A
Du hade kunnat mäta med multimeter i resistansläget mellan handdukstorkens hölje och höljet på tvättmaskin/torktumlare och redovisa resultatet här.

• Gilla
Fredrik Edendahl
  • Laddar…
H
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Maskinerna nära vattnet är nog ingen fara om det finns jord och jordfelsbrytare?

Jag reagerar dock på detta, svårt att se hur tätskiktet är utfört med rör i golvet så nära hörnet när det är nyrenoverat. Vem har renoverat?[bild]
Är det ens tillåtet med rörgenomföring i golvet med nuvarande branschregler. Vi gjorde badrummen 2011 och då var det förbjudet. Vår handdukstork har kopplingarna i väggen.

Redigerat:
BirgitS
H HEM2121 skrev:
Är det en tillåtet med rörgenomföring i golvet med nuvarande branschregler. Vi gjorde badrummen 2011 och då var det förbjudet. Vår handdukstork har kopplingarna i väggen.
Det är fortfarande inte tillåtet men det kan ju vara renoverat med avvikelse.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Det är fortfarande inte tillåtet men det kan ju vara renoverat med avvikelse.
Ja, då ska det ju finnas en skriftlig avvikelse som TS bör efterfråga.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ni som skriver om rör och avstånd och fönster i dusch! Det finns inga lagar mot någonting av detta. De bitarna är lagliga till 100%. Detta är en lägenhet som har renoverats. Då blir det ofta en massa avvikelser mot ”reglerna” som några organisationer skrivit ihop. Om något fel uppkommer så tar fastighetsägaren hand om det, troligen utan inblandning av F-bolag etc.

BirgitS
L largab skrev:
Ni som skriver om rör och avstånd och fönster i dusch! Det finns inga lagar mot någonting av detta. De bitarna är lagliga till 100%. Detta är en lägenhet som har renoverats. Då blir det ofta en massa avvikelser mot ”reglerna” som några organisationer skrivit ihop. Om något fel uppkommer så tar fastighetsägaren hand om det, troligen utan inblandning av F-bolag etc.
Ingen har väl påstått att det handlar om lagar.

Jag kan inte se att det någonstans står att det gäller en hyreslägenhet och inte en bostadsrätt.

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Jag kan inte se att det någonstans står att det gäller en hyreslägenhet och inte en bostadsrätt.
Bostadsrätt

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B
F Fredrik Edendahl skrev:
Dottern ska flytta in i en lägenhet med nyrenoverat badrum. Kan nån hjälpa mig att förstå om detta verkligen är elsäkert installerat? Känns orimligt att ha vatten och el så nära.

Ej fast installation. Eluttag på vägg ca 1,8m fr golv.

Tack
Vart ska du ha maskin då ?

B
H HEM2121 skrev:
Är det ens tillåtet med rörgenomföring i golvet med nuvarande branschregler. Vi gjorde badrummen 2011 och då var det förbjudet. Vår handdukstork har kopplingarna i väggen.
Vad är förbjudet?

L largab skrev:
Det är säkert så länge som någon INTE klättrar upp på torktumlaren, drar ur stickproppen och sticker in skruvmejslar i uttaget, om man är lite pragmatisk.

Regler har ändrats olika år. Se tex Bo's genomgång [länk].

Vid nybygge idag så måste alla EL-apparater vara placerade minst 60 cm från duschvägg enligt denna text
[länk]

Men jag skulle inte vara det minsta orolig. Nyttan av tvätt/tork i lägenheten är mycket värdefull och jag ser ingen risk med dessa EL-maskiner som är byggda för vatten.
de rostar något så in i helvete när de står i samma utrymme som bad och dusch

B
F Fredrik Edendahl skrev:
Dottern ska flytta in i en lägenhet med nyrenoverat badrum. Kan nån hjälpa mig att förstå om detta verkligen är elsäkert installerat? Känns orimligt att ha vatten och el så nära.

Ej fast installation. Eluttag på vägg ca 1,8m fr golv.

Tack
Helt korrekt

Skärmväggen är ju där

BirgitS BirgitS skrev:

Som vanligt så läser ingen 1a inlägget . I 1a meningen så står det lägenhet. Men nu verkar det som TS har skrivit fel ….

H
B Bozzen skrev:
Vad är förbjudet?
Rör genomföring i golvet får det inte vara enl. Branschreglerna.

• Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
B
H HEM2121 skrev:
Rör genomföring i golvet
Det är en avvikelse inget annat.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L largab skrev:
Som vanligt så läser ingen 1a inlägget . I 1a meningen så står det lägenhet. Men nu verkar det som TS har skrivit fel ….
Även bostadsrätter är för det mesta en lägenhet i ett flerfamiljshus även om BR finns i form av t.ex. bostadsrättsradhus också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.