227 117 läst · 170 svar
227k läst
170 svar
Trallbräda, vilket håll?
Den räfflade trall som vi var och hämtade hade efter att vi hade plockat ut de som vi ville ha ca 50 % spridning på glad och sur gubbe så att all räfflad trall har räfflorna på kärnsidan stämde iaf inte den här gången.AkutLumbago skrev:
Det gällde för övrigt även de vi ratade.
Henrik
Det heter märgen, det vet väl alla riktiga snickare som är ute i "byggbodarna".estwing skrev:
har lagt denna trall å det är precis som föregående talare skrev...AkutLumbago skrev:
me haft högar som vart blandade...
orkar ej diskutera den saken också.
ni ger gö er aldrig å nu hade även du fel me...:x
go kväll!!!
Väcker liv i vad som verkar vara en av forumets mest omtvistade trådar här, misstänker att en och annan kommer att tänka ”åh nej, inte nu igen..”.
Men jag har ett spörsmål, så lika bra att ta tjuren vid hornen:
Om jag ska sammanfatta de tidigare inläggen så verkar den vetenskapliga och av tillverkarna rekommenderade linjen vara att lägga med årsringarna i glad gubbe. I praktiken verkar många med lång erfarenhet gå tvärtemot detta och istället lägga sur gubbe.
Detta avsteg från teorin verkar i samtliga fall som diskuterats hittills ha gällt tryckt virke, vilket också en del ”surgubbar” har framhållit.
Jag ska nu lägga en altan med kärnfuru, som alltså är och kommer att förbli obehandlat. Finns det konsensus i att jag då ska köra på glad gubbe, eller tycker ni som förordar sur gubbe att detta gäller oavsett träslag?
Tack och förlåt,
Erik
Men jag har ett spörsmål, så lika bra att ta tjuren vid hornen:
Om jag ska sammanfatta de tidigare inläggen så verkar den vetenskapliga och av tillverkarna rekommenderade linjen vara att lägga med årsringarna i glad gubbe. I praktiken verkar många med lång erfarenhet gå tvärtemot detta och istället lägga sur gubbe.
Detta avsteg från teorin verkar i samtliga fall som diskuterats hittills ha gällt tryckt virke, vilket också en del ”surgubbar” har framhållit.
Jag ska nu lägga en altan med kärnfuru, som alltså är och kommer att förbli obehandlat. Finns det konsensus i att jag då ska köra på glad gubbe, eller tycker ni som förordar sur gubbe att detta gäller oavsett träslag?
Tack och förlåt,
Erik
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Varför inte vara pragmatisk?S slerker skrev:
Lägg ut brädorna som du tycker att det ser bäst ut, utan att skruva fast dem.
Nästa vår kollar du hur de har kupat sig, och vänder på de brädor som verkar ligga fel.
Och så skruvar du fast dem.
Då får du rätt avstånd mellan brädorna också, när de har "acklimatiserat" sig.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Glad gubbe är det som känns vettigast eftersom årsringarna vill räta ut sig när det torkar. Dvs - lägger man sur gubbe så kommer det glipa mellan bärlina och trall, lägger man glad gubbe så blir det än tätare mellan bärlina och trall.
Jag la glad gubbe och alla brädorna är som små sjöar när det regnar, jag tror det beror på att det alltid är högre luftfuktighet under mitt ganska låga trädäck. I mitt fall tror jag, att det inte spelat någon roll vilket håll jag vänt brädorna.M Marcussjogren skrev: