Har en snickare hemma nu som precis har börjat lägga trallen. Ser att det är blandat och kommer säga att jag vill ha sur gubbe.
Tror på teorin att sur gubbe = skönare att gå på och mindre vatten efter regn.
Tummen upp till estwing!

Vi kunde inte få tag på trallvirke som var brett nog så det fick bli tryckt råplan i vår trall. Där har man inte så mycket val vad det gäller vilken sida som ska vara uppåt utan det blir vad det blir. Efter 7-8 år kan man konstatera att det böjer och spricker precis som det vill utan hänsyn till gubbens humör i plankan... Avståndet mellan plankorna varierar också mellan 0 och 10 mm beroende på väder. Men det torkar upp på nolltid i solen, går att gå på barfota utan problem och möblerna vinglar inte så vad gör det?

Alltså, det är inte klickgolv i vardagsrummet vi lägger utan ett material som egentligen är helt fel för vad det används till. Trä horisontellt utomhus och dessutom i soligaste läget... Så dumt så man tror det inte egentligen. Även om impregneringen gör att det håller så kommer det att skeva och spricka. Tål man inte det så lägger man sten istället :)

Sätter en femma på att det inte var sista ordet i debatten.

/O

hej...

efter 1 år nu med min altan... så e den lagd med sur gubbe.,..

nu är detta virke väldigt högklassat , alltså så himla täta årsringar så man kan säga att allt är kärnvirke...
kolla in dessa årsringar......

har ingen skålning överhuvud taget... ni som ej tror på detta är välkomna hit...
SUR GUBBE gäller......

mvh
estwing

• DSC00022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
OlaF skrev:
Sätter en femma på att det inte var sista ordet i debatten.
Någon som trodde det ? :D :D :D

Glad gubbe gäller :):):):):):)

Glad gubbe. :)

10 år efter lagt lärkdäck så ser det bra ut. Till skillnad från mina grannar som la med sur gubbe och har fått slipa ner sina uppåt strävande kanter.

Gillar man att slipa så kan man lägga lite som man vill. :)

Kan man inte konstatera att rätt eller fel inte finns i denna fråga?
Det är en smaksak, helt enkelt. Fördelar, nackdelar med båda metoderna.
kvalitét på virke...(sneglar på Estwings fina trallbrädor:cool:) etc. etc

Lösningen är kanske att köra med kvartersågat virke och lägga likgiltig gubbe... :| (Fast liggandes på ena örat förstås.)

estwing skrev:
har ingen skålning överhuvud taget... ni som ej tror på detta är välkomna hit...
SUR GUBBE gäller......
Visst, det är väldigt lite skålning. Men jag skulle definitivt säga att du har början till en skålning på den brädan som skulle innebära hela brädan blir "glad gubbe" med vattenansamling på lite sikt. Kan du inte ta en bild rakt från sidan med en linjal tvärs över. Då tror jag att man kommer se att den faktiskt är lite skålad.

knz skrev:
Har en snickare hemma nu som precis har börjat lägga trallen. Ser att det är blandat och kommer säga att jag vill ha sur gubbe.
Tror på teorin att sur gubbe = skönare att gå på och mindre vatten efter regn.
Tummen upp till estwing!
Sur gubbe på brädan ´= inga kanter & ingen vattenansamling
Sur gubbe på årsringarna = kanter & vattenansamling

Går att läsa i vilken grundläggande bok om snickeri och virke som helst. Sök på nätet så får du se referenser från såväl byggmarknader som från virkesleverantörer och träförädlingsforskare.

J
:D

Tror inte surgubben vill läsa det där.

Återigen .... då tar vi det rätta svaret igen
post108

Finsidan upp = Fulsidan ner.

jag skulle ALDRIG lägga en kvistig sprucken sida upp bara för att gubben va gla eller sur.

Skulle man tvingas lägga sur gubbe så får man väl byta ut den OM den skulle börja bråka. Men det kanske bara var 30e planka gör.

Om ni kollar på trall som har räfflad ovansida, är den gubben glad eller sur?
Givetvis skall kärnsidan vara upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.