Fairlane
K karlmb skrev:
Det tycker jag inte. Den typen av resonemang ser man ofta från cykelmaffia mm som hatar allt vad bilar heter.
Men då får jag be om ursäkt AndersS!
Ok, du fick den typen av resonemang från mig. Jag cyklar väldigt sällan och gillar bilar.
 
  • Älska
MONTREAL
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Korrekt, och jag är absolut för att man ställer högre krav på den tunga trafiken. Det finns ett TV-program från Norge med bärgare som får hjälpa framförallt tung trafik som får problem i halt väglag. Ett avsnitt hade en Turkisk lastbil, med slitna sommardäck. Den fick inte köra vidare innan däcken var bytta. Den stod rätt länge hos bärgaren i väntan på att däcken betalats. Dyrt såklart för åkeriet, men det var dumt att skicka bilen till Norge. De hade väl två val. Nya vinterdäck eller låta lastbilen stå ett antal månader, vilket såklart innebär noll intäkt. Jag gillar det och hade gärna sett andra lagar här, exempelvis att man kan tvingas ha vinterdäck utanför perioden 1/12-31 mars.

Med det sagt så finns det ändå alltid ett antal bilister som bidrar till problemen, så att både bilister och förare av tyngre fordon tänker är ändå vettigt.
Och ett fåtal kan skapa problem för många och det är de längst fram när det tar stopp. Då tar det även stopp för snösvängen/plogbilar, men det verkar inte folk förstå.
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det tycker jag inte. Den typen av resonemang ser man ofta från cykelmaffia mm som hatar allt vad bilar heter.
Men då får jag be om ursäkt AndersS!
Har man kört bandvagn i Skåne och efter snöoväder, inte tusan gav vi oss ut i ovädret. När vädret lugnat sig påbörjades insatsen, nu verkar man tro att det ska skickas ut diverse fordon mitt i snöovädret.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var det en nyhet för dig?
Nej, men för många andra tydligen, jag lägger på mina i god tid så att ytan hinner att skrubbas rent i minst 50 mil.
 
D Daniel 109 skrev:
De kallas kastkedjor, funktionen är inte riktigt som du beskriver. Men visst är de bra för framkomligheten.
Jag har hört eller läst en annan benämning men visst, kastkedjor funkar fint.
 
Gimp Gimp skrev:
Njae, om folk hade lärt sig köra bil så går det rätt bra ändå.
Har i min ungdom kört rätt många mil med skitdåliga sommardäck året runt.

Teslan hade inga problem att ploga bort lite snö med fronten med 4st av dom här grovmönstrade däcken.
[bild][bild]
4WD?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Märklig fråga. Jag tycker Anders fråga är befogad. Är det vettigast att ha en snöröjning som klarar scenarios som ytterst sällan inträffar eller är det bättre om folk tar det lite lugnt de dagarna. Jag tycker personligen det senare då jag anser att det är vansinnigt dyrt att klara extremfallen. Andra har säkert en annan åsikt.
Det finns grustag nästan lite överallt i Skåne.
Ge de sjysst med pengar så de utrustar sina bilar med snabbfästen och ge de jouren och att de får köra ut utan att någon ringer ut de.
De är rimligt att ge de fri tillgång till att använda sina blad och välla ut salt grus sand eller valfritt för att hålla vägarna i bra skick.

Vi har ju som sagt haft maskinstationer lite här och var, men de försvann ju.
 
  • Gilla
Mats_R
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om lastbilarna bara håller sig i högerfilen och stannar och går ut i vägrenen om det börja slira så är hela vänsterfilen öppen.

Stollen i bilden ovan bör väl bara kunna gasa lite så släpet kommer bort från vägen, så halt är det inte i gräset där dragbilen står.
svårt på e22 stora delar är ju 2+1 väg
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Fairlane
R Rkarlsson skrev:
Det finns grustag nästan lite överallt i Skåne.
Ge de sjysst med pengar så de utrustar sina bilar med snabbfästen och ge de jouren och att de får köra ut utan att någon ringer ut de.
De är rimligt att ge de fri tillgång till att använda sina blad och välla ut salt grus sand eller valfritt för att hålla vägarna i bra skick.

Vi har ju som sagt haft maskinstationer lite här och var, men de försvann ju.
Visst kan man göra så och visst kan det bli bättre. Däremot måste man vara med på att det blir dyrare och någon gräns finns väl ändå?
Jag tycker absolut att man ska klara normalt vinterväder, men inte nödvändigtvis extrema förhållanden.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M maria01 skrev:
svårt på e22 stora delar är ju 2+1 väg
Är dom där +1 ofta i uppförsbackar (där lastbilarna fastnar)?
 
D Dilato skrev:
Är dom där +1 ofta i uppförsbackar (där lastbilarna fastnar)?
runt karlskrona där är det flera backar
 
Ok, jag bara undrade.

Nu verkar det ju inte spela någon roll, det var ju minst 8 lastbilar som fastnade i backarna på E6 runt Helsingborg och där finns det ju massa plats så det verkar inte spela någon rol hur mycket plats det finns.

Åtta lastbilar satt fast på E6

På E6 utanför Helsingborg fastnade åtta lastbilar fastnat och det skapade milslånga köer ner till Landskrona.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/flera-lastbilar-fast/
 
Fairlane Fairlane skrev:
Visst kan man göra så och visst kan det bli bättre. Däremot måste man vara med på att det blir dyrare och någon gräns finns väl ändå?
Jag tycker absolut att man ska klara normalt vinterväder, men inte nödvändigtvis extrema förhållanden.
Fast det är ju löjligt nu när du möter plogbilar med bladen uppe i luften och skvätter lite lake bak sig som gör noll nytta för väglaget.

Hade fanskapen haft bladen nere så hade det kanske kostat några tusenlappar till om året per bil dvs några ören per skattebetalare.

Vi är ett land som inte klarar infrastruktur, bara att acceptera haveriet från trafikverket.

Det fungerade ju ändå bättre med väg, järnväg och bussar för 20 år sen. Vad hände?
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rkarlsson skrev:
Fast det är ju löjligt nu när du möter plogbilar med bladen uppe i luften och skvätter lite lake bak sig som gör noll nytta för väglaget.
Ja är det så är det ju riktigt dumt. Jag trodde du menade att ta in fler bilar.
R Rkarlsson skrev:
Hade fanskapen haft bladen nere så hade det kanske kostat några tusenlappar till om året per bil dvs några ören per skattebetalare.
Det är väldigt väl spenderade pengar
R Rkarlsson skrev:
Vi är ett land som inte klarar infrastruktur, bara att acceptera haveriet från trafikverket.

Det fungerade ju ändå bättre med väg, järnväg och bussar för 20 år sen. Vad hände?
En anledning kan vara att det är fler i trafiken och mer stressat.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag har hört eller läst en annan benämning men visst, kastkedjor funkar fint.
Ja, när de började marknadsföras utanför Sverige funkade nog inte det namnet så bra. Men det är den svenska benämning.
Det är en frisnurrande trissa med hängande kedjor som fälls ner mot hjulet vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.