92 153 läst · 1 683 svar
92k läst
1,7k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Det låter som ett riktigt dumt förslag.H HEM2121 skrev:Kräv att samtliga fordon skall ha dubbdäck, snökedjor. Gäller speciellt tunga fordon, lastbilar, långtradare, bussar osv. Fel däck beslagta fordonet.
Privatbilar, ger er inte ut om ni inte absolut måste när ni vet att vädret kan ställa till det. Finns en tendens att man räknar med att vägarna hålls uppe oavsett hur mycket snö och blåst som förekommer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Det kravet finns ju redan.A Anders_Nilsson skrev:
Tillägg:
Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.
Detta hittat du på Transportstyrelsens hemsida.
Njae, om folk hade lärt sig köra bil så går det rätt bra ändå.M maxmsm skrev:Med tanke på alla idioter som fortfarande hade sommardäcken på igår så räcker det med någon centimeter snö för att ställa till det.
När jag växte upp så hade sommardäcken ett mönster som det gick att ta sej fram i snöföre med, inte som dagens sommar däck som har ett antal breda spår som går runt däcket och minimala spår tvärs däcket vilket funkar bra i regn men definitivt inte i snö eller på is.
Har i min ungdom kört rätt många mil med skitdåliga sommardäck året runt.
Teslan hade inga problem att ploga bort lite snö med fronten med 4st av dom här grovmönstrade däcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Det går såklart att köra på skitdäck också, men fysikens lagar gäller så man har mindre marginaler och riskerna är större om man inte kör väldigt långsamt och då är man ett problem också.
Funkar bra även i 70-80 på en stor väg med lite svängar och så?Gimp skrev:
Nu har du nog bytt förvisso. Hade jag inte bytt ännu så hade jag inte kört till jobbet igår.
Kommer ihåg för drygt 20 år sedan då det var trafikkaos i november i Göteborg pga snöfall, nej inte DEN gången utan året efter! Bilarna stod i dikena överallt och varken bussar eller spårvagnar tog sig fram. Hur som helst jag blev strandad på Redbergsplatsen av kollektivtrafiken och ringde en kompis som hade bil. När han kommer så kör han så försiktigt så jag måste fråga:
- Är det verkligen så där halt på vägen?
Jag skrattade gott åt svaret:
- Nej, jag har ju sommardäcken fortfarande, vinterdäcken har jag i Pajala!
Så min kompis från Pajala hade inga bekymmer att köra med sommardäck i Göteborgssnön när det i princip bara var han som vågade sig ut. Det säger en del om att körkompetens behövs på vintervägar...
Själv är jag från Västerbotten och jag brukar få köra uppför backen åt grannarna när det är halt. Jag har inga bekymmer att ta mig fram, men jag vet att man skall ligga på tvåan och vara försiktig med gasen. Det är mer än en granne jag fått hjälpa upp ur diket utanför mitt hus. Till slut täckdikade jag där istället...
- Är det verkligen så där halt på vägen?
Jag skrattade gott åt svaret:
- Nej, jag har ju sommardäcken fortfarande, vinterdäcken har jag i Pajala!
Så min kompis från Pajala hade inga bekymmer att köra med sommardäck i Göteborgssnön när det i princip bara var han som vågade sig ut. Det säger en del om att körkompetens behövs på vintervägar...
Själv är jag från Västerbotten och jag brukar få köra uppför backen åt grannarna när det är halt. Jag har inga bekymmer att ta mig fram, men jag vet att man skall ligga på tvåan och vara försiktig med gasen. Det är mer än en granne jag fått hjälpa upp ur diket utanför mitt hus. Till slut täckdikade jag där istället...
Sånt här skit till exempelP paralun skrev:
https://bransch.trafikverket.se/for...r-for-djur/e6-faunapassager-vid-sandsjobacka/
80 mille för att en älg eller ett par spindlar ska springa över.
Det hade funkat i många år utan innan.
Osby provade på en "viltövergång" och den enda älgen som passerade blev ihjälkörd för att lamporna blinkade ju trots inget passerade så folk tog det som ett skämt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 967 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 967 inlägg
Människoliv räddas, ser inget dumt med det. För många har fel däck för våra vintervägar. Skärpta krav som blir kostsamma (pengar pratar) om det missköts vilket resulterar i att tung trafik ser till att ha de rätta förutsättningarna för att klara vintervägarna i Sverige.D Daniel 109 skrev:
En bra förare och bra bil med dåliga däck kan många gånger vara bättre än en dålig förare med dålig bil och bra däck.? Rkarlsson skrev:
Tror man att det går att åka som vanligt ska man inte ha körkort.
Kommer rätt ofta ikapp folk som åker 50km/h på byvägen och stoppar upp trafiken när det är lite snö eller is, vanligt folk åker 70-80 även när det är halt.
Problemet är att dom som åker sakta väldigt ofta inte saktar ner i kurvorna, det är där som åker av, 50 i dom tighta kurvorna på våran väg när det är halt kräver spikdäck.
Har åkt en hel del taxi hem och där finns det många körkort som skulle kallas tillbaka permanent, precis det beteendet, "det är halt så jag köra bara 50", eller "termometern visar +1 så då är det ju inte halt"
Den senare åkte rakt fram i en kurva där det var is.
Många galna saker har jag gjort i unga dagar, ex 280km/h (mätarfart) med skitgamla allrounddäck med sparsamt mönster på motorvägen, hjulspinn en bit över 200 innan det gick att gasa fullt.
Men alltid, utan undantag, med endast mitt liv på spel.
Sen skaffade jag barn och det blev punkten där jag växte upp.
Men nej, jag åkte inte till jobbet med dom däcken i snön, vinterdäcken är monterade.
Personligen tycker jag att det är dravel och säga "bra förare" "dålig förare" För när det är som det var igår så är där iallafall ett par hundra bilister på samma plats vid samma tillfälle.Gimp skrev:En bra förare och bra bil med dåliga däck kan många gånger vara bättre än en dålig förare med dålig bil och bra däck.
Tror man att det går att åka som vanligt ska man inte ha körkort.
Kommer rätt ofta ikapp folk som åker 50km/h på byvägen och stoppar upp trafiken när det är lite snö eller is, vanligt folk åker 70-80 även när det är halt.
Problemet är att dom som åker sakta väldigt ofta inte saktar ner i kurvorna, det är där som åker av, 50 i dom tighta kurvorna på våran väg när det är halt kräver spikdäck.
Har åkt en hel del taxi hem och där finns det många körkort som skulle kallas tillbaka permanent, precis det beteendet, "det är halt så jag köra bara 50", eller "termometern visar +1 så då är det ju inte halt"
Den senare åkte rakt fram i en kurva där det var is.
Många galna saker har jag gjort i unga dagar, ex 280km/h (mätarfart) med skitgamla allrounddäck med sparsamt mönster på motorvägen, hjulspinn en bit över 200 innan det gick att gasa fullt.
Men alltid, utan undantag, med endast mitt liv på spel.
Sen skaffade jag barn och det blev punkten där jag växte upp.
Men nej, jag åkte inte till jobbet med dom däcken i snön, vinterdäcken är monterade.
Vi låg i 30-40 på riksvägen och det gick ju såklart bra, de som var rena idioter var mestadels lastbilschaufförerna som ligger ända upp i röven på bilisterna.
Och innan någon skriver " men de måste ha fart upp för backen juuu" Ja de behöver de, men de bör ju vara så pass smarta att de kan lägga ihop att på en 2-1 väg så kan de ju hålla ett så pass långt avstånd vid vissa backar att de kan ta sats istället för att köra 5 meter bakom bilarna.
På byvägarna har man oftast inte 100-500 bilar runt sig och kan köra på ett annat sätt där du inte har tusentals lampor som stör, ingen snörök osv.
Så egentligen är det såhär.
1. håll avstånd
2. kör inte om om där är bilar så långt man kan se
3. förbjud lastbilar vid de allra värsta snöfallen
4. vilket borde vara nr 1, byt ut hela trafikverket och tvinga ner bladen i backen.
Nu efter 1600 är vägarna bra här igen, 24 timmar efter snöfallet.
Medlem
· Halland
· 4 142 inlägg
Ok, då hoppas jag att de lastbilar utan vinterdäck som ställer till med att fastna eller orsakar olyckor och saknar vinterdäck får en kännbar påföljd. Annars får vi inte bukt med det här.Fairlane skrev:Det kravet finns ju redan.
Tillägg:
Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.
Detta hittat du på Transportstyrelsens hemsida.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 656 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 656 inlägg
Då får Sverige börja sätta tydliga regler (krav på vinterdäck) och bötfäll alla långtradare som väller över gränserna från öststaterna med blankslitna sommardäck...A Anders_Nilsson skrev:
Och för att vara svensk så går jag händelserna i förväg nu.
Men oddsen är ganska låga:
Det kommer inte hända.