19 091 läst · 104 svar
19k läst
104 svar
Tvingad till tillgänglighetsanpassning för gammalt fint hus?
Kan inte de som eventuellt kommer efter mig anpassa själva då?F Frsto skrev:
Jag känner inte att betala för "en fin tanke".

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 042 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 042 inlägg
Att ta en fritidsbostad i bruk för permanentboende är inte en väsentlig ändring av användningen av byggnaden så det är inte bygglovskrävande. Att kommunen skulle ha framgång med att via tillsynen och förelägganden få ett befintligt bostadshus ombyggt med ändamålet tillgänglighetsanpassning låter inte troligt. Jag tror inte det skulle inte uppfylla föreläggandes krav på att vara proportionerliga.E ellstrom.linus skrev:
Någon som har ett exempel som visar på att jag har fel, något från MÖD t ex?
Håller med. Det är lätt att va kaxig när man är ung och pigg men plötsligt står man där med en halvdement förälder som vägrar flytta och en annan förälder som får lida (tillsammans med hemvården) för att huset mest liknar en lekplats med trångt, trappor och egna "lösningar"...yonna skrev:
"Det gör väl inget att din nye kille inte kan sova över hos dig bara för att han har högre krav för tillgänglighet?"anthill skrev:
Det kostar väldigt, väldigt lite mer att göra det tillgängligt om man tänker redan från början, värre om man väntar tills det är nästan klart.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 042 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 042 inlägg
Dags att flytta till ett modernistiskt enplanshus där vid slutet av de 50.Tomtom79 skrev:
Det är lite som fenomenet "skrikande barn på flyget". Det är INTE värst för de som sitter runt omkring.kashieda skrev:
Jag är helt för att gradvis anpassa samhället så att de som inte kan rå för sina svårigheter kan få det lite lättare. Det bör vara så tillgängligt som möjligt för personer med fysiska handikapp, syn, hörsel, långa, korta, smala, tjocka, smarta, dumma osv.
... och så fick jag chansen köpa läcker tomt med havsutsikt ...Claes Sörmland skrev:
Men planen att bygga enplan för framtida gamla dar gick om intet - krav blev 1 1/2plan ☹️ ...
Bygga med oinredd övervåning krävde större hus än behovet.
Det blev kompakt litet hus med möjlighet till framtida lättinstallerad trapphiss. Och visst kostade det ett par extra timmars arkitektarvode för att anpassa det minimalistiska badrummet enligt myndighetskrav. Jag blir så 👿👽👾 när folk protesterar och blundar för framtiden.
Ramp löser man ofta med en demonterbar som används under byggtiden men som plockas undan när huset är klart och besiktigat. Kan plockas fram igen när behov uppstår. Många vill ju ha barnvagnsramp och då är det bra att det finns (ramperna används i 9 av 10 fall för barnvagnar).
Badrummet innebär bara en större dörr och ett utrymme som som oftast används för skötbord eller tvättmaskin. Viktigast är att det finns eluttag för tvättmaskin, lampa etc.
Badrummet innebär bara en större dörr och ett utrymme som som oftast används för skötbord eller tvättmaskin. Viktigast är att det finns eluttag för tvättmaskin, lampa etc.
Vi har flyttat till ett torp från 1904 med decimeterhöga trösklar osv. De första tre åren har vi gjort icke lovpliktiga åtgärder som ny uppvärmning, badrum mm. Nu har vi startat en tillbyggnad som får ses som mycket omfattande då boarean dubblas. Jag har också varit orolig för synen på den befintliga delen men vi slapp helt krav på åtgärder – däremot behövde allt i tillbyggnaden klara föreskrifterna.E ellstrom.linus skrev:Hej!
Ni som har flyttat eller renoverat ett hus för att sedan bosätta er där permanent, hur har ni gjort med tillgänglighetsanpassningarna som gäller för bygglov eller renovering? Är era hus registrerade som fritidshus, eller har ni lyckats göra anpassningar utan att inkräkta på husets integritet?
Har ett gammalt fint hus som vi ska renovera för att bosätta oss permanent i framtiden, och blir lite oroliga när vi läser att det behöver tillgänglighetsanpassas. Behöver vi förstöra den handsnidade trappan som är hur bra som helst, osv. Hur har ni alla gjort med det?
Tack på förhand!
Det blev komplext då en tillbyggnad inte är en fristående del utan en integrerad enhet i ett hus. Ventilationen har varit det knepigaste att projektera och föra i bevis att det är en smart lösning. Jag upplevde att bygglovsenheten inte riktigt förstod vidden av att systemen hänger samman. Sen kan man ju också hävda att det är ganska meningslöst att halva huset är tillgängligt om man inte kommer in i huset genom de icke tillgängliga äldre ytterdörrarna...
Vi har inga ambitioner att bygga ett dåligt, icke tillgängligt hus, men vill samtidigt inte åka på fördyrande åtgärder som dessutom förstör kulturvärdena i det gamla huset.
Husägare
· Stockholms län
· 312 inlägg
Tillgänglighetskraven skall också vara proportionerliga mot kostnad nytta.
Det fick jag själv se i Stockholm på min gata när 2 st parhus byggdes för några år sedan. Tomten sluttade brant uppåt och var bergig. Byggherren lyckades få dispens från tillgänglighetskravet, som hade krävt en hiss för att komma upp från gatan och parkeringen till bottenplanet i ett trevåningshus. Det trodde jag inte var möjligt utan att muta någon på kommunen
Det fick jag själv se i Stockholm på min gata när 2 st parhus byggdes för några år sedan. Tomten sluttade brant uppåt och var bergig. Byggherren lyckades få dispens från tillgänglighetskravet, som hade krävt en hiss för att komma upp från gatan och parkeringen till bottenplanet i ett trevåningshus. Det trodde jag inte var möjligt utan att muta någon på kommunen
det bästa är att föra en dialog med kunnig arkitekt på kommunens bygglovenhet. Det rör sig ofta om att badrum och kök ska finnas på nedre botten. Toalett ska vara tillräckligt stor för rullstol/rullator etc. Även dörröppningar kan behöva anpassas. Entretrappan kan ha en ramp vid sidan (ofta bra även för barnvagnar etc). Om ni lägger upp planritning/ bilder här på forumet så kan ni säkert få bra inspel på hur man kan tänka. Eller så anlitar ni proffs.
Jag var ute efter att renovera min lägenhet, och då upptäckte jag att lagen inte kräver att man tar bort förrådsytor för att man skall få,en handikappanpassad toalett.Jonatan79 skrev: