Nu är iaf. min altan klar och jag kommer snart att ha glömt vilken sidan som är upp eller ner. Ser framemot ljumna sommarnätter med grogg och mygg!

Trevlig sommar alla altanbyggare!

Vi har en altan på cirka 70m2 i lärk. Merparten av trallbrädorna är lagda med kärnsidan upp, men ett fåtal tvangs vi lägga åt andra hållet. Samtliga som ligger med kärnsidan upp har buktat sig så att vattnet rinner av (konvexa). De med kärnsidan nedåt buktar uppåt (skålformade).

Men det kan ju vara så att jag fick speciellt virke...

• Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
Ja, att det gäller lärk är tveklöst. Men det verkar ju inte vara lika tydligt med tryckt virke, enligt vittnesmål här.

Nu är trallen klar. Byggde alltihopa i helgen med brorsan, känns skönt! Ska ladda upp bilder och kommentarer och lärdomar på lämplig plats i framtiden. men om kärnvirke upp eller ner, som denna tråd handlar om, så blev det såhär för min del:

- I princip alla trall-brädor låg med kärnvirket UPP (årsringar som glad gubbe på ändrtät) när de levererades från brädgårn (Bygglagret i Mjölby, kan för övrigt rekommenderas, inte en trall fick slängas bort). Är det ett tips om hur de vill att virket skall ligga när det torkar...?
- Monterade alla med kärnvirke UPP, glad gubbe.
- Virket var dyngsurt, impregnerat sent i Jan, vid vissa skruvar bubblade det upp rejält med impregneringsvätska.
- Brädorna slogs ihop så mycket jag kunde då det kommer krympa ihop. Ringde och kollade hur "blött" det var eftersom jag knappast kunde bedömma det själv.
- Trallen var när den var nylagd något välvd som en skål (som man inte vill ha det), men jag räknar kallt med att det böjer sig åt andra hållet när det torkar, eftersom det som sagt var rejält surt av impregneringen!

Så nu får vi väl se hur det blir! :)

Är det inte så här enkelt:

1) Brädorna sågas helt raka från stockarna
2) Brädorna torkas och kupar sig
3) Brädorna hyvlas helt raka igen
4) Brädorna impregneras och kupas därmed igen
5) Brädorna torkar igen monterade på altanen och kupningen som bildades i 4) går tillbaka.
... och förhoppningen är att torkningen i 5) ska göra att brädorna helt raka igen.

Men eftersom brädorna blir olika torra i den varierande miljön i 5) jmf med 2) och att trä inte är homogent och därför reagerar lite olika så kommer det att skilja sig lite åt alla håll?

Impregnerat trä är ju oftast DYNGSURT när det levereras, så att det kommer att förändra formen är ju helt klart iallafall.

Med den "nya" rillade bruntrallen är det ju lätt att se vilket håll tillverkarna anser att man ska lägga trall. Den räfflade sidan ska vara uppåt, den går bara att lägga åt ett håll. De brädor jag tittat på har varit glad gubbe. Alltså, när den räfflade sidan är uppåt ser ändträt ut som en glad gubbe.

Edit: Den räfflade går förstås att lägga åt andra hållet, men det är väl knappast meningen :)

Redigerat:
jon_h skrev:
Hördu, det funkar ju ganska dåligt att bara upplysa om sin åsikt gång på gång utan argument. När nu pudas skriver ett väl underbyggt inlägg med bilder och konkreta exempel, så blir det ju bara fånigt att skriva som du gör. Antingen måste du tro har photoshoppat bilderna, eller så får du väl komma med en förklaring till att hans virke beter sig tvärtemot hur du hävdar att det gör. Det verkar som att sanningen, som så ofta, ligger någonstans i mitten.

Edit: Stavfel
ja här har du en bit som legat i solen ett tag. börjat å spricka samt sur gubbe...
när jag lägger trallen nu lägger jag sur gubbe.
lägger man med kärnan uppåt är det den sidan av virket som ÄR dåligast oftast., fliso,kvist hål m.m.
virket på beijer samt byggmax å sånna ställen bö undvikas.
idag gäller vaximpregnerat norrlandsvirke med högsta klass.
snacka om fin trall.

mvh
snickar estwing

• DSC00325.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var får man tag på det vaximpregnerade norrlandsvirket ??

