85 020 läst · 234 svar
85k läst
234 svar
Urbanfront - medvetet bedrägeri eller bara dåligt affärssinne?
27000 i läropengar. Skulle hittat denna tråden innan förskottsbetalning/beställning 6 januari. Fick idag:
Vi skriver till er för att ge en viktig uppdatering om den nuvarande situationen hos URBANFRONT.
Sedan starten 2017 har vi stolt levererat över 3 500 kök runt om i Sverige och arbetat hårt för att göra våra kunder nöjda. Tyvärr har ett allvarligt maskinavbrott kostat oss närmare 5 miljoner kronor, och vi har dessvärre inte fått ersättning för denna kostnad från vårt försäkringsbolag. Trots våra ansträngningar att övervinna denna svåra ekonomiska situation har vi inte kunnat resa oss, och vi har kämpat in i det sista för att hitta en lösning.
Efter samråd med advokater denna vecka har vi beslutat att vi inte har de ekonomiska resurserna att driva vidare vårt försäkringsärende. Som en följd av detta och andra ekonomiska svårigheter har vi enligt lag inte rätt att fortsätta bedriva verksamheten eller ådra oss ytterligare kostnader.
Bolaget har därför idag officiellt gått i konkurs. En konkursförvaltare har utsetts för att ta över bolagets styrning och kontroll. Detta innebär att vi som ägare och anställda inte längre har någon kontroll över bolagets verksamhet eller ekonomiska medel.
Vi har även noterat att ett fåtal kunder i samband med förseningen har kontaktat familjemedlemmar, och i vissa fall besökt deras och våra hem, och detta kommer vi nu att gå vidare med vår jurist samt kommer att tas vidare med polisanmälan.
Vi förstår er frustration, men vi ber er vänligen att respektera våra privatliv och hantera alla frågor direkt hit, så vi kan förmedla detta vidare till förvaltaren/advokaten som nu har hand om ärendet/bolaget.
Vi alla på URBANFRONT är verkligen så ledsna över att detta har hänt och drabbat oss alla och framförallt er, våra kunder. Så det är med stor sorg vi meddelar dig nu, att vi inte kan/får driva vidare vår verksamhet och produktion och stänga ner bolaget efter nästan 8 år. Du har säkert många funderingar om vad som nu kommer hända och vi ber dig då börja med att kolla punk 3 ovan, om du har en hemförsäkring som täcker detta och annars kan du mejla oss här, så kommer vi försöka ge dig ett så bra svar vi kan.
Vänliga hälsningar,
URBANFRONT
Vi skriver till er för att ge en viktig uppdatering om den nuvarande situationen hos URBANFRONT.
Sedan starten 2017 har vi stolt levererat över 3 500 kök runt om i Sverige och arbetat hårt för att göra våra kunder nöjda. Tyvärr har ett allvarligt maskinavbrott kostat oss närmare 5 miljoner kronor, och vi har dessvärre inte fått ersättning för denna kostnad från vårt försäkringsbolag. Trots våra ansträngningar att övervinna denna svåra ekonomiska situation har vi inte kunnat resa oss, och vi har kämpat in i det sista för att hitta en lösning.
Efter samråd med advokater denna vecka har vi beslutat att vi inte har de ekonomiska resurserna att driva vidare vårt försäkringsärende. Som en följd av detta och andra ekonomiska svårigheter har vi enligt lag inte rätt att fortsätta bedriva verksamheten eller ådra oss ytterligare kostnader.
Bolaget har därför idag officiellt gått i konkurs. En konkursförvaltare har utsetts för att ta över bolagets styrning och kontroll. Detta innebär att vi som ägare och anställda inte längre har någon kontroll över bolagets verksamhet eller ekonomiska medel.
Vad detta innebär för er:
- Konkursförvaltaren tar över: Konkursförvaltaren kommer nu att hantera alla fordringar, inklusive er förskottsbetalning. De kommer också att utvärdera möjligheterna för bolagets framtid och besluta om vårt försäkringsärende ska drivas vidare. Vi hoppas att detta leder till att så mycket kapital som möjligt återvinns för att täcka skulder till alla borgenärer.
- Anmälan av fordran: Vi har informerat konkursförvaltaren om er fodring mot bolaget, som nu kommer driva detta vidare.
- Konsumentstöd: Vi rekommenderar att ni kontaktar ert försäkringsbolag för att se om er hemförsäkring täcker förluster vid konkurs av en leverantör. Villkoren varierar mellan olika försäkringsbolag och policys. Ni kan också kontakta Konsumentverket eller Konsument Europa (om det är en gränsöverskridande handel) för råd och stöd.
Vi har även noterat att ett fåtal kunder i samband med förseningen har kontaktat familjemedlemmar, och i vissa fall besökt deras och våra hem, och detta kommer vi nu att gå vidare med vår jurist samt kommer att tas vidare med polisanmälan.
Vi förstår er frustration, men vi ber er vänligen att respektera våra privatliv och hantera alla frågor direkt hit, så vi kan förmedla detta vidare till förvaltaren/advokaten som nu har hand om ärendet/bolaget.
Vi alla på URBANFRONT är verkligen så ledsna över att detta har hänt och drabbat oss alla och framförallt er, våra kunder. Så det är med stor sorg vi meddelar dig nu, att vi inte kan/får driva vidare vår verksamhet och produktion och stänga ner bolaget efter nästan 8 år. Du har säkert många funderingar om vad som nu kommer hända och vi ber dig då börja med att kolla punk 3 ovan, om du har en hemförsäkring som täcker detta och annars kan du mejla oss här, så kommer vi försöka ge dig ett så bra svar vi kan.
Vänliga hälsningar,
URBANFRONT
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Förbannat tråkigt för dom kunder som drabbas men patetiskt försök av herrar Daniel & Denny att ikläda sig någon slags offerkofta.
Redan 2020 började det droppa in klagomål på sena leveranser och att det var svårt att få tag på företaget efter köp. Då skyllde Urban Front på "produktionsstopp". Nu hittade jag även ett omdöme som menar att en av huvudmännen tidigare hållit på med köksskojerier under ett annat namn. Och dom verkar inte själva veta på Urban Front om dom tillverkar luckorna "i sitt egna snickeri i Gbg" eller utomlands i ett kontrakterat snickeri.
Skojare!
Redan 2020 började det droppa in klagomål på sena leveranser och att det var svårt att få tag på företaget efter köp. Då skyllde Urban Front på "produktionsstopp". Nu hittade jag även ett omdöme som menar att en av huvudmännen tidigare hållit på med köksskojerier under ett annat namn. Och dom verkar inte själva veta på Urban Front om dom tillverkar luckorna "i sitt egna snickeri i Gbg" eller utomlands i ett kontrakterat snickeri.
Skojare!
Så himla surt! Vi har haft våra misstankar att det var konkurs på gång då vi inte fått något svar på de senaste 5-6 mailen. Vi har ju fått allt som vi beställt men har reklamerat 7 luckor/fronter, antar att vi får lacka om och borra om dessa själva... Hoppas ni kan få hjälp från försäkringsbolaget.J jkpg78 skrev:27000 i läropengar. Skulle hittat denna tråden innan förskottsbetalning/beställning 6 januari. Fick idag:
Vi skriver till er för att ge en viktig uppdatering om den nuvarande situationen hos URBANFRONT.
Sedan starten 2017 har vi stolt levererat över 3 500 kök runt om i Sverige och arbetat hårt för att göra våra kunder nöjda. Tyvärr har ett allvarligt maskinavbrott kostat oss närmare 5 miljoner kronor, och vi har dessvärre inte fått ersättning för denna kostnad från vårt försäkringsbolag. Trots våra ansträngningar att övervinna denna svåra ekonomiska situation har vi inte kunnat resa oss, och vi har kämpat in i det sista för att hitta en lösning.
Efter samråd med advokater denna vecka har vi beslutat att vi inte har de ekonomiska resurserna att driva vidare vårt försäkringsärende. Som en följd av detta och andra ekonomiska svårigheter har vi enligt lag inte rätt att fortsätta bedriva verksamheten eller ådra oss ytterligare kostnader.
Bolaget har därför idag officiellt gått i konkurs. En konkursförvaltare har utsetts för att ta över bolagets styrning och kontroll. Detta innebär att vi som ägare och anställda inte längre har någon kontroll över bolagets verksamhet eller ekonomiska medel.
Vad detta innebär för er:
Vi förstår att detta är en mycket svår och frustrerande situation för er. Vi beklagar verkligen de besvär och den osäkerhet detta orsakar och hoppas att konkursförvaltaren kan arbeta för att maximera återbetalningen till alla borgenärer, inklusive er. Detta kommer ni få information som brev hem, när konkursen är avslutad.
- Konkursförvaltaren tar över: Konkursförvaltaren kommer nu att hantera alla fordringar, inklusive er förskottsbetalning. De kommer också att utvärdera möjligheterna för bolagets framtid och besluta om vårt försäkringsärende ska drivas vidare. Vi hoppas att detta leder till att så mycket kapital som möjligt återvinns för att täcka skulder till alla borgenärer.
- Anmälan av fordran: Vi har informerat konkursförvaltaren om er fodring mot bolaget, som nu kommer driva detta vidare.
- Konsumentstöd: Vi rekommenderar att ni kontaktar ert försäkringsbolag för att se om er hemförsäkring täcker förluster vid konkurs av en leverantör. Villkoren varierar mellan olika försäkringsbolag och policys. Ni kan också kontakta Konsumentverket eller Konsument Europa (om det är en gränsöverskridande handel) för råd och stöd.
Vi har även noterat att ett fåtal kunder i samband med förseningen har kontaktat familjemedlemmar, och i vissa fall besökt deras och våra hem, och detta kommer vi nu att gå vidare med vår jurist samt kommer att tas vidare med polisanmälan.
Vi förstår er frustration, men vi ber er vänligen att respektera våra privatliv och hantera alla frågor direkt hit, så vi kan förmedla detta vidare till förvaltaren/advokaten som nu har hand om ärendet/bolaget.
Vi alla på URBANFRONT är verkligen så ledsna över att detta har hänt och drabbat oss alla och framförallt er, våra kunder. Så det är med stor sorg vi meddelar dig nu, att vi inte kan/får driva vidare vår verksamhet och produktion och stänga ner bolaget efter nästan 8 år. Du har säkert många funderingar om vad som nu kommer hända och vi ber dig då börja med att kolla punk 3 ovan, om du har en hemförsäkring som täcker detta och annars kan du mejla oss här, så kommer vi försöka ge dig ett så bra svar vi kan.
Vänliga hälsningar,
URBANFRONT
Tipsar om Smålandsluckan.se Erbjuder betalning efter leverans utan förskottsbetalning!
Jag har 80.000kr i ”läropengar”. Riktigt surt är det! Är så ledsen.J jkpg78 skrev:27000 i läropengar. Skulle hittat denna tråden innan förskottsbetalning/beställning 6 januari. Fick idag:
Vi skriver till er för att ge en viktig uppdatering om den nuvarande situationen hos URBANFRONT.
Sedan starten 2017 har vi stolt levererat över 3 500 kök runt om i Sverige och arbetat hårt för att göra våra kunder nöjda. Tyvärr har ett allvarligt maskinavbrott kostat oss närmare 5 miljoner kronor, och vi har dessvärre inte fått ersättning för denna kostnad från vårt försäkringsbolag. Trots våra ansträngningar att övervinna denna svåra ekonomiska situation har vi inte kunnat resa oss, och vi har kämpat in i det sista för att hitta en lösning.
Efter samråd med advokater denna vecka har vi beslutat att vi inte har de ekonomiska resurserna att driva vidare vårt försäkringsärende. Som en följd av detta och andra ekonomiska svårigheter har vi enligt lag inte rätt att fortsätta bedriva verksamheten eller ådra oss ytterligare kostnader.
Bolaget har därför idag officiellt gått i konkurs. En konkursförvaltare har utsetts för att ta över bolagets styrning och kontroll. Detta innebär att vi som ägare och anställda inte längre har någon kontroll över bolagets verksamhet eller ekonomiska medel.
Vad detta innebär för er:
Vi förstår att detta är en mycket svår och frustrerande situation för er. Vi beklagar verkligen de besvär och den osäkerhet detta orsakar och hoppas att konkursförvaltaren kan arbeta för att maximera återbetalningen till alla borgenärer, inklusive er. Detta kommer ni få information som brev hem, när konkursen är avslutad.
- Konkursförvaltaren tar över: Konkursförvaltaren kommer nu att hantera alla fordringar, inklusive er förskottsbetalning. De kommer också att utvärdera möjligheterna för bolagets framtid och besluta om vårt försäkringsärende ska drivas vidare. Vi hoppas att detta leder till att så mycket kapital som möjligt återvinns för att täcka skulder till alla borgenärer.
- Anmälan av fordran: Vi har informerat konkursförvaltaren om er fodring mot bolaget, som nu kommer driva detta vidare.
- Konsumentstöd: Vi rekommenderar att ni kontaktar ert försäkringsbolag för att se om er hemförsäkring täcker förluster vid konkurs av en leverantör. Villkoren varierar mellan olika försäkringsbolag och policys. Ni kan också kontakta Konsumentverket eller Konsument Europa (om det är en gränsöverskridande handel) för råd och stöd.
Vi har även noterat att ett fåtal kunder i samband med förseningen har kontaktat familjemedlemmar, och i vissa fall besökt deras och våra hem, och detta kommer vi nu att gå vidare med vår jurist samt kommer att tas vidare med polisanmälan.
Vi förstår er frustration, men vi ber er vänligen att respektera våra privatliv och hantera alla frågor direkt hit, så vi kan förmedla detta vidare till förvaltaren/advokaten som nu har hand om ärendet/bolaget.
Vi alla på URBANFRONT är verkligen så ledsna över att detta har hänt och drabbat oss alla och framförallt er, våra kunder. Så det är med stor sorg vi meddelar dig nu, att vi inte kan/får driva vidare vår verksamhet och produktion och stänga ner bolaget efter nästan 8 år. Du har säkert många funderingar om vad som nu kommer hända och vi ber dig då börja med att kolla punk 3 ovan, om du har en hemförsäkring som täcker detta och annars kan du mejla oss här, så kommer vi försöka ge dig ett så bra svar vi kan.
Vänliga hälsningar,
URBANFRONT
Redigerat:
Renoverare
· Örnsköldsvik
· 109 inlägg
Samma personer som bakom Urbanfront står även bakom Modumkök. Så akta er för Modum Kök också!
B Bästerortarn skrev:Förbannat tråkigt för dom kunder som drabbas men patetiskt försök av herrar Daniel & Denny att ikläda sig någon slags offerkofta.
Redan 2020 började det droppa in klagomål på sena leveranser och att det var svårt att få tag på företaget efter köp. Då skyllde Urban Front på "produktionsstopp". Nu hittade jag även ett omdöme som menar att en av huvudmännen tidigare hållit på med köksskojerier under ett annat namn. Och dom verkar inte själva veta på Urban Front om dom tillverkar luckorna "i sitt egna snickeri i Gbg" eller utomlands i ett kontrakterat snickeri.
Skojare!
Sjukt att dom bara får fortsätta med annan skit...K KallePingvin skrev:
Så är det. Om du "lånar ut" pengar till någon som är eller hamnar på obestånd kan du räkna med att ha sett dem för sista gången.R Rikard11 skrev:
Därav grundregel #1: Betala aldrig sådana här prylar i förskott!
Bara själva grejen med att kräva förskottsbetalning bör få varningsklockorna att ringa.
Finns egentligen bara ett undantag och det är om man betalar via en kreditgivare som då enligt konsumentkreditlagen får bära risken. Så ni som t.ex. betalat med kreditkort bör vända sig till kreditgivaren.