67 150 läst · 2 237 svar
67k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Lessen men du har fel här.Claes Sörmland skrev:
Nej, ett logiskt felslut att dramatiska och moralistiska utspel alltid skulle vara bättre än att arbeta långsiktigt för att övertyga sina medmänniskor. Jag skulle t o m gå så långt att säga att det är detta felslut som har orsakat situationen i USA. Och vi har ju samma rörelser i hela Europa. Det är dags att tona ned sig lite nu och ta samtal istället för att polarisera.
(Men jag misstänker att jag aldrig kommer lyckas övertyga dig och många andra om detta. Det känns ju så skönt i magen att fördöma de moraliskt lägre stående. Sen får pragmatiska människor plocka upp spillrorna efter tuppfighten och få samhället att fungera.)
Att tona ner sig och samtala fungerar inte med vissa personligheter. De som anser att styrka gör rätt och ska bestämma över alla andra.
Det är ju det som väst försökt göra med Putin. FUNGERAR INTE!
Det är tyvärr sådana åsikter som har försatt världen i den situation vi befinner oss i nu.
Och det är tyvärr samma med nuvarande administration i USA.
Och sen lycka till med den attityden mot Kina. ... de kommer att vara mycket samarbetsvilliga och dessutom troligen vilja investera.... bara för att kunna 1) sno alla ideer och 2) sprida sin propaganda medan de kör koncentrationsläger på hemmaplan
Nä det man gör med mobbare (om tex Trump och Co) är att man går ihop och kommer överens att man ignorerar (bojkottar) dem samt bildar en egen försvarspakt där de inte är med. Då får de stå ock skrika bäst de vill.
Och mot de med Imperialistiska stordrömmar är det bara vapenmakt som gäller.
Du får tycka vad du vill om det, men så är verklighten.
Tror inte vi som individer inte behöver krysta fram någon bojkott, Trump och co. gör det ju så bra själva. Haldelskriget kommer göra amerikanska varor dyra och bortvalda, och Musk har ju sänkt sitt varumärke totalt.
Jo och nästa dag fylla gatorna med antikineser och nästa med antiryssar,Claes Sörmland skrev:
Såg en analys på TV4 morgon och att Europa inte har så många vänner kvar.
Sen att "bränna" pengarna på försvarsförmåga isf att få fart på industrin kanske är planen så är Europa helt uträknade?
Att lösa Ukraina är ett måste och sannolikt med ett "pris"!
Man kan snabba på lite med "vald bojkott"S Staffan-N skrev:
Vald bojkott är ju just att välja bort de varor som personer som Musk representerar.
Nu har det inte uppkommit överdrivet mycket i Svensk media ... men det som kommer att ta hårdast på USA är muckandet med Canada. De har blitt löjligt förbannade på Trump och hotar nu med att stänga av gas, el och kärnbränsle (USA har inte egen produktion att klara sig på då det gäller kärnbränsle)
Jag håller på den som verkar för fred och diplomati och söker ett sätt att släcka alla eldar som brinner i världen just nu. Att vi nu bara har rädda politiker som krigshetsar och mopsar upp sig är fan inte svinbra, vi har bara garanterat att kriget kommer hit med vårt Natomedlemskap, gissningsvis drar väl USA sig ur nato och sen kan ryssen välja och vraka i natoland som ska invaderas härnäst. Sen kan folk bojkotta coca-cola och känna att man verkligen gör skillnad. Alla är fan sämst! Verka för fred eller avgå!
Jag tror att det är rätt tillfälle för Europa att börja prata mera med andra demokratier i världen. Trumps utspel gör att fler länder är rädda att de inte ska få hjälp. Vi behöver visa arr vi står enade, även om USA vacklar.P paralun skrev:
Det där är ju den farligaste av alla inställningar. Om vi tillåter att länder med stark militär kan ta över mindre länder runt omkring är vi riktigt illa ute.F Fin_lampa skrev:Jag håller på den som verkar för fred och diplomati och söker ett sätt att släcka alla eldar som brinner i världen just nu. Att vi nu bara har rädda politiker som krigshetsar och mopsar upp sig är fan inte svinbra, vi har bara garanterat att kriget kommer hit med vårt Natomedlemskap, gissningsvis drar väl USA sig ur nato och sen kan ryssen välja och vraka i natoland som ska invaderas härnäst. Sen kan folk bojkotta coca-cola och känna att man verkligen gör skillnad. Alla är fan sämst! Verka för fred eller avgå!
Vem verkar för fred menar du?F Fin_lampa skrev:Jag håller på den som verkar för fred och diplomati och söker ett sätt att släcka alla eldar som brinner i världen just nu. Att vi nu bara har rädda politiker som krigshetsar och mopsar upp sig är fan inte svinbra, vi har bara garanterat att kriget kommer hit med vårt Natomedlemskap, gissningsvis drar väl USA sig ur nato och sen kan ryssen välja och vraka i natoland som ska invaderas härnäst. Sen kan folk bojkotta coca-cola och känna att man verkligen gör skillnad. Alla är fan sämst! Verka för fred eller avgå!
Det blir lite lustigt. För likt 68-vänstern bojkottar du det du redan nu inte använder, eller åtminstone inte behöver använda utan större uppoffring. Resten? Ähh! Det pratar vi inte om. -"USA ut ur Indokina, Laos och Kambodja"! -har du en cigg?L Lilllen skrev:
Att det här med att stå upp för det som är rätt, innebär stora uppoffringar, är något de flesta inte tänker på när de står tillsammans på internetbarrikaden och med knutna nävar ropar -"Död åt ...(vad som är på modet för tillfället)!
När den krassa verkligheten kommit ikapp och ord skall gå till handling? Ja, då falnar solidaritetens flamma betänkligt. Aj då!
Jo men som Malcolm Dixelius konstaterade på TV4 Nyhetsmorgon så har inte Europa så många vänner.L Lilllen skrev:
Han kunde tom tänka sig att man närmade sig Turkiet.
Sen för trumpen är ju allt affärsförhandlingar i sin brutalaste form och han vill tvinga fram en lösning av Ukrainafrågan.
Hjälper knappast att vi sätter oss ned och sjunger "We shall overcome".
Det kan ju hända att jag drog för snabba slutsatser om ditt inlägg, men många som propagerar för fred när det gäller Ukraina-frågan menar att alla helt sonika ska sluta ge dem vapen, och låta Ryssland inta dem bäst de vill. Vad är din ståndpunkt?F Fin_lampa skrev: