227 117 läst · 170 svar
227k läst
170 svar
Trallbräda, vilket håll?
Är inte det en av de nya brädorna som du lagt på din altan? Nytryckt virke har råkat ut för just det som någon nämnt ovan, nämligen att det tillfälligt kupas åt fel hål pga högre fukthalt än då det hyvlades. I takt med att det torkar kommer det dock att kupa tillbaka sig och börja bete sig som oimpregnerat trä.estwing skrev:
Vad menar du att fördelen med "sur gubbe" är?thewolf skrev:Sur gubbe - Spricker lite men den är skön att gå på
Glad gubbe - spricker inte lika mycket men man får inte gå barfota.
Har tittat och gått på flera altaner av olika åldrar och man känner med foten villket håll trallen ligger åt.
Är trallen ful på den sidan som jag ska ha uppåt så sågar jag bort den fula biten och använder resten där jag behöver kortare bitar. Lite sprickor kan jag leva med men jag vill kunna gå barfota på min altan!
Det är jag och estwing som kör med specialbrädor
Att virket spricker fortare och där igenom gör att altanen/bryggan slits fortare är väl de flesta eniga om.
Kan tänka mig att det spelar mindre roll om man lägger glad eller sur gubbe om man bor skyddat i inlandet men bor man där miljön är tuff så fungerar inte "sur gubbe" något vidare det kan jag lova.
Det är skönare att gå på. När plankan torkar så böjs kanterna neråt. (kommer aldrig ihåg vad som är konvex/konkav) Lägger man glad gubbe så böjs kanterna uppåt och kanterna känns vasa = inte skönt att gå på! Och vattnet samlas i rännan som bildas, och nej man har inget fall på en altan.
Redigerat:
Det är ju det som inte stämmer... Om man lägger glad gubbe så kommer brädornas kanter böjas nedåt. Enligt all bygglitteratur och enligt virkesproducenternathewolf skrev:
Har precis varit hemma hos farsan och kollat på hans mycket gamla trall. Brädorna är lagda med olika sidor uppåt, dom allra flesta med glad gubbe dock.
Så hur ser det ut då? Jo, blandat så det förslår. Glada gubbar med sprickor, glada gubbor utan sprickor. Ledsna gubbar med sprickor och ledsna gubbar utan... Inga är vad jag kunde se kupade som en hängränna, varken glada eller ledsna gubbar.
Min högst personliga reflektion = det har ingen j-vla betydelse alls.
Så hur ser det ut då? Jo, blandat så det förslår. Glada gubbar med sprickor, glada gubbor utan sprickor. Ledsna gubbar med sprickor och ledsna gubbar utan... Inga är vad jag kunde se kupade som en hängränna, varken glada eller ledsna gubbar.
Min högst personliga reflektion = det har ingen j-vla betydelse alls.
Hmm du måste ha otroligt känsliga fötter...thewolf skrev: