John Vestberg John Vestberg skrev:
Är det någon annan som har erfarenheter, goda eller dåliga, av bolaget Urbanfront som säljer köksluckor och fronter?

Själva har vi enbart dåliga erfarenheter och är nu i läget att inleda rättsliga åtgärder mot bolaget och mot dess huvudmän.

Vår följetong började i våras när vi demonterade vårt kök för att kunna genomföra ett golvbyte, för att sedan bygga upp köket igen. Våra tidigare köksluckor var slitna, så vi bestämde oss för att passa på att investera i nya luckor och fronter.

Efter en del research på nätet fastnade vi till sist för Urbanfront som i vårt tycke hade en professionell framtoning och framförallt hade en luckmodell som vi hade letat efter

I maj lade vi beställning på ett ganska stort antal luckor, fronter, täckskivor och socklar, och betalade in den nätta summan på 65 000 kr i förskott (i efterhand dumt, men inte helt ovanligt när det gäller specialtillverkade varor).

Leveranstiden uppgavs till 8-10 veckor, så vi såg fram emot att kunna få tillbaka ett fungerande kök igen mot slutet av sommaren, efter stöket med att ha använt ett pentry i källaren.

När leveranstiden hade gått kom den första besvikelsen efter att vi efterfrågat uppdatering på leveransen: Urbanfront hade problem med sin lackeringsmaskin, bad om ursäkt och meddelade att man behövde 3-4 veckor ytterligare.

När dessa veckor passerats, utan leveransbesked, tog vi återigen kontakt med bolaget. Denna gång var ursäkten att man hade kö i produktionen pga driftstoppet tidigare, men i vilket fall låg nu leveransen en vecka bort. Som kompensation för förseningen utlovades 10% i återbetalning.

Efter ytterligare två veckor utan varken leverans eller information tog vi igen kontakt med Urbanfront. Personen i kundtjänst hade ingen information att delge, utan lovade att produktionen skulle återkomma med information. Detta är snart tre veckor sedan, men informationen lyser med sin frånvaro. Det är nu över fyra månader sedan vi beställde...

Vi har nu gett Urbanfront fram till kommande fredag på sig att leverera vår beställning. Har vi inte fått leverans då kommer vi att häva köpet, kräva pengarna tillbaka och vidta alla rättsliga åtgärder som går. Förutom anmälan till ARN kommer vi polisanmäla bolaget och styrelsen för bedrägeri, och vi kommer eventuellt försöka begära handräckning hos Kronofogden för att försöka få tillbaka våra pengar.

När vi insåg att vi antagligen inte kommer att få vår beställning började vi göra ytterligare research på Urbanfront:

Den senaste månaden har det kommit många väldigt negativa omdömen om bolaget på Trustpilot, alla med liknande erfarenheter som vår. Intressant är att Urbanfront själva har flaggat de två senaste negativa omdömena, varpå Trustpilot har tagit bort dem för granskning. Bara en dag senare dyker det upp två nya omdömen om Urbanfront, båda med högsta betyg. Och båda lämnade av användare som aldrig förr lämnat en enda recension... Sammanträffande?

Att vi har blivit lurade på våra pengar står helt klart för oss nu, men förhoppningsvis kan detta inlägg göra att andra undviker att gå i samma fälla.

Är det fler som råkat ut för detta hos Urbanfront?

Det jag har svårt att avgöra är om det är ett medvetet bedrägeri som är satt i system sedan länge, eller om man faktiskt haft en fungerande affärsverksamhet en gång men numera inte klarar av att hantera den?
Tipsar om Smålandsluckan.se Jättefina köksluckor till IKEA-kök och ingen förskottsbetalning. Fakturerar först vid leverans.
 
John Vestberg John Vestberg skrev:
Är det någon annan som har erfarenheter, goda eller dåliga, av bolaget Urbanfront som säljer köksluckor och fronter?

Själva har vi enbart dåliga erfarenheter och är nu i läget att inleda rättsliga åtgärder mot bolaget och mot dess huvudmän.

Vår följetong började i våras när vi demonterade vårt kök för att kunna genomföra ett golvbyte, för att sedan bygga upp köket igen. Våra tidigare köksluckor var slitna, så vi bestämde oss för att passa på att investera i nya luckor och fronter.

Efter en del research på nätet fastnade vi till sist för Urbanfront som i vårt tycke hade en professionell framtoning och framförallt hade en luckmodell som vi hade letat efter

I maj lade vi beställning på ett ganska stort antal luckor, fronter, täckskivor och socklar, och betalade in den nätta summan på 65 000 kr i förskott (i efterhand dumt, men inte helt ovanligt när det gäller specialtillverkade varor).

Leveranstiden uppgavs till 8-10 veckor, så vi såg fram emot att kunna få tillbaka ett fungerande kök igen mot slutet av sommaren, efter stöket med att ha använt ett pentry i källaren.

När leveranstiden hade gått kom den första besvikelsen efter att vi efterfrågat uppdatering på leveransen: Urbanfront hade problem med sin lackeringsmaskin, bad om ursäkt och meddelade att man behövde 3-4 veckor ytterligare.

När dessa veckor passerats, utan leveransbesked, tog vi återigen kontakt med bolaget. Denna gång var ursäkten att man hade kö i produktionen pga driftstoppet tidigare, men i vilket fall låg nu leveransen en vecka bort. Som kompensation för förseningen utlovades 10% i återbetalning.

Efter ytterligare två veckor utan varken leverans eller information tog vi igen kontakt med Urbanfront. Personen i kundtjänst hade ingen information att delge, utan lovade att produktionen skulle återkomma med information. Detta är snart tre veckor sedan, men informationen lyser med sin frånvaro. Det är nu över fyra månader sedan vi beställde...

Vi har nu gett Urbanfront fram till kommande fredag på sig att leverera vår beställning. Har vi inte fått leverans då kommer vi att häva köpet, kräva pengarna tillbaka och vidta alla rättsliga åtgärder som går. Förutom anmälan till ARN kommer vi polisanmäla bolaget och styrelsen för bedrägeri, och vi kommer eventuellt försöka begära handräckning hos Kronofogden för att försöka få tillbaka våra pengar.

När vi insåg att vi antagligen inte kommer att få vår beställning började vi göra ytterligare research på Urbanfront:

Den senaste månaden har det kommit många väldigt negativa omdömen om bolaget på Trustpilot, alla med liknande erfarenheter som vår. Intressant är att Urbanfront själva har flaggat de två senaste negativa omdömena, varpå Trustpilot har tagit bort dem för granskning. Bara en dag senare dyker det upp två nya omdömen om Urbanfront, båda med högsta betyg. Och båda lämnade av användare som aldrig förr lämnat en enda recension... Sammanträffande?

Att vi har blivit lurade på våra pengar står helt klart för oss nu, men förhoppningsvis kan detta inlägg göra att andra undviker att gå i samma fälla.

Är det fler som råkat ut för detta hos Urbanfront?

Det jag har svårt att avgöra är om det är ett medvetet bedrägeri som är satt i system sedan länge, eller om man faktiskt haft en fungerande affärsverksamhet en gång men numera inte klarar av att hantera
John Vestberg John Vestberg skrev:
Är det någon annan som har erfarenheter, goda eller dåliga, av bolaget Urbanfront som säljer köksluckor och fronter?

Själva har vi enbart dåliga erfarenheter och är nu i läget att inleda rättsliga åtgärder mot bolaget och mot dess huvudmän.

Vår följetong började i våras när vi demonterade vårt kök för att kunna genomföra ett golvbyte, för att sedan bygga upp köket igen. Våra tidigare köksluckor var slitna, så vi bestämde oss för att passa på att investera i nya luckor och fronter.

Efter en del research på nätet fastnade vi till sist för Urbanfront som i vårt tycke hade en professionell framtoning och framförallt hade en luckmodell som vi hade letat efter

I maj lade vi beställning på ett ganska stort antal luckor, fronter, täckskivor och socklar, och betalade in den nätta summan på 65 000 kr i förskott (i efterhand dumt, men inte helt ovanligt när det gäller specialtillverkade varor).

Leveranstiden uppgavs till 8-10 veckor, så vi såg fram emot att kunna få tillbaka ett fungerande kök igen mot slutet av sommaren, efter stöket med att ha använt ett pentry i källaren.

När leveranstiden hade gått kom den första besvikelsen efter att vi efterfrågat uppdatering på leveransen: Urbanfront hade problem med sin lackeringsmaskin, bad om ursäkt och meddelade att man behövde 3-4 veckor ytterligare.

När dessa veckor passerats, utan leveransbesked, tog vi återigen kontakt med bolaget. Denna gång var ursäkten att man hade kö i produktionen pga driftstoppet tidigare, men i vilket fall låg nu leveransen en vecka bort. Som kompensation för förseningen utlovades 10% i återbetalning.

Efter ytterligare två veckor utan varken leverans eller information tog vi igen kontakt med Urbanfront. Personen i kundtjänst hade ingen information att delge, utan lovade att produktionen skulle återkomma med information. Detta är snart tre veckor sedan, men informationen lyser med sin frånvaro. Det är nu över fyra månader sedan vi beställde...

Vi har nu gett Urbanfront fram till kommande fredag på sig att leverera vår beställning. Har vi inte fått leverans då kommer vi att häva köpet, kräva pengarna tillbaka och vidta alla rättsliga åtgärder som går. Förutom anmälan till ARN kommer vi polisanmäla bolaget och styrelsen för bedrägeri, och vi kommer eventuellt försöka begära handräckning hos Kronofogden för att försöka få tillbaka våra pengar.

När vi insåg att vi antagligen inte kommer att få vår beställning började vi göra ytterligare research på Urbanfront:

Den senaste månaden har det kommit många väldigt negativa omdömen om bolaget på Trustpilot, alla med liknande erfarenheter som vår. Intressant är att Urbanfront själva har flaggat de två senaste negativa omdömena, varpå Trustpilot har tagit bort dem för granskning. Bara en dag senare dyker det upp två nya omdömen om Urbanfront, båda med högsta betyg. Och båda lämnade av användare som aldrig förr lämnat en enda recension... Sammanträffande?

Att vi har blivit lurade på våra pengar står helt klart för oss nu, men förhoppningsvis kan detta inlägg göra att andra undviker att gå i samma fälla.

Är det fler som råkat ut för detta hos Urbanfront?

Det jag har svårt att avgöra är om det är ett medvetet bedrägeri som är satt i system sedan länge, eller om man faktiskt haft en fungerande affärsverksamhet en gång men numera inte klarar av att hantera den?
Vi har som flertalet andra tyvärr råkat ut för lilvärdiga problem. Produkterna är bra, men all annan hantering är under all kritik. Det har nu gått snart ett år sedan vi beställde och vi har fortfarande inte fått full och korrekt leverans. Avråder starkt andra för att ha något med denna leverantör att göra. Kommer gå vidare och anmäla dem till ARN.
 
RoTe
MHMC svarade du i ett citat?
 
Vad är status på era ordrar från Urban Front nu? Har de fått ordning på produktionen eller var det bara snack?
 
V har fått leverans v 46 av beställning v 27.
Det fattades en lucka och finnisen i lacken var inte bra på tre luckor. Det är framfört och jag har fått svar.
 
  • Gilla
magnil
  • Laddar…
Beställde v. 26 fick leverans vecka 48. Dock saknades en lucka då och väntar fortfarande på den. Får inget svar mer än att den ska "expresstillverkas", vilket alltså hittills tagit mer än en månad och jag har fortfarande inte fått besked om när den saknade luckan kan tänkas dyka upp.

Har alltså väntat över ett halvår från beställning och har fortfarande inte fått hela leveransen. Vi ska renovera ett kök i sommar. Aldrig i livet att vi använder Urbanfront igen.
 
  • Gilla
magnil och 1 till
  • Laddar…
C
J Jojjo888 skrev:
Dock saknades en lucka då och väntar fortfarande på den.
Men va f-n, nu har det postats minst 4 vittnesmål på rad där det i samtliga fall har saknats en lucka?
 
Trist att lösa om alla missnöjda kunder…

Vi beställde vecka 27 och fick leverans vecka 50. Stor besvikelse att det gick så långsamt. Däremot är ordern komplett. Luckor och täcksidor beställde vi obehandlade. Trots det har de satt fast någon form av folie på ramen vilket jag inte minns att vi beställde. Jag har precis börjat mål och hoppas verkligen att jag uppnår samma struktur på spegel och ram. Någon med erfarenhet kring detta?

Tyvärr syns det tydliga spår hur fräsen arbetat sig igen materialet och det var långt från perfekt. Men jag har slipat och spacklat och hoppas det ska bli bra till slut. Urban front är dock inte kontaktbara. Varken på telefon eller mail. Någon som fått svar från dem? Hur i så fall?
 
  • Ytan av ett brunt bord eller material med skugga och ljusinsläpp. Enkel, minimalistisk, texturfokuserad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Crippe_Crull skrev:
Trist att lösa om alla missnöjda kunder…

Vi beställde vecka 27 och fick leverans vecka 50. Stor besvikelse att det gick så långsamt. Däremot är ordern komplett. Luckor och täcksidor beställde vi obehandlade. Trots det har de satt fast någon form av folie på ramen vilket jag inte minns att vi beställde. Jag har precis börjat mål och hoppas verkligen att jag uppnår samma struktur på spegel och ram. Någon med erfarenhet kring detta?

Tyvärr syns det tydliga spår hur fräsen arbetat sig igen materialet och det var långt från perfekt. Men jag har slipat och spacklat och hoppas det ska bli bra till slut. Urban front är dock inte kontaktbara. Varken på telefon eller mail. Någon som fått svar från dem? Hur i så fall?
Tråkigt med reporna! Vi beställde obehandlade luckor från en annan firma och även de hade den vita melanin ytan på ramarna. Tror de flesta om inte alla leverantörer har det och så fräser de ut spegeln. Men vi körde med grundfärg superhäft från jotun ett varv och sen två lager med lackfärg. Det blev toppen :)
 
Vi beställde luckorna till vårat kök 2023-09-23.
När vi hörde av oss till dem i december och frågade status på leveransen så påstod de att luckorna skulle skickas den 8/1, vi har ännu inte fått någon indikation på detta.

Vi har mailat dem men inte fått något svar ännu. Dessutom har de tillfälligt stängt av sin telefonsupport.

Är det någon som har fått leverans efter årsskiftet?
 
Vi beställde också våra luckor 23/9. Fick ett mail 17/11 att det blivit en försening pga av en trasig lackeringsmaskin och att det kommer ta ytterligare 4-5 veckor. 9 veckor senare har det fortfarande inte kommit någon leverans eller ytterligare information. Som sagt, går inte att ringa och ett mail som jag skickade för två veckor sen har inte besvarats. Känns inte bra det här..
 
Vi har nu fått svar att de precis har beställt frakt för vår leverans.
Förhoppningsvis anländer den om några dagar.

Återkommer med mer info när vi fått grejerna.
 
K kottejimmy skrev:
Vi har nu fått svar att de precis har beställt frakt för vår leverans.
Förhoppningsvis anländer den om några dagar.

Återkommer med mer info när vi fått grejerna.
Skönt att höra! Då kanske man kan förvänta sig att höra något ifrån dom närmsta tiden.

Intressant sen att höra ifall er leverans gått bra och ifall ni är nöjda med allt!
 
Vi beställde luckor i slutet av september. När jag kontaktade dem i december för ett leveransdatum angav de v 2. Flyttades sedan fram till V 3. Fick ett meddelande den 19/1 att min order var klar och bokad med DHL och att det kunde ta 3-5 dagar för upphämtning.Fick spårningslönk. Igår kom ett nytt mejl. Nu har de varit sjuka och haft begränsat leveransutrymme ( vad nu det är) och det ska ta 3-7 dagar innan de skickar. M.a.o. tidigast nästa fredag (2/2) Väntar med spänning…..
 
Beställde i september och har fortfarande inte kommit för mig. Fick ett mail om att leverans kommer bokas vecka 7 och komma v.8. De lovade leverans 1 december först, sen sa de att lackeringsmaskinen gått sönder så det skulle ta ytterligare 4-5 veckor. Då skrev de att de jobbat ikapp tiden de tappat och att vår leverans skulle bokas för frakt under kommande dagar. Nu skrev de att de haft problem med packningen och att då leverans anländer v.8. Vet inte vad jag ska tro längre, är så jävla irriterad på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.