P paralun skrev:
Det är väl bekvämt att inte behöva "lägga sig i" och tro att väghållaren gör sitt.

DN har en ny artikel där pinsamma presschefen Bengt Ohlsson, Trafikverket förklarar.

Utifrån enbart bilden så var det INTE halkbekämpat dvs med salt!

[länk]

Allt är långtradarnas fel.... 😉
"Det har nåt med lastbilarna att göra..." ok...
 
R Rkarlsson skrev:
Om skicket på den är som hos mig på RV21 så är det polerad snö, så väglaget är isliknande. Vissa kanske är glada åt det och glada åt att köra i 40-50. Jag är inte glad i snorhal väg trots nästan nya dubb iallafall. Jag har väldigt god ekonomi till spolarvätska och biltvätt så jag väljer hellre det.
Sådan tur då att du har högerfilen med synlig asfalt ;)
 
K karlmb skrev:
"Det har nåt med lastbilarna att göra..." ok...
Jo och bilden är klart lustig när Bengt O bedyrar att det är halkbekämpat dvs med salt i min värld.

Foto: Johan Nilsson/TT
 
  • Lastbil på snöig väg nattetid med blå och röda ljusreflektioner, andra fordon syns längre fram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P paralun skrev:
Jo och bilden är klart lustig när Bengt O bedyrar att det är halkbekämpat dvs med salt i min värld.

Foto: Johan Nilsson/TT
Trodde först det var en artikel från förra året.
 
K karlmb skrev:
Nja, där står inga bilar fast iaf.
Nej, men det är inte tack vare trafikverket. Det får vi tacka polisen för som var snabbt ute och såg till att stoppa denna gång. Det säger presschefen själv.
Däremot så är ändå väglaget längre upp fortfarande miserabelt nu 1230.

L Lutte skrev:
Ser ju kanonfin ut, ser inte ut att vara djupa hjulspår.

Så där ser vägarna ut här i Norrbotten när trafikverket väl slutar salta bort snön.
Packsnön erbjuder utmärkt grepp om man har vinterdäck.

Tar det där hellre än en söndersaltad väg där man måste köra torkarna och spola litervis med spolarvätska samt vara uppmärksam om väglaget skiftar vilket det lätt gör nör det är saltat.
Skillnaden skåne vs norrbotten är att vi har töväder mitt på dagen och frysväder på kvällen. Som resulterar i blankis/svartis.
Jag tar hellre saltet och köper spolarvätska här nere. Om det hade varit minusgrader dygnet runt veckovis kanske jag hade hållt med dig.

Väglaget är faktiskt äckligt halt med kanter vid hjulspåren vilket lätt kan orsaka en helt onödig olycka. RV 21 är fortfarande helt orörd av saltbilar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Sådan tur då att du har högerfilen med synlig asfalt ;)
Den synliga asfalten är ju is :)
 
R Rkarlsson skrev:
Den synliga asfalten är ju is :)
Jo riktig "svartis" som enbart salt biter på i rikliga mängder.
 
  • Gilla
Mats_R
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo riktig "svartis" som enbart salt biter på i rikliga mängder.
Ja den salten som inte verkar finnas. På jobbet har vi grus blandat med salt. Sådant bör ju nästan slängas i mängder på tex e22 sätaröd då det är återkommande.

På tal om salt. Vår kommun hade (för 2-3 år sen) förbrukat hela vinterns budget på ett dygn.........

Dvs, de röjde ett dygn, sen fanns det inte mer pengar kvar till resten av vintern :D
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja den salten som inte verkar finnas.

På tal om salt. Vår kommun hade (för 2-3 år sen) förbrukat hela vinterns budget på ett dygn.........

Dvs, de röjde ett dygn, sen fanns det inte mer pengar kvar till resten av vintern :D
Jo men saltning ska enbart ske på större vägar som Europavägarna.
Inom en kommun så duger sand bra.
 
P paralun skrev:
Jo men saltning ska enbart ske på större vägar som Europavägarna.
Inom en kommun så duger sand bra.
Jag vill få det till RV LV EU

Jag vill gärna inte sitta en hel kväll ute på vägen hem från jobbet som jag gjort en gång.
 
H
R Rampage2216 skrev:
Dubbdäck gör bara skillnad på is. På snö är friktionsdäck minst lika effektiva. Dessutom hade dubbdäck på lastbilar varit meningslöst då dubben hade flugit all världens väg så fort de kör ut på torr vägbana.
Snökedjor går ju enbart använda i riklig snö, så fort du kommer till barmark måste du stanna och plocka av dem annars går de sönder.

Vanliga bilister skulle istället ge lastbilarna mer utrymme och inte sakta in så i helvete framför en lastbil i snö. Man måste inte fram först alltid, bättre att faktiskt komma fram. En lastbil behöver behålla sin hastighet i uppförsbackar i halt väglag för om det tar stopp kanske de inte får fart framåt alls oavsett däck.
Ändå väljer kreti och pleti att köra om och gå in precis framför lastbilar 50m innan de ska köra av på en avfart. Ren Idioti.
Många tyngre fordon har inte lämpliga däck, det är inte bara i backar som dessa har problem, de kanar och kommer i 2 körfält alt. kanar av vägen, kanske ska de inte ens köra i såna vägunderlag. Ett förbud vore på sin plats. Sen håller jag med dig oavsett väglag ska en del köra om för att det är ett tyngre fordon framför, de har någon förutfattad mening att dessa alltid går långsamt.
 
P paralun skrev:
Njau, allt handlar ju om prioriteringar för att få skattepengarna att räcka till för huvuduppdraget att hålla de stora vägarna öppna och säkra.
Trafikverket Syd förefaller ha stora problem med sina prioriteringar och det kan bero på "miljömuppar".
Vad tycker du att de ska prioritera ner?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag såg en intervju med en polis på svt.se för några dagar sedan och kontentan av vad han sa så bara för att det inte är vinterdäckskrav när det kommer snö så är en förare som har sommardäcken på ändå juridiskt ansvarig om han eller hon orsakar en olycka.
Var det en nyhet för dig?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan inte lägga på snökedjor så for du ser snö. Det är fullständigt orimligt.
När du kör upp i alperna står det skyltar som tala om att du måste medföra snökedjor och även att de måste läggas på när det är snö.

Men ok, låt oss säga att det är orimligt att kräva snökedjor. Då kan vi i stället kräva vinterdäck på alla bilar och utfärda kraftiga böter för de som kör utan. Finns ingen anledning att kräva att alla bilister skall ha vinterdäck och sedan låta lastbilar köra på olämpliga sommardäck. Det snöar nämligen ofta i Sverige.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det finns någon utrustning på vissa lastbilar som sitter mellan drivhjulen som kan sättas i rotation, det hänger kedjor på detta som då kommer in under drivhjulen och ger grepp vid behov, att ha kedjor på lastbilar vid detta väglaget denna tiden på året är inte ok.
Det finns garanterat någon medlem som vet vad dessa heter.
De kallas kastkedjor, funktionen är inte riktigt som du beskriver. Men visst är de bra för framkomligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.