K Keld skrev:
Jag la glad gubbe och alla brädorna är som små sjöar när det regnar, jag tror det beror på att det alltid är högre luftfuktighet under mitt ganska låga trädäck. I mitt fall tror jag, att det inte spelat någon roll vilket håll jag vänt brädorna.
Bara så att vi fortfarande är inne på samma förutsättningar här - la du också ett icke tryckimpregnerat däck Keld?

Nä mina brädor var tryckta, .missade den biten.

H Hampe skrev:
Kärnsidan upp!
Alltså årsringarna ska visa "glad gubbe"...
När trallen torkar strävar årsringarna efter att "räta ut" sig, då får du en konvex yta uppåt... skön att gå på, vattnet rinner av osv.
Gör du så, då ganska stort sannolikhet att du får massa flisor i foterna i framtiden.

D Dr.Feelgood skrev:
3 olika svar om jag uppfattar det rätt, kan ni bestämma er? :)
) - >uppåt eller ( -> uppåt
Det viktigaste är att du har bredsidan på brädan uppåt. Den skapar mest yta till altanen då

• Gilla
Blueztar och 4 till
  • Laddar…
Det är bara konstatera att allt virke inte uppför sig lika.

Generellt så kommer virket sträva efter att räta ut årsringarna, dvs lägger man kärnsidan uppåt eller årsringar i glad gubbe som en del säger, så kommer den brädan ofta kupa sig uppåt. Men, jag har själv tittat på ett större tralldäck för många år sedan - det är ju inte första gången detta diskuteras på forumet - och trots att dessa brädor låg på samma ställe så kupade sig brädorna lite hur som helst.

B bengan6 skrev:
Det viktigaste är att du har bredsidan på brädan uppåt. Den skapar mest yta till altanen då
Äntligen ett vettigt inlägg i den här diskussionen.

• Haha
  • Gilla
fresve och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.