67 428 läst · 2 237 svar
67k läst
2,2k svar
Trump/Vance?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jo det stödpaket som Trumpen hotar att dra in nu är på 8 miljarder.D Dilato skrev:
https://europaportalen.se/notis/2024/12/usa-presenterar-nytt-stodpaket-till-ukraina
Sen kan vi ju drabbas av rustningspanik som Mette i Danmark och då ska 100 miljarder fram.
Klart dyrt!
Jo men det är ju det sista stödpaketet i en rad. Ska kolla lite vad USA betalt totalt jämfört med EuropaD Dilato skrev:
Trumpen är ju en businessman och vi får nog ta oss en funderare på vad Krim o Donetsk är värt.
Bittert är det men det här måste lösas!
EDIT USA har betalt 183 miljarder dollar
Since Russia's full-scale invasion of Ukraine in February 2022, Congress has appropriated or otherwise made available nearly $183 billion for Operation Atlantic Resolve and the broader Ukraine response. Additionally, the United States provided $20 billion in loans as part of the G7 nations extraordinary revenue acceleration loans initiative. The Special IG for OAR has collected funding data from all 14 Federal agencies that were authorized to receive funds through the Ukraine supplemental appropriation acts, including the Department of Defense (DoD), Department of State (State), and the U.S. Agency for International Development (USAID).
https://www.ukraineoversight.gov/Funding/
EU har klarat av 135 miljarder Euro
https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/eu-solidarity-ukraine/
Redigerat:
Stridsflygplan...tänker du på deras senaste kreation, SU-57, med påstådda 'stealth egenskaper', med en radarreflektionsyta på ungefär 1 m², jämfört med de amerikanska F-22, som har en radarreflektionsyta motsvarande ett bi (1 cm²) 🤣🤣🤣Intet skrev:
Ryssarna har lyckats skruva ihop 22 st plan, USA har byggt 187 st F-22 som är i tjänst.
En mycket bra fråga! De med hög svansföring, som skall sätta ner foten och annat verbalt nonsens, stup i kvarten, har inget svar. Trump och Vance har gjort det väldigt klart att Europa får klara sig själv, för amerikanska skattebetalare har nog med att försvara sitt eget land och är trötta på att ge militär U-hjälp till oss.sysmali skrev:
Jag kanske inte har så hög tilltro att Sverige själva skulle lyckas kasta tillbaka ryssen i havet. Jag är förvisso pessimistisk lagd, men var det inte endast 35% i senaste undersökningen som ville försvara Sverige med vapen?P paralun skrev:
Genom att vi inte kan räkna med USA, så skulle övriga NATO behöva ställa upp desto mer. Här är jag aningen mer optimistisk, tror Polen som tar allt större ansvar tillsammans med England kanske skulle ställa upp. Övriga länder är jag mer tveksam till. Finland skulle behöva täcka sin egen gräns.
Men vad vet jag som halvglad amatör.
Nu är det ju så att Bidenadministationen GAV 183 miljarder dollar i GÅVA till Ukraina för att köpa militärmateriel, mest från USA.P paralun skrev:Jo men det är ju det sista stödpaketet i en rad. Ska kolla lite vad USA betalt totalt jämfört med Europa
Trumpen är ju en businessman och vi får nog ta oss en funderare på vad Krim o Donetsk är värt.
Bittert är det men det här måste lösas!
EDIT USA har betalt 183 miljarder dollar
Since Russia's full-scale invasion of Ukraine in February 2022, Congress has appropriated or otherwise made available nearly $183 billion for Operation Atlantic Resolve and the broader Ukraine response. Additionally, the United States provided $20 billion in loans as part of the G7 nations extraordinary revenue acceleration loans initiative. The Special IG for OAR has collected funding data from all 14 Federal agencies that were authorized to receive funds through the Ukraine supplemental appropriation acts, including the Department of Defense (DoD), Department of State (State), and the U.S. Agency for International Development (USAID).
[länk]
EU har klarat av 135 miljarder Euro
[länk]
Vad fan har Trump-tölpen med det att göra, en gåva tar man inte tillbaka, i synnerhet när man inte var den som gav gåvan.