Hur har du dragit slutsatsen att det är turbon som inte laddar? En diesel brukar inte ha någon wastegate. Så om turbon fungerar och det kommer avgaser laddar den. Luftläckage på trycksidan? Skräp bromsar flödet någonstans? Insprutningspumpen ger inte vad den skall?
Tack för svar. Vart sitter trycksidan?A Avemo skrev:
Trycksidan är inte någon komponent. Det är luftutrymmet mellan turbon och insuget. Om exempelvis en slang för luften lossnat så läcker trycket ut där. Är luftläckaget stort blir det inget tryck. Dessutom varvar turbon utan mottryck vilket den i värsta fall kan ta skada av.K klorena skrev:
Luftfiltret sitter på sugsidan av turbon. Vid utblåset från turbon kan man se en slang som försvinner nedåt på bilden. Sedan har du troligen en laddluftkylare innan luften går till motorns insugsrör.K klorena skrev:
Skedde förändringen plötsligt eller stegvis? Finns det någon ECU inblandad till insprutningen? Finns det i så fall en tryckgivare till systemet? Om tryckgivaren inte fungerar kan det vara att ECU:n inte ger tillräcklig insprutad mängd då den får felaktig information om laddtryck?
Du har ingen varvräknare på turbon. Dom varvar betydligt mer än så.K klorena skrev:
Jag tycker snarare att det låter som skit i bränslesystemet. Om spridarna blir igensatta så tappar du oerhört mycket kraft... Turbon slutar också att ladda då den drivs av avgaserna.
Har du kollat tanken? Marindiesel säger ju att sannolikheten för vatten är överhängande.
A Avemo skrev:Luftfiltret sitter på sugsidan av turbon. Vid utblåset från turbon kan man se en slang som försvinner nedåt på bilden. Sedan har du troligen en laddluftkylare innan luften går till motorns insugsrör.
Skedde förändringen plötsligt eller stegvis? Finns det någon ECU inblandad till insprutningen? Finns det i så fall en tryckgivare till systemet? Om tryckgivaren inte fungerar kan det vara att ECU:n inte ger tillräcklig insprutad mängd då den får felaktig information om laddtryck?
K klorena skrev:
Motorn är helrenoverad 2012 och har bara gått 45 timmar och tankar blankdiesel och har inte blandat något i dieseln. Problemet kom helt plötsligt. Tanken är helt rengjordCheesen skrev:
Du har ingen varvräknare på turbon. Dom varvar betydligt mer än så.
Jag tycker snarare att det låter som skit i bränslesystemet. Om spridarna blir igensatta så tappar du oerhört mycket kraft... Turbon slutar också att ladda då den drivs av avgaserna.
Har du kollat tanken? Marindiesel säger ju att sannolikheten för vatten är överhängande.
Det är motorn som varvar endast 2.500 varv inte turbonCheesen skrev:
Du har ingen varvräknare på turbon. Dom varvar betydligt mer än så.
Ja om det kom helt plötsligt så är jag 100 % säker på att du har något fel i bränslesystemet. Om det hade vart turbon plötsligt så hade du haft svart eller vit rök i mängder beroende på vilket fel som plötsligt uppstått.K klorena skrev:
Byt bränslefilter, lufta pumpen. Om det inte hjälper så får du väl kolla spridarna.
Har du kollat kompressionen på cylindrarna? Du kan få effektförlust om toppackningen går. På en marin motor så är det inte säkert att det ger fler symptom än så beroende på vart packningen gått.
Det är svårt att säga så mycket baserat på det du skriver. Har du bytt turbon på vinst och förlust därför att motorn inte varvade? Om inte. Hur drog du slutsatsen att det var turbon det blev fel på? Det borde inte komma plötsligt. Om det däremot är en slang för laddluften som spruckit eller hoppat loss så faller effekten plötsligt.
Jag håller för övrigt med om att du bör kolla bränslefilter och vattenavskiljare om du inte redan gjort det.
Jag håller för övrigt med om att du bör kolla bränslefilter och vattenavskiljare om du inte redan gjort det.
Det märker man tyvärr rätt tydligt. Det blåser en hel del och låter inte vackert när det händer.(vis av erfarenhet)A Avemo skrev:Det är svårt att säga så mycket baserat på det du skriver. Har du bytt turbon på vinst och förlust därför att motorn inte varvade? Om inte. Hur drog du slutsatsen att det var turbon det blev fel på? Det borde inte komma plötsligt. Om det däremot är en slang för laddluften som spruckit eller hoppat loss så faller effekten plötsligt.
Cheesen skrev:
Ja om det kom helt plötsligt så är jag 100 % säker på att du har något fel i bränslesystemet. Om det hade vart turbon plötsligt så hade du haft svart eller vit rök i mängder beroende på vilket fel som plötsligt uppstått.
Har nya bränsle filter.Byter varje år.Motorn går klockrent annars.
Byt bränslefilter, lufta pumpen. Om det inte hjälper så får du väl kolla spridarna.
Har du kollat kompressionen på cylindrarna? Du kan få effektförlust om toppackningen går. På en marin motor så är det inte säkert att det ger fler symptom än så beroende på vart packningen gått.
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Vad kan en sänksåg ge mig vs cirkelsåg?
Lyfta tak på hundkoja
Verktyg, Maskiner & Fordon