95 227 läst · 101 svar
95k läst
101 svar
Kärnvirke utåt eller inåt?
Fullständigt grundläggande i diskussioner är att man argumenterar, det vill säga underbygger sina åsikter med argument. Att bara skriva "du har fel!" är inte bara helt meningslöst, utan ser dessutom ganska infantilt ut.
För övrigt har åtminstone jag svårt att förstå hur du tycker att man ska göra, dina inlägg är ganska röriga, men jag gissar att du tycker att man ska lägga dem efter den böjning de råkar ha i just det ögonblick man lägger dem, oavsett hur man tror att de kommer böja sig när de torkar?
För övrigt har åtminstone jag svårt att förstå hur du tycker att man ska göra, dina inlägg är ganska röriga, men jag gissar att du tycker att man ska lägga dem efter den böjning de råkar ha i just det ögonblick man lägger dem, oavsett hur man tror att de kommer böja sig när de torkar?
bygger runt 20 altaner/år.
att lägga trall som en glad gubbe e att våldta altanen..
den ser då ut som man bara kastat dit trallen hux flux.
man lägger trallen med bågen uppåt.
mvh
snickar estwing
att lägga trall som en glad gubbe e att våldta altanen..
den ser då ut som man bara kastat dit trallen hux flux.
man lägger trallen med bågen uppåt.
mvh
snickar estwing
Okej. Att virke skulle kupa sig på det sätt du beskriver går tvärtemot all erfarenhet, beprövad kunskap och litteratur. Men funkar det för dig och dina kunder inte klagar så är det väl bra.
Edit: Förresten, jag får nog be om ett förtydligande ändå. Eastwing, lägger du alltså alla bitar med kärnsidan neråt (årsringarna som sur gubbe) oavsett hur de kupar sig vid läggningstillfället, eller lägger du alla bitar med kupningen uppåt (själva virkesbiten som sur gubbe), oavsett var kärnsidan hamnar? Det sistnämnda sättet är så snickarlasse och Mathias gör, vad jag kan förstå.
Edit: Förresten, jag får nog be om ett förtydligande ändå. Eastwing, lägger du alltså alla bitar med kärnsidan neråt (årsringarna som sur gubbe) oavsett hur de kupar sig vid läggningstillfället, eller lägger du alla bitar med kupningen uppåt (själva virkesbiten som sur gubbe), oavsett var kärnsidan hamnar? Det sistnämnda sättet är så snickarlasse och Mathias gör, vad jag kan förstå.
Redigerat:
hej jon
om du kollar på en trallhög du får e 95% av högen surgubbe.
dom övriga trallbrädorna me glad gubbe lägger jag undan så länge å använder bara i ett måste ifall virket ej räcker (spill,kvistar etc.)
bygger jag en 50 m2 altan tar jag 5m" extra! blir helt perfekt!
dom altaner jag byggt kupar sig ej virket som du säger.
mvh
snickar estwing
om du kollar på en trallhög du får e 95% av högen surgubbe.
dom övriga trallbrädorna me glad gubbe lägger jag undan så länge å använder bara i ett måste ifall virket ej räcker (spill,kvistar etc.)
bygger jag en 50 m2 altan tar jag 5m" extra! blir helt perfekt!
dom altaner jag byggt kupar sig ej virket som du säger.
mvh
snickar estwing
Vad menar du med surgubbe och gladgubbe i det här fallet? Menar du hur plankan buktar sig så är det väl bara att vända den upp och ner för att få det ena eller andra. Menar du årsringarna så är det ju samma sak, vänder man en surgubbe så får man en gladgubbe. Jag förstår inte hur du menar.
årsringarna blir en surgubbe.
jag lägger ej glad gubbe med kärnan uppåt om trallen e buktad för avrinning då jag vet att den skålar sig. då altanen blir obekväm.
sen är inte 28x120 plankor utan brädor
jag lägger ej glad gubbe med kärnan uppåt om trallen e buktad för avrinning då jag vet att den skålar sig. då altanen blir obekväm.
sen är inte 28x120 plankor utan brädor
Redigerat:
Så du menar alltså att de flesta bitarna i en hög tryckt trallvirke har årsringarna som en sur gubbe om man lägger själva brädan som en sur gubbe? Ja, det må vara hänt, även om jag snarare skulle säga 20-50%. Det beror på att de är blötare än när de sågades och hyvlades, och därför kupat sig på det hållet. Det är ett faktum att när virke torkar så vill årsringarna räta ut sig, och tvärtom när man tryckimpregnerar det, alltså gör det blötare. Det känns väldigt märkligt att ifrågasätta något så grundläggande.
Men jag håller med om att det ser snyggare ut när man åker ifrån kunden om man lägger dem så som du skriver. Får jag fråga, hur många av dessa 20 altaner åker du tillbaka och tittar på efter några månader eller ett halvår? Vet du att de fortsätter att vara kupiga på rätt håll även när viket torkat?
Jag vet att det heter bräda, råkade skriva fel.
Men jag håller med om att det ser snyggare ut när man åker ifrån kunden om man lägger dem så som du skriver. Får jag fråga, hur många av dessa 20 altaner åker du tillbaka och tittar på efter några månader eller ett halvår? Vet du att de fortsätter att vara kupiga på rätt håll även när viket torkat?
Jag vet att det heter bräda, råkade skriva fel.
lungt me plankan lite ironi bara.
med tanke på att vi bygger villor så har man besiktningar 3 mån, 2 år m.m
altanen har ändrat sig ja, men bara i färgen!
dessutom har jag 2 egna altaner.
precis som jag lämnade den som sista idragna skruv.
tror du får tänka om me tralläggandet jon.
nu kan vi nog stängaa denna tråd, orkar ej skriva å förklara mera om hur det egentligen fungerar på byggandet istället för en bild.
mvh
snickar estwing
med tanke på att vi bygger villor så har man besiktningar 3 mån, 2 år m.m
altanen har ändrat sig ja, men bara i färgen!
dessutom har jag 2 egna altaner.
precis som jag lämnade den som sista idragna skruv.
tror du får tänka om me tralläggandet jon.
nu kan vi nog stängaa denna tråd, orkar ej skriva å förklara mera om hur det egentligen fungerar på byggandet istället för en bild.
mvh
snickar estwing
Redigerat: