95 374 läst · 101 svar
95k läst
101 svar
Kärnvirke utåt eller inåt?
Hej.
Estwing. Har sett dina byggen och all heder åt dom, men...
Jag har aldrig någonsin, och kommer inte göra det, satt trall eller brädfoder med kärnan inåt. (Strunta i sur eller glad gubbe!)
Virke är hållbarast där årsringarna är tätast och följaktigt holkar sig brädorna utåt.
Man vill ha det hållbaraste utåt.
Vid bilderna av virke som holkat åt andra hållet, beror det på att det legat ett tag, och den sidan varit utsatt för fukt. Om de varit vända åt rätt håll hade de varit tvärtom. Men starkare.
Eller menar du att virket är starkast vid barken?
Virke holkar sig åt det håll det är utsatt för fukt, men det är tåligast vid kärnan.
Spelar ingen roll om det är tryckt eller inte. Det är alltid hårdast vid kärnan!
Kvist är väl ändå vanligast vid utsidan av trädet? Hur ser träden ut nere hos er?
Våra har grenar utåt.
mvh Johan
Jag har aldrig någonsin, och kommer inte göra det, satt trall eller brädfoder med kärnan inåt. (Strunta i sur eller glad gubbe!)
Virke är hållbarast där årsringarna är tätast och följaktigt holkar sig brädorna utåt.
Vid bilderna av virke som holkat åt andra hållet, beror det på att det legat ett tag, och den sidan varit utsatt för fukt. Om de varit vända åt rätt håll hade de varit tvärtom. Men starkare.
Virke holkar sig åt det håll det är utsatt för fukt, men det är tåligast vid kärnan.
Spelar ingen roll om det är tryckt eller inte. Det är alltid hårdast vid kärnan!
Kvist är väl ändå vanligast vid utsidan av trädet? Hur ser träden ut nere hos er?
Våra har grenar utåt.
mvh Johan
när det gäller brädfoder kan lika gärna kärnan vara inåt som utåt beror på hur sågat det är.Korp-Johan skrev:Hej.
Våra har grenar utåt.
mvh Johan
angående tralen så hade jag då ej vart nöjd om du byggt på det sättet du förklarar nu.
lägger man med kärnan uppåt så spricker virket lättare, SANT kärnan e hårdast, självklart. men vi pratar trall här å ej foder.
på västkusten har vi bara katusar å vass så inga grenar.
sen hur dina träd ner igenom ser ut skulle jag ej vilja använda då jag håller mig till norrlandsvirke på trallen där allt mer lr mindre ÄR kärna. resten är*balsa träd*.
kom förbi å kika på min altan så ser du...
mvh
snickar estwing
Jag tycker det är viktigast att lägga snyggaste sidan upp.
Dagens trallvirke är ofta fult på en sida med hyvlingsdefekter, lossnade kvistar, barkkant (utan bark förvisso), tryckmärken efter stålband som buntat osv, osv.
Det är ju kul om vattnet rinner av men man behöver inte vara manisk, tryckt virke har ju trots allt den fördelen att det tål fukt.
Dagens trallvirke är ofta fult på en sida med hyvlingsdefekter, lossnade kvistar, barkkant (utan bark förvisso), tryckmärken efter stålband som buntat osv, osv.
Det är ju kul om vattnet rinner av men man behöver inte vara manisk, tryckt virke har ju trots allt den fördelen att det tål fukt.
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
precis.somelvis skrev:Jag tycker det är viktigast att lägga snyggaste sidan upp.
ibland får man givetvis vända på trallen.
självklart.
Jag håller med somelvis, jag försöker få avrinning, men faktiskt alltid den finaste/hela sidan uppåt, så man slipper obehagliga ojämnheter & fliser! Håller just nu på med en altan på 65m2 och virket köptes på k-rauta, en drive de hade , jag betalade 7.95:- för 120x28mm. Så nästan halva priset, då kan man leva med att några bräder är fulare på ena sidan!
ta dig en titt på vax imp me. 17kr/m då kan man snacka om fin trall.almanakis skrev:Jag håller med somelvis, jag försöker få avrinning, men faktiskt alltid den finaste/hela sidan uppåt, så man slipper obehagliga ojämnheter & fliser! Håller just nu på med en altan på 65m2 och virket köptes på k-rauta, en drive de hade , jag betalade 7.95:- för 120x28mm. Så nästan halva priset, då kan man leva med att några bräder är fulare på ena sidan!
man skall gö ha altan i många många år...
lämnar denna tråd nu
mvh
snickar estwing
Word!somelvis skrev:Jag tycker det är viktigast att lägga snyggaste sidan upp.
Snyggsidan uppåt! Av min trallhög på 710lpm var det inte många toksnygga brädor.
Däremot var väl inte så många fula heller men. Som du säger, en halvdålig kvist på fel ställe så vänder jag hellre på brädan.
Sur eller glad gubbe? Olika.
Ja har ju oxo påvisat att det skall vara gladgubbe för att trallen rätar ut sig när den har torkat.
Finns dokumenterat med bilder efter de tester jag körde i en labb ugn.
Skulle oxo hävda att det är mer snyggsidan upp som i första hand gäller.
Kan vi inte ta å låsa denna tråden vi på forumet kommer aldrig att komma helt överens ju
MVH Patrik
Kan vi inte ta å låsa denna tråden vi på forumet kommer aldrig att komma helt överens ju
MVH Patrik
Jobbar med att torka virke så jag skulle gjärna vilja veta lite mer om dina labtester ang. att trallen rätar ut sig vid torkning.ppalm skrev:Ja har ju oxo påvisat att det skall vara gladgubbe för att trallen rätar ut sig när den har torkat.
MVH Patrik
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Har ni dragit ner eller slutat att amortera på ert bolån?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Inåtgående eller utåtgående: Fråga till er som installerar nya balkong/terassdörrar
Fönster & Dörrar -
Min sons elbil har slutat fungera och går heller inte att ladda längre
El -
Vitlutat + olja eller lut + vitoljat golv?
Golv -
Postlåda med inåtgående eller utåtgående lucka?
Trädgård allmänt