81 093 läst · 1 445 svar
81k läst
1,4k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Om skicket på den är som hos mig på RV21 så är det polerad snö, så väglaget är isliknande. Vissa kanske är glada åt det och glada åt att köra i 40-50. Jag är inte glad i snorhal väg trots nästan nya dubb iallafall. Jag har väldigt god ekonomi till spolarvätska och biltvätt så jag väljer hellre det.Tokslut skrev:
Jo men att det ska bli vår från och med imorgon är ändå ingen ursäkt till god beredskap. Det där gula häftet msb skickade ut är ett skämt när inte infrastrukturen fungerar alls. Bara i veckan satt ett tåg fast i Vinslöv pga elfel. Passagerarna fick gå från tåget efter ett par timmar. Tåget lämnade Kristianstad 10,26 och de fick hoppa av vid 1400.P paralun skrev:
Så de som satt på tåget där och då som nu omprioriterat att deras liv är värt mer än tågstrul går ut och kör bilen istället om de kan.
Trafikverket har havererat och det rejält inom alla områden =)
Jag tror tyvärr att Trafikverket Syd har för många "miljömuppar" som styr och ställer och det blir kaos.R Rkarlsson skrev:Jo men att det ska bli vår från och med imorgon är ändå ingen ursäkt till god beredskap. Det där gula häftet msb skickade ut är ett skämt när inte infrastrukturen fungerar alls. Bara i veckan satt ett tåg fast i Vinslöv pga elfel. Passagerarna fick gå från tåget efter ett par timmar. Tåget lämnade Kristianstad 10,26 och de fick hoppa av vid 1400.
Så de som satt på tåget där och då som nu omprioriterat att deras liv är värt mer än tågstrul går ut och kör bilen istället om de kan.
Trafikverket har havererat och det rejält inom alla områden =)
Så är det nog tyvärr. Man kan ju faktiskt även se hur det är utan snön. Här nere i Skåne har vid stora vägar som är riktigt dåliga utan varningar om hål i vägen.P paralun skrev:
Medans jag blev lite överraskad att på de stora vägarna i värmland och dalarna så fanns det varning för hålen. Om det är så de jobbar året runt är det ju perfekt.
Njau, allt handlar ju om prioriteringar för att få skattepengarna att räcka till för huvuduppdraget att hålla de stora vägarna öppna och säkra.R Rkarlsson skrev:Så är det nog tyvärr. Man kan ju faktiskt även se hur det är utan snön. Här nere i Skåne har vid stora vägar som är riktigt dåliga utan varningar om hål i vägen.
Medans jag blev lite överraskad att på de stora vägarna i värmland och dalarna så fanns det varning för hålen. Om det är så de jobbar året runt är det ju perfekt.
Trafikverket Syd förefaller ha stora problem med sina prioriteringar och det kan bero på "miljömuppar".
Frågan är väl. Var är pengarna?P paralun skrev:
- Ingen beredskap på vintern.
- Inget underhåll av viktiga vägar på sommaren.
- osv.
Hur lyckades de förr
Det finns väl hv0 på de där plogbilarna =) Hade det inte varit pga att man är tvingad att jobba så hade jag såklart varit hemma.
Jo det som kom fram efter förra vinterns fiasko var väl huvudsakligen en miserabel ledningsfunktion samt samarbetet med andra myndigheter.R Rkarlsson skrev:
Det funkade perfekt här i veckan när det damp ner en halvmeter snö. Alla var på tårna och samarbetet mycket bra.
Har det fungerat kring Uppsala nu, som utlovats?P paralun skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten backe och 1-2 cm snö!
https://www.sydsvenskan.se/2024-11-23/lastbilar-bakom-nya-snokaoset-pa-e22/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi får helt enkelt se till att Svevia köper in snösmältarmaskiner med MIG-motorer som Soviet använde. Så vägarna hålla 100% torra 100% av tiden! Räknar med skattehöjning på ca 10 procentenheter med det är det väl värt för att slippa köpa riktiga lastbilar?
Ja funkade perfekt, man fick stänga E4 mellan Gävle -Uppsala kortvarigt under natten eftersom det blåste orkanvindar och kraftigt snöfall för att röja upp snabbast möjligt. Sen hade man tungbärgare i beredskap så man fick bort några långtradare snabbt norr om Gävle där det är trefils vajerväg.K karlmb skrev:
Berörda verkar ha pratat ihop sig dvs Trafikverket, väghållare, polis, räddningstjänst samt bärgare.
Sen har man ju tillgång till mer detaljerade radarprognoser exakt hur ett oväder rör sig.
Med tanke på alla idioter som fortfarande hade sommardäcken på igår så räcker det med någon centimeter snö för att ställa till det.R Rejäl skrev:
När jag växte upp så hade sommardäcken ett mönster som det gick att ta sej fram i snöföre med, inte som dagens sommar däck som har ett antal breda spår som går runt däcket och minimala spår tvärs däcket vilket funkar bra i regn men definitivt inte i snö eller på is.
Jovisst finns det "idioter" som har sommardäcken på och det vet ju Trafikverket och desto större anledning att salta i god tid.M maxmsm skrev:Med tanke på alla idioter som fortfarande hade sommardäcken på igår så räcker det med någon centimeter snö för att ställa till det.
När jag växte upp så hade sommardäcken ett mönster som det gick att ta sej fram i snöföre med, inte som dagens sommar däck som har ett antal breda spår som går runt däcket och minimala spår tvärs däcket vilket funkar bra i regn men definitivt inte i snö eller på is.