Alfredo Alfredo skrev:
Och ni som inte betalat med kreditkort bör göra det nästa gång.
Även debitkort ger visst skydd. Men det finns alltid en tidsgräns som inte får ha passerats.
 
M MartinP666 skrev:
Men det finns alltid en tidsgräns som inte får ha passerats.
Var definieras den?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var definieras den?
Man får kolla med kortutgivaren.
 
M MartinP666 skrev:
Man får kolla med kortutgivaren.
Men konsumentkreditlagen/konsumentköplagen sätter väl ”golvet” för skyddet.
 
J jkpg78 skrev:
27000 i läropengar. Skulle hittat denna tråden innan förskottsbetalning/beställning 6 januari. Fick idag:
Vi skriver till er för att ge en viktig uppdatering om den nuvarande situationen hos URBANFRONT.

Sedan starten 2017 har vi stolt levererat över 3 500 kök runt om i Sverige och arbetat hårt för att göra våra kunder nöjda. Tyvärr har ett allvarligt maskinavbrott kostat oss närmare 5 miljoner kronor, och vi har dessvärre inte fått ersättning för denna kostnad från vårt försäkringsbolag. Trots våra ansträngningar att övervinna denna svåra ekonomiska situation har vi inte kunnat resa oss, och vi har kämpat in i det sista för att hitta en lösning.

Efter samråd med advokater denna vecka har vi beslutat att vi inte har de ekonomiska resurserna att driva vidare vårt försäkringsärende. Som en följd av detta och andra ekonomiska svårigheter har vi enligt lag inte rätt att fortsätta bedriva verksamheten eller ådra oss ytterligare kostnader.

Bolaget har därför idag officiellt gått i konkurs. En konkursförvaltare har utsetts för att ta över bolagets styrning och kontroll. Detta innebär att vi som ägare och anställda inte längre har någon kontroll över bolagets verksamhet eller ekonomiska medel.

Vad detta innebär för er:

  1. Konkursförvaltaren tar över: Konkursförvaltaren kommer nu att hantera alla fordringar, inklusive er förskottsbetalning. De kommer också att utvärdera möjligheterna för bolagets framtid och besluta om vårt försäkringsärende ska drivas vidare. Vi hoppas att detta leder till att så mycket kapital som möjligt återvinns för att täcka skulder till alla borgenärer.
  2. Anmälan av fordran: Vi har informerat konkursförvaltaren om er fodring mot bolaget, som nu kommer driva detta vidare.
  3. Konsumentstöd: Vi rekommenderar att ni kontaktar ert försäkringsbolag för att se om er hemförsäkring täcker förluster vid konkurs av en leverantör. Villkoren varierar mellan olika försäkringsbolag och policys. Ni kan också kontakta Konsumentverket eller Konsument Europa (om det är en gränsöverskridande handel) för råd och stöd.
Vi förstår att detta är en mycket svår och frustrerande situation för er. Vi beklagar verkligen de besvär och den osäkerhet detta orsakar och hoppas att konkursförvaltaren kan arbeta för att maximera återbetalningen till alla borgenärer, inklusive er. Detta kommer ni få information som brev hem, när konkursen är avslutad.

Vi har även noterat att ett fåtal kunder i samband med förseningen har kontaktat familjemedlemmar, och i vissa fall besökt deras och våra hem, och detta kommer vi nu att gå vidare med vår jurist samt kommer att tas vidare med polisanmälan.


Vi förstår er frustration, men vi ber er vänligen att respektera våra privatliv och hantera alla frågor direkt hit, så vi kan förmedla detta vidare till förvaltaren/advokaten som nu har hand om ärendet/bolaget.

Vi alla på URBANFRONT är verkligen så ledsna över att detta har hänt och drabbat oss alla och framförallt er, våra kunder. Så det är med stor sorg vi meddelar dig nu, att vi inte kan/får driva vidare vår verksamhet och produktion och stänga ner bolaget efter nästan 8 år. Du har säkert många funderingar om vad som nu kommer hända och vi ber dig då börja med att kolla punk 3 ovan, om du har en hemförsäkring som täcker detta och annars kan du mejla oss här, så kommer vi försöka ge dig ett så bra svar vi kan.

Vänliga hälsningar,

URBANFRONT
Hade jag tur som fick det mesta av beställningen i november 23? Jag saknar fortfarande en lådfront som inte var med i leveransen, som var försenad med 10 veckor. Jag får nöja mig med luckor som har noppror. Jag blev lovad ekonomisk kompensation, men den har jag inte sett röken av. Mest retfullt lådfronten som saknas.
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Men konsumentkreditlagen/konsumentköplagen sätter väl ”golvet” för skyddet.
Inte för bank-/debetkort, då hänger det helt på vilket "köparskydd" som kortföretaget erbjuder.
Vid kreditköp ger dock lagen ett omfattande skydd.
 
C cpalm skrev:
Inte för bank-/debetkort
Jag har bara syftat på rena kreditkort som omfattas av konsumentkreditlagen.

Vad som kan gälla för ”bank-/debetkort” har jag ingen aning om.
 
Jag beställde köksluckor och handtag 9/2 och fick nästan alla luckor 1/7. Gjorde en anmälan till Kronofogden 27/5 så det kanske hjälpte mig att få luckorna ”snabbare”… Jag fick beslut från Kronofogden om betalningsföreläggande 5/7.
Det saknades fyra vitrinluckor i leveransen samt alla handtag + knoppar. Men jag inser ju att jag har haft tur… lider verkligen med alla som har stora beställningar som inte levererats!
Är det någon annan som fått med en färgburk i leveransen? Tänkte annars att detta kanske kan hjälpa någon annan om ni också saknar luckor och behöver använda samma färg hos ett annat köksföretag (jag har kulören ”Lera”). På burken står det nämligen företaget som levererade färgen (men de har ju inget med detta att göra!).
 
  • En metallburk märkt TINTER AB innehållande vit målarfärg, kulör "Lera", står på ett bord inomhus. Burken är på 3 liter och har en orange etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor burk med vit färg från företaget Tinter AB, märkt med produktinformation och föreskrifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krokhöjden och 3 till
  • Laddar…
Hej,

Jag väntade på leverans av garderobsdörrar, order på 14000kr. Jag fick mejlet som ni övriga. Riktigt surt, beställde i april och har försökt kontakta dem i slutet av juni men inget svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.