Har det ngon betydelse om trallen är fastskruvad eller inte?

Har trall som ligger i buntad förband, väntar på att skruvas fast i altanen.

Trallen tryckt i mars, räknas denna som torr eller nytryckt?

I vilket fall som helst så ligger trallen med kärnsidan uppåt och är konkav dvs en dal i mitten.
Det har regnat en del på trallbrädorna så de är väl inte direkt "torra"

Som sagt spelar det någon roll om trallen är skruvad, kan spänningen i trädet få den motsatta effekten när denna är fastskruvad

"jag bara undrar"

Thomas59
estwing skrev:
ja här har du en bit som legat i solen ett tag. börjat å spricka samt sur gubbe...
när jag lägger trallen nu lägger jag sur gubbe.
lägger man med kärnan uppåt är det den sidan av virket som ÄR dåligast oftast., fliso,kvist hål m.m.
virket på beijer samt byggmax å sånna ställen bö undvikas.
idag gäller vaximpregnerat norrlandsvirke med högsta klass.
snacka om fin trall.

mvh
snickar estwing
Har en hög med tryckt trallvirke till odlingslådorna som jag börjat bygga. Eftersom jag läst tråden så kollade jag och 95% av virket böjer sig runt kärnan dvs lägger jag virket med kärnan nedåt är ovansidan konvex (buktar uppåt i mitten). Några plankor buktar sig åt andra hållet men det är inte många så i mitt fall så stämmer det med estwings erfarenhet.

ja, jag har läst tråden och sett att den handlar om tryckt virke.

men jag läste även ett litet inlägg om lärk. ( som genast fick "skit" i inlägget nedanför, "denna tråd är tryckt" )

jaja till saken.

detta gäller lärktrall.
jag hoppade in en dag på ett hyvleri som denna dag hyvlade lärktrall 28*120, där skulle splinten vara nedåt och kärnan uppåt. för bäst hållbarhet. så, ja glad gubbe på lärken

//minsann

Har följt denna tråd med stort intresse. Till saken hör att jag alltid har trott att kärnan, naturligtvis, skall vändas uppåt. Har så blivit lärd av farsan som jobbat med skog och virke i hela sitt liv. Därför tänkte jag att jag måste kolla saken närmare idag.
Har gjort en trapp som ett riktigt snabbjobb för att barnen ska ta sig ut på pation utan att slå sig fördärvade. Det gick så snabbt att jag inte ens funderade på kärna upp eller ner, ett perfekt objekt att studera mao.
Virket är vanlig fura, byggmax(o)kvalitet, ej ens impregnerade utan bara oljade.
Kan bara ta av hatten för estwing som hela tiden haft rätt. Stämmer nog i samliga fall på min trapp iaf. Det räcker för mig. Mitt kommande altanprojekt kommer köras med samtliga kärnor ner.

• DSCF5324.jpg
    Skapa konto
  • DSCF5326.jpg
    Skapa konto
Har inget vettigt att tillföra, undrar bara om inte tråden skulle legat i EL-forumet, med tanke på oenigheten..
Intressant läsning dock, som sått ett frö till lite framtida experiment..

Läste också tråden med stor fascination (började i går kväll och slutförde i kväll)...
Att så många kan tycka så olika om bara två saker: :) eller :mad:

Har också rivit upp gamla altanbrädor nyligen och var ju bara tvungen att kolla dessa när jag röjde upp i trädgården idag...

"snickar estwing" - jag håller med dig... Tryckt virke = sur gubbe, annars blir det avlånga fågelbad!:D

kul att få medhåll nånstans..
men sen skall man veta att lägger man sur gubbe så kan den vrida sig åt andra hållet med, den kan.
vissa trall e man tvungen att lägga glad gubbe för att andra sidan kan ha kvist flisar m.m likaså tvärtom.
men mestadels gäller sur gubbe för min del...
kanske skall byta nick till: surgubben estwing alias speedomac... haha

ash
keep on
bygg på sommaren e snart slut

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.