4 262 läst · 59 svar
4k läst
59 svar
Tvätt nära dusch?! Är detta rätt utfört?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 224 inlägg
Du skulle inte mäta mot det uttag som TM sitter ansluten i, utan mot ett uttag i ett annat rum, med TM ipluggad i uttaget i badrummet. Detta för att kontrollera att TM är skyddsjordad efter ordning.
Medlem
· Västra Götaland
· 19 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 19 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 19 inlägg
Mellan tm, ikopplad i jordat uttag i badrum, mätt motstånd mot jord på annat uttag via förl sladd är fullt motstånd. Samma mätning mellan jord i annat uttag mot skruvarna jag visat tidigare är mycket lågt motstånd. 0,1 på mätaren med 200 ohm inställt.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 224 inlägg
Vad menar du med "fullt motstånd"? Ditt instrument visar 1 ohm och det är bra. 0.1 ohm är mycket bättre än vad man kan önska.
Medlem
· Västra Götaland
· 19 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 19 inlägg
Men 1.0 betyde en ohm
Medlem
· Västra Götaland
· 19 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 224 inlägg
Då ha du ett fel här. Du borde mäta nära noll ohm. Om nästa mätning nedan avser ett annat uttag än det som användes ovan så är det fel på uttaget du använde ovan.F Fredrik Edendahl skrev:
Så ska det vara, mycket bra, dock alltför bra om du haft en skarvsladd som förlängare av "mätledningen".F Fredrik Edendahl skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 19 inlägg
Borde det inte vara bra med fullt motstånd? Dvs ingen kontakt? Undrar om vi pratar om ohm på olika sätt. Jag är läste el i gymnasiet men det är ett tag sen 😆 fullt motstånd borde väl betyda max bra? Även 0.0001 betyder jag att det kan gå liiite ström igenom. Max motstånd betyder som jag ser det inte en volt tar sig igenom?! TackBo.Siltberg skrev:
Nä det borde vara ett lågt motstånd mellan en utsatt del och en annan. Endast resistansen i ledningarna mellan dessa.
Så ett vettigt förväntat motstånd är ungefär 0,012 ohm/m gånger den riktiga kabellängden mellan det du mäter. Dvs inte mycket alls.
Så ett vettigt förväntat motstånd är ungefär 0,012 ohm/m gånger den riktiga kabellängden mellan det du mäter. Dvs inte mycket alls.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden