84 782 läst · 1 530 svar
85k läst
1,5k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
"Det har nåt med lastbilarna att göra..." ok...P paralun skrev:
Sådan tur då att du har högerfilen med synlig asfaltR Rkarlsson skrev:
Nej, men det är inte tack vare trafikverket. Det får vi tacka polisen för som var snabbt ute och såg till att stoppa denna gång. Det säger presschefen själv.K karlmb skrev:
Däremot så är ändå väglaget längre upp fortfarande miserabelt nu 1230.
Skillnaden skåne vs norrbotten är att vi har töväder mitt på dagen och frysväder på kvällen. Som resulterar i blankis/svartis.L Lutte skrev:Ser ju kanonfin ut, ser inte ut att vara djupa hjulspår.
Så där ser vägarna ut här i Norrbotten när trafikverket väl slutar salta bort snön.
Packsnön erbjuder utmärkt grepp om man har vinterdäck.
Tar det där hellre än en söndersaltad väg där man måste köra torkarna och spola litervis med spolarvätska samt vara uppmärksam om väglaget skiftar vilket det lätt gör nör det är saltat.
Jag tar hellre saltet och köper spolarvätska här nere. Om det hade varit minusgrader dygnet runt veckovis kanske jag hade hållt med dig.
Väglaget är faktiskt äckligt halt med kanter vid hjulspåren vilket lätt kan orsaka en helt onödig olycka. RV 21 är fortfarande helt orörd av saltbilar.
Ja den salten som inte verkar finnas. På jobbet har vi grus blandat med salt. Sådant bör ju nästan slängas i mängder på tex e22 sätaröd då det är återkommande.P paralun skrev:
På tal om salt. Vår kommun hade (för 2-3 år sen) förbrukat hela vinterns budget på ett dygn.........
Dvs, de röjde ett dygn, sen fanns det inte mer pengar kvar till resten av vintern
Jo men saltning ska enbart ske på större vägar som Europavägarna.R Rkarlsson skrev:
Inom en kommun så duger sand bra.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 908 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 908 inlägg
Många tyngre fordon har inte lämpliga däck, det är inte bara i backar som dessa har problem, de kanar och kommer i 2 körfält alt. kanar av vägen, kanske ska de inte ens köra i såna vägunderlag. Ett förbud vore på sin plats. Sen håller jag med dig oavsett väglag ska en del köra om för att det är ett tyngre fordon framför, de har någon förutfattad mening att dessa alltid går långsamt.R Rampage2216 skrev:Dubbdäck gör bara skillnad på is. På snö är friktionsdäck minst lika effektiva. Dessutom hade dubbdäck på lastbilar varit meningslöst då dubben hade flugit all världens väg så fort de kör ut på torr vägbana.
Snökedjor går ju enbart använda i riklig snö, så fort du kommer till barmark måste du stanna och plocka av dem annars går de sönder.
Vanliga bilister skulle istället ge lastbilarna mer utrymme och inte sakta in så i helvete framför en lastbil i snö. Man måste inte fram först alltid, bättre att faktiskt komma fram. En lastbil behöver behålla sin hastighet i uppförsbackar i halt väglag för om det tar stopp kanske de inte får fart framåt alls oavsett däck.
Ändå väljer kreti och pleti att köra om och gå in precis framför lastbilar 50m innan de ska köra av på en avfart. Ren Idioti.
Vad tycker du att de ska prioritera ner?P paralun skrev:
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
När du kör upp i alperna står det skyltar som tala om att du måste medföra snökedjor och även att de måste läggas på när det är snö.D Daniel 109 skrev:
Men ok, låt oss säga att det är orimligt att kräva snökedjor. Då kan vi i stället kräva vinterdäck på alla bilar och utfärda kraftiga böter för de som kör utan. Finns ingen anledning att kräva att alla bilister skall ha vinterdäck och sedan låta lastbilar köra på olämpliga sommardäck. Det snöar nämligen ofta i Sverige.
De kallas kastkedjor, funktionen är inte riktigt som du beskriver. Men visst är de bra för framkomligheten.M maxmsm skrev:Det finns någon utrustning på vissa lastbilar som sitter mellan drivhjulen som kan sättas i rotation, det hänger kedjor på detta som då kommer in under drivhjulen och ger grepp vid behov, att ha kedjor på lastbilar vid detta väglaget denna tiden på året är inte ok.
Det finns garanterat någon medlem som vet vad dessa heter.