?
D Dilato skrev:
Nu skarvar du väl ändå rätt rejält?

En volvo V70 2.5 AWD har en markfrigång på 19.5 cm så den skulle alltså behöva plöja genom snön?
En range rower har 22 cm markfrigång och skulle således knappt kunna köra över.

Här, tre km från E65 på väg 102 ligger det max 2 cm.
Det kan man väl påstå att de gjorde på sina ställen =) Låg man i spåren så funkade det i 25-30 km/h. Om man kom nån centimeter fel så fick du ju ploga med en låg bil.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vi har bland världens högsta skattetryck men pengarna räcker aldrig till för de basala samhällfunktionerna. Hur kan det komma sig???
För att istället för att ha drift i egen regi (så man har koll på vilken maskinpark och vilken driftpersonal man har), så har man valt att istället anställa X antal upphandlare, jurister, kontrollanter, ekonomer som ska fakturera osv.
Och sedan pga LoU ofta tvingas byta entreprenör vart fjärde år just som de börjat lära sig hur saker ska skötas.

Men pengarna som läggs på Drift blir kanske lägre och det ser ju bra ut. Budgeten för jurister, upphandlare mm ligger någon annanstans.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Det kan man väl påstå att de gjorde på sina ställen =) Låg man i spåren så funkade det i 25-30 km/h. Om man kom nån centimeter fel så fick du ju ploga med en låg bil.
Här började det snöa lite lätt 14:00, 15:00 kom plogbilen och puttade bort centimetern 🤓

• Gilla
..........
  • Laddar…
?
D Dilato skrev:
Här började det snöa lite lätt 14:00, 15:00 kom plogbilen och puttade bort centimetern 🤓
Södra skåne brukar få det lättare än oss nära norrlandsgränsen =)

Det ser ut som att det är helt rent på E4 vid Markaryd. Vid Tjörnarp är det helt vitt. Temperaturerna är verkligen skillnad med från norra mot södra =)
Väderkarta för södra Sverige med temperaturer och väderikoner; visar skillnader i temperatur från Skåne till Norrland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
I allt detta kaos. Bara slappna av gå in i dig själv. Har du vettiga vinterdäck på. Fine.

Behöver du verkligen vara ute på vägarna när det som allra jävligast? Ditt beslut.

Själv har jag alltid en motorsåg i bagaget, en liten säck grus när jag färdas vintertid.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Jag förstår på många av dina inlägg att allt var bättre förr. Men här är en bild som är någon timma gammal, från Skåne!

[media]
Sen kan man också se en klassiker hur det var förr! Hur bilisterna uppträdde då! Dumma väghållare att vara i vägen!
Haha trodde YouTube klippet skulle vara gammalt typ från 80-talet inte från tidigt 10-tal😂!
Men visst vad man definierar som förr flyttas ju hela tiden framåt i tiden. Är man riktigt ung är ju något gammalt från "förr" typ kanske 3-5år gammalt 😂😂

? Rkarlsson skrev:
Väghållningen är faktiskt överdrivet jävla uselt, de är helt efterblivna och totalt korkade där på trafikverket. Fullt med varningar, men inte en enda snöröjare nånstans förrän lååångt efter. Vid 16 var viktiga vägar helt orörda och det låg mellan 1-3 dm på riksvägen.

I början av veckan hade vi svartis (måndags) och det hade inte varit en jävel ute då heller.

Om vi går ner på kommunnivå. Så gick vår kommun ut med att de var förberedda, men de har inte ens varit ute med ett enda fordon idag, och är nog inte nu heller trots det ligger 2-3 dm snö överallt :D

Men de var åtminstone noga med att påpeka att vi ska ta trottoarerna.....
Haha, men han presstomten var ute tidigt o varnade samtidigt som han sa att nu hade de ordnat sina rutiner så att E22 inte skulle upprepas...

? Rkarlsson skrev:
Södra skåne brukar få det lättare än oss nära norrlandsgränsen =)

Det ser ut som att det är helt rent på E4 vid Markaryd. Vid Tjörnarp är det helt vitt. Temperaturerna är verkligen skillnad med från norra mot södra =)
[bild]
Minus 40 i Köpenhamn, ser jag…. 😂

• Haha
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
RoTe
M Mats_R skrev:
Vem säger att du ska använda vilka däck som helst?
Jag förutsätter att du som de allra flesta andra använder däck som är föreskrivna i lag. Då är det självklart väghållarens ansvar att du ska kunna komma fram.
Du förstår inte att däck föreskrivna i lag kan vara totalt jävla värdelösa i vinterväglag? 3PMSF märkningen betyder inte att däcket är lämpligt att köra i snö och is! Det innebär att man kanske kan göra det om man tar det försiktigt som fan (jo jag har testat).

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte bara vägarna. Andra dagen med ett i princip utslaget tågsystem. (Det ska alltså vara gröna prickar på denna karta, inte röda. Särskilt inte tio på kvällen...):

[bild]
Mycket av dom röda prickarna Sundsvall Gävle Stockholm Södertälje är pga en lokförare som körde mot stopp mellan Uppsala och Gävle och orsakade totalkaos, vilket alltså inte har något med vinter att göra utan den mänskliga faktorn.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En Europaväg ska alltid vara öppen, var det inte det du predikade? Du har väl klagar ordentligt på avstängningen?
Det var väl bara att köra 2 plogbillar i bredd var 100:e meter eller så och så givetvis massor med salt?
Njau om det blåser orkan som det gjorde här under natten så bedömde man att det var bättre att kortvarigt stänga E4 mellan Gävle-Uppsala för att snabbt röja upp. Trafikverket Syd verkar inte ha någon taktik alls utan enbart en röra.
Vad jag sett på flera bilder var att det blev blankis och det borde man väl ha förutsett och saltat i god tid?
Sen ser man ju det på alla Trafikverkets kameror längs vägarna inkl temperatur.
Mycket dåligt!

O Ossian K Olsson skrev:
[media]
Sen kan man också se en klassiker hur det var förr! Hur bilisterna uppträdde då! Dumma väghållare att vara i vägen!
Det där klippet visar ju bara på bilister som klarar av att köra om och de som fegar ur och ligger kvar bakom plogbilen och hindrar andra = lika bakom långsamtgående traktorer och annat på tex. sommartid som "aldrig" kör om utan hindrar annat folk att köra om iomd. att kön de behöver köra om blivit för lång.

För inte skulle plogbilarna tuffat på i den formationen om det fanns hinder i högerfilen = fri fil med lite snörök någon sekund och eftersom det är motorväg så kommer vägen vara någotsånär rak.

Jag välkomnar mothugg och idiotförklaringar, håll inte igen :)

• Gilla
  • Älska
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
?
K karlmb skrev:
Haha, men han presstomten var ute tidigt o varnade samtidigt som han sa att nu hade de ordnat sina rutiner så att E22 inte skulle upprepas...
Det kanske är jättefint utanför hans kontor? För RV 21 har det då inte varit någon halkbekämpning, så som vägen ser ut nu så är det trafiken som pressat ihop snön och det är så härligt att köra på nu när den är blankpolerad med =)

?
B b8q skrev:
Minus 40 i Köpenhamn, ser jag…. 😂
Jag såg det med :D Fy fan för de stackarna som kanske bor där :p Stod Kastrup så det kan vara flygplats eller området med boende =)

Men flygen gick väl ;)

?
K karlmb skrev:
Här har vi E22 mer än 12 timmar efter snöfallet slutade. Vet inte om man ska vara riktigt nöjd med det på en europaväg.

Snöig motorväg E22 i Skåne, kamera tidig morgon, lågtrafikerad, efter snöfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]
Den kan man också se en klassiker hur det var förr! Hur bilisterna uppträdde då! Dumma väghållare att vara i vägen!
Njau det är ingen höjdare att köra om på insidan men jag upplever att man numera ligger tätare mellan plogbilarna och stänger "stollar" som försöker köra om iaf på E4 här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.