkade varor).

Leveranstiden uppgavs till 8-10 veckor, så vi såg fram emot att kunna få tillbaka ett fungerande kök igen mot slutet av sommaren, efter stöket med att ha använt ett pentry i källaren.

När leveranstiden hade gått kom den första besvikelsen efter att vi efterfrågat uppdatering på leveransen: Urbanfront hade problem med sin lackeringsmaskin, bad om ursäkt och meddelade att man behövde 3-4 veckor ytterligare.

När dessa veckor passerats, utan leveransbesked, tog vi återigen kontakt med bolaget. Denna gång var ursäkten att man hade kö i produktionen pga driftstoppet tidigare, men i vilket fall låg nu leveransen en vecka bort. Som kompensation för förseningen utlovades 10% i återbetalning.

Efter ytterligare två veckor utan varken leverans eller information tog vi igen kontakt med Urbanfront. Personen i kundtjänst hade ingen information att delge, utan lovade att produktionen skulle återkomma med information. Detta är snart tre veckor sedan, men informationen lyser med sin frånvaro. Det är nu över fyra månader sedan vi beställde...

Vi har nu gett Urbanfront fram till kommande fredag på sig att leverera vår beställning. Har vi inte fått leverans då kommer vi att häva köpet, kräva pengarna tillbaka och vidta alla rättsliga åtgärder som går. Förutom anmälan till ARN kommer vi polisanmäla bolaget och styrelsen för bedrägeri, och vi kommer eventuellt försöka begära handräckning hos Kronofogden för att försöka få tillbaka våra pengar.

När vi insåg att vi antagligen inte kommer att få vår beställning började vi göra ytterligare research på Urbanfront:

Den senaste månaden har det kommit många väldigt negativa omdömen om bolaget på Trustpilot, alla med liknande erfarenheter som vår. Intressant är att Urbanfront själva har flaggat de två senaste negativa omdömena, varpå Trustpilot har tagit bort dem för granskning. Bara en dag senare dyker det upp två nya omdömen om Urbanfront, båda med högsta betyg. Och båda lämnade av användare som aldrig förr lämnat en enda recension... Sammanträffande?

Att vi har blivit lurade på våra pengar står helt klart för oss nu, men förhoppningsvis kan detta inlägg göra att andra undviker att gå i samma fälla.

Är det fler som råkat ut för detta hos Urbanfront?

Det jag har svårt att avgöra är om det är ett medvetet bedrägeri som är satt i system sedan länge, eller om man faktiskt haft en fungerande affärsverksamhet en gång men numera inte klarar av att hantera den?
Vi är i ungefär samma läge. Beställde luckor/fronter i nov 2023 med 8-10 v lev tid. I början av januari mailade jag och frågade om status, samma dag fick jag ett automatiskt mail där det stod att de beklagar fördröjning men en lackeringsmaskin hade gått sönder och det skulle ta ytterligare 4-5 veckor. Nu har det gått ca 10 veckor och inget svar på telefon eller mail. Ska försöka ringa igen denna vecka, om de inte ger något besked om leveranstid så kommer vi häva köpet och kräva återbetalning. Så dålig kundservice! Det var hur enkelt som helst innan vi beställde och betalade (ja, dumt så här i efterhand) då var de så hjälpsamma om mått och färgkod men nu är det knäpptyst.
 
Slutinlägg från min sida

Vi beställde som tidigare nämnt i slutet av september och hade inflytt i vårt hus i slutet av februari. Vi tänkte att det var god tid att beställa inför men det var det inte tyvärr. Vi fick ca 60-70% av våra luckor, lister och socklar då. Dock var det tillräckligt för att kunna få majoriteten av köket på plats och vi kunde flytta in. Jag kan inte ens minnas hur många mail jag skickat till dem och tyvärr verkar det vara lösningen, att ligga på och tråkigt nog behöva vara otrevlig för att de ska svara.

Vissa av luckorna i första leveransen var lackskadade eftersom de antagligen stressat ut dem, känns som de var producerade inom samma vecka som de skickades. Värt att nämna är att jag blivit lovad leverans 2 gånger innan. Både jag och min sambo var otroligt ledsna då vi väntat länge, betalt runt 70 000 för luckor och om det tog såhär lång tid för första leveransen så kändes det som att vi skulle stå utan ett komplett kök till sommaren. Men Urban front skärpte sig rejält efter detta och vi kunde faktiskt åka och hämta luckorna själva hos deras produktion. Tyvärr var det också då fel på 8 vitrinluckor som vi nu fått återbetald kompensation för, samt kompensation för att det tagit så lång tid och varit struligt.

Min bedömning är såhär: Urban front är ett bolag som har väldigt mycket beställningar för att de har en fin hemsida och bra bemötande vid beställning. Själva produktionen släpar nog rejält, det är nog inget fel med viljan hos dem jag tror bara att de inte kan möta efterfrågan. Servicen när man som kund blir hörd tycker jag är bra, när det nu varit strul har jag alltid fått ett snabbt svar och en snabb lösning.

Mina betyg för detta köp:
Väntetid: 0 av 5. Tog väldigt lång tid tyvärr och vi hade en tight deadline.
Kvalitet: 3 av 5. De luckor som är fina är väldigt fina och känns bra. Dock hade vi ju 8 skadade vitrinluckor vilket är tråkigt.
Service innan första leveransen: 1 av 5.
Service efter första leveransen: 4 av 5.

Ni som har beställt kommer absolut få era luckor och ni kommer ha ett fint kök, om ni har tålamod. Jag vet frustrationen i och med att vi skulle flytta in i ett nyrenoverat hus men utan kök. Dock löste detta sig i sista sekund eftersom de kunde leverera dagarna innan inflytt och vi fick upp det nödvändigaste.

Lycka till med era kök 🙂
 
  • En vit kökslucka med en synlig lackskada på ytan och en skosula i bildens hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej färdigställt kök med installerade skåpsluckor och verktyg på bänken i en renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ljust, modernt kök med skåp och lådor, köksö, inbyggd diskmaskin och rostfri spisfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RJK skrev:
Slutinlägg från min sida

Vi beställde som tidigare nämnt i slutet av september och hade inflytt i vårt hus i slutet av februari. Vi tänkte att det var god tid att beställa inför men det var det inte tyvärr. Vi fick ca 60-70% av våra luckor, lister och socklar då. Dock var det tillräckligt för att kunna få majoriteten av köket på plats och vi kunde flytta in. Jag kan inte ens minnas hur många mail jag skickat till dem och tyvärr verkar det vara lösningen, att ligga på och tråkigt nog behöva vara otrevlig för att de ska svara.

Vissa av luckorna i första leveransen var lackskadade eftersom de antagligen stressat ut dem, känns som de var producerade inom samma vecka som de skickades. Värt att nämna är att jag blivit lovad leverans 2 gånger innan. Både jag och min sambo var otroligt ledsna då vi väntat länge, betalt runt 70 000 för luckor och om det tog såhär lång tid för första leveransen så kändes det som att vi skulle stå utan ett komplett kök till sommaren. Men Urban front skärpte sig rejält efter detta och vi kunde faktiskt åka och hämta luckorna själva hos deras produktion. Tyvärr var det också då fel på 8 vitrinluckor som vi nu fått återbetald kompensation för, samt kompensation för att det tagit så lång tid och varit struligt.

Min bedömning är såhär: Urban front är ett bolag som har väldigt mycket beställningar för att de har en fin hemsida och bra bemötande vid beställning. Själva produktionen släpar nog rejält, det är nog inget fel med viljan hos dem jag tror bara att de inte kan möta efterfrågan. Servicen när man som kund blir hörd tycker jag är bra, när det nu varit strul har jag alltid fått ett snabbt svar och en snabb lösning.

Mina betyg för detta köp:
Väntetid: 0 av 5. Tog väldigt lång tid tyvärr och vi hade en tight deadline.
Kvalitet: 3 av 5. De luckor som är fina är väldigt fina och känns bra. Dock hade vi ju 8 skadade vitrinluckor vilket är tråkigt.
Service innan första leveransen: 1 av 5.
Service efter första leveransen: 4 av 5.

Ni som har beställt kommer absolut få era luckor och ni kommer ha ett fint kök, om ni har tålamod. Jag vet frustrationen i och med att vi skulle flytta in i ett nyrenoverat hus men utan kök. Dock löste detta sig i sista sekund eftersom de kunde leverera dagarna innan inflytt och vi fick upp det nödvändigaste.

Lycka till med era kök 🙂
Jättefint kök!! Kul att se. Jag har fått kompensation och kommer att ända min färg, håller på att ta in offerter nu på det. Tänkte först måla om det själv men har blivit avrådd iom att det är svårt att få till. Så nu ska de lackas om i Gbg området, har ni tips på var så hojta gärna. Det kommer kosta en slant mer för mig men jag kan inte leva med varmgula luckor 🤪🤪
 
  • Gilla
RJK
  • Laddar…
S
A Anna m b skrev:
Jättefint kök!! Kul att se. Jag har fått kompensation och kommer att ända min färg, håller på att ta in offerter nu på det. Tänkte först måla om det själv men har blivit avrådd iom att det är svårt att få till. Så nu ska de lackas om i Gbg området, har ni tips på var så hojta gärna. Det kommer kosta en slant mer för mig men jag kan inte leva med varmgula luckor 🤪🤪
Vänta lite. Har de levererat fel färg och du ska lämna in luckorna för omålning? Då ska du få kostnaden för omlackningen betald av Urbanfront alternativt att de åtgärdar felet. Bara att hänvisa till Konsumentköplagen.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vänta lite. Har de levererat fel färg och du ska lämna in luckorna för omålning? Då ska du få kostnaden för omlackningen betald av Urbanfront alternativt att de åtgärdar felet. Bara att hänvisa till Konsumentköplagen.
Ja men jag är ingen bra krigare tyvärr. Tycker det är jobbigt nog som det är att ha väntat så länge. Jag vill verkligen ha ett kök nu..
deras svar var:
Om vi börjar med färgen så ser jag på bilden att det finns en liten diff.

”Det kan dock alltid vara så att ett färgprov kontra en målad yta skiljer sig lite och sedan skiljer det sig även lite mellan alla tillverkare av färg något, trots att man utgår efter en färgkod. Jag kollade din order och den har nämligen lackerats i kulör 1002-Y24R och detta är kulören Jotun anger för Froströk. Om du söker på kulören, eller Froströk, så ser du på bilderna på målade ytor och även andra prover att den går mer åt vårt håll en färgprovet du har och detta är just för att det kan diffa lite.

Vi hade givetvis kunnat lackera om den annars, men i detta fallet blir det dock ingen skillnad på detta.

Men jag skulle kunna prata med färghandlaren och se om vi kan med ett färgprov blanda efter kulören som tidigare men sedan bryta den om det diffar något så att vi landar mer exakt. Jag skall kolla detta vidare och har du något annat förslag så lyssnar jag givetvis på det med.”

Jag tycker det känns knasigt att de skall kolla med färghandlaren när det ändå inte skulle göra någon skillnad i detta fallet. Så jag ville bara ha min kompensation som nu visade sig vara under halva kostnaden för att lacka om dem. Men att jag skulle lämna in dem till dem och vänta igen på deras arbete är verkligen inget jag orkar med tyvärr.

Så om ni beställer egen färg ha i beaktning att det kan svänga ordentligt. Min blev beige med mkt gult men skulle vara beige med mkt rött i. :(
 
S
Ta med en lucka till färghandlaren och be dem mäta av vad vad för kulörkod. Sen så går det inte att kolla på färger och jämföra på datorn som de skriver om man inte ha kalibrerat skärmarna.

Vad är det för färg du har beställt? Har du tittat på en provbit från Jotun och gett deras namn till Urban front eller har du angett en färgkod?
 
S sinuslinus skrev:
Ta med en lucka till färghandlaren och be dem mäta av vad vad för kulörkod. Sen så går det inte att kolla på färger och jämföra på datorn som de skriver om man inte ha kalibrerat skärmarna.

Vad är det för färg du har beställt? Har du tittat på en provbit från Jotun och gett deras namn till Urban front eller har du angett en färgkod?
De har fått namn och färgkod och det är inget fel i kommunikationen där tyvärr. Jag ska ta med en lucka och mäta bra idé, men jag vet att den inte kommer visa rätt men det kommer inte hjälpa mig. Jag har egenprovmålade bitar av min färg och jotuns stora färgprover som är sprutmålade och inget är som färgen luckorna kom i.
Som du förstår är jag less. Jag har blåst ut allt i köket och bygg upp 90% själv. Nu måste tiden för min son och vänner komma! Inte vänta på sega urbanfront
 
S
Jag förstår precis vad du menar.

Ta mät av en lucka och dokumentera med foto. Skicka det tillsammans med offerten på omlackering som underlag för ersättning för fel på lackeringen. Du ger dem också val att skicka nya luckor (du behåller de befintliga tills de nya kommer) inom 30 dagar om de inte vill ersätta dig.
 
R RJK skrev:
Fick mina i lördags kväll efter många(!) mail. De lovade torsdag/fredag efter närmare 3 månaders försening men kom i lördags. Slarvigt förpackade, luckorna hade inte härdat färdigt vilket innebar en del lacksläpp på dem och fula märken. Det saknas kanske totalt 6-7 luckor varav en dörr till kyl/frys (hur man nu kan "glömma" det?). Inget de informerade om och som tidigare nämnt tar det en evighet att få kontakt med dem. Kommer aldrig handla där, kommer aldrig rekommendera dem och hade jag haft pengarna att driva ett rättsligt fall mot dem hade jag gjort det in i graven. Är du sugen på att köpa av dem för att de har bra priser och det ser bra ut så gör det inte. Det är inte värt det. Urban front kan få vilken normal person att bli totalt sinnesjuk i jakten på svar/leverans och det som är utlovat.

/Råstressad husrenoverare
Hur gick det med dina luckor med lacksläpp? Har du fått någon återkoppling från Urbanfront? Upplever samma sak med mina luckor. Väldigt slarvigt lackade med flera märken tyvärr.
 
J JFGLL skrev:
Hur gick det med dina luckor med lacksläpp? Har du fått någon återkoppling från Urbanfront? Upplever samma sak med mina luckor. Väldigt slarvigt lackade med flera märken tyvärr.
Jo men vi har fått flera luckor utbytta. VI väntar på en sista lucka bara men i övrigt är det färdigt.
 
R RJK skrev:
Jo men vi har fått flera luckor utbytta. VI väntar på en sista lucka bara men i övrigt är det färdigt.
Det är ju positivt att höra. Tog det lång tid innan ni fick återkoppling gällande reklamationen? Upplever att UF har slutat svara på mail och stängt ned telefonlinjen fram till juni.
 
S sinuslinus skrev:
Jag förstår precis vad du menar.

Ta mät av en lucka och dokumentera med foto. Skicka det tillsammans med offerten på omlackering som underlag för ersättning för fel på lackeringen. Du ger dem också val att skicka nya luckor (du behåller de befintliga tills de nya kommer) inom 30 dagar om de inte vill ersätta dig.
Hej igen.
Tack för pepp och råd. Jag mätte färgen på colorama och den var långt ifrån den jag beställt. Urbanfront svarade snabbt och de kommer att ersätta mig för omlackeringen till 100 %. Phu så skönt. Nu är de inlämnade på lackering hos en firma i Gbg, jag hoppas att de får till lika fin yta som UB. jag får mina luckor i veckan så påsken är räddad ;-)
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Q
Är insidan av era luckor i samma färg som utsida, eller är insidan vit? Och vad är det för ytbehandling på luckorna, är de målade, laminatbeklädda eller annat?
 
Hej! Det är samma färg runt om utan märken efter stift osv. Sprutlackade i fiiiin yta. Jag fick dock spruta om mina för de kom i fel färg… lång historia läs ovan.
 
  • Gilla
Qjanto
  • Laddar…
Hej,

Vi saknar också ett par luckor som inte var med i den initiala leveransen, dessutom var några av de större fronterna rejält böjda.
Jag skickade första mailet om problemet den förste mars och har efter det skickat 2 mail till utan att få något tillbaka.

Ni som har lyckats få svar hur har ni gått till väga? (Vi har betalt allting på förhand :( )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.