M
bigsnucke skrev:
Ska du vänta på ett enigt svar får du inte upp altanen den här sommaren...;)
Ha ha, exakt, så vänd så fort som möjligt den bräda som verkar vilja vrida sig åt "fel" håll..

magentis.
 
Mina brädor har alltid krökt sig mot kärnsidan, så jag kommer att lägga barksidan ner, kärnsidan upp när jag lägger trall. Men jag tror inte det är en avgörande fråga. En del lägger helt enkelt den snyggaste sidan upp, vilket är ett annat sätt att resonera!
 
Vill bara påpeka att i senaste numret av "Gör det själv" så konstateras det att man alltid lägger kärnsidan upp. Alltså glad gubbe i ändträet..
 
  • Gilla
Pelle i Boa
  • Laddar…
Jag bygger ett uterum med balkong på.....ska andvända ett system från til-tak.... www.til-tak.no) ....så jag vill nog att vattnet ska rinna av trallen direkt, ej rinna i den som någon form av ränndal......om jag fattat denna tråd rätt så ska jag lägga med årsringarn så att de formar ett leende....eller har jag fattat helt fel..?? jag vill ju ha en yta på trallbrädan som lutar åt båda hål om man ser det från mitten av brädan......ja ja...ni fattar vad jag menar....
Rock on!!!
 
Jag säger bara: "Sur gubbe", jag har gjort bryggor, Altaner, trädeck.
Och jag har alltid lagt "sur gubbe"! en konvex yta är alltid skönare att gå på!
 
cust3000 skrev:
Jag säger bara: "Sur gubbe", jag har gjort bryggor, Altaner, trädeck.
Och jag har alltid lagt "sur gubbe"! en konvex yta är alltid skönare att gå på!
Helt rätt! Lägg sur gubbe så blir det bra ;)
 
Lade 30 m2 trall på min balkong i våras, då med kärnsidan upp, "sur gubbe".. Nu när det torkat är det glad gubbe överallt. och vattnet rinner av så fint... Alltså, Kärnsidan upp!!! Vilket väl faktiskt är det som de felsta trådar här bekräftar till slut.
 
  • Gilla
EddaB
  • Laddar…
har du lagt med kärnsidan upp har du lagt med glad gubbe och då enligt mig rätt . Men sur gubbe kan du inte lagt från början.
 
Om det handlar om tryckt virke är kärnsidan mindre rötbeständig, vilken skillnad det nu gör. Kärnsidan tenderar också att spricka mera.
 
Thomas59
Pongu skrev:
Om det handlar om tryckt virke är kärnsidan mindre rötbeständig, vilken skillnad det nu gör. Kärnsidan tenderar också att spricka mera.
Stämmer det verkligen med rötbeständigheten. Vill minnas att man säljer tex kärnfuru som inte behöver behandlas alls men jag kan ju ha fel?
 
Mikael_L
Jag har lagt med antingen fina sidan upp, eller om båda var fina, glad gubbe (dvs kärnan upp).

Jag återkommer nästa sommar med info om hur det funkar. :D
 
Mikael_L
Thomas59 skrev:
Stämmer det verkligen med rötbeständigheten. Vill minnas att man säljer tex kärnfuru som inte behöver behandlas alls men jag kan ju ha fel?
Det kan göra det, faktiskt. Tryckimpregmeringen tar sig inte in något vidare i tätt hårt virke, typ kärnveden. Så råvaran till tryckimpregmerat måste faktiskt vara småkasst virke med vildvuxna årsringar.

Men jag vet inte om det är hela sanningen, dels måste väl lite vätska ta sig in, även i den tätare veden + att den har ett naturligt bättre skydd.
 
igår byggde vi klart golvet på altanen och jag har lagt alla brädor med sur gubbe, alltså att det är högst i mitten av varje bräda. Vet inte om det anses rätt men det är iaf skönast att gå på tycker jag.

Vad är kärnsidan?

Många skiver
"jag har lagt med kärnsidan upp dvs sur gubbe"
"jag har lagt med kärnsidan upp dvs glad gubbe"

blandar alla ihop allt eller anser vi olika vilken sida som är kärnvirke
 
Redigerat:
Kärnsida: Den sida som är närmast trädets kärna, dvs. mitten på trädet. Solklart :D
 
Här är en trallbild så kan vi reda ut de där ;)
Detta visar en sur gubbe.
Kärnvirket är nedåt då ringarna blir större uppåt.
 
  • trall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.