Det skulle jag också tro även om jag saknar egen erfarenhet. Men jag känner en som körde båten någon dag trots dålig effekt. Han hade hört någon puff tidigt på dagen. Det var en slang som hoppat av vilket fick till följd att den nya turbon övervarvade och gick sönder.Cheesen skrev:
Jag ringde till Gik turbo och frågade om problemet och dom sa att det är 99% fel på turbonA Avemo skrev:Det är svårt att säga så mycket baserat på det du skriver. Har du bytt turbon på vinst och förlust därför att motorn inte varvade? Om inte. Hur drog du slutsatsen att det var turbon det blev fel på? Det borde inte komma plötsligt. Om det däremot är en slang för laddluften som spruckit eller hoppat loss så faller effekten plötsligt.
Jag håller för övrigt med om att du bör kolla bränslefilter och vattenavskiljare om du inte redan gjort det.
Om motorn inte orkar varva finns det i princip tre tänkbara orsaker.
1. Det går för tungt. Båten är tungt lastad eller full med havstulpaner till exempel. Jag utgår ifrån att vi kan lämna detta därhän i ditt fall.
2. Motorn får inte tillräckligt med bränsle.
- Gasvajern har lossnat så att motorn inte får fullt pådrag.
- Vatten eller smuts i bränslesystemet.
- Trasig tryckgivare som gör att insprutningssystemet inte ger full mängd då det får felaktig information om laddtryck.
3. Motorn får för lite luft. Beroende på hur motorn fungerar i övrigt kan det innebära svartrök om den trots för lite luft får en stor bränslemängd.
- Turbon är trasig.
- Det är ett läckage som gör att laddluften läcker ut i det fria i stället för att gå in i motorn.
- Det är stopp i luftkanalerna så att luften bromsas. Musbo i laddluftkylaren till exempel.
- Läckage eller stopp på avgassidan. Läckage borde märkas genom att det kommer in avgaser i stora mängder i båten.
Min lista är givetvis inte komplett och den tar inte med allvarligare motorfel.
1. Det går för tungt. Båten är tungt lastad eller full med havstulpaner till exempel. Jag utgår ifrån att vi kan lämna detta därhän i ditt fall.
2. Motorn får inte tillräckligt med bränsle.
- Gasvajern har lossnat så att motorn inte får fullt pådrag.
- Vatten eller smuts i bränslesystemet.
- Trasig tryckgivare som gör att insprutningssystemet inte ger full mängd då det får felaktig information om laddtryck.
3. Motorn får för lite luft. Beroende på hur motorn fungerar i övrigt kan det innebära svartrök om den trots för lite luft får en stor bränslemängd.
- Turbon är trasig.
- Det är ett läckage som gör att laddluften läcker ut i det fria i stället för att gå in i motorn.
- Det är stopp i luftkanalerna så att luften bromsas. Musbo i laddluftkylaren till exempel.
- Läckage eller stopp på avgassidan. Läckage borde märkas genom att det kommer in avgaser i stora mängder i båten.
Min lista är givetvis inte komplett och den tar inte med allvarligare motorfel.
A Avemo skrev:Om motorn inte orkar varva finns det i princip tre tänkbara orsaker.
1. Det går för tungt. Båten är tungt lastad eller full med havstulpaner till exempel. Jag utgår ifrån att vi kan lämna detta därhän i ditt fall.
2. Motorn får inte tillräckligt med bränsle.
- Gasvajern har lossnat så att motorn inte får fullt pådrag.
- Vatten eller smuts i bränslesystemet.
- Trasig tryckgivare som gör att insprutningssystemet inte ger full mängd då det får felaktig information om laddtryck.
3. Motorn får för lite luft. Beroende på hur motorn fungerar i övrigt kan det innebära svartrök om den trots för lite luft får en stor bränslemängd.
- Turbon är trasig.
- Det är ett läckage som gör att laddluften läcker ut i det fria i stället för att gå in i motorn.
- Det är stopp i luftkanalerna så att luften bromsas. Musbo i laddluftkylaren till exempel.
- Läckage eller stopp på avgassidan. Läckage borde märkas genom att det kommer in avgaser i stora mängder i båten.
Min lista är givetvis inte komplett och den tar inte med allvarligare motorfel.
A Avemo skrev:Om motorn inte orkar varva finns det i princip tre tänkbara orsaker.
1. Det går för tungt. Båten är tungt lastad eller full med havstulpaner till exempel. Jag utgår ifrån att vi kan lämna detta därhän i ditt fall.
2. Motorn får inte tillräckligt med bränsle.
- Gasvajern har lossnat så att motorn inte får fullt pådrag.
- Vatten eller smuts i bränslesystemet.
- Trasig tryckgivare som gör att insprutningssystemet inte ger full mängd då det får felaktig information om laddtryck.
3. Motorn får för lite luft. Beroende på hur motorn fungerar i övrigt kan det innebära svartrök om den trots för lite luft får en stor bränslemängd.
- Turbon är trasig.
- Det är ett läckage som gör att laddluften läcker ut i det fria i stället för att gå in i motorn.
- Det är stopp i luftkanalerna så att luften bromsas. Musbo i laddluftkylaren till exempel.
- Läckage eller stopp på avgassidan. Läckage borde märkas genom att det kommer in avgaser i stora mängder i båten.
Min lista är givetvis inte komplett och den tar inte med allvarligare motorfel.
A Avemo skrev:Om motorn inte orkar varva finns det i princip tre tänkbara orsaker.
1. Det går för tungt. Båten är tungt lastad eller full med havstulpaner till exempel. Jag utgår ifrån att vi kan lämna detta därhän i ditt fall.
2. Motorn får inte tillräckligt med bränsle.
- Gasvajern har lossnat så att motorn inte får fullt pådrag
- Vatten eller smuts i bränslesystemet.
- Trasig tryckgivare som gör att insprutningssystemet inte ger full mängd då det får felaktig information om laddtryck.
3. Motorn får för lite luft. Beroende på hur motorn fungerar i övrigt kan det innebära svartrök om den trots för lite luft får en stor bränslemängd.
- Turbon är trasig.
- Det är ett läckage som gör att laddluften läcker ut i det fria i stället för att gå in i motorn.
- Det är stopp i luftkanalerna så att luften bromsas. Musbo i laddluftkylaren till exempel.
- Läckage eller stopp på avgassidan. Läckage borde märkas genom att det kommer in avgaser i stora mängder i båten.
Det röret leder luft från insugningsröret till insprutningspumpen. När lufttrycket (turboladdtrycket) ökar så ger insprutningspumpen mer bränsle.
Funktionen kallas ibland rökbegränsare då pumpen alltså ger mindre bränsle när turbon inte laddar.
Så, ja, är det tätt i eller läck på det röret så ger inte pumpen fullt med bränsle och turbon kommer inte ladda fullt.
Funktionen kallas ibland rökbegränsare då pumpen alltså ger mindre bränsle när turbon inte laddar.
Så, ja, är det tätt i eller läck på det röret så ger inte pumpen fullt med bränsle och turbon kommer inte ladda fullt.
Tror att det sitter en membran i den. Om den är sprucken så laddar alltså inte turbon. Har jag rätt?B Bjober skrev:Det röret leder luft från insugningsröret till insprutningspumpen. När lufttrycket (turboladdtrycket) ökar så ger insprutningspumpen mer bränsle.
Funktionen kallas ibland rökbegränsare då pumpen alltså ger mindre bränsle när turbon inte laddar.
Så, ja, är det tätt i eller läck på det röret så ger inte pumpen fullt med bränsle och turbon kommer inte ladda fullt.
Bästa svaret
Turbon laddar fortfarande. Men insprutningspumpen ger inte full bränslemängd. Resultatet blir detsamma. Dålig ork på motorn. Det är tryckgivaren jag skrev om fast i en äldre och mer mekanisk form än jag tänkte mig.K klorena skrev:
Tack jag var osäker om det var en tryckgivare. så nästa steg blir att lossa dom fyra bultarna och lyfta på locket och se om memranen är helA Avemo skrev:
Är det inte lite konstig felsökningsmetodik att först byta hela turbon innan man har kollat de enkla sakerna och gjort en ordentlig felsökning, typ ladd- och bränsletryck, kompression, etc?
Ungefär som att börja med en hjärttransplantation om någon söker hjälp för lågt blodtryck.
Ungefär som att börja med en hjärttransplantation om någon söker hjälp för lågt blodtryck.
Nej egentligen inte konstigt alls.
De flesta som tappar turbotryck ringer verkstaden och säger "jag tror turbon har gått, den laddar inte,kan du byta?" I vart fall i den kundkategorin som inte har mycket goda motorkunskaper.
I det här fallet har kunden bett verkstaden om råd. En verkstad som säljer just turboaggregat. Och vet i detalj hur en dieselmotor fungerar.
Att de påstår att det till 99% är turbon är beklämande. Dåligt. Men tyvärr inte konstigt.
De flesta som tappar turbotryck ringer verkstaden och säger "jag tror turbon har gått, den laddar inte,kan du byta?" I vart fall i den kundkategorin som inte har mycket goda motorkunskaper.
I det här fallet har kunden bett verkstaden om råd. En verkstad som säljer just turboaggregat. Och vet i detalj hur en dieselmotor fungerar.
Att de påstår att det till 99% är turbon är beklämande. Dåligt. Men tyvärr inte konstigt.
Nu är problemet löst tack vare en kompis som är mycket duktig.K klorena skrev:
Det var stoppet till pumpen som inte gick hela vägen ut och det gjorde att det inte kom tillräckligt med bränsle Nu är den urstark Tack för alla svar som ni har skrivit i tråden.
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Lidl verktyg denna vecka.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Ny Mison 18 tub, reklamera?
Verktyg, Maskiner & Fordon