Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Routern kanske inte kör med 802.11g kompatibilitet (som troligtvis är det bästa din dator klarar).
En MacBook Pro från 2012 klarar 802.11n

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Kluven Kluven skrev:
Nej nu stämmer inte tid/datum.
Men jag kan koppla upp mig på mobilens nät (Hallon) och surfa så.
Tror sist jag gjorde det var i somras när jag försökte sist att få igång datorn.
Ställ datum och tid rätt.
Återkom med resultat

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Attitudeswe
Kolla vilken kanal ditt wifi kör på. Om din macbook är inställd på en viss region så kan den inte ansluta till dom högsta kanalerna i 2.4ghz bandet.

Kluven Kluven skrev:
Kört en diagnos på the king.
Hur såg avsökningen av WiFi ut? När den trådlösa diagnosen är igång kan du välja olika verktyg i menyn. Välj ”Avsökning”
Gör en skärmavbild och posta här. Skift + Cmd + 4, tryck mellanslag, klicka på fönstret du vill avbilda, en bildfil skapas på skrivbordet som du kan ladda upp hit. Den avslöjar inget privat.

Din Macbook Pro stödjer 802.11n precis andra påpekar här.

Redigerat:
TS: du säger att du körde en diagnos mot SSID the king. Detta är ju inte ditt nätverk, du har ingen access alls där om du inte har lösenordet till detta nätverk. Meningslöst.

Har du verkligen kollat nätverksuppkopplingeuppgifterna i din telefon och iPad, kopierat uppgifterna till anslutningen i din dator? Samma SSID, lösenord, kryptering. Allt måste vara exakt lika, varje versal/gemen, specialtecken osv annars funkar det inte.

Har själv använt en gammal Macbook 2013 tills för ett par år sedan mot en modern TP-link router, absolut inga som helst problem. Tror den klarade 11n som bäst, funkade fint. Nuvarande Macbook/iPad/telefon kör jag 11ac på, likadant där så det är knappast där det felar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Ställ datum och tid rätt.
Återkom med resultat
Kopplade upp datorn på min mobil och nu stämmer tid/datum.

S SirKnasen skrev:
En MacBook Pro från 2012 klarar 802.11n
Hittar på datorn under wifi 802.1X vad det nu betyder

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kolla vilken kanal ditt wifi kör på. Om din macbook är inställd på en viss region så kan den inte ansluta till dom högsta kanalerna i 2.4ghz bandet.
Jag ser att den byter mellan 2.4 och 5ghz

Kluven Kluven skrev:
Hittar på datorn under wifi 802.1X vad det nu betyder
802.1X är inte WiFi. Det är relaterat endast till autensieringen (typ företagsnätverk eller eduroam; inte vanliga delade nycklar som konsumentroutrar brukar använda sig av)

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
TS: du säger att du körde en diagnos mot SSID the king. Detta är ju inte ditt nätverk, du har ingen access alls där om du inte har lösenordet till detta nätverk. Meningslöst.

Har du verkligen kollat nätverksuppkopplingeuppgifterna i din telefon och iPad, kopierat uppgifterna till anslutningen i din dator? Samma SSID, lösenord, kryptering. Allt måste vara exakt lika, varje versal/gemen, specialtecken osv annars funkar det inte.

Har själv använt en gammal Macbook 2013 tills för ett par år sedan mot en modern TP-link router, absolut inga som helst problem. Tror den klarade 11n som bäst, funkade fint. Nuvarande Macbook/iPad/telefon kör jag 11ac på, likadant där så det är knappast där det felar.
Vi kan glömma the king nu, är grannens Wi-Fi.

När jag går ut på Wi-Fi inställningar på datorn hittar jag inga uppgifter om SSID mm.
Får inte fram några uppgifter att jämföra med som jag får upp på mobilen/läsplattan.
Har tagit bort Sappas Wi-Fi ifrån datorn och lagt in det igen i datorn.
Och då kräver den lösenordet som är ett WPA2 lösen, skriver in det exakta lösenordet men går inte att logga in på Wi-Fi nätet ändå.
Mobilen visar att jag kan dela lösenordet till datorn men det står bara och snurrar i säkert 10 minuter innan det står att det blir ett fel.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Hur såg avsökningen av WiFi ut? När den trådlösa diagnosen är igång kan du välja olika verktyg i menyn. Välj ”Avsökning”
Gör en skärmavbild och posta här. Skift + Cmd + 4, tryck mellanslag, klicka på fönstret du vill avbilda, en bildfil skapas på skrivbordet som du kan ladda upp hit. Den avslöjar inget privat.

Din Macbook Pro stödjer 802.11n precis andra påpekar här.
Jag gjorde en skärmdump men kom på sen, hur fan ska jag lägga upp den ifrån datorn som saknar wifi 😅
Men jag lägger upp ifrån mobilen här: Skärmdump som visar nätverksdata med sammanfattning av totala anslutningar, antal 2,4 GHz och 5 GHz enheter, samt bästa 2,4 GHz och 5 GHz hastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av datorns nätverksanslutningar med olika nätverksnamn, säkerhetsprotokoll och signalstyrka visas.
Skapa konto
Skärmdump som visar trådlösa nätverksprotokoll, signalstyrkor (RSSI), brusnivåer och kanaler på en dator.
Skapa konto

Ensak jag tänkte på är att Routern står det landskod DE.
När jag körde en feldiagnos stod det att datorn hade landskod FR.
Gick ut på datorn med mobilens uppkoppling men på datorn står det Sverige.
När jag logga in på Appstore är det ifyllt också Sverige.

Kluven Kluven skrev:
Kopplade upp datorn på min mobil och nu stämmer tid/datum.
Men problemet kvarstår?
Kan du fortfarande inte koppla upp dig till Sappa-60D0 nu när datorn har rätt datum och tid?

Den enda av de kanalerna som kan vara problematisk är the_king som använder kanal 13 (ska undvikas i USA).

DE/FR/SE ska ha samma restriktioner.

Sedan använder din Sappa samma kanaler som grannar använder sig av (6). Och undrar vad det är för tomt nätverk högst upp... Har typ samma MAC (BSSID) som din Sappa så det är kanske något extra nätverk den kör för administration?

S sjoelund skrev:

Sedan använder din Sappa samma kanaler som grannar använder sig av (6). Och undrar vad det är för tomt nätverk högst upp... Har typ samma MAC (BSSID) som din Sappa så det är kanske något extra nätverk den kör för administration?
Det var skumt. Det är ju ett annat virtuell interface på samma nätverk. Något är felkonfigurerat i routern. Kan det vara ett gästnätverk som inte hittar ut?
Hur som helst sänder routern ut WiFi för icke-802.11ac så den biten är OK med TS dator. Jag skulle fabriksåterställa routern och börja om från början.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det var skumt. Det är ju ett annat virtuell interface på samma nätverk. Något är felkonfigurerat i routern. Kan det vara ett gästnätverk som inte hittar ut?
Hur som helst sänder routern ut WiFi för icke-802.11ac så den biten är OK med TS dator. Jag skulle fabriksåterställa routern och börja om från början.
Jo och kolla att senaste firmware är installerat på routern.

Sedan med ovilja så har jag "roat" mig med ett antal MacBook och ett problem är om man ligger långt efter med mjukvaruuppdateringar och även med iOS version. Har man tur så finns det ett riktigt nätverksuttag och kan ansluta med nätverkssladd direkt till routern, annars med ett USB-C med nätverksadapter och sedan uppdaterna MacBooken. Eller besöka någon bekant och uppdatera eller koppla upp via en mobils hotspot och uppdatera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.