Jag hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har fått lära mig att kärnvirke sätts utåt när man sysslar med snickerier och golv inomhus, för att minimera sprickbildning osv. Jag har även fått lära mig att sätta kärnvirket uppåt när jag lägger trall på altandäck. Nu har en snickarkunnig vän påpekat att kärnveden skall ligga neråt på altandäck. Har han rätt eller har jag rätt? Rent logiskt vill jag lägga kärnveden uppåt för att få rätt krökning på trallen när den ev skevar, så att vattnet rinner av, men jag kanske är ute och cyklar? Svar emottages tacksamt!
Jag fick tipset av en granne (som i sin tur fått det av snickaren) att tänka sig en
dvs att kärnveden ska ligga uppåt. Det skulle kunna bli kupor men risken är större för sprickbildning åt andra hållet sägs det. Så, ja, jag har lagt det med kärna uppåt, som en glad gubbe
Kjell G
dvs att kärnveden ska ligga uppåt. Det skulle kunna bli kupor men risken är större för sprickbildning åt andra hållet sägs det. Så, ja, jag har lagt det med kärna uppåt, som en glad gubbe
Kjell G
Kjell, Antar att du menar kupar sig uppåt, plankan kupar sig som en ledsen gubbe alltså... Man lägger golvet som en glad och den blir sedan ledsen. Det gör att vattnet rinner av och det är skönare att gå på. Den enda fördelen jag kan se med att vända på plankan är att den lite tåligare veden kommer neråt, om den nu skulle vara fuktigare vid markytan. MEn jag har svårt att se att det skulle uppväga de andra fördelarna.
Då ska vi se om jag fattar det hela rätt; först måste kärnvirke/kärna definieras, det är veden närmast mitten på trädet, OK? Det ger årsringar som växer utåt barken till. Om nu brädan inte är helt plan utan böjer sig/kupar sig så lär den väl följa årsringarna? Om man då lägger brädan som en glad gubbe dvs tittar på den från ändan o ser om den är glad, då hamnar kärnan uppåt. Sen fäster man den, två skruv oftast, hyfsat när kanten och drar ner den så den blir rätt så plan. Det kan ändå bli en liten kupning men är inte den försumbar, särskilt om altanen/däcket har ett lätt fall utåt? Kärnveden tåligare = uppåt? Sprickbildning uppstår väl oftast i ytterlagret, bort från kärnan? Ännu ett skäl att lägga kärna uppåt?
Korrigera mig gärna men så är det jag förstått det. Vore rätt bra att få reda på om det finns nåt helt rätt/fel (särskilt nu när regelverket är klart och trallen bara längtar efter att få komma på
Kjell G
Korrigera mig gärna men så är det jag förstått det. Vore rätt bra att få reda på om det finns nåt helt rätt/fel (särskilt nu när regelverket är klart och trallen bara längtar efter att få komma på
Kjell G
Alles bra, förutom att brädan inte kupar sig i samma riktning som årsringarna utan tvärtom. Man lägger brädan med årsringarna som en glad gubbe och brädan i sig blir en ledsen gubbe.
estwing skrev:
Jag får inte ihop det riktigt... Lägger man trallens årsringar som en sur gubbe/regnbåge så kupar sig trallen som en skål och vattnet ligger kvar. Dina inlägg motsäger sig lite... Fördelen kan vara att kärnveden kommer uppåt. Ytterligare en sak kan vara på vilken sida det sker mest sprickbildning, och det har jag faktiskt aldrig tänkt på.estwing skrev:
He, här diskuterar vi i onödan. Se de här trådarna.
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7861-vilken-sida-av-trallen-upp.html
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/8280-vilken-sida-pa-trallvirket-uppat.html
Jag skulle välja att få trallen kupad uppåt, mycket skönare att gå på.
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7861-vilken-sida-av-trallen-upp.html
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/8280-vilken-sida-pa-trallvirket-uppat.html
Jag skulle välja att få trallen kupad uppåt, mycket skönare att gå på.
saken e den att du har fel.Dr_Jerkyll skrev:Jag får inte ihop det riktigt... Lägger man trallens årsringar som en sur gubbe/regnbåge så kupar sig trallen som en skål och vattnet ligger kvar. Dina inlägg motsäger sig lite... Fördelen kan vara att kärnveden kommer uppåt. Ytterligare en sak kan vara på vilken sida det sker mest sprickbildning, och det har jag faktiskt aldrig tänkt på.
lägger du trallen med glad gubbe ligger vattnet kvar.
bilden som finns här med har helt klart vridigt sig, den brädan hade jag ALDRIG lagt på mitt golv iaf.
vattnet SKA rinna av.
trallen skall ligga som denna gubbe-------->
ej såhär---------->
angdående sprickor, så spricker allt virke som är ute, vatten, sol orsakar att virket spricker å vrider sig, blir större å mindre.
som sagt lägg trallen med bågen UPPÅT!
mvh
snickar estwing
Jag tror att saken är den att du har fel. Det blir lätt missförstånd märker jag. Läs lite noggrannare vad jag skriver och titta på bilden ovan i Faidros inlägg. Jag repeterar. _Årsringarna_ ska vara som en glad gubbe, om brädan kupar sig så kupar sig _brädan_ som en ledsen gubbe, alltså _brädan_ blir högst på mitten eller kupar sig som en regnbåge. Vattnet rinner av.estwing skrev:saken e den att du har fel.
lägger du trallen med glad gubbe ligger vattnet kvar.
bilden som finns här med har helt klart vridigt sig, den brädan hade jag ALDRIG lagt på mitt golv iaf.
vattnet SKA rinna av.
trallen skall ligga som denna gubbe-------->
ej såhär---------->
angdående sprickor, så spricker allt virke som är ute, vatten, sol orsakar att virket spricker å vrider sig, blir större å mindre.
som sagt lägg trallen med bågen UPPÅT!
mvh
snickar estwing
Ang sprickbildning så är det klart att virke utomhus har en tendens att spricka. Problemet är att det tenderar att spricka mer eller lättare på kärnsidan, eftersom brädan kupar sig år andra hållet.
Faidros bild stämmer ju perfekt. Årsringarna rätar ut sig när de torkar, därför buktar sig brädan inte åt samma håll som årsringarna. mvh goranmjolby