227 256 läst · 170 svar
227k läst
170 svar
Trallbräda, vilket håll?
Ska testa en variant som fredells har, vanlig tryckt trall 34x145 men med sågade spår på undersidan (som massiva golvplank). Spåren är körda på "sur gubbe" sidan, så kärnan är uppåt. Ska bli intressant att se om dessa spår hindrar trallen att kupa sig.
Nackdelen är att man ju inte själv kan välja sida, men förhoppningsvis har man valt den bästa i tillverkningen.
Nackdelen är att man ju inte själv kan välja sida, men förhoppningsvis har man valt den bästa i tillverkningen.
Som dom ligger just nu så är brädan alltså högst i mitten och ev vatten rinner av åt sidorna, stannar inte i "skålen" ?clark skrev:
Kan du skriva här om ett par veckor igen, efter det varit torrt och varmt några dagar, hur kupar sig dina trall då?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Nu är vi där IGEN.frasse skrev:Ska testa en variant som fredells har, vanlig tryckt trall 34x145 men med sågade spår på undersidan (som massiva golvplank). Spåren är körda på "sur gubbe" sidan, så kärnan är uppåt. Ska bli intressant att se om dessa spår hindrar trallen att kupa sig.
Sur gubbe relaterar väl i alla fall till årsringarnas krökning, INTE till hur brädan för tillfället är kupad, så vad menar du med att "spåren är körda på SUR gubbe sidan. Någon sådan sida finns inte vad jag vet. Det är ju årsringarnas krökning på kortsidan man kollar på.
Ska jag tolka vad du skriver så är spåren frästa på splintvedsidan, dvs motsatta sidan mot kärnveden. Det skulle i sin tur innebära att man lägger glad gubbe.
Haha, det är inte lätt med definitioner.....
Jag menar precis det du skriver, men satt och tänkte på annat när jag skrev. Alltså, spåren sitter på motsatt sida kärnan, (splinten) så det blir automatiskt att man lägger glad gubbe.
Så vi är överens
Jag menar precis det du skriver, men satt och tänkte på annat när jag skrev. Alltså, spåren sitter på motsatt sida kärnan, (splinten) så det blir automatiskt att man lägger glad gubbe.
Så vi är överens
jajjamensan jag skall hålla koll. Jämför man min framsida som jag byggde förra året men där jag la den finaste sidan upp och därmed fick ibland sur och ibland glad gubbe upp har jag pölar i brädorna flera timmar efter att det slutat regnaMikael_L skrev:
På baksidan har vi inte sett en ända pöl nånstans än, men jag skall hålla uppsikt och rapportera om en månad.
precis som bilden i inlägget en bit ovan är så jag har lagt alla brädorna.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Du har alltså lagt SURGUBBE på baksidan, bara så att vi är överens. Kärnvirket nedåt.clark skrev:jajjamensan jag skall hålla koll. Jämför man min framsida som jag byggde förra året men där jag la den finaste sidan upp och därmed fick ibland sur och ibland glad gubbe upp har jag pölar i brädorna flera timmar efter att det slutat regna
På baksidan har vi inte sett en ända pöl nånstans än, men jag skall hålla uppsikt och rapportera om en månad.
precis som bilden i inlägget en bit ovan är så jag har lagt alla brädorna.
Redan för 48 inlägg sedan postades det en bild på hur det blir när träet torkat lång tid.
Varför fortsätta att tjafsa om glad eller sur gubbe när ni inte pratar om samma sak? Halva gänget snackar om hur brädan böjer sig, andra halvan om hur årsringarna ser ut.
Varför fortsätta att tjafsa om glad eller sur gubbe när ni inte pratar om samma sak? Halva gänget snackar om hur brädan böjer sig, andra halvan om hur årsringarna ser ut.
för att trallen ej skall läggas så.MathiasS skrev:
sen om du nu ser på bilden för 48 inlägg sen så ser du kärnan med ett litet hack i uppepå.
där har du sprickan som blir. så den bilden va en av en trall bräda jag hade kastat å kapat ner å slängt.
bilden visar att du får en bru mjuk rand ovanpå som sedan nöts bort därav en spicka m.m....
mvh
snickar estwing
Forumets största problem. Andra året med det eviga tjötet.Ni som lägger sur bubbe som ni kallar det,ni måste även spika finsågad panel på fasad på liknande sätt eller frångår ni det.