kan bero på att ena sidan är finsågad å den andra hyvlad lr har du båda sidor finsågade?
sen kan du ej jämföra panel som målas mot trall.
vet att kärnan är hårdare men detta gäller trallen ej panelen, 2 olika saker.
ja jag lägger även nån trall med kärnan upp då andra sidan kan vara skit, men ett fåtal trallbräder. resten ÄR med kärnan ner.....

mvh
snickar estwing

Var på grillfest i helgen och tittade då på deras altan som är x antal år gammal. Man kände med foten vilka brädor som låg med kärnan upp... Dom var inte sköna att gå på. Så hos mig blir det kärnan ner, sur gubbe!

snickar_lasse skrev:
Forumets största problem. Andra året med det eviga tjötet.Ni som lägger sur bubbe som ni kallar det,ni måste även spika finsågad panel på fasad på liknande sätt eller frångår ni det.
hej lasse:D
jag antar att det är du som frångår vilket håll du sätter din panel. tog kort på en panelbräda hemma precis nu.
bankar du upp panelen med finsågningen utår lr inåt?:eek:
har 10 panel brädor hemma där 7 av 10 e med kärnan inåt.
ditt reonemang stämmer nada.;)
allt e beroende på hur panelen sågas.
sätter man panelen med kärnan utår får man tendensen att längst ner kan det spricka i mitten när man drar fast locken.
brukar undvika sätta penelbrädor med kärnan utåt då detta kan ske.:mad:

inget agg utan en teori som faktiskt e rätt.
skickar me en bild

mvh
snickar estwing

• DSC00390.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snillen spekulerar:

Om man skruvar sina trall med 20 cc med 75mm skruv -
borde det då inte vara sak samma om man lägger sur eller glad gubbe?

Eller lägger man det med den sidan man tycker är finast upp
och kör över det med golvslipmaskin efter ett par år när det bugat sig åt olika håll?

Näe... Detta kan nog diskuteras i evighet, eller i alla fall så länge som trallbrädorna tillverkas av trä...
Trä är ju ett levande material, som kan vara ganska svårt att bestämma över i vissa lägen...

mvh
Daniel

(som precis skruvat trall med surgubbe) Åsså var diskussionen i gång igen!!! :D

Jag har också dragit i min trall med "sur gubbe".

Har en altan till som inte jag byggt men är ca 5 år. Den är lagd lite hur som helst. Kollade upp de brädor som är sämst att gå på. De var lagda med glad gubbe. Därför drog jag i den nya med sur gubbe.

Panel ska sättas med stammsidan på brädan uppåt har jag hört. Har nåt med hur fibrerna i trät går och hur vattner rinner... Läge för en ny diskussion? ;)

Tjenare ! Ni som lägger trall med sur gubbe, ta en titt på K-Rautas bruna spårade trall.

sätter du panelen med hyvlade sidan utåt med?
du svarar ej på mitt inlägg..
lasse: ta en titt på min bild, sätter du panelen med hyvlade sidan utåt när du panelar?
jag vet att dom spårar med kärnan uppåt.
jag kan inget bra med spårade trall så där jag jag ej in i nån diskussion.
vet att trallen skall som jag sagt läggas sur.
kul om du kunde svara på dina panelbrädor, vore kul.
mvh
snickar estwing

Sylar skrev:
Panel ska sättas med stammsidan på brädan uppåt har jag hört. Har nåt med hur fibrerna i trät går och hur vattner rinner... Läge för en ny diskussion? ;)
Dra med handen längs en sågad bräda så får du stickor åt ena hållet men inte åt andra. Det känns naturligt att låta vatten rinna medhårs.

Tjenare estwing ! Vi kan hålla på hur länge som hälst med detta tjafset.På våran firma finns det flera estwingar.Ha de gött estwing.

snickar_lasse skrev:
Tjenare estwing ! Vi kan hålla på hur länge som hälst med detta tjafset.På våran firma finns det flera estwingar.Ha de gött estwing.
ja det kan vi.....
men du har fortfarande inte svarat angående panelbrädorna som du sätter med kärnan utåt...
vi har haft uppsägningar där dom velat få bort folk tyvärr drabbas väldigt många som är duktiga men nu e iaf alla lassor borta....;);)
ironi tbx min vän...:D:D
hoppas eran firma går bra nudå med massa av samma kaliber som en estwing, då får ni ett bra resultat samt nåra som kan driva runt det..:D
take care..
mvh
snickar estwing

Redigerat:
Men vänta nu här. Årsringarna i trä strävar alltid efter att räta ut sig. För att få en så tät lockpanel som möjligt så bör man montera bottenbrädorna med kärnsidan in mot väggen och lockbrädornas kärna från väggen. Då uppstår en konvex yta på lockbrädorna och konkav yta på bottenbrädorna när årsringarna rätar ut sig. Likaså på trallen om man lägger med kärnan uppåt. Resultat av denna lektion är att man inte får skålformade trallbrädor när årsringarna rätar ut sig. Detta beror naturligtvis på stor del av hur pass tjockt virke man använder.

Bonan skrev:
Men vänta nu här. Årsringarna i trä strävar alltid efter att räta ut sig.
Men det är just detta som inte gäller de specialbrädor som Estwing använder och därför lägger han kärnsidan nedåt....:)

MathiasS skrev:
Men det är just detta som inte gäller de specialbrädor som Estwing använder och därför lägger han kärnsidan nedåt....:)
strävar ja... men det är det som händer i verkligehten...
vaddå för specialbrädor..?
en sak kan man lugnt säga att den trallen jag köpte nu där årsringarna är så himla täta, där är det kärnvirke rätt igenom, men brädgårdarnas balsa trä ger jag ej mycket för mera.
jag tar altid kärnsidan ner, är den andra sidan dålig, jag då får det bli kärnsidan upp...

Redigerat:
Bonan skrev:
Men vänta nu här. Årsringarna i trä strävar alltid efter att räta ut sig. För att få en så tät lockpanel som möjligt så bör man montera bottenbrädorna med kärnsidan in mot väggen och lockbrädornas kärna från väggen. Då uppstår en konvex yta på lockbrädorna och konkav yta på bottenbrädorna när årsringarna rätar ut sig. Likaså på trallen om man lägger med kärnan uppåt. Resultat av denna lektion är att man inte får skålformade trallbrädor när årsringarna rätar ut sig. Detta beror naturligtvis på stor del av hur pass tjockt virke man använder.
hur kan du montera dom så?
virket är sågat huller om buller när det gäller panel..
skall du slänga resten då?

estwing skrev:
strävar ja... men det är det som händer i verkligehten...
vaddå för specialbrädor..?
en sak kan man lugnt säga att den trallen jag köpte nu där årsringarna är så himla täta, där är det kärnvirke rätt igenom, men brädgårdarnas balsa trä ger jag ej mycket för mera.
jag tar altid kärnsidan ner, är den andra sidan dålig, jag då får det bli kärnsidan upp...
Specialbrädor: Alla vill vi ha en trall som är mjuk att gå på och där vatten rinner av. Vi vill inte att brädan blir till en skål när den torkat. Jag antar att du vill ha det på det viset också och därför antar jag att du har specialbrädor som inte rätar ut årsringarna när dom torkar.....

Oavsett vilket så är det ju så att vissa verkar nöjda med att lägga kärnsidan uppåt och andra med att lägga den nedåt. Eftersom teoretiserandet på forumen ibland går lite väl långt så lägger jag årets altanbygge med halva trallen på ena viset och andra halvan på andra viset. Det är två olika ytor men som ligger i anslutning till varandra. I augisti nästa år gissar jag att båda ytorna torkat ut helt och man kan dra en slutsats.

Om den del jag lägger nu inte blir bra skickar jag en faktura på 4 lök till dig så att jag kan lägga om det med kärnsidan uppåt.... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.