MathiasS skrev:
Specialbrädor: Alla vill vi ha en trall som är mjuk att gå på och där vatten rinner av. Vi vill inte att brädan blir till en skål när den torkat. Jag antar att du vill ha det på det viset också och därför antar jag att du har specialbrädor som inte rätar ut årsringarna när dom torkar.....

Oavsett vilket så är det ju så att vissa verkar nöjda med att lägga kärnsidan uppåt och andra med att lägga den nedåt. Eftersom teoretiserandet på forumen ibland går lite väl långt så lägger jag årets altanbygge med halva trallen på ena viset och andra halvan på andra viset. Det är två olika ytor men som ligger i anslutning till varandra. I augisti nästa år gissar jag att båda ytorna torkat ut helt och man kan dra en slutsats.

Om den del jag lägger nu inte blir bra skickar jag en faktura på 4 lök till dig så att jag kan lägga om det med kärnsidan uppåt.... ;)
då bygger jag om hela din altan så den blir ordentligt byggd:D
 
estwing skrev:
hur kan du montera dom så?
virket är sågat huller om buller när det gäller panel..
skall du slänga resten då?
Helt rätt men om jag skall spika en lockpanel med bara finsågat och inget hyvlat eller spårat så är det på det viset jag beskrev innan jag spikar upp panelen på. Men vi kan ju se om ett år hur det blev på MathiasS altan och om du får pynta 4 lök estwing ;)
 
Bonan skrev:
Helt rätt men om jag skall spika en lockpanel med bara finsågat och inget hyvlat eller spårat så är det på det viset jag beskrev innan jag spikar upp panelen på. Men vi kan ju se om ett år hur det blev på MathiasS altan och om du får pynta 4 lök estwing ;)
du kan kika på på min , välkomna!:D:D:D:D
 
J
snickar_lasse skrev:
Tjenare estwing ! Vi kan hålla på hur länge som hälst med detta tjafset.På våran firma finns det flera estwingar.Ha de gött estwing.
Stackare..

;)
 
Det finns ju hur mkt som helst i bygg-, snickar- och trälitteratur om att årsringarna strävar efter att räta ut sig och t.ex. trall därför skall läggas med "glad gubbe" (med avseende på årsringarna, inte trallen i sig). Finns det någon av de som hävdar att kärnan ska läggas nedåt ("sur gubbe") som kan hänvisa till någonting annat än egen erfarenhet för att bevisa att de har rätt? Känns ju som att det är lite lättare att lita på bygglitteratur och information från träproducenter än på en snickare som envist hävdar att han har rätt...
 
J
frhe skrev:
Det finns ju hur mkt som helst i bygg-, snickar- och trälitteratur om att årsringarna strävar efter att räta ut sig och t.ex. trall därför skall läggas med "glad gubbe" (med avseende på årsringarna, inte trallen i sig). Finns det någon av de som hävdar att kärnan ska läggas nedåt ("sur gubbe") som kan hänvisa till någonting annat än egen erfarenhet för att bevisa att de har rätt? Känns ju som att det är lite lättare att lita på bygglitteratur och information från träproducenter än på en snickare som envist hävdar att han har rätt...
Gick och kollade på lite altaner och bryggor vi byggt för någon veckan sedan och ibland så måste man ju lägga någon bräda "sur gubbe" eftersom andra sida är skadad osv.

I stort sett alla de brädor som lagts "sur gubbe" hade spruckit och såg fula ut.



http://img84.imageshack.us/img84/6441/p9030014.jpg

Gladgubbe och ledsen gubbe, som ni ser så spricker surgubbe men gladgubbe håller ihop fint.
 
Redigerat av moderator:
John J skrev:
Gick och kollade på lite altaner och bryggor vi byggt för någon veckan sedan och ibland så måste man ju lägga någon bräda "sur gubbe" eftersom andra sida är skadad osv.

I stort sett alla de brädor som lagts "sur gubbe" hade spruckit och såg fula ut.



[länk]

Gladgubbe och ledsen gubbe, som ni ser så spricker surgubbe men gladgubbe håller ihop fint.
fint kort.
kan mä lägga ut när det är tvärtom mä.
 
Okej! Förlåt, men jag kan inte låta bli...
Här är en bild på en go´ planka - eller ja, resterna av den...

Denna diskussion har intresserat en länge nu, så det första jag gjorde, efter servering,
var rent instinktivt att kolla vilket håll kärnsidan var på...
Kolla årsringarna...

//Daniel
 
  • planka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Thomas59
DeEss skrev:
Okej! Förlåt, men jag kan inte låta bli...
Här är en bild på en go´ planka - eller ja, resterna av den...

Denna diskussion har intresserat en länge nu, så det första jag gjorde, efter servering,
var rent instinktivt att kolla vilket håll kärnsidan var på...
Kolla årsringarna...

//Daniel
Viken sås passar bäst till trycka planksteksplankor?

Sign; "Matintresserad"
 
DeEss - känns det inte trist att du skruvat din trall surgubbe när du ser hur plankan blev? En klockren bild på hur trä strävar efter att räta ut årslinjerna!
 
DeEss - eller menar du att själva brädan är "sur gubbe"? Eller årsringarna? Blev lite fundersam efter att ha sett omröstningen du skapat - den lär inte säga så mkt eftersom vissa kommer syfta på brädorna och vissa på årsringarna...
 
frhe skrev:
DeEss - eller menar du att själva brädan är "sur gubbe"? Eller årsringarna? Blev lite fundersam efter att ha sett omröstningen du skapat - den lär inte säga så mkt eftersom vissa kommer syfta på brädorna och vissa på årsringarna...
Jooo, den är sur åt båda hållen, eller glad om man vill det... ;)

Och ja, mina trall är surskruvade - men vad sjutton för under 5 kr/löp så har man råd att byta när dom börjar buga...
Inte Cheapy eller Byggmax-brädor, heller... Utan redig snabbvuxen Skånegran!!! :D
 
Sur gubbe - Spricker lite men den är skön att gå på
Glad gubbe - spricker inte lika mycket men man får inte gå barfota.

Har tittat och gått på flera altaner av olika åldrar och man känner med foten villket håll trallen ligger åt.

Är trallen ful på den sidan som jag ska ha uppåt så sågar jag bort den fula biten och använder resten där jag behöver kortare bitar. Lite sprickor kan jag leva med men jag vill kunna gå barfota på min altan!

Det är jag och estwing som kör med specialbrädor :)
 
frhe skrev:
Finns det någon av de som hävdar att kärnan ska läggas nedåt ("sur gubbe") som kan hänvisa till någonting annat än egen erfarenhet för att bevisa att de har rätt?
Ok, jag spekulerar lite:
Årsringarna strävar efter att räta ut sig när nysågat virke torkas, och detta beror på att splintveden krymper mer än kärnveden. Sedan hyvlas virket, vilket gör att "kupningen åt rätt håll" tas bort och brädan blir rak och fin igen.
Om man nu tar detta torra raka virke och lägger det på en altan utsatt för regn så ökar fukthalten i virket, och nu sväller splintveden mer än kärnveden. Detta borde leda till en kupning "åt fel håll".

Det kanske inte handlar om att estwing har specialbrädor, utan om de speciella fall där virket hamnar i en miljö där det blir blötare än det var när det kom ur torken?
 
sur gubbe....

min tur å *visa* en bild....

mvh
snickar estwing
 
  • DSC00325.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.