19 036 läst · 104 svar
19k läst
104 svar
Tvingad till tillgänglighetsanpassning för gammalt fint hus?
Jag är tacksam att fått huset tillgänglighetsanpassad, tex trapphiss och ny ingång till villan efter att blivit halvsidesförlamad och sittande i rullstol. Inget någon kunnat ana behov att planera för innan då jag var en aktiv 46 åring som tränade 4-5 ggr/ vecka utan sjukdomshistoria.Dowser4711 skrev:
Absolut, det vore helt rimligt.
Om du samtidigt avstod all rättighet till hemtjänst, handikappanpassning och liknande som kommunen står för mer eller mindre kostnadsfritt för alla innevånare.
Men, på gott och ont går det inte att säga upp den delen av samhällskontraktet heller, så då är alternativet att alla andra innevånare i kommunen ska stå för att anpassa ditt hus den dagen du blir skadad eller behöver vård.
(Det innebär även att du behöver betala för detta åt andra)
Dvs, de där kraven finns för att hålla skattesatserna något mer rimliga för alla.
Så att få en Stroke( stor hjärnblödning) var inget jag var beredd på
Nuvarande reavisntbeskattning kan göra det svårt för många äldre att flytta till ett bättre anpassat boende när behovet en dag kommer. Då väljer många att bo kvar i sina dåligt anpassade bostäder och istället kräva att samhället bekostar dyra anpassningar.
En kort kommentar, som jag ser fler skriver lite felaktigt på, är att just rampen till entrén inte måste finnas på plats utan det är ett krav där enbostadshus är undantagna. Man får däremot visa att det ska vara möjligt att enkelt få in en ramp vid behov (ex om någon drabbas av en stroke, som nämnts, så ska man rätt snabbt kunna flytta hem).E ellstrom.linus skrev:För att förtydliga vad jag menar med "renovera", vi håller på att flytta ett hus till en ny tomt så bygglov är inblandat. Det är så konstigt att tillgänglighetsanpassa ett hus som ligger mitt ute i ingenstans, hela området är inte så tillgänglighetsanpassat, och då känns det konstigt att behöva tänka på om vi ska ha en ramp upp till huvudentrén eller inte.
Kök, wc, tvättmöjlighet, samvaro och möjlighet till avskärmad sovvrå på entréplan behövs också (förutsätter att det är en bostad i flera plan, annars behövs sovrum för två pers). Men som vissa skrivit så kan det räcka med att visa att dörrar är tillräckligt breda (90-dörrar) och att du kan svänga med din rullstol i varje rum (vändcirkel på 1,3m i diameter). Kraven är egentligen högre men många bygglovshandläggare nöjer sig enl ovan
Vad spelar det för roll? I BBR står det inget om att reglerna är kopplade till något krav på bygglov/-annälan. Reglerna gäller även vid ändringar där kommunen inte blir inblandad.Jonatan79 skrev:
Sen är det såklart svårt för myndigheterna att kontrollera vad man gör under radarn, men det är väl i princip ingen skillnad mot att det är förbjudet att strunta i stopplikten på en helt trafiktom väg mitt i natten...
1:22 Krav vid ändring av byggnader
Vid ändring av byggnader gäller reglerna i avsnitt 1 och 2 i tillämpliga delar samt de delar av avsnitt
3–9 som står under rubrikerna ”Krav vid ändring av byggnader”.
De delar av avsnitt 3–9 som står under rubrikerna ”Definitioner” och ”Tillämpningsområde” gäller
även de vid ändring av byggnader. (BFS 2011:26)

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 041 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 041 inlägg
Jag börjar mitt svar som advokater brukar börja, det beror på. Man kan absolut få undantag för tillgänglighetskraven om det förstör ett gammalt hus eller att kostnaden blir orimligt hög i förhållande till nyttan. Se tex Stockholms eller Visby innerstad, där finns många undantag. Sedan kan du ju söka bygglov för en sommarstuga, då slipper du kraven.E ellstrom.linus skrev:Hej!
Ni som har flyttat eller renoverat ett hus för att sedan bosätta er där permanent, hur har ni gjort med tillgänglighetsanpassningarna som gäller för bygglov eller renovering? Är era hus registrerade som fritidshus, eller har ni lyckats göra anpassningar utan att inkräkta på husets integritet?
Har ett gammalt fint hus som vi ska renovera för att bosätta oss permanent i framtiden, och blir lite oroliga när vi läser att det behöver tillgänglighetsanpassas. Behöver vi förstöra den handsnidade trappan som är hur bra som helst, osv. Hur har ni alla gjort med det?
Tack på förhand!
Jag tror många överdriver kraven. Det behövs som sagt var ingen permanent ramp till entrén, (trapp)hiss till övervåningen etc. Det som krävs är några få utrymmen som enkelt kan iordningställas så att de går att laga mat hjälpligt, gå på toaletten, duscha och sova på entréplanet om man skulle råka hamna i rullstol en period - T ex genom att man i efterhand sätter dit en ramp, lyfter ut ett badkar, ställer in en kokplatta och micro, etc.
Många tror att det behövs extra breda dörrar, handtag i duschen, åtkomst till alla våningsplan etc. Förmodligen för att man blandar ihop "tillgänglighetsanpassning" med "handikappanpassning". Kravet på dörrar är t ex "bara" 760 mm fritt när dörren är öppen 90 grader. Det uppfyller i princip alla dörrar redan.
Många tror att det behövs extra breda dörrar, handtag i duschen, åtkomst till alla våningsplan etc. Förmodligen för att man blandar ihop "tillgänglighetsanpassning" med "handikappanpassning". Kravet på dörrar är t ex "bara" 760 mm fritt när dörren är öppen 90 grader. Det uppfyller i princip alla dörrar redan.
Vi hade samma bekymmer som du och Kommunen var inte hjälpsam och gav råd utan förväntade sig att vi skulle lösa det.E ellstrom.linus skrev:För att förtydliga vad jag menar med "renovera", vi håller på att flytta ett hus till en ny tomt så bygglov är inblandat. Det är så konstigt att tillgänglighetsanpassa ett hus som ligger mitt ute i ingenstans, hela området är inte så tillgänglighetsanpassat, och då känns det konstigt att behöva tänka på om vi ska ha en ramp upp till huvudentrén eller inte.
Vi kom fram till att vi kan redovisa en förberedelse för en ramp, den behöver inte vara där! Även med våningshus måste inte våning 2 vara tillgänglighets anpassad, utan det räcker om våning 1 är det. I det ingår Sovrum, tvättrum, badrum och kök. med tillräckligt breda dörrar och utan trösklar osv.
MEN
Du behöver bara VISA det på slutbesikning, du kan sen ta bort det.
Gäller även Barn Säkerhet, den skall vara förberedd och skall redovisas men behöver inte vara där efter besiktningen.
Det är väl bara att titta på våra riksdagspolitiker som skriver sig i någon gammalt ruckel som inte har fungerande avlopp, utan de hävdar att de går och skiter i grannens lada på andra sidan åkern. Allt för att snylta på våra skattepengar.😂😂Claes Sörmland skrev:
Att ta en fritidsbostad i bruk för permanentboende är inte en väsentlig ändring av användningen av byggnaden så det är inte bygglovskrävande. Att kommunen skulle ha framgång med att via tillsynen och förelägganden få ett befintligt bostadshus ombyggt med ändamålet tillgänglighetsanpassning låter inte troligt. Jag tror inte det skulle inte uppfylla föreläggandes krav på att vara proportionerliga.
Någon som har ett exempel som visar på att jag har fel, något från MÖD t ex?