P paralun skrev:
Sen har man ju tillgång till mer detaljerade radarprognoser exakt hur ett oväder rör sig.
Är det nytt för i år att de använder Klart...?
 
  • Haha
paralun
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst finns det "idioter" som har sommardäcken på och det vet ju Trafikverket och desto större anledning att salta i god tid.
Jag såg en intervju med en polis på svt.se för några dagar sedan och kontentan av vad han sa så bara för att det inte är vinterdäckskrav när det kommer snö så är en förare som har sommardäcken på ändå juridiskt ansvarig om han eller hon orsakar en olycka.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Är det nytt för i år att de använder Klart...?
Nej alla seriösa köper vad jag vet mer detaljerade specialprognoser från SMHI.
 
Höghus Höghus skrev:
Dags att införa rejäla böter för lastbilar som inte sett till att kränga på snökedjor.
Såhär kan vi inte ha det.

/Höghus
Det finns någon utrustning på vissa lastbilar som sitter mellan drivhjulen som kan sättas i rotation, det hänger kedjor på detta som då kommer in under drivhjulen och ger grepp vid behov, att ha kedjor på lastbilar vid detta väglaget denna tiden på året är inte ok.
Det finns garanterat någon medlem som vet vad dessa heter.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
H
T Thomas_Blekinge skrev:
Det verkar helt otroligt att detta kaos kunde utvecklas och leda till att folk blev instängda i över 20 timmar.
Flera aktörer har försökt ordna upp det: räddningstjänsten, polisen, kommunala snöröjare, trafikverket mm. Fanns det någon sorts av koordinering? Vem tar ledningen i sådana fall?
Påminner mycket om den första stora skogsbranden där resurser slängdes in för sent och för litet.
Jag funderar på en del som skulle kunnat göras:
SMS-meddelande till alla längs E22 att INTE fortsätta sin resa längs med E22.
SMS-meddelande till alla längs E22 med instruktioner: kör längst u i filen så att en gata för insatsfordon bildas i mitten. Lämna E22 vid närmaste avfart!
Avspärrning av E22 för södergående trafik t ex vid Bromölla så att inte fler bilar matas på.
Bilda konvojer med tre plogar i bredd i täten och så ska alla bra följa. Med hjälp av polisen kan plogarna kommer till stockningen spets framifrån, dvs mötande.
Nu är bara amatör men det verkar funnits brister i samordning och planer för denna situation.
Dessa vajerrräcken verkar ju vara rena fällor! Måste man först ha en kompetensdiskussion innan dom klipps upp?
Kräv att samtliga fordon skall ha dubbdäck, snökedjor. Gäller speciellt tunga fordon, lastbilar, långtradare, bussar osv. Fel däck beslagta fordonet.
Privatbilar, ger er inte ut om ni inte absolut måste när ni vet att vädret kan ställa till det. Finns en tendens att man räknar med att vägarna hålls uppe oavsett hur mycket snö och blåst som förekommer.
 
Redigerat:
P paralun skrev:
Nej alla seriösa köper vad jag vet mer detaljerade specialprognoser från SMHI.
Numera...
 
H HEM2121 skrev:
Kräv att samtliga fordon skall ha dubbdäck, snökedjor. Gäller speciellt tunga fordon, lastbilar, långtradare, bussar osv. Fel däck beslagta fordonet.
Privatbilar, ger er inte ut om ni inte absolut måste när ni vet att vädret kan ställa till det. Finns en tendens att man räknar med att vägarna hålls uppe oavsett hur mycket snö och blåst som förekommer.
Dubbdäck gör bara skillnad på is. På snö är friktionsdäck minst lika effektiva. Dessutom hade dubbdäck på lastbilar varit meningslöst då dubben hade flugit all världens väg så fort de kör ut på torr vägbana.
Snökedjor går ju enbart använda i riklig snö, så fort du kommer till barmark måste du stanna och plocka av dem annars går de sönder.

Vanliga bilister skulle istället ge lastbilarna mer utrymme och inte sakta in så i helvete framför en lastbil i snö. Man måste inte fram först alltid, bättre att faktiskt komma fram. En lastbil behöver behålla sin hastighet i uppförsbackar i halt väglag för om det tar stopp kanske de inte får fart framåt alls oavsett däck.
Ändå väljer kreti och pleti att köra om och gå in precis framför lastbilar 50m innan de ska köra av på en avfart. Ren Idioti.
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det handlar ju om massvis med pengar för att mer exakt se vädret och det är då mha radar.

Om_
[länk]


Kan inte tänka mig att inte Trafikverket Syd samt väghållaren har tillgång till specialprognoser.
De tittade kanske mest på sina vägstationer förra gången...
 
B b8q skrev:
För att istället för att ha drift i egen regi (så man har koll på vilken maskinpark och vilken driftpersonal man har), så har man valt att istället anställa X antal upphandlare, jurister, kontrollanter, ekonomer som ska fakturera osv.
Och sedan pga LoU ofta tvingas byta entreprenör vart fjärde år just som de börjat lära sig hur saker ska skötas.

Men pengarna som läggs på Drift blir kanske lägre och det ser ju bra ut. Budgeten för jurister, upphandlare mm ligger någon annanstans.
Detta är nog pudelns kärna. Nu har vi provat den här varianten och sett resultatet. Dags att ställa om till hur det var förr och det innan folk har glömt hur det gjordes då.
 
  • Gilla
Mats_R
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Här har vi E22 mer än 12 timmar efter snöfallet slutade. Vet inte om man ska vara riktigt nöjd med det på en europaväg.

[bild]
Ser ju kanonfin ut, ser inte ut att vara djupa hjulspår.

Så där ser vägarna ut här i Norrbotten när trafikverket väl slutar salta bort snön.
Packsnön erbjuder utmärkt grepp om man har vinterdäck.

Tar det där hellre än en söndersaltad väg där man måste köra torkarna och spola litervis med spolarvätska samt vara uppmärksam om väglaget skiftar vilket det lätt gör nör det är saltat.
 
  • Älska
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi har några rejäla backar utefter E4 i Västernorrland och där blir det stopp varje snöfall. Det är lastbilar som fastnar i backarna. Någon lade fram en teori att utländska chaufförer får inte beställa bärgare för deras åkerier vill inte ta kostnaden, så då hjälper de varandra med att en annan lastbil "fastnar" i parallellfilen, då blir det plötsligt trafikverkets ansvar när det är helt stopp, då hamnar bärgningskostnaderna hos oss skattebetalare istället. Finns det belägg för den teorin, tro?
 
  • Wow
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De tittade kanske mest på sina vägstationer förra gången...
Jo vem vet vad väghållaren har fått för direktiv av ansvarig dvs Trafikverket Syd?
 
P paralun skrev:
Jo vem vet vad väghållaren har fått för direktiv av ansvarig dvs Trafikverket Syd?
Tänkte mer på "styrgruppen" där ingen tog något ansvar i flera dygn.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tänkte mer på "styrgruppen" där ingen tog något ansvar i flera dygn.
Det är väl bekvämt att inte behöva "lägga sig i" och tro att väghållaren gör sitt.

DN har en ny artikel där pinsamma presschefen Bengt Ohlsson, Trafikverket förklarar.

Utifrån enbart bilden så var det INTE halkbekämpat dvs med salt!

https://www.dn.se/sverige/lastbilar-bakom-nya-snokaoset-pa-e22/

Allt är långtradarnas fel.... 😉
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.