58 773 läst · 43 svar
59k läst
43 svar
Undvika kissande hundar på brevlådan
Jag tyckte det där med elslingan som slöt vart en trevlig ide (inläg ovan av Angelven)
Men varför gå vägen via en högtalare och förstärkare?
Det skulle gå ypperligt med bara ett batteri och låta urinet sluta kretsen och hunden vara motståndet.
Finns redan färdiga sådana till kossor
Självklart behövs då en varningstext på brevlådan men det kan det vara värt.
Visserligen är det helt fel objekt som får stöten men kanske biter hunden Husse/matte i benet då den blir rädd och då är rättvisan skipad.
Men varför gå vägen via en högtalare och förstärkare?
Det skulle gå ypperligt med bara ett batteri och låta urinet sluta kretsen och hunden vara motståndet.
Finns redan färdiga sådana till kossor
Självklart behövs då en varningstext på brevlådan men det kan det vara värt.
Visserligen är det helt fel objekt som får stöten men kanske biter hunden Husse/matte i benet då den blir rädd och då är rättvisan skipad.
Varför ska man behöva lägga ut massa pengar på den spray du nämner om det inte är ens egna hundar det gäller? :-/Stefan_h skrev:
Ingen som ville prova mina tips som jag nämnde lite längre upp? :-/
Kanske har ni inte förstådd vad jag menar: En hund brukar ju sniffar flitig, innan han kissar, eller hur? Så strö ut peppar (eller chili) och jag är helt säkert att han aldrig kommer igen att sniffar där. Men risken är, att peppar blåsas bort eller blir blöt, så varför inte prova det med en liten tygpåse med hål i som man hänger upp/ placera vid brevlådans stolpe?
Kostar knappt någonting och är värt ett försök!
Lycka till!
-Mac Pye
Kanske har ni inte förstådd vad jag menar: En hund brukar ju sniffar flitig, innan han kissar, eller hur? Så strö ut peppar (eller chili) och jag är helt säkert att han aldrig kommer igen att sniffar där. Men risken är, att peppar blåsas bort eller blir blöt, så varför inte prova det med en liten tygpåse med hål i som man hänger upp/ placera vid brevlådans stolpe?
Kostar knappt någonting och är värt ett försök!
Lycka till!
-Mac Pye
Jag vet inte det jag... båda mina hundar gillar faktiskt peppar (och älskar chili!) och skulle säkerligen stanna till bara för att slicka i sig kryddorna.
Kanske dränka in stolpen i "Fy-spray" eller citronellolja?
Det gillar ju varken katter eller hundar.
Hittar man inte oljan kan man ju alltid stryka på myggmedel eller ställa dit ett antimyggljus i kruka eftersom oljan brukar finnas i dem med.
Kanske dränka in stolpen i "Fy-spray" eller citronellolja?
Det gillar ju varken katter eller hundar.
Hittar man inte oljan kan man ju alltid stryka på myggmedel eller ställa dit ett antimyggljus i kruka eftersom oljan brukar finnas i dem med.
Ceja, du verkar ha väldigt lustiga hundar! Peppar och chili... 
Jag tror, jag skulle föredra en hund som slickar på min brevlåda iställe för att kissa på den!
Men ärligt, jag hörde tipset av en kille som hade problem med att hundarna kissade mot husets vägg mot gatan (bläh). Han provade peppar-strö-varianten och det blev en succé.
-Mac Pye
Jag tror, jag skulle föredra en hund som slickar på min brevlåda iställe för att kissa på den!
Men ärligt, jag hörde tipset av en kille som hade problem med att hundarna kissade mot husets vägg mot gatan (bläh). Han provade peppar-strö-varianten och det blev en succé.
-Mac Pye
Min vovve har också konstiga matvanor, ibland undrar man fan om han har tillstymmelse till smaklökar ensMac Pye skrev:Ceja, du verkar ha väldigt lustiga hundar! Peppar och chili...
-Mac Pye
Jag kan komentera apparaten ifrån Jula, för att jag äger en.
Jag har inte kunnat få att bra resultat än, beroende på att den käkar batterier. Efter ett till två dygn så får man byta batteri. Efter en vecka ger man upp. Det skulle säkert fungera bättre med en batteri eliminator, men jag har inte hunnit än.
Jag har inte kunnat få att bra resultat än, beroende på att den käkar batterier. Efter ett till två dygn så får man byta batteri. Efter en vecka ger man upp. Det skulle säkert fungera bättre med en batteri eliminator, men jag har inte hunnit än.
Vi har hittills inriktat oss på åtgärder som skall få hunden att ogilla brevlådan. Jag tror man skall rikta in sig på att få hundägaren att undvika just er brevlåda. Man kan t.ex. placera ut något som hunden gillar, men som hundägaren tycker är äckligt. Det skulle kunna vara en överkörd groda eller lite gamla matrester. Hundägaren kommer säkert att gå på andra sidan gatan i fortsättningen.
Lägg ut en död groda eller matrester så kommer hunden definitivt dra dit sin trötte ägare....
Faidros skrev:Vi har hittills inriktat oss på åtgärder som skall få hunden att ogilla brevlådan. Jag tror man skall rikta in sig på att få hundägaren att undvika just er brevlåda. Man kan t.ex. placera ut något som hunden gillar, men som hundägaren tycker är äckligt. Det skulle kunna vara en överkörd groda eller lite gamla matrester. Hundägaren kommer säkert att gå på andra sidan gatan i fortsättningen.
[smiley=evil.gif] Willab har lösningen i sin senaste katalog [smiley=evil.gif]
Det är en kombo av en vattenslang och en batteridriven rörelsesensor, tänkt för att
skrämma bort rådjuren.....
Bara att sätta så att rörelsedetektor bara detekterar på tomten och så att vattnet bara går där - och komma ihåg att stänga av när brevbäraren kommer... :
Mvh
/Angelven
Det är en kombo av en vattenslang och en batteridriven rörelsesensor, tänkt för att
skrämma bort rådjuren.....
Bara att sätta så att rörelsedetektor bara detekterar på tomten och så att vattnet bara går där - och komma ihåg att stänga av när brevbäraren kommer... :
Mvh
/Angelven
Underbart!! ;D
Nu har det gått så lång/har våran brevlåda blivit så nerkissad att mina egna är rent av maniska. Springer dit fort som bara den och hör inget alls längre.
Hur håller man sina egna därifrån eller tror ni att det funkar om jag låtsas inte att känna till dem all utan ser sur ut och muttrar ilsket om alla hundar i trakten om någon nu skulle råka gå förbi?
Nu har det gått så lång/har våran brevlåda blivit så nerkissad att mina egna är rent av maniska. Springer dit fort som bara den och hör inget alls längre.
Hur håller man sina egna därifrån eller tror ni att det funkar om jag låtsas inte att känna till dem all utan ser sur ut och muttrar ilsket om alla hundar i trakten om någon nu skulle råka gå förbi?
Jag förmodar att du har en sådan där markstående hög flådig brevlåda. Ett alternativ är att byta ut brevlådan till en gammaldags, konventionell, som står högt upp på en pinne ... och så får jyckarna lyfta på benet under din post ...
Återigen måste jag hoppa in och anmärka på att det inte är vi brevlåde ägare som ska anpassa oss hela tiden. Det är hundägarna som ska anpassa sig efter oss, det är de som har ansvar för sina husdjur (älskade eller oälskade). Om ägarna inte tar sitt ansvar så måste man ändå ha rätt att "se om sitt hus" så att säga. Med andra ord, göra det man finner nödvändigt för att inga hundar ska pinka på ens brevlåda. Sedan får var och en göra vad de själva anser vara nödvändigt.
Anar jag en viss avund från Yonna? Vissa vill ha "flådiga" brevlådor (som du uttrycker det) vissa vill ha traditionella.
Anar jag en viss avund från Yonna? Vissa vill ha "flådiga" brevlådor (som du uttrycker det) vissa vill ha traditionella.