Jag testa att koppla upp hos svärmor, inga problem alls.Johan Gunverth skrev:
Din router tilldelar ingen IP-adress. Den har en DHCP-server skall göra det jobbet. Det lustiga är att datorn egentligen skall falla tillbaka på självtilldelad adress, när DHCP ger upp. IP-adressen blir då 169.254.X.X. Du får du även ”gul lampa” på interface:t. Du har inte ens fått det vilket kan bero på flera saker. Testa först att trycka på ”Förnya IP” under DHCO.
Hur fungerar det när du använder mobilen som 4G-router via internetdelning.
Testa även att ta bort Cloudflare-DNS:en som ser ut att vara manuell. Använd operatörens DNS först för att testa.
”It’s always DNS.”
Jag har inga problem med att koppla upp på mobilens nät (4g Hallon).
Nu ska jag kolla på dina/era andra tips när jag får lite mer tid att sitta ner igen.
Jag uppskattar er fantastiska hjälp med detta!
Läste att det undrades över detta "tomma" nätverk längst upp.Kluven skrev:
När man kör meshnätverk så skapas dessa tomma gömda nätverk.
Det finns säkert någon korrekt teknisk term för dessa gömda nätverk för att hålla ihop meshnätverken.
Det skulle ju även kunna vara en granne som kör mesh.
Har du Kluven Meshnätverk uppsatt?
Alltså en WiFi-router med en eller flera ytterligare trådlösa antenner utplacerade i hemmet?
Vet inte vad ett meshnät är men det jag tror det kan vara är till övervakningskamerorna.S SirKnasen skrev:Läste att det undrades över detta "tomma" nätverk längst upp.
När man kör meshnätverk så skapas dessa tomma gömda nätverk.
Det finns säkert någon korrekt teknisk term för dessa gömda nätverk för att hålla ihop meshnätverken.
Det skulle ju även kunna vara en granne som kör mesh.
Har du Kluven Meshnätverk uppsatt?
Alltså en WiFi-router med en eller flera ytterligare trådlösa antenner utplacerade i hemmet?
Till dom (Arlo) är det en basenhet som kamerorna är uppkopplade mot (eget Wi-Fi nät?)
När jag trycker på att förnya DHCP-tilldelning hoppar den ner till DHCP-klient-ID.Johan Gunverth skrev:
Din router tilldelar ingen IP-adress. Den har en DHCP-server skall göra det jobbet. Det lustiga är att datorn egentligen skall falla tillbaka på självtilldelad adress, när DHCP ger upp. IP-adressen blir då 169.254.X.X. Du får du även ”gul lampa” på interface:t. Du har inte ens fått det vilket kan bero på flera saker. Testa först att trycka på ”Förnya IP” under DHCO.
Hur fungerar det när du använder mobilen som 4G-router via internetdelning.
Testa även att ta bort Cloudflare-DNS:en som ser ut att vara manuell. Använd operatörens DNS först för att testa.
”It’s always DNS.”
Har ingen aning om vad jag ska fylla i här, eller var jag hittar den infon.
Var finns detta Cloudflare-DNS?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 919 inlägg
Du behöver inte fylla i något på klient-id. Att förnya DHCP-tilldelning är en av flera åtgärder att sparka DHCP-servern (routern i ditt fall) därbak.Kluven skrev:
Under fliken ”DNS” står det 1.1.1.1. Markera detta och tryck på minus ”-” nedanför. Tryck ”Spara”. Nu bör det ersättas av vad du blir tilldelad av routern. Om det inte går att ta bort (minus är grått) är det redan inställt från routern.
Notera att Cloudflare:s DNS 1.1.1.1 i princip alltid fungerar, så det bör inte vara några problem med detta.
Har tagit bort DNS servrar 1.1.1.1Johan Gunverth skrev:
Du behöver inte fylla i något på klient-id. Att förnya DHCP-tilldelning är en av flera åtgärder att sparka DHCP-servern (routern i ditt fall) därbak.
Under fliken ”DNS” står det 1.1.1.1. Markera detta och tryck på minus ”-” nedanför. Tryck ”Spara”. Nu bör det ersättas av vad du blir tilldelad av routern. Om det inte går att ta bort (minus är grått) är det redan inställt från routern.
Notera att Cloudflare:s DNS 1.1.1.1 i princip alltid fungerar, så det bör inte vara några problem med detta.
Har förnya DHCP.
Funkar inte än, gick ut och kolla på DNS och där är det blankt nu.
Kan du testa att ta bort nätverket/sabb-60D på din första bild där, markera å tryck på minustecknet.Kluven skrev:
Känner igen ditt problem och det brukar lösa sig med att ta bort det där och ansluta på nytt
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 919 inlägg
Du har inte skrivit vad det är för router och/eller wifi du har. Om jag inte minns fel så var det problem med MIMO på vissa fabrikat och Macar för många år sedan. Det var också många år sedan din Macbook Pro var modern så det kanske är samma problem igen. Apple stödjer inte heller MU-MIMO (av patentskäl) så du kan ju kolla i din router och stänga av den funktionen för att testa vidare. Det verkar helt klart vara routern som förvirrar macen på något sätt i och med att den fungerar på andra platser utan problem.
…och när alla problem är lösta ser du till att uppgradera till Sequoia.
https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/
…och när alla problem är lösta ser du till att uppgradera till Sequoia.
https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/
Vi har kört äldre MBP än ts på unifi ap (wifi 5 och 6) med MIMO 2x2 och 4x4 utan problem. Troligare något knas med wifi-routern än Macen.Johan Gunverth skrev:
Om jag inte minns fel så var det problem med MIMO på vissa fabrikat och Macar för många år sedan. Det var också många år sedan din Macbook Pro var modern så det kanske är samma problem igen. Apple stödjer inte heller MU-MIMO (av patentskäl) så du kan ju kolla i din router och stänga av den funktionen för att testa vidare.
Om routern har någon aktivitetslogg bör den ange varför Macens anslutningsförsök misslyckas.
Det går att logga wifi på Mac vilket beskrivs här https://www.howtogeek.com/211034/tr...acs-wi-fi-with-the-wireless-diagnostics-tool/
Risken är dock att det blir lite för komplicerat och svårt att veta vad som är intressant.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 919 inlägg
Japp. Har själv Unifi hemma och det har aldrig varit problem med MIMO på dessa. Inte ens med riktigt gamla (11b) Macar.arneri68 skrev:
Vi har kört äldre MBP än ts på unifi ap (wifi 5 och 6) med MIMO 2x2 och 4x4 utan problem. Troligare något knas med wifi-routern än Macen.
Om routern har någon aktivitetslogg bör den ange varför Macens anslutningsförsök misslyckas.
Det går att logga wifi på Mac vilket beskrivs här [länk]
Risken är dock att det blir lite för komplicerat och svårt att veta vad som är intressant.
TS körde en loggning i början av tråden och gjorde även en avsökning. Det gav inget.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 919 inlägg
Ja, det är ju detta vi har avhandlat i tråden hittills. TS behöver eliminera felkällor i sin WiFi-konfig i och med att datorn funkar på andra WiFi. Det luktar lite ”turbo-features” i routern i kombination med äldre standardhårdvara som inte förstår.arneri68 skrev:
…och det gjordes en fullständig loggning, men på fel WiFi-nätverk (the king) så det ger inget. Dessa loggar brukar inte ge så mycket. Mest ”kan inte göra detta/fel svar från källan”. Jag slutade själv använda dem för många år sedan
Redigerat:
Jag vet att det nämnts tidigare i tråden men är det kontrollerat att routern inte har någon "MAC-adresstabell" över vilka den släpper in? Vet inte hur en gammal Mac fungerar men om man råkat slå på "random MAC" skulle det kunna förklara varför det inte längre fungerar.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 919 inlägg
God tanke, men det finns inte i det äldre systemet TS kör. Det är mest till problem för systemadministratörer. 🤓Alfredo skrev:
Random mac address är en relativt ny funktion som inte finns i ts macos. https://support.apple.com/sv-se/guide/security/secb9cb3140c/webAlfredo skrev: