skulle då aldrig vilja ha en altan av den sortens kvalite iaf.
finns 2 sätt att göra det på: gå skönt på altan lr inte!
orkar ej skriva i denna tråden mera, men man lägger med bågen uppåt ej neråt.
kolla hur en handledare av model 34x145 hur den e gjord!
inte med en glad gubbe iaf utan sura minen.
allt för att vatten skall rinna av å snyggheten skall vara på plats..
jaja..
mvh
snickar estwing

tjenare ! ni som har synpunkter på trallen,är ni hantverkare inom bygg ? för mig som hantverkare verkar det fel, att lägga trallen som en sur gubbe. spikar ni hyvlad fasad på samma sätt ? trallen spricker på båda sidor,men den spricker mer på den ena sidan.vi har samma snack på jobbet,som på detta forumet.

Hej snickar_lasse, kan du utveckla vilken sida den spricker mest på? Hur går snacket på jobbet? Vad menar du med sur gubbe, tänker du som jag på hur årsringarna ser ut, eller tänker du på hur brädan kupat sig? När jag tittade på hur mina snickare lagt trallen på balkongen så fanns det inget direkt system, några med kärna neråt, andra tvärtom. Då är det killar som jobbat i branschen i tretti år.

Kjell G

Är inte hantverkare inom bygg. Men kan en del om finsnickeri.
Jo det verkar som det finns två olika skolor, nackdelar med båda. Sprickbildning om man väljer att brädan kupar sig som en regnbåge med den tåliga kärnsidan uppåt, vatten som ligger kvar och tråkiga kanter att gå på om man vänder på brädan.

Hyvlad fasad är en annan sak, vatten ligger inte kvar och det spelar igen roll om kanterna sticker upp, där tjänar man nog mest på att vända den sprickbildande sidan inåt.

hej ! om jag lägger trall ,o får med mig en kille som lägger på det andra viset,blir det lätt krig.jag brukar vika mig , jag tänker,skit samma det är inte min altan. när trallen är färdig , o man tittar på resultatet, så ser man skillnad.

snickar_lasse skrev:
hej ! om jag lägger trall ,o får med mig en kille som lägger på det andra viset,blir det lätt krig.jag brukar vika mig , jag tänker,skit samma det är inte min altan. när trallen är färdig , o man tittar på resultatet, så ser man skillnad.
snickar_lasse skrev:

hej

ja jag e snickare!
det du skrev där gillar jag ej.
skitsamma ej min altan...????????????
hoppas du har nöjda kunder.

man lägger ej trallen så trallen blir skålade. inget bekvämt att gå barfota på och det spricker mä.
det spricker som jag skrev i tidigare inlägg på allt virke som ÄR tryckt.
varmt, kallt ,regn och sol.

du kan få en fin hemsida på mitt bygge lasse så ser du kvaliten*ler*
kjell: lägg trallen som sur gubbe:mad::mad::mad::
mvh
snickar estwing

Jag som har så svårt för att bestämma mig och välja sida:) Fast nu har jag gjort den delen av däcket som är entren enligt sur-gubbemodellen, så nu kan jag själv jämföra på plats. (Så jag vet till nästa gång)

En helt annan sak som jag upptäckt är att olika byggvaruhus har olika mått på det som kallas 28x120. När jag kompletterade så upptäckte jag att Cheapy hade 30x125, men även Byggmax var lite, lite bredare än angivna 120. Fast jag antar att måtten avser torrt virke, men det kan ju ställa till det om man beräknar och gör ramen FÖRE trallen är på plats.

Kjell G

Jösses vilken rundgång.....

Några gör glada eller sura gubbar av årsringarna, andra av hur plankan faktiskt kupar sig...... Ni pratar ju om olika saker och blir osams......:rolleyes:

Alla verkar ju vara överens om att brädan ska läggas så att vatten rinner av, så att det inte blir en skål av brädan. Gott så.

Den ursprungliga frågan i denna tråd handlade om huruvida kärnsidan då ska läggas uppåt eller nedåt. Det kan väl inte vara så svårt att svara på för den som kan?

Själv lägger jag trall så att vattnet rinner av. Är plankan krökt när jag lägger den lägger jag den så vattnet rinner av oavsett var kärnsidan är, är den rak när jag lägger den lägger jag kärnsidan uppåt så att den sedan kröker sig enligt bilden längre upp i tråden.

Klyvsågat fasadvirke kan man inte montera efter kärnsidan tycker jag. Jag lägger förstås den klyvda ytan utåt men vänder plankan så att medhårs blir nedåt (på en stående fasad) på den klyvda ytan. Dra med handen utmed en klyvd bräda så förstås ni vad jag menar - strävt åt ena hållet men inte åt andra.

Redigerat:
Jag lägger i regel med kärnsidan uppåt, vilket normalt får till följd att trallen kupar sig så att vattnet rinner av. Ibland, särskilt med tryckt virke, har vissa trallbitar redan kupat sig åt andra hållet. Min teori kring detta är att virket har blivit så blött av impregneringen att årsringarna böjt sig ännu mer. Vid torkning bör dessa trallbitar räta ut sig och kupa sig åt andra hållet. Alltså, sågar man en bit trall ur virke med en viss fukthalt så kommer den kupa sig så att kärnsidan blir konvex om den torkar, medan den kupar sig åt andra hållet om man blöter ner den ännu mer, vilket ju sker vid tryckimpregneringen. Även dessa bitar lägger jag alltså med kärnsidan uppåt.

kjell!

du kan ej räkna ut ramen innan.
att måtten nu angiver e olika har me hur vått å torrt det är.
vått virke e större.
därför viktigt att slå ihop trallen när den lägges.
mvh
snickar estwing

estwing skrev:
kjell!

du kan ej räkna ut ramen innan.
att måtten nu angiver e olika har me hur vått å torrt det är.
vått virke e större.
därför viktigt att slå ihop trallen när den lägges.
mvh
snickar estwing
Hehe, upptäckte ju det till slut men var som tur var inte låst till specifikt mått, utan jag kunde justera det med sista hörnet. Fast det är ju bra att försöka beräkna på ett ungefär, speciellt när jag inte hade golvreglarna på bärlinan utan mellan. Då blev ju ramens mått fast. Såklart gick det att dra något över ramkanten, vilket jag också gjorde i början utifrån att det skulle bli x antal brädor (har lagt dom ut från huset och ville inte klyva sista brädan).

Nu gick det som sagt ihop sig ändå. Och hoppsan vad trallen torkar ihop, det har redan blivit hyfsade springor på andra altanen efter nån månads tork.

Kjell G

vilka olika uppfattningar. en säger att man inte kan räkna ut hur stor stommen kommer att bli,på grund av att virket är olika fuktigt. kommer man fram till ett byggmått,på trallen,är det bara till o kapa i rätt längd. TEX 28x120 kan ha ett byggmått på 123 -125.
jon_h ,du säger att du lägger trallen med kärnsidan upp,o att vattnet rinner av . du har nog tittat på Faidros bild,men det brukar inte så ut som bilden visar. med kärnsidan upp blir vattnet kvar,en o annan bräda är tvärtom, varför vet jag inte, men det hade du en förklaring på.kolla på bilder, altaner o uteplatser

Nej, när virket är nytryckt brukar det inte se ut som på Faidros bild, snarare tvärtom. Men när det torkar så går det över till att bukta som bilden visar, enligt min erfarenhet.

snickar_lasse skrev:
vilka olika uppfattningar. en säger att man inte kan räkna ut hur stor stommen kommer att bli,på grund av att virket är olika fuktigt. kommer man fram till ett byggmått,på trallen,är det bara till o kapa i rätt längd. TEX 28x120 kan ha ett byggmått på 123 -125.
jon_h ,du säger att du lägger trallen med kärnsidan upp,o att vattnet rinner av . du har nog tittat på Faidros bild,men det brukar inte så ut som bilden visar. med kärnsidan upp blir vattnet kvar,en o annan bräda är tvärtom, varför vet jag inte, men det hade du en förklaring på.kolla på bilder, altaner o uteplatser
Man kan så klart räkna ut, mellan tummen o pekfingret eller mindre. Vad jag tänkte på var att det skiljer i både bredd o tjocklek mellan olika byggvaruhus. För mig som inte känner mig bunden till nåt speciellt ställe (brukar handla där kärran är ledig) så var jag inte medveten om skilllnaden. Så i fortsättningen ska jag nog hålla mig till ett ställe, eller kontrollmäta.

Lite lustigt i sammanhanget är hur väldigt lika de olika varuhusen ligger i pris på tryckat virke. Skiljer det nåt över huvud taget? Konkurrens? Inte på priset iaf.

Kjell G

tjenare igen ! dom altanerna som vi lägger ,vänder sig inte som du nämner Jon_h

Kjell_g köper man trall från olika ställen, kan bli lite si o så med byggmåttet. vi slår var tredje rad med slagsnöre o fäster denna,sedan lägger vi i dom andra två,justerar med hjälp av trä kilar eller liknande, ögon mått används.vi lägger inte trallen fallandes,utan med stegar o stötar.man får mindre spill o inga skarvar,trallen sågas på plats .så gör vi

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.