71 429 läst · 2 237 svar
71k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag vill påminna om att inte heller Finland kunde hålla några val under kriget. Det går helt enkelt inte mitt i ett fullt krig.tensiden skrev:
Nu har du säkert fått lite svar i tråden redan, men exempelvis:
Trump: Ukraina startade kriget
Verkligheten: Ryssland invaderade först Krim 2014, sedan fullt anfall 2022.
Trump: Zelensky är en diktator och vill inte hålla val
Verkligheten: Ukrainas krigslagar sattes långt innan Zelensky ens blev president. Enligt dessa lagar håller de inte val under krig. Vilket är fullt rimligt.
Trump: Vi har gett Ukraina 350B dollar.
Verkligheten: Det är 120B, typ. Dessutom är det inte i reda pengar utan i materiel m.m. som tillverkats i USA och till viss del skulle skrotats (till stor kostnad).
Trump. Vi GER Ukraina pengar, EU lånar ut och får tillbaka pengarna.
Verkligheten: Båda sidor har en blandning av lån och "gåvor". Dock är EU:s insatser till större delen lån. Det här var (väl?) det som Macron fick rätta Trump i vid sittande möte/presskonferens. Sen sa Trump samma sak igen med med Storbritanniens premiärminister vid sin sida. Han rättade också Trump, fast efteråt. Sen kommer Trump ändå och kör en presskonferens direkt efter mötet och säger SAMMA LÖGN IGEN trots att han blivit rättad om vad som gäller.
Trump: USA har bidragit mer än EU.
Verkligheten: Tittar man på faktiska siffror och inte Trumps hittepåsiffror, så är det tvärtom.
Trump: Ukraina förskingrar och har inte koll på vart hälften av våra pengar gått
Verkligheten: Trump slängde ur sig en hög siffra. Zelensky sa "nä, vi fick inte alls så mycket utan långt mindre". Trump tolkade då det som att differensen är förskingrad. 🙄
Alltså, gubben har ju för tusan en wikipediasida som summerar hans lögner under åren. Det kommer inte bara ur det blå direkt. Visst att många (alla?) politiker kan dras med osanningar, men när det går så långt att man får inte bara en sida, utan flera som behandlar en enskild individs lögner och konspirationsteorier, så ska man nog börja fundera på hur det är ställt mellan öronen... [länk]
[länk]
[länk]
Du belyser huvudproblemet - du förstår inte ens vad som är rysspropaganda. Ett vanligt problem bland de som gärna sprider Putins propaganda och sedan tar på sig offerkoftan när de får kritik.RoTe skrev:
/Krille
Jag skulle säga att prion är Trump, Trump och Trump. I den ordningen. Tror inte riktigt att han inser hur mycket USA förlorar i good-will och internationell handel nu. Ingen vill göra affärer med någon som bryter avtal närhelst det passar.RoTe skrev:
Det är en orättvis jämförelse. Ukrainas regering valdes i ett fritt val. Du med dina Rysslandsfantasier känner säkert inte till fria val, men det har man faktiskt i Ukraina.L lop3r skrev:Vore det ett reellt säkerhetsproblem för Sverige om Finland fick en regering sammansatt av Ryssland som allierar sig med Putin och får pengar, vapen pratar om att ingå militärt sammarbete med eventuella vapensystem på svenska gränsen?
Rysk finansiering av 9 av 10 finska medier finansierade av Ryssland som kablar ut anti svensk propaganda 24/7 osv osv. Tycker du inte det hade varit ett säkerhetsproblem så vet jag inte vad jag ska säga.
Men det är helt korrekt att det skulle vara ett säkerhetsproblem för Sverige om Finland valde en Putintrogen regering och pratade om att inleda militärt samarbete med Ryssland.
Fråga: Är det då rimligt och rätt att Sverige anfaller Finland om de pratar om det? Får vi skicka bomber mot civilbefolkning? Får våra soldater våldta de finska kvinnorna? Får vi genomföra ett eget Butja och får våra soldater ha prickskytte på civilbefolkningen för sitt höga nöjes skull? Får vi ha fjärrstyrda drönare som dyker ner mot civila pensionärer och släpper handgranater på dem?
Eller får man nöja sig med att man har en granne som man uppfattar som ett hot och förstärka sitt eget försvar?
ah vargunge det ger flashbacksIntet skrev:
Jag var Vargunge. Vår hälsning var :- Gebb gebb. Gobb gobb. De övriga två är mig lika främmande. Med det var en turkisk fotbollsspelare som gjorde en vargungehälsning med handen. Dock utan Gebbandet och Gobbandet, som en annan forumskribent noterade var en Nazisthälsning. Vilket då gjorde mig till turkisk nazist och vargunge. Det hela var något komplicerat.
I korthet så gav det antagligen soviet möjligheten att sparka ut tysken.returen skrev:
Bla fick man ca 2000 lok och ca 11000 vagnar.
Jag är ingen historiker men gissningsvis var det helt avgörande för att kunna transportera trupp till fronten.
Detta då man själva byggde ca 92 lok mellan 42 och 45.
Men det är en lång och intressant läsning så jag kan rekommendera wiki länken i förra inlägget.
Men vad gav det USA de allieradeK Klass0n skrev:I korthet så gav det antagligen soviet möjligheten att sparka ut tysken.
Bla fick man ca 2000 lok och ca 11000 vagnar.
Jag är ingen historiker men gissningsvis var det helt avgörande för att kunna transportera trupp till fronten.
Detta då man själva byggde ca 92 lok mellan 42 och 45.
Men det är en lång och intressant läsning så jag kan rekommendera wiki länken i förra inlägget.
hur mäter man färre döda, snabbare slut och det kalla kriget?
Vad hade hänt om Roosevelt inte genomfört detta?
DVS vad gav det?
Konstiga liknelser du gör. Även om jag kan hålla med dig i vissa av sakerna du säger så -WTF?!RoTe skrev:
Att säga att man ville stoppa invandringen för över 20 år sen gjorde att man kunde bli misshandlad. Har du glömt den tiden då alla gillade olika osv? Sen slog det över totalt över en natt i princip och vips hade alla varit för en minskad migration sen urminnes tider och gränserna skulle stängas. Men detta har så klart inte hänt då vi har en massiv anhöriginvandring fortfarande än idag. Allt är ett spel för galleriet.
Att säga något annat än "Stand with ukraine" idag är samma sak, att t.ex. ha den ryska flaggan på sig kan innebära misshandel. Det är dagens narrativ som är den enda sanningen, så var det då och så är det nu. Man läser aftonbladet och intar den ställningen okritiskt och allt är svart eller vitt, superenkelt. Vänner, familj och kollegor, alla håller med, alla är nöjda och glada. Hur åsikterna förändrats om 20 år är ju omöjligt att veta men den som lever får se. Jag ser bara att narrativet upprepas gång på gång, det gäller ju bara olika frågor. "I support the current thing" och så byter man profilbild på Facebook.
Men som vanligt är 99% av alla människor NPCer som bara rapar upp det man ska göra för stunden utan att tänka kritiskt i något led. Det som alltid är lika är hur tvärsäkra alla är. Allt från svagbegåvade till akademiker är alla tvärsäkra på sin sak, att dagens politiskt korrekta åsikt är den som är sann. Kolla farsen om skäggbarnen eller apatiska barnen t.ex. ALLA såg vad som hände men ingen vågade säga något.
Gällande skuldfrågan i detta krig så finns det bara en skyldig - angriparen.
Sen kan man förespråka pragmatism om man vill, men Ryssland är angriparen.
det är ju aldrig ens fel att två träter...S Snikholt skrev:
tensiden skrev:
L L Jan skrev:Har hört att Ukraina typ också startade det pga Nato -medlemsintresse och Biden sa ok. Trots att Nato tidigare lovat Putin att de ej kommer med.
Tydligen håller man inte nya val i krig.
Om pengarna vet jag inte? reella pengar eller även indirekta pengar?
Trump kanske inte ljög inför Macron, utan hade fel? Så korkad är han inte nog. Att ha fel är inte detsamma som ljuger alltid . Eller?
Wikipedialänkarna går jag inte in på. Där kan vem som helst skriva vad som helst. Wikipedia är bra om man vill veta vissa enklare fakta, men inget mer ingående, för min del.
tensiden skrev:
Nu har du säkert fått lite svar i tråden redan, men exempelvis:
Trump: Ukraina startade kriget
Verkligheten: Ryssland invaderade först Krim 2014, sedan fullt anfall 2022.
Trump: Zelensky är en diktator och vill inte hålla val
Verkligheten: Ukrainas krigslagar sattes långt innan Zelensky ens blev president. Enligt dessa lagar håller de inte val under krig. Vilket är fullt rimligt.
Trump: Vi har gett Ukraina 350B dollar.
Verkligheten: Det är 120B, typ. Dessutom är det inte i reda pengar utan i materiel m.m. som tillverkats i USA och till viss del skulle skrotats (till stor kostnad).
Trump. Vi GER Ukraina pengar, EU lånar ut och får tillbaka pengarna.
Verkligheten: Båda sidor har en blandning av lån och "gåvor". Dock är EU:s insatser till större delen lån. Det här var (väl?) det som Macron fick rätta Trump i vid sittande möte/presskonferens. Sen sa Trump samma sak igen med med Storbritanniens premiärminister vid sin sida. Han rättade också Trump, fast efteråt. Sen kommer Trump ändå och kör en presskonferens direkt efter mötet och säger SAMMA LÖGN IGEN trots att han blivit rättad om vad som gäller.
Trump: USA har bidragit mer än EU.
Verkligheten: Tittar man på faktiska siffror och inte Trumps hittepåsiffror, så är det tvärtom.
Trump: Ukraina förskingrar och har inte koll på vart hälften av våra pengar gått
Verkligheten: Trump slängde ur sig en hög siffra. Zelensky sa "nä, vi fick inte alls så mycket utan långt mindre". Trump tolkade då det som att differensen är förskingrad. 🙄
Alltså, gubben har ju för tusan en wikipediasida som summerar hans lögner under åren. Det kommer inte bara ur det blå direkt. Visst att många (alla?) politiker kan dras med osanningar, men när det går så långt att man får inte bara en sida, utan flera som behandlar en enskild individs lögner och konspirationsteorier, så ska man nog börja fundera på hur det är ställt mellan öronen... [länk]
[länk]
Gick in på en av dina länkar:
https://en.wikipedia.org/wiki/False_or_misleading_statements_by_Donald_Trump.
Slutade läsa efter denna mening:
Donald Trump has made tens of thousands of false or misleading claims
Alltså flera tiotusentals falskheter under första och andra perioden står det.
Om det är 20000 st så blir det en i timmen varje dag, räknat på 10 timmars arbetsdagar. Detta inser vem som helst bara är strunt och löjligt.
Wikipedia är så dåligt alltså. Hur kan folk använda den skiten?
Det är tyvärr så illa!L L Jan skrev:Gick in på en av dina länkar:
[länk].
Slutade läsa efter denna mening:
Donald Trump has made tens of thousands of false or misleading claims
Alltså flera tiotusentals falskheter under första och andra perioden står det.
Om det är 20000 st så blir det en i timmen varje dag, räknat på 10 timmars arbetsdagar. Detta inser vem som helst bara är strunt och löjligt.
Wikipedia är så dåligt alltså. Hur kan folk använda den skiten?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.washingtonpost.com/poli...isleading-claims-total-30573-over-four-years/
Detta är bara fram till början av 2021... antalet lögner sedan dess har garanterat inte minskat.