227 086 läst · 170 svar
227k läst
170 svar
Trallbräda, vilket håll?
Mina brädor har alltid krökt sig mot kärnsidan, så jag kommer att lägga barksidan ner, kärnsidan upp när jag lägger trall. Men jag tror inte det är en avgörande fråga. En del lägger helt enkelt den snyggaste sidan upp, vilket är ett annat sätt att resonera!
Jag bygger ett uterum med balkong på.....ska andvända ett system från til-tak.... www.til-tak.no) ....så jag vill nog att vattnet ska rinna av trallen direkt, ej rinna i den som någon form av ränndal......om jag fattat denna tråd rätt så ska jag lägga med årsringarn så att de formar ett leende....eller har jag fattat helt fel..?? jag vill ju ha en yta på trallbrädan som lutar åt båda hål om man ser det från mitten av brädan......ja ja...ni fattar vad jag menar....
Rock on!!!
Rock on!!!
Lade 30 m2 trall på min balkong i våras, då med kärnsidan upp, "sur gubbe".. Nu när det torkat är det glad gubbe överallt. och vattnet rinner av så fint... Alltså, Kärnsidan upp!!! Vilket väl faktiskt är det som de felsta trådar här bekräftar till slut.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Det kan göra det, faktiskt. Tryckimpregmeringen tar sig inte in något vidare i tätt hårt virke, typ kärnveden. Så råvaran till tryckimpregmerat måste faktiskt vara småkasst virke med vildvuxna årsringar.Thomas59 skrev:
Men jag vet inte om det är hela sanningen, dels måste väl lite vätska ta sig in, även i den tätare veden + att den har ett naturligt bättre skydd.
igår byggde vi klart golvet på altanen och jag har lagt alla brädor med sur gubbe, alltså att det är högst i mitten av varje bräda. Vet inte om det anses rätt men det är iaf skönast att gå på tycker jag.
Vad är kärnsidan?
Många skiver
"jag har lagt med kärnsidan upp dvs sur gubbe"
"jag har lagt med kärnsidan upp dvs glad gubbe"
blandar alla ihop allt eller anser vi olika vilken sida som är kärnvirke
Vad är kärnsidan?
Många skiver
"jag har lagt med kärnsidan upp dvs sur gubbe"
"jag har lagt med kärnsidan upp dvs glad gubbe"
blandar alla ihop allt eller anser vi olika vilken sida som är kärnvirke
Redigerat: