Diversearbetare
· Göteborg
· 9 844 inlägg
Hur såg avsökningen av WiFi ut? När den trådlösa diagnosen är igång kan du välja olika verktyg i menyn. Välj ”Avsökning”Kluven skrev:
Gör en skärmavbild och posta här. Skift + Cmd + 4, tryck mellanslag, klicka på fönstret du vill avbilda, en bildfil skapas på skrivbordet som du kan ladda upp hit. Den avslöjar inget privat.
Din Macbook Pro stödjer 802.11n precis andra påpekar här.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 402 inlägg
TS: du säger att du körde en diagnos mot SSID the king. Detta är ju inte ditt nätverk, du har ingen access alls där om du inte har lösenordet till detta nätverk. Meningslöst.
Har du verkligen kollat nätverksuppkopplingeuppgifterna i din telefon och iPad, kopierat uppgifterna till anslutningen i din dator? Samma SSID, lösenord, kryptering. Allt måste vara exakt lika, varje versal/gemen, specialtecken osv annars funkar det inte.
Har själv använt en gammal Macbook 2013 tills för ett par år sedan mot en modern TP-link router, absolut inga som helst problem. Tror den klarade 11n som bäst, funkade fint. Nuvarande Macbook/iPad/telefon kör jag 11ac på, likadant där så det är knappast där det felar.
Har du verkligen kollat nätverksuppkopplingeuppgifterna i din telefon och iPad, kopierat uppgifterna till anslutningen i din dator? Samma SSID, lösenord, kryptering. Allt måste vara exakt lika, varje versal/gemen, specialtecken osv annars funkar det inte.
Har själv använt en gammal Macbook 2013 tills för ett par år sedan mot en modern TP-link router, absolut inga som helst problem. Tror den klarade 11n som bäst, funkade fint. Nuvarande Macbook/iPad/telefon kör jag 11ac på, likadant där så det är knappast där det felar.
Vi kan glömma the king nu, är grannens Wi-Fi.H Harald Blåtumme skrev:TS: du säger att du körde en diagnos mot SSID the king. Detta är ju inte ditt nätverk, du har ingen access alls där om du inte har lösenordet till detta nätverk. Meningslöst.
När jag går ut på Wi-Fi inställningar på datorn hittar jag inga uppgifter om SSID mm.
Får inte fram några uppgifter att jämföra med som jag får upp på mobilen/läsplattan.
Har tagit bort Sappas Wi-Fi ifrån datorn och lagt in det igen i datorn.
Och då kräver den lösenordet som är ett WPA2 lösen, skriver in det exakta lösenordet men går inte att logga in på Wi-Fi nätet ändå.
Mobilen visar att jag kan dela lösenordet till datorn men det står bara och snurrar i säkert 10 minuter innan det står att det blir ett fel.
Jag gjorde en skärmdump men kom på sen, hur fan ska jag lägga upp den ifrån datorn som saknar wifi 😅Johan Gunverth skrev:Hur såg avsökningen av WiFi ut? När den trådlösa diagnosen är igång kan du välja olika verktyg i menyn. Välj ”Avsökning”
Gör en skärmavbild och posta här. Skift + Cmd + 4, tryck mellanslag, klicka på fönstret du vill avbilda, en bildfil skapas på skrivbordet som du kan ladda upp hit. Den avslöjar inget privat.
Din Macbook Pro stödjer 802.11n precis andra påpekar här.
Men jag lägger upp ifrån mobilen här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ensak jag tänkte på är att Routern står det landskod DE.
När jag körde en feldiagnos stod det att datorn hade landskod FR.
Gick ut på datorn med mobilens uppkoppling men på datorn står det Sverige.
När jag logga in på Appstore är det ifyllt också Sverige.
Den enda av de kanalerna som kan vara problematisk är the_king som använder kanal 13 (ska undvikas i USA).
DE/FR/SE ska ha samma restriktioner.
Sedan använder din Sappa samma kanaler som grannar använder sig av (6). Och undrar vad det är för tomt nätverk högst upp... Har typ samma MAC (BSSID) som din Sappa så det är kanske något extra nätverk den kör för administration?
DE/FR/SE ska ha samma restriktioner.
Sedan använder din Sappa samma kanaler som grannar använder sig av (6). Och undrar vad det är för tomt nätverk högst upp... Har typ samma MAC (BSSID) som din Sappa så det är kanske något extra nätverk den kör för administration?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 844 inlägg
Det var skumt. Det är ju ett annat virtuell interface på samma nätverk. Något är felkonfigurerat i routern. Kan det vara ett gästnätverk som inte hittar ut?S sjoelund skrev:
Hur som helst sänder routern ut WiFi för icke-802.11ac så den biten är OK med TS dator. Jag skulle fabriksåterställa routern och börja om från början.
Jo och kolla att senaste firmware är installerat på routern.Johan Gunverth skrev:Det var skumt. Det är ju ett annat virtuell interface på samma nätverk. Något är felkonfigurerat i routern. Kan det vara ett gästnätverk som inte hittar ut?
Hur som helst sänder routern ut WiFi för icke-802.11ac så den biten är OK med TS dator. Jag skulle fabriksåterställa routern och börja om från början.
Sedan med ovilja så har jag "roat" mig med ett antal MacBook och ett problem är om man ligger långt efter med mjukvaruuppdateringar och även med iOS version. Har man tur så finns det ett riktigt nätverksuttag och kan ansluta med nätverkssladd direkt till routern, annars med ett USB-C med nätverksadapter och sedan uppdaterna MacBooken. Eller besöka någon bekant och uppdatera eller koppla upp via en mobils hotspot och uppdatera.