R RJK skrev:
Beställde i september och har fortfarande inte kommit för mig. Fick ett mail om att leverans kommer bokas vecka 7 och komma v.8. De lovade leverans 1 december först, sen sa de att lackeringsmaskinen gått sönder så det skulle ta ytterligare 4-5 veckor. Då skrev de att de jobbat ikapp tiden de tappat och att vår leverans skulle bokas för frakt under kommande dagar. Nu skrev de att de haft problem med packningen och att då leverans anländer v.8. Vet inte vad jag ska tro längre, är så jävla irriterad på dem.
Jag fick ju en spårningslönk men den betyder ju tyvärr ingenting utan bara att de skrivit ut fraktsedeln och den registrerats. Sen är det upp till UF att skicka när de vill och först då förändras status på sändningen. Har tack o lov inte betalt något förskott!
 
MariaCeder MariaCeder skrev:
Jag fick ju en spårningslönk men den betyder ju tyvärr ingenting utan bara att de skrivit ut fraktsedeln och den registrerats. Sen är det upp till UF att skicka när de vill och först då förändras status på sändningen. Har tack o lov inte betalt något förskott!
Har du inte betalt för luckorna? Det var ju mer eller mindre krav från deras sida?
 
R RJK skrev:
Har du inte betalt för luckorna? Det var ju mer eller mindre krav från deras sida?
Jag läste det innan jag beställde men de har meddelat att jag får faktura när de skickar godset. Jag har beställt Fastum ( till gamla Ikeastommar) och inget måttbeställt. Kanske därför?
 
Som jag skrev i ett inlägg lite högre upp så meddela företaget att de hade bokat frakt för våran beställning.
Vi fick en spårningslänk från DHL, detta skulle ta cirka 5 arbetsdagar.
13 dagar senare har spårningslänken exakt samma information "Förhandsinformation mottagen inväntar sändning" så inga luckor ännu...

Meddela gärna om det är någon som lyckats få sin leverans.
 
K kottejimmy skrev:
Som jag skrev i ett inlägg lite högre upp så meddela företaget att de hade bokat frakt för våran beställning.
Vi fick en spårningslänk från DHL, detta skulle ta cirka 5 arbetsdagar.
13 dagar senare har spårningslänken exakt samma information "Förhandsinformation mottagen inväntar sändning" så inga luckor ännu...

Meddela gärna om det är någon som lyckats få sin leverans.
Har också fått mejl och spårningslänk 19/1. I förrgår mejl att det skulle lastas som igår ( efter att jag frågat) Inget registrerat på spårningen än. Vet att det sker så fort DHL får gods till terminal så säkert inga luckor denna vecka! 😟
 
MariaCeder MariaCeder skrev:
Har också fått mejl och spårningslänk 19/1. I förrgår mejl att det skulle lastas som igår ( efter att jag frågat) Inget registrerat på spårningen än. Vet att det sker så fort DHL får gods till terminal så säkert inga luckor denna vecka! 😟
Så jäkla tråkigt. Har haft mycket kontakt med deras lagerkille och han försäkrar gång på gång att mina luckor ska skickas vecka 7 och komma vecka 8. Det känns inte riktigt så när man läser hur lång tid ”frakten” verkar ta. Eller vad de nu skyller på…
 
R RJK skrev:
Så jäkla tråkigt. Har haft mycket kontakt med deras lagerkille och han försäkrar gång på gång att mina luckor ska skickas vecka 7 och komma vecka 8. Det känns inte riktigt så när man läser hur lång tid ”frakten” verkar ta. Eller vad de nu skyller på…
Fick det här precis 🙁

Dom har tyvärr haft så många att få klart här och bokningen är full även med en extra bil, så dom sa att på måndag är din order på bilen och leveransen sker då på tisdag till dig och detta efter att du bekräfta det med DHLs avisering som kommer mellan måndag/tisdag
Väntar med spänning….
 
  • Gilla
RJK
  • Laddar…
MariaCeder MariaCeder skrev:
Fick det här precis 🙁

Dom har tyvärr haft så många att få klart här och bokningen är full även med en extra bil, så dom sa att på måndag är din order på bilen och leveransen sker då på tisdag till dig och detta efter att du bekräfta det med DHLs avisering som kommer mellan måndag/tisdag
Väntar med spänning….
Vi har haft ungefär samma händelseförlopp. Beställde 13/9 och fick meddelande typ i november att det var försenat 3-4 veckor. Skulle i så fall komma strax före jul.
Sen var det tyst från deras sida och vi fick tjata lite för besked och den 19/1 kom ett mejl att luckorna var klara tillsammans med en spårningslänk. Den 24/1 kom nytt besked om ytterligare försening 2-5 dagar, men idag verkar det faktiskt ha lossnat.
Vi vågar knappt tro det, men sändningen har nu lämnat lagret och dyker förhoppningsvis upp i början av nästa vecka.
Det verkar i alla fall som att de försöker leverera, även om de har uppenbara problem.
Återkommer med uppdatering om/när luckorna dyker upp.
 
  • Gilla
MariaCeder och 1 till
  • Laddar…
K Kåben skrev:
Vi har haft ungefär samma händelseförlopp. Beställde 13/9 och fick meddelande typ i november att det var försenat 3-4 veckor. Skulle i så fall komma strax före jul.
Sen var det tyst från deras sida och vi fick tjata lite för besked och den 19/1 kom ett mejl att luckorna var klara tillsammans med en spårningslänk. Den 24/1 kom nytt besked om ytterligare försening 2-5 dagar, men idag verkar det faktiskt ha lossnat.
Vi vågar knappt tro det, men sändningen har nu lämnat lagret och dyker förhoppningsvis upp i början av nästa vecka.
Det verkar i alla fall som att de försöker leverera, även om de har uppenbara problem.
Återkommer med uppdatering om/när luckorna dyker upp.
Ja meddela gärna när du fått dina luckor. Upplever också att de försöker men när de inte hinner med, skyller de på allt mellan himmel och jord. Har egen erfarenhet med dagliga DHL transporter i vår verksamhet och det UF anger ( t.ex. fulla bilar, fick inte plats, 5 dagar för DHL att hämta) är bara ren bullshit!
 
  • Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
K Kåben skrev:
Vi har haft ungefär samma händelseförlopp. Beställde 13/9 och fick meddelande typ i november att det var försenat 3-4 veckor. Skulle i så fall komma strax före jul.
Sen var det tyst från deras sida och vi fick tjata lite för besked och den 19/1 kom ett mejl att luckorna var klara tillsammans med en spårningslänk. Den 24/1 kom nytt besked om ytterligare försening 2-5 dagar, men idag verkar det faktiskt ha lossnat.
Vi vågar knappt tro det, men sändningen har nu lämnat lagret och dyker förhoppningsvis upp i början av nästa vecka.
Det verkar i alla fall som att de försöker leverera, även om de har uppenbara problem.
Återkommer med uppdatering om/när luckorna dyker upp.
Fick du din leverans idag? Är lite nyfiken. Min leverans blev uppskjuten igen se meddelande:

Idag skulle vi lasta på ditt gods, men jag fick tyvärr veta nu på morgonen att det endast var två som kom in på jobbet då resterande personal är magsjuka sedan helgen. Jag blev tvungen att lägga om hela dagens lastning för imorgon med DHL då det inte finns möjlighet att lasta ut idag.

Så din order kommer gå imorgon med beräknad leverans onsdag istället för tisdag helt enkelt.
 
MariaCeder MariaCeder skrev:
Fick du din leverans idag? Är lite nyfiken. Min leverans blev uppskjuten igen se meddelande:

Idag skulle vi lasta på ditt gods, men jag fick tyvärr veta nu på morgonen att det endast var två som kom in på jobbet då resterande personal är magsjuka sedan helgen. Jag blev tvungen att lägga om hela dagens lastning för imorgon med DHL då det inte finns möjlighet att lasta ut idag.

Så din order kommer gå imorgon med beräknad leverans onsdag istället för tisdag helt enkelt.
Nix, inget har kommit, men enligt spårningslänken är det åtminstone på väg. Men givetvis är det dags för DHL att strula i stället. 🙄 Godset lämnade Göteborgstrakten i fredags och har nu stått stilla i Oskarshamn sedan tidigt på lördag morgon. Hoppas de inte missar Gotlandsbåten ikväll också. 😠
Hur som helst blir det i bästa fall utkörning till mig på onsdag.
De verkar ju vara omåttligt sjukdomsdrabbade på det där företaget. Vet inte vad man ska tro... 🤔
 
  • Gilla
MariaCeder
  • Laddar…
Nu har det gått fyra månader sedan mitt senaste inlägg i tråden, så jag tänkte passa på att göra en uppdatering och lite av ett "bokslut" i ärendet, åtminstone från min sida. Spännande att se att det varit en sådan hög aktivitetsnivå i tråden - uppenbarligen ett ämne som engagerar!

Jag har medvetet valt att inte kommentera mer tidigare, för att ge Urbanfront en skälig möjlighet att komma ikapp med sina leveranser, övriga åtaganden och deras (troligen) stora inkorg med arga mail. Därigenom ville jag kunna ge ett slutligt och så rättvist omdöme som möjligt av min erfarenhet från vårt luckinköp.

Efter den extremt långa förseningen, och efter många samtal och e-mail fick vi till sist leverans av våra fronter i slutet av oktober 2023. Vi gjorde vår beställning och betalning i början av maj, så den totala leveranstiden landade på nästan sex månader, med andra ord 3-4 månaders försening jämfört med de utlovade 8-10 veckorna.

Jag vill ge Urbanfront ett bra betyg för emballeringen av fronterna. Alla fronter var till att börja med väl inplastade i väl tilltagen bubbelplast, och sedan förpackade i en kraftig trälåda på pall.

Vi är väldigt nöjda med utseendet på fronterna (Double Yam) och den färg vi valde ("Moln" S 1500-N). Precis som någon tidigare har kommenterat märkte vi att metallen från våra knoppar och handtag (i vårt fall mässing) gav en viss missfärgning på fronterna vid montering. Detta var dock lätt att ta bort med suddgummi och sedan vatten. Vi har inte märkt att fronterna skulle vara särskilt ömtåliga, men det har såklart gått lite för kort tid för att ge ett utlåtande om detta.

Vi blev utlovade en kompensation av Urbanfront för den långa förseningen. Kompensationen skulle ske i form av en återbetalning av en viss del av ordervärdet. Det löftet fick jag redan i slutet av augusti, med önskemål om kontonummer för att kunna göra återbetalningen "omgående". Samma löfte upprepades i slutet av september. Jag har kontaktat Urbanfront tre gånger sedan leveransen och påminnt om den utlovade kompensationen, men inte fått något svar överhuvudtaget, och givetvis ingen återbetalning heller.

Om jag ska försöka ge mig på att någon form av "slutbetyg" på vårt inköp från Urbanfront, så får det bli något i stil med detta:

1. Produktutbud, presentation och prissättning: Webbsajten är genuint bra och presenterar luckor och fronter på ett bra sätt. Utbudet av modeller är rätt stort, och möjligheten att måttbeställa egna varianter är ett stort plus. Priserna är något högre än IKEA:s standardfronter, men inte markant mycket dyrare. Den "eviga" 20%-rabatten är marknadsföringsmässigt tveksam.
Betyg: 4 av 5.

2. Orderläggning- / hantering: Beställningen av fronterna var helt okomplicerad, med snabb orderbekräftelse. Vi gjorde även en förändring av vår order i efterhand (innan betalning), vilket hanterades i princip med vändande mail samma dag.
Betyg: 5 av 5.

3. Betalningsvillkor: Förskottsbetalning är givetvis en stor nackdel, särskilt givet den extrema förseningen, vilket gör att man har få eller inga påtryckningsmetoder när det strular.
Betyg: 3 av 5.

4. Leveranstid: Naturligtvis den riktigt stora nedsidan i vårt (och som det verkar många andras) köp. Det är omöjligt att bedöma om den extrema leveransförseningen beror på tillfälliga produktionsproblem som man sen lyckats lösa, eller om det är ett återkommande problem med bolaget.
Betyg: 1 av 5.

5. Leverans: Själva leveransen (när den till sist skedde) var oproblematisk, och väl förpackad.
Betyg: 5 av 5.

6. Utseende och kvalitet: Mycket nöjda med det utseende och den färg vi valde. Stämmer väl överens med vår förväntansbild. Kvaliteten verkar vara bra, men som sagt lite väl tidigt att avgöra hur hållbara fronterna är i längden.
Betyg: 5 av 5.

7. Kommunikation och kundvård: Vid sidan av leveransförseningen är kundvården Urbanfronts riktigt stora utmaning. Telefontiderna är högst begränsade, och den personal man når på telefon har inte haft några konkreta besked att ge utan alltid bett om att få återkomma. Svarstiderna på mail är väldigt långa, och i mitt fall har många mail lämnats helt obesvarade. I flera fall skickar man information som sedan inte stämmer ("din leverans är uppbokad nu så den kommer att gå inom någon dag"). För min egen del hade det varit enklare att ha överseende med leveransförseningarna om Urbanfront hade varit ärliga i sin kommunikation. Den utlovade kompensationen uteblev helt.
Betyg: 0 av 5.

Med tanke på att det är sådana "highs" and "lows" i mina betyg känns det meningslöst att räkna fram ett snittbetyg. Den som funderar på att köpa från Urbanfront får ta mina erfarenheter och betyg ovan, tillsammans med alla övrigas kommentarer givetvis, och själv fatta beslut om det är en leverantör man vill använda eller inte.

Skulle jag själv beställa igen från Urbanfront? Om kommunikationen hade fungerat, och man hållit sitt löfte om kompensation, så hade jag kunnat tänka mig beställa igen. Men då under förutsättning att betalning sker efter fullgjord leverans för att inte ta risk. Som det är nu, med näst intill obefintlig kommunikation samt "svikna löften" så kommer jag inte beställa igen från Urbanfront utan försöka hitta en annan leverantör. Som "tryggt val" skulle jag köpa från IKEA om jag inte hittar någon leverantör som känns pålitlig.

Och därmed gör jag "bokslut" kring detta (åtminstone för den här gången! :) ).
 
  • Gilla
PellePalle och 10 till
  • Laddar…
Jättebra summering tycker jag.
Jag är ännu inte färdig med Urbanfront. Beställde v 27 och fick leverans v 46 och har fått löfte om kompensation. Tyvärr saknades en front och några av luckorna hade noppor i färgen. Jag har meddelat detta. Eftersom leveransen skedde till vår sommaradress kan vi inte få slutliga leveransen förrän vi åter är där.
Jag ska försöka delge alla hur det går framöver, om företaget finns kvar i maj och sänder mig resterande.
 
Äntligen är mina luckor på väg. Har aviserats från DHL att de kör ut dem mellan 8-12 imorgon torsdag. Återkommer med omdöme när jag granskat luckorna.
 
  • Gilla
Kåben och 1 till
  • Laddar…
Våra luckor levererades idag efter att dhl varit lite långsamma. Mycket väl förpackat och de luckor jag tagit upp ser jättefina ut.
Ska kolla av i morgon att allt verkligen är levererat.
 
  • Gilla
RJK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.