Pongu skrev:
Du menar att du la trallen som på Hampes bild och ändå bildades en dal på ovansidan..?
ja precis, men svaret fanns kanske i "knife"s inlägg.

Ska man inte åka till byggmax och byta dem då?

Kärnsidan skall alltid läggas uppåt hur konstigt det än känns pga att det är skålformad på det hållet.

Har gjort åtskilliga trädäck och altaner och alla har haft samma resultat med att de lägger sig rätt med tiden.

Skall även finns ca 2-3mm springa mellan trallbräderna pga av att det sväller vid minusgrader.

MVH
Bonan
Möbelsnickare

• Gilla
Voth
  • Laddar…
Jag tycker att ni underskattar den viktigaste orsaken till "kärnsidan upp"

Kärnan är den mörka delen av träet, långsamvuxet av bra kvalite har stor andel kärnved som är mycket hårdare, mer naturligt impregnerat och slitstarkare än resten av träet.
Kolla på en gammal timmerlada där ytveden är helt söndersprucken och porös men kärnveden kan vara stenhård och frisk.
Jag röstar på kärnved upp......... eller ut........... vid panelspikning.
Lägg smilies;-)

"När brädan blir torr rinner vattnet av" - ja så funkar det väl ;)
Jag har också hört kärnsidan upp och skruv i zigzag över golvbjälkarna.

Leaff skrev:
ja precis, men svaret fanns kanske i "knife"s inlägg.

Ska man inte åka till byggmax och byta dem då?
Ingen bytesrätt på virke hos Byggmax.

M
Bozzo skrev:
Är en glad amatör som med viss proffshjälp färdigställt regelverket för mitt nya trädäck. Trallvirke är inhandlat och kommande helg skall det sågas och skruvas. Hörde något om att det är viktigt vilken sida, med avseende på träets ådring, av trallbrädan som skall vara vänd uppåt. Alltså, spelar det någon roll vilken av brädans sidor som ligger uppåt?
Häng en liten brädstump i Solen nån dag, av virket du ska använda , sen så ser du hur virket ska vändas, för att vattnet ska rinna av... För ska du vänta tills det är utrett i den här tråden, då blir det ingen altan i sommar :D

magentis

• Gilla
Tolvan Tolvansson
  • Laddar…
Fy fan, man skulle ALDRIG ha läst denna tråden blir ju enbart förvirring av den

• Gilla
Herr Svensson och 3 till
  • Laddar…
Denna förvirringen beror på att folk som inte är yrkeskunniga i frågan drar egna slutsatser för de har hört eller tror att de vet saken i fråga. De saknar både fakta och referenser vilket leder till sådan förvirring som denna vilket är tråkigt för den som vill veta.

Kärnsidan skall vara upp, dvs en glad gubbe på ändträet när det läggs. Det spelar ingen roll hur det är med fukthallt, tjocklek, bredd eller längd osv. En klyvd stocks kanter torkar alltid utåt från kärnan. Likaså gör trallen från furen.

Bonan / Möbelsnickare

• Gilla
splinter
  • Laddar…
Till förra årets altansäsong diskuterades ämnet ingående..., utan att alla blev eniga...

Jag tror att det är med denna fråga, som det är med så mycket annat här i världen: Det finns inte ett enda svar som är SANNINGEN, och som varenda människa instämmer i.
Man får helt enkelt försöka dra en egen slutsats och bestämma sig för något som man själv tycker verkar bra, och sen får man följa den linjen. Total enighet kommer det aldrig att bli.
Fast det är rätt kul att läsa alla inlägg från tråden från förra säsongen...

M
Aldrig tro på sanningar, det är bara nåt som politiker hittat på.. :)

magentis

Redigerat:
byggt väldigt många altaner.
när man får trallhögen lägger man undan översta lagret. det brukar vara lite torrare .
använder dom sist ifall det skulle fattas nån bräda.
vi lägger alltis kärnan neråt.
till 90% så blir detta rätt.
visst nån kärna bräda kan vrida sig till glad gubbe men mycket få.
så lägg som en *sur* gubbe.

mvh
snickar estwing

Jag håller på å skruvar trallvirket på altanen. Nu har jag hittat några bräder som verkar ha kärnan mitt i.
Vilken sida tycker ni att jag skall vända upp. Har lagt de andra med kärnan upp. Samt att det finns några som lagts med kärnan ner ( på grund av estetiska skäl).
Jag har avbrutit jobbet nu, i väntan på ett proffsigt och förståndigt svar, för det verkar finnas många riktigt goa förståsigpåare.
Ha en bra dag, alla.

Visst kan man konsekvent lägga "sur gubbe". Men i praktiken får man bedöma bräda för bräda. Är det någon bräda som har fullt med knaggar på ena sidan så vänder man den sidan neråt, även om det blir "fel".

• Gilla
Pelle i Boa
  • Laddar…
bengan6 skrev:
Jag håller på å skruvar trallvirket på altanen. Nu har jag hittat några bräder som verkar ha kärnan mitt i.
Vilken sida tycker ni att jag skall vända upp. Har lagt de andra med kärnan upp. Samt att det finns några som lagts med kärnan ner ( på grund av estetiska skäl).
Jag har avbrutit jobbet nu, i väntan på ett proffsigt och förståndigt svar, för det verkar finnas många riktigt goa förståsigpåare.
Ha en bra dag, alla.
Ska du vänta på ett enigt svar får du inte upp altanen den här sommaren...;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.