H HEM2121 skrev:
Kräv att samtliga fordon skall ha dubbdäck, snökedjor. Gäller speciellt tunga fordon, lastbilar, långtradare, bussar osv. Fel däck beslagta fordonet.
Privatbilar, ger er inte ut om ni inte absolut måste när ni vet att vädret kan ställa till det. Finns en tendens att man räknar med att vägarna hålls uppe oavsett hur mycket snö och blåst som förekommer.
Det låter som ett riktigt dumt förslag.
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan inte lägga på snökedjor så for du ser snö. Det är fullständigt orimligt.
Finns ju "automatiska" snökedjor, typ Onspot. Borde vara ett lagkrav på att alla lastbilar som körs i Sverige vintertid skulle vara utrustade med det.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
Då kan vi i stället kräva vinterdäck på alla bilar och utfärda kraftiga böter för de som kör utan. Finns ingen anledning att kräva att alla bilister skall ha vinterdäck och sedan låta lastbilar köra på olämpliga sommardäck.
Det kravet finns ju redan.

Tillägg:
Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.

Detta hittat du på Transportstyrelsens hemsida.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Med tanke på alla idioter som fortfarande hade sommardäcken på igår så räcker det med någon centimeter snö för att ställa till det.
När jag växte upp så hade sommardäcken ett mönster som det gick att ta sej fram i snöföre med, inte som dagens sommar däck som har ett antal breda spår som går runt däcket och minimala spår tvärs däcket vilket funkar bra i regn men definitivt inte i snö eller på is.
Njae, om folk hade lärt sig köra bil så går det rätt bra ändå.
Har i min ungdom kört rätt många mil med skitdåliga sommardäck året runt.

Teslan hade inga problem att ploga bort lite snö med fronten med 4st av dom här grovmönstrade däcken.
Närbild av ett slitet bildäck med synligt nött slitbana, eventuellt från en bil som använts året runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En snötäckt uppfart med bilspår där en bil har plogat genom snön. Flera parkerade bilar är täckta av snö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Det går såklart att köra på skitdäck också, men fysikens lagar gäller så man har mindre marginaler och riskerna är större om man inte kör väldigt långsamt och då är man ett problem också.
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
?
Gimp Gimp skrev:
Njae, om folk hade lärt sig köra bil så går det rätt bra ändå.
Har i min ungdom kört rätt många mil med skitdåliga sommardäck året runt.

Teslan hade inga problem att ploga bort lite snö med fronten med 4st av dom här grovmönstrade däcken.
[bild][bild]
Funkar bra även i 70-80 på en stor väg med lite svängar och så?

Nu har du nog bytt förvisso. Hade jag inte bytt ännu så hade jag inte kört till jobbet igår.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad tycker du att de ska prioritera ner?
Jo de lägger nog ner massor med tid o pengar på biotoper och annat miljötrams längs vägarna.
"Salthatare" är de uppenbarligen också...
 
Kommer ihåg för drygt 20 år sedan då det var trafikkaos i november i Göteborg pga snöfall, nej inte DEN gången utan året efter! Bilarna stod i dikena överallt och varken bussar eller spårvagnar tog sig fram. Hur som helst jag blev strandad på Redbergsplatsen av kollektivtrafiken och ringde en kompis som hade bil. När han kommer så kör han så försiktigt så jag måste fråga:
- Är det verkligen så där halt på vägen?
Jag skrattade gott åt svaret:
- Nej, jag har ju sommardäcken fortfarande, vinterdäcken har jag i Pajala!

Så min kompis från Pajala hade inga bekymmer att köra med sommardäck i Göteborgssnön när det i princip bara var han som vågade sig ut. Det säger en del om att körkompetens behövs på vintervägar...

Själv är jag från Västerbotten och jag brukar få köra uppför backen åt grannarna när det är halt. Jag har inga bekymmer att ta mig fram, men jag vet att man skall ligga på tvåan och vara försiktig med gasen. Det är mer än en granne jag fått hjälpa upp ur diket utanför mitt hus. Till slut täckdikade jag där istället...
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
?
P paralun skrev:
Jo de lägger nog ner massor med tid o pengar på biotoper och annat miljötrams längs vägarna.
"Salthatare" är de uppenbarligen också...
Sånt här skit till exempel
https://bransch.trafikverket.se/for...r-for-djur/e6-faunapassager-vid-sandsjobacka/

80 mille för att en älg eller ett par spindlar ska springa över.

Det hade funkat i många år utan innan.

Osby provade på en "viltövergång" och den enda älgen som passerade blev ihjälkörd för att lamporna blinkade ju trots inget passerade så folk tog det som ett skämt.
 
  • Gilla
Mats_R och 1 till
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Det låter som ett riktigt dumt förslag.
Människoliv räddas, ser inget dumt med det. För många har fel däck för våra vintervägar. Skärpta krav som blir kostsamma (pengar pratar) om det missköts vilket resulterar i att tung trafik ser till att ha de rätta förutsättningarna för att klara vintervägarna i Sverige.
 
? Rkarlsson skrev:
Funkar bra även i 70-80 på en stor väg med lite svängar och så?

Nu har du nog bytt förvisso. Hade jag inte bytt ännu så hade jag inte kört till jobbet igår.
En bra förare och bra bil med dåliga däck kan många gånger vara bättre än en dålig förare med dålig bil och bra däck.

Tror man att det går att åka som vanligt ska man inte ha körkort.
Kommer rätt ofta ikapp folk som åker 50km/h på byvägen och stoppar upp trafiken när det är lite snö eller is, vanligt folk åker 70-80 även när det är halt.

Problemet är att dom som åker sakta väldigt ofta inte saktar ner i kurvorna, det är där som åker av, 50 i dom tighta kurvorna på våran väg när det är halt kräver spikdäck.

Har åkt en hel del taxi hem och där finns det många körkort som skulle kallas tillbaka permanent, precis det beteendet, "det är halt så jag köra bara 50", eller "termometern visar +1 så då är det ju inte halt"
Den senare åkte rakt fram i en kurva där det var is.

Många galna saker har jag gjort i unga dagar, ex 280km/h (mätarfart) med skitgamla allrounddäck med sparsamt mönster på motorvägen, hjulspinn en bit över 200 innan det gick att gasa fullt.

Men alltid, utan undantag, med endast mitt liv på spel.
Sen skaffade jag barn och det blev punkten där jag växte upp.

Men nej, jag åkte inte till jobbet med dom däcken i snön, vinterdäcken är monterade.
 
?
Gimp Gimp skrev:
En bra förare och bra bil med dåliga däck kan många gånger vara bättre än en dålig förare med dålig bil och bra däck.

Tror man att det går att åka som vanligt ska man inte ha körkort.
Kommer rätt ofta ikapp folk som åker 50km/h på byvägen och stoppar upp trafiken när det är lite snö eller is, vanligt folk åker 70-80 även när det är halt.

Problemet är att dom som åker sakta väldigt ofta inte saktar ner i kurvorna, det är där som åker av, 50 i dom tighta kurvorna på våran väg när det är halt kräver spikdäck.

Har åkt en hel del taxi hem och där finns det många körkort som skulle kallas tillbaka permanent, precis det beteendet, "det är halt så jag köra bara 50", eller "termometern visar +1 så då är det ju inte halt"
Den senare åkte rakt fram i en kurva där det var is.

Många galna saker har jag gjort i unga dagar, ex 280km/h (mätarfart) med skitgamla allrounddäck med sparsamt mönster på motorvägen, hjulspinn en bit över 200 innan det gick att gasa fullt.

Men alltid, utan undantag, med endast mitt liv på spel.
Sen skaffade jag barn och det blev punkten där jag växte upp.

Men nej, jag åkte inte till jobbet med dom däcken i snön, vinterdäcken är monterade.
Personligen tycker jag att det är dravel och säga "bra förare" "dålig förare" För när det är som det var igår så är där iallafall ett par hundra bilister på samma plats vid samma tillfälle.
Vi låg i 30-40 på riksvägen och det gick ju såklart bra, de som var rena idioter var mestadels lastbilschaufförerna som ligger ända upp i röven på bilisterna.
Och innan någon skriver " men de måste ha fart upp för backen juuu" Ja de behöver de, men de bör ju vara så pass smarta att de kan lägga ihop att på en 2-1 väg så kan de ju hålla ett så pass långt avstånd vid vissa backar att de kan ta sats istället för att köra 5 meter bakom bilarna.

På byvägarna har man oftast inte 100-500 bilar runt sig och kan köra på ett annat sätt där du inte har tusentals lampor som stör, ingen snörök osv.

Så egentligen är det såhär.
1. håll avstånd
2. kör inte om om där är bilar så långt man kan se
3. förbjud lastbilar vid de allra värsta snöfallen
4. vilket borde vara nr 1, byt ut hela trafikverket och tvinga ner bladen i backen.

Nu efter 1600 är vägarna bra här igen, 24 timmar efter snöfallet.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det kravet finns ju redan.

Tillägg:
Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.

Detta hittat du på Transportstyrelsens hemsida.
Ok, då hoppas jag att de lastbilar utan vinterdäck som ställer till med att fastna eller orsakar olyckor och saknar vinterdäck får en kännbar påföljd. Annars får vi inte bukt med det här.
 
Krilleman
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, då hoppas jag att de lastbilar utan vinterdäck som ställer till med att fastna eller orsakar olyckor och saknar vinterdäck får en kännbar påföljd. Annars får vi inte bukt med det här.
Då får Sverige börja sätta tydliga regler (krav på vinterdäck) och bötfäll alla långtradare som väller över gränserna från öststaterna med blankslitna sommardäck...

Och för att vara svensk så går jag händelserna i förväg nu.
Men oddsen är ganska låga:

Det kommer inte hända.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Då får Sverige börja sätta tydliga regler (krav på vinterdäck) och bötfäll alla långtradare som väller över gränserna från öststaterna med blankslitna sommardäck...
Kraven finns redan.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